![]() |
2 bifogad(e) fil(er)
Jag beställde några spel från CDON. Jag gjorde det i två olika köp för att jag ville ha varorna levererade till två olika adresser. Det gick bra och jag fick bekräft via e-post i två olika mail att ena paketet skulle levereras till Uppsala och det andra till Nyköping.
När jag dagen efter går in på CDON för att kontrollera orderstatus ser jag att CDON har valt att skicka båda paketen till samma adress, trots att jag angav olika adresser när jag genomförde köpen. Och nu börjar problemen. CDON verkar inte vilja lösa situation, trots att jag gång på gång förklarat för dem vad som hänt och efterfrågat en lösning. Nedan ser ni mailväxlingen mellan mig och CDON. CDONs mail rött, mina i blått. Har ni några förslag på hur jag bör gå vidare med detta? Första mailet är överst och senaste mailet är längst ner på sidan. Notera att i alla fem mail jag fått från dem är det olika personer som svarat. Jag även bifogat screenshot på båda leveransbekräftelserna. / Tobbe -------------------------------------------------------------- Hej, Jag har gjort två beställningar hos er. Beställning 13282379 vill jag ska levereras till: Tobias Bindemo XXXXXXX XXX XX Uppsala Sverige Och beställning 13282449 vill jag ska leverera till: Tobias Bindemo XXXXXXX c/o XXXXXXXXXXXXXXXX XXX XX Nyköping Sverige Med vänlig hälsning, Tobias Bindemo -------------------------------------------------------------- Hej Tobias, Tack för ditt mail. Då båda dessa ordrar just nu packas kan vi dessvärre inte ändra leveransadresserna och beklagar detta. Med vänlig hälsning Caroline CDON.COM Kundtjänst Kontakta oss gärna igen om du har fler frågor eller synpunkter, men lämna då kvar tidigare mailväxling då det underlättar vår hantering av ärendet. Tack. -------------------------------------------------------------- Hej Caroline, När jag gick in på er hemsida för att kontrollera orderstatusen såg jag att leveransadresserna ändrats till en och samma. Fast det är fel, så var det inte när jag genomförde köpen. När jag gjorde beställning "13282449" ändrade jag leveransadressen till Lindgatan 7. Sedan gjorde jag ytterligare en beställning, "13282449", och ändrade leveransadressen till XXXXX X. Det är alltså två helt separata köp. När jag bekräftade köpen (och i bekräftelsemailen som jag fått och bifogar) står det att ena köpet levereras till första adressen, och att det andra köpet levereras till andra adressen. Hur löser vi det här? Med vänlig hälsning, Tobias Bindemo -------------------------------------------------------------- Hej Tobias, Båda ordrarna har skickats till samma adress eftersom det tar en stund för vårt system att uppdatera adressändringar som kunder gör. I ditt fall gjordes den ena ordern den 17:e kl. 20:39 och den andra den 17:e kl. 20:45. Vi beklagar det inträffade. Mvh Samuel CDON.COM For at gjøre det lettere for oss vennligst legg ved tidligere mail konversasjon, hvis du svarer. Takk. -------------------------------------------------------------- Hej igen, Jag förstår. Men det är ju inte mitt fel att ni levererar till fel adress. Och jag tycker inte att jag ska behöva stå för den kostnaden. Hur löser vi det här på bästa sätt? Med vänlig hälsning, Tobias Bindemo -------------------------------------------------------------- Hej, Det vi menar är att när du ändrar adress hos oss så ändras adressen på alla dina innestående ordrar. Adressen du registrerar är inte knuten till en specifik order utan vill du ändra leveransadressen på en beställning så måste du kontakta oss så att vi kan ordna det. Med vänliga hälsningar Johanna Kundtjänst CDON.COM Kontakta oss gärna igen om du har fler frågor eller synpunkter, men lämna då kvar tidigare mailväxling då det underlättar vår hantering av ärendet. Tack. -------------------------------------------------------------- Hej igen, Okej. Men nu står det ju inte att det är så det fungerar när man skapar ordrar, och det är ju inte något som jag rimligtvis kan eller ska behöva gissa mig till. Jag vill (precis som jag angav när jag skapade ordern) att ordernr "207863119" ska skickas till Tobias Bindemo, XXXXXXX X, XXX XX, Uppsala. För jag förutsätter ju att när jag skapar en order med en specifik leveransadress, att paketet ska levereras dit och ingen annanstans. När kan jag förvänta mig att jag har mitt paket? Med vänlig hälsning, Tobias Bindemo -------------------------------------------------------------- Hej, Tyvärr måste jag meddela att båda dina ordrar har skickats till: XXXXXXXXXXX X c/o XXXXXXXXXX XXX XX Nyköping Sverige Som min kollega tidigare nämnt, när du gör orders används de uppgifter som du har registrerat på ditt konto. Vill du tillfälligt skicka en order till ett annat address måste vi tillägga det manuellt. Med vänlig hälsning Richard CDON.COM Kundtjänst Kontakta oss gärna igen om du har fler frågor eller synpunkter, men lämna då kvar tidigare mailväxling då det underlättar vår hantering av ärendet. Tack. -------------------------------------------------------------- Jag försökt reda ut det här i 4 mail och nu räcker det. Jag vill att ni vidarebefordrar detta mail till er närmsta chef. Jag har gjort två separata köp, med två separata leveransadresser. Jag har fått orderbekräftelser via e-post på att ni kommer att leverera order #1 till Uppsalaadressen och order #2 till Nyköpingsadressen. Jag bryr mig inte om varför ni säger att ni kommer att leverera båda paketen till samma adress. Men när jag handlar hos er och anger en specifik leveransadress förväntar jag mig naturligtvis att ni levererar dit och ingen annanstans. Alltså räknar jag med att få order "207863119" levererad till den adress jag angav vid köpet, nämligen XXXXXXXX X, XXX XX, Uppsala. Om ni inte lyckas leverera måste jag ju anmäla att varorna saknas, vilket känns onödigt. Med vänlig hälsning, Tobias Bindemo -------------------------------------------------------------- Hej! Som vi sagt tidigare så måste du kontakta oss först om du vill leverera till två olika adresser. Annars ändrar du bara befintlig leveransadress. Med vänlig hälsning Klas Kundtjänst CDON.COM Kontakta oss gärna igen om du har fler frågor eller synpunkter, men lämna då kvar tidigare mailväxling då det underlättar vår hantering av ärendet. Tack. |
känns som mycket bråk för lite jobb.. varför inte bara godta att dom gjort fel, svälja stoltheten och skicka ditt eget paket till rätt adress när det kommer fram?
Visst dom borde kunnat fixa det men nu kan/vill dom inte det.. i slutändan är det bara du som straffas - du får inte ditt paket - såvida du inte själv ordnar med en ny skick från fel adress till rätt |
Måste vara nytt rekord i längsta inlägg? :)
I och med att internetköp av såna här produkter är skyddade i lag (DstAvtL) så har du rättighet att ångra ditt köp i upp till 14 dagar, vilket förmodligen är den ända lösningen om CDON anser att det inte går att lösa på annat sätt. Låt sakerna åka tillbaka utan att hämta ut dom och meddela CDON att du häver köpet, och gör om köpet - någon annanstans :) |
Tjena =) Javisst, jag gjorde ju köpet på CDON just för att kunna ha det längsta inlägget på WN :-)
Jo, det är ju en lösning. Men jag förstår inte hur ett stort internationellt företag kan låta det gå så här långt och ha så taskig attityd mot sina kunder. Jag ville i senaste mailet att dem skulle vidarebefordra det brevet till närmsta chef, men inte ens det verkar dem vara villiga att göra. Jag tycker inte att det ska få gå till så. Jag tycker inte att det är rätt. |
Vi får hoppas att kraften i WN får webmakarna på CDON att göra det lite tydligare, då det uppenbarligen inte framgår att adressen är kopplat på kontot, och inte ordrarna.
Jag känner igen det där med att man får nya supportpersoner varje gång, och alla går efter en lista med standardsvar. Ring upp CDON och be om att få prata med chefen, och förklara hur du har blivit behandlad. Känns som att det går att lösa på ett vettigare sett från CDONs sida. / Alexander |
Svaren från CDONs support är typiskt svar från företag som inte bryr sig om sina kunder. Ny personal som svarar varje gång. Ingen vill lösa problemet utan enbart svara snabbt så är det borta från mitt bord. Du kommer aldrig få någon lösning genom deras support. Faxa allt till huvudkontoret istället.
Själv fick jag idag nog av Boxers totalt värdelösa support. Skrev en faktura på den tid som jag har lagt ner på att försöka få hjälp av supporten, tid i telefonkö etc och faxade den till Boxers huvudkontor samt en kopia till deras support (Extern företag). Får se om någon vaknar till nu. :) |
Jo det kanske är typsikt sådana här företag, men jag tycker att utav 5 supportpersoner borde någon iaf vilja sköta sitt jobb på ett bra sätt.
Det blir väl att ringa till huvudkontoret eller som du föreslog Jan Eriksson, att faxa en kopia på mailväxlingen och min statment. |
Låter jobbigt och omständigt men framförallt fel. Om man genomför ett köp och bekräftar köpet med den aktuella leveransadressen så måste det vara den som gäller och inte den som är kopplat till kontot.
Så då borde det vara CDONs fel att varorna levereras någon helt annan stans än det man accepterade i ordern. |
Supporten svarar ju ett antal gånger att det bara går att sätta en adress/konto vilket då gör att den senast angivna adressen är den som är aktiv.
Är det svårt att förstå? Antingen skulle du avvakta någon dag mellan beställningarna, eller så kunde du makulerat den första beställningen, reggat dig på nytt med annan e-postadress/lösen, och lagt en beställning på det kontot.. En klar brist/förbättringsmöjlighet i deras system, men så är ju fallet. ...eller så kunde du sagt att du nu förstår läget och bett dom vänligt att ändra detta för denna gången ;) |
Storen: Det borde väl rimligtvis vara upp till säljaren att tala om att även fast man anger en specifik leveransadress ändras den om jag gör fler ordrar med andra leveransadresser, tycker du inte det?
Sen vet jag inte vad du driver eller jobba hos för företag, men man ska inte behöva be vänligt att dom skickar till rätt adress - det ska vara en självklarhet. |
Uppenbarligen så finns det ju en brist i deras system då kunden givetvis förmodar att det som står i orderbekräftelserna är riktigt och inte funderar vidare över detta. Jag hade visserligen inte tyckt det var värt att tjafsa om i efterhand men det gör man väl som man själv vill =)
|
Citat:
|
Citat:
|
Boxer är hemska. Påminner om när jag köpte min första bok från Bokus och ville makulera min order två minuter efter att jag lagt den för att jag hittat en bättre bok om samma sak. Det var innan distansavtalslagen och det var en väldigt massa tjafs runt det hela.
Nu vet jag inte hur CDON skickar dina grejer; men företagspaket går i alla fall att styra om hos posten. Det är lite struligt och avsändaren får faxa nån blankett - men det är inte alls omöjligt om bara viljan finns. Att kunna ändra leveransadress på en lagd order kan ju vara trevligt; men det borde man upplysas om och tvingas godkänna speciellt. Lagda beställningar ska ju inte kunna ändras av misstag. När paket kommer som brev med posten går det att eftersända det utan kostnad om det är oöppnat. Vilket också är en lösning, men något som inte påverkar CDON. |
Detta är inte svårt att fixa.. är bara och maila och säga att du inte kommer att ta emot det ena paketet eftersom det skickas till fel adress. Antingen skickar de den till rätt adress eller så avbeställer du.
Du har rätt, de har fel, om de inte kan skicka till rätt adresser så är det deras problem, det som står i din orderbekräftelse är det som gäller. punkt slut. |
Citat:
|
Jag tycker det är litet märkligt att CDON inte kan skicka skilda beställningar till skilda adresser. Jag har, ett flertal gånger, fått julklappar/födelsedagspresenter av min syster. Vid tillfället har hon bott i England, och beställt med sitt eget kontokort från Amazon, som utan att krångla till det har skickat paketen till mig i Sverige.
|
Felet i detta är att informationen om vad som gäller inte framgår klart och tydligt. Sedan förklaras detta i efterhand då kunden påtalar vad som "hänt".
Om han däremot inte varit så enkelspårig och hela tiden upprepat att han beställt till olika adresser så kanske han blivit bemött på ett annorlunda sätt. Det är det jag menar. Tänk på att det sitter olika personer i supporten som alla får detta mail med samma innehåll och därför svarar på samma sätt. Om man då istället skriver att man nu förstår varför samma adress registrerats som leveransadress, och att man istället ber dom leverera till dit som var tänkt från början. Då hade förhoppningsvist någon vaknat och gjort ett försök att korrigera detta. Jag har aldrig beställt från CDON, men jag antar att det inte finns möjlighet att lägga till fler adresser (?) utan att man måste klicka någonstans för "ändra din adress" eller liknande. Då har man ju uppdaterat sina kunduppgifter vilket systemet använder sig av. T.o.m i basicshoppar kan man lägga till fler än en adress (t.ex. OsCommerce,Virtuemart etc) och detta är ju för att kunduppgifterna inte skall ändras mer än vid yttersta behov. |
Men att supporten inte förstår och inte vill åtgärda problemet är väl ändå inte kundens fel. Det finns mängder med dumma kunder; men det här gången är det säljaren som är dum.
Redan första mailet borde ha besvarats med ett förslag till lösning |
Dumpa cdon.com hädanefter är väl det bästa förslag!
|
Citat:
Vinklar man frågan åt olika håll får man desto bättre hjälp... Sedan håller jag med dig att visst borde första åtgärden vara att lösa situationen för en ovetande kund. Men alltför ofta vaknar inte det sunda förnuftet i tid. Också det en anledning att själv styra dialogen åt rätt håll... |
Jag tycker det är mest spännande att dom flera gånger påpekar att du kan kontakta kundtjänst om du vill ha leveransadressen ändrad.
Jag tycker ju att du har gjort det flera gånger.. |
Conrad elektroniks ordersystem verkar fungera på samma sätt, så nu har en order gått till en av mina anställda i stället för till mig.
Efter ett mail och ett telefonsamtal så verkar det som att deras målsättning är att jag skall få mitt paket så snabbt som möjligt utan att det skall kosta mig någonting! Kundservice på hög nivå. |
Jag har nu läst igenom CDONs FAQ, och om man inte har fått varorna inom 14 dagar från det att man betalade dem så ska man kontakta CDON. Och det är precis det jag tänker göra.
Det är ju som ni säger, man hade kunnat lösa det här väldigt snabbt och enkelt, om man från CDONs sida velat det. Jag tänker återkomma och berätta hur och om det här löser sig! |
Enligt en undersökning som jag läste om för ett tag sedan krävs det intelligens över medel för att kunna ge bra service i tex en kundtjänst.
Hur många som jobbar i kundtjänst tror ni har det? (Lösningen att slippa enbart ha anställda över medelintelligens var att införa it-system som guidade de som arbetade i kundtjänsten rätt i olika frågeställningar) |
Citat:
Förövrigt så tror jag det beror mycket på vad det är för typ av bransch och vad för typ av service man ska ge sina kunder. Att vara trevligt, tillmötesgående och använda sig av sunt förnuft brukar oftast räcka i vanlig kundsupport när det gäller orderhantering och produktupplysning. Fallet med cdon i denna tråd är ett solklart fall där alla lyckats med att misslyckas. Bemötandet har varit nonchalant där man fullständigt tycks ha uteslutit en lösning för kunden. Riktigt dåligt hanterat av cdon! |
Jag har själv arbetat som medarbetare samt även varit ansvarig för en mindre kundtjänst (5-10 personer) och enligt mina erfarenheter inom detta område speglar kundtjänstens bemötande till kunden ofta hur viktig ledningen anser att befintliga kunder är och vilka verktyg ledningen ger till kundtjänsten för att hjälpa kunderna.
Intelligens är väl alltid relevant, men jag tror inte att det är av huvudbetydelse. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:21. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson