![]() |
Hej!
Har en underårig som är 16 år som har handlat av oss. Nu har hans förälder hört av sig och vill häva köpet. Har för mig att jag någonstans läst att man får ingå köpeavtal när man fyllt 16, stämmer det? Kan jag kräva kundens föräldrar på frakten eller får jag bita i det sura äpplet och själv betala frakt + returfrakt? Tacksam för svar. |
Har han handlat på kredit / faktura eller direkt / kontantbetalning?
Edit: stavvfell |
Hur mycket handlar det om? Bra rykte VS spara en hundring?
|
Citat:
|
Citat:
http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/ar...CategoryID=1498 <!--QuoteBegin--Konsumentverket För att ingå ett avtal måste du vara över 18 år. Är du omyndig och vill ingå ett avtal krävs föräldrars eller förmyndares tillstånd, även om verkligheten inte alltid ser ut sådan. Undantag Det finns dock två undantag. Har du fyllt 16 år och handlar för pengar som du själv har tjänat har du rätt att ingå avtal. Den som har eget hushåll före 18 års ålder har rätt att handla till hushållet. Undantagen gäller dock endast kontantköp. Du har aldrig rätt att handla på kredit om du är under 18 år. (Se pdf nedan) [/quote] http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/ar...CategoryID=1674 Läs också: http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/ar...CategoryID=1593 Summa kardemumma: Hur mycket pengar handlar det om? |
Ok tack för infon. Kunden har beställt som postförskott, räknas detta som en kredit eller ett kontantköp? Han har inte hämtat ut paketet ännu.
Tacksam för all hjälp |
En variant vore att stämma honom för bedrägligt beteende, om du har som avtalsvillkor att man måste vara över 18 år för att få handla. Sedan kan ni göra upp i godo så att föräldrarna står för frakten mot att de slipper stå till svars för sonens bedrägliga beteende. ;)
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Om du kan bevisa att han använde pengar som han själv har tjänat efter att han fyllt 16år, så är avtalet giltligt. Det kan t.ex. vara om du kan visa att han haft sommarjobb eller att han har ärvt pengar efter att han fyllt 16. Men det kan bli lite svårt för dig att få rätt i den saken. Jag hävdar, precis som Jan påpekar, att avtalet är ogiltligt. Då är bara frågan kvar vem som ska betala frakten. Enligt FB 9:7, ska parterna ge tillbaka vad man mottagit, med eventuell ersättning för vad som inte kan ges tillbaka. Jag tolkar det därför som att kunden får betala all frakt. Men kanske någon som driver webbutik kanske kan ge svar hur ni har gjort i liknande fall? FB 9 Kap 7 § Varder avtal, som underårig ingått utan erforderligt samtycke, ej gällande, bäre envar åter vad han mottagit eller utgive, om det ej kan ske, ersättning för dess värde. Dock vare den underårige, där ej i andra stycket annorlunda stadgas, icke pliktig att utgiva sådan ersättning i vidare mån än vad han mottagit använts till skäligt underhåll eller eljest finnes hava för honom medfört nytta. |
Häv köpet bara, ser inte problemet?
Som flera sagt, böttre med gott rykte. |
Det har väl hänt några gånger att jag råkat ut för samma sak och jag anser inte att det finns några generella regler hur man skall hantera det.
Är det en spydig, otrevlig, arrogant förälder som ringer och menar på att vi är idioter som skickar grejer till hans barn. Då får jag alla taggar utåt och jävlas gärna tillbaka och försöker få dom att betala frakt och hanteringskostnader. Är det däremot en trevlig förälder som ringer som har förståelse för både vårt och deras problem så är det en helt annan sak, då brukar jag be dom att gå till utlämningsstället och förklara läget och säga att försändelsen skall gå i retur till oss omgående. Då skickar jag ingen faktura på outlöst postförskott. Oavsett förälder så lägger jag in en spärr i vårt system på "kunden" i fråga så att det inte upprepas. Jag ser det som en del i hela businessen och nåt man måste räkna med. Jag uppskattar att ca 90% är trevliga och slipper undan med en spärr i vårt system. Soliga hälsningar från Thailand // Mats |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Citat:
Snart dax för sängen, skall upp och spela golf i morgon bitti kl.9 // Mats |
Citat:
|
Cos - och en hel del som skulle skita i att handla i den affären efter att kunden i fråga berättat om händelsen på stan..
Du behöver nog tänka om lite.. typ |
Nu vill jag väl egentligen inte uppmana någon till att inte följa svensk lag, men jag måste ändå fråga hur många här som varit i tingsrätten på grund av meningsskiljaktigheter med en kund? Man kan hänvisa till lagparagrafer eller hota med stämning, men jag skulle säga att det i 99 fall av 100 är tomma hot, eftersom ingen av parterna kommer vilja gå till tingrätten över ett outlöst postförskott och en fraktkostnad på några 100-lappar.
Precis som Mats, så utgår jag från fall till fall. Avgörande blir hur trevlig/otrevlig kunden är och hur stor skada denna har orsakat mitt företag genom sitt besvärliga beteende. Är föräldrarna i det här fallet trevliga, så hade jag dragit ett streck över allt. Är föräldrarna otrevliga så hade jag meddelat dem att de får stå för returfrakten. Sen hade jag så klart inte lagt allt för mycket energi på att driva in pegarna om de inte betalade fakturan. |
Citat:
|
Citat:
Blir nog en aning billigare än att flyga ner dig hit :) //Mats |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:30. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson