WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   New York (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=22029)

Indigo 2007-06-28 17:06

Har planerat att boka en New York-resa till hösten. Räknar med att bli borta runt 5 dagar, men vill redan nu börja planera och organisera resan. Vad ska man göra där? Vad får man absolut inte missa? Måste ju finnas nån gammal räv här som är NY-kunnig.

rocky 2007-06-28 17:21

Underbar stad!
Jag åker dit på måndag, stannar tills på torsdag.

Jag ska tokshoppa men jag är mera orolig att jag inte ska hinna göra allt jag vill :D

ztream 2007-06-28 17:22

Svårt att säga något utan att göra egenreklam.

Men de saker jag gjorde på min senaste tur som inte är helt uppenbara var:

Jazz på lincoln center. Club dizzies. Sjuk utsikt och stämning. Kanske det bästa på hela resan.

Comedy Cellar. Riktigt bra uppträdanden. Har varit på andra komediklubbar men aldrig denna och nästa gång jag åker dit kommer jag gå till källaren igen.

Hänga i soho på kvällstid. Riktigt sköna restauranger och människor.

Gå runt i Harlem en söndag och spana in alla uppklädda gamla damer på väg till gudstjänsten. Smit sedan in på en av de mindre baptistkyrkorna för lite ösig gospel.

Åk tunnelbana hela tiden. Det finns inget bättre eller smidigare.

Saker du inte får missa:

empire state
barnes&nobles
starbucks
staten island färjan (gärna på kvällen. mäktigt!).
Kolla en yankee eller mets-match.
hänga på times square
se en skön musikal
njut av opera på Metropolitan opera house
Gå på museum. Moma, the met, american natural history museum (stora dinosaurier, woho!)
Upplev stadens alla olika nyanser med china town, little korea, little italy, soho, Greenwich village, chelsea, brooklyn, harlem osv.
Ha picnic i central park eller köp åtminstone en korv där.

Mer av mina tips finns i min signatur. :)

Per 2007-06-28 17:48

Sjalv tycker jag FN-byggnaden ar vard ett besok. De har bra guider, och det ar ratt roligt att kika pa hur det ser ut dar sakerhetsradet sammantrader t.ex..

(Tack for alla tipsen ztream; finns en del att gora nasta gang man kommer till NY.)

BE Network 2007-06-28 18:05

se till att inte bli rånad.. det blev nämligen jag =)

Indigo 2007-06-28 18:13

Grymma tips. Har inget emot egenreklam så länge det kan hjälpa :)

rocky 2007-06-28 18:46

Citat:

Originally posted by Blue-Eye@Jun 28 2007, 18:05
Vart blev du rånad och på vad?

omid 2007-06-28 22:59

Gillar du Seinfeld så är det alltid kul att besöka Toms Restaurant:
http://www.bigwaste.com/photos/ny/toms/

Sedan finns ju mer traditionella grejer: FN-skrapan, Time Square Garden, Frihetsgudinnan, Empire State Buidling, Ground Zero etc etc. Finns massor mer att hitta på Google.

ztream 2007-06-29 17:45

För att fortsätta på seinfeld-spåret så vill jag bara tipsa om att åka rundturen med Kenny Kramer. Riktigt roligt.

Toms restaurant är ett riktigt sunkigt hak men maten var faktiskt god och deras stora milkshake är riktigt grym!

domaintarzan 2007-06-29 17:54

Jag tipsar om sidan I Love New York! Detta är inte egenreklam men jag känner tjejerna som gör sidan... (riktiga New York entusiaster)

BE Network 2007-06-29 23:28

Citat:

Ursprungligen postat av rocky
Citat:

Ursprungligen postat av Blue-Eye

Vart blev du rånad och på vad?

16år och skakig.. Nån stor biffig typ kom fram och påstod att jag stött till han så han tappat ut något pulver som var värdefullt.. Hade rätt knakig engelska då så förstod inte riktigt.. Hur som helst så tog han det jag hade i plånboken.. Inkl. 100€ som jag hade tänkt sätta sprätt på i amsterdam då vi mellanlandade där på hemvägen...

jonny 2007-06-30 00:19

Under min weekend hann jag med två musikaler på Broadway, Empire sate och Ground Zero. Jag var där nästan ett år efter 9/11.

Det coola med Ground Zero var att det var tyst där. Vilket inte var nånstans i övrigt på Manhattan.

Promenerade i Central Park också och var på halvt berömada le Bar Bat som spelade dålig musik och serverade dyr alkohol.

Spindel 2007-06-30 00:45

Citat:

Originally posted by Blue-Eye@Jun 29 2007, 22:28
Inkl. 100€ som jag hade tänkt sätta sprätt på i amsterdam då vi mellanlandade där på hemvägen...
Jaha, och vad hade du tänkt sätta på.. oj sprätt på då?

ToBad 2007-07-01 14:13

Se till att ni har ert hotell på manhattan annars kan ni få ödsla timmar bara på köer genom tullstationer för att komma in till manhattan och det är det inte värt bara för att man vill tjäna några kronor.

Varning för Frihetsgudinnan, när jag var där en sommar tog hela den trippen 5 timmar. Folk köade i timmar och när vi kom in i Frihetsgudinnan så förstog jag varför.
Det går en serpentintrappa small som attan upp till en liten utkiksglugg där varje person fick stanna till en i taget, vilket gjorde att kön knappt minskade.

rocky 2007-07-01 14:54

Citat:

Ursprungligen postat av Spindel
Citat:

Inkl. 100€ som jag hade tänkt sätta sprätt på i amsterdam då vi mellanlandade där på hemvägen...

Är man 16 år så är väl 100€ rätt mkt att sätta sprätt på en mellanlandning, inget fel med det?

Alla är inte med i MTVs Sweet Sixteen, Spindeln.

omid 2007-07-01 16:35

Citat:

Originally posted by ToBad@Jul 1 2007, 06:13
Folk köade i timmar och när vi kom in i Frihetsgudinnan så förstog jag varför.
Det går en serpentintrappa small som attan upp till en liten utkiksglugg där varje person fick stanna till en i taget, vilket gjorde att kön knappt minskade.

Du behöver inte vara orolig för det längre. P.g.a. terroristhotet så tillåts ingen upp i facklan längre, så det blir ingen kö dit.

BE Network 2007-07-01 17:55

Citat:

Ursprungligen postat av Spindel
Citat:

Nja hade väl inga direkta planer sådär, men inte i centrala amsterdam och titta runt lite.. tågen o detta till och från flygplatsen kostade säkert en slant.. Som sagt så fanns inga euro till amsterdam så blev 8 timmars väntade på flygplatsen istället ;)

senzei 2007-07-02 05:46

Snackade just med min flickvän som är i Staten island, NY.. Där har dom tagit allt bråte från WTC tornen och begravt ute på staten island under förjävligt mycket sand. Ska tydligen vara flera 100 meter högt och en udda syn.

Lite off-track turist tips hehe.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:36.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson