WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Sökmotorpositionering (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=11)
-   -   Extra ord i domännamnet eller sämre toppdomän? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=21639)

Thir13teen 2007-06-04 08:52

Säg att jag har en sida där jag säljer däck till volvobilar och skulle helst ha volvodack.se, men den är upptagen. Är det då bäst att köra på adressen dacktillvolvo.se (alltså extraord: till) eller satsa på volvodack.org som är ledig?

Ber om ursäkt om frågan redan ställts och besvarats någonstans på forumet.

Captain Thailand 2007-06-04 09:03

Hej,

.ORG klassas högt av google, så där har du en fördel, men .SE tror jag passar betydligt bättre till en svensk marknad.

Som du nog vet är.ORG ofta förknippat med icke-kommersiell verksamhet och liknande, även om det inte finns några egentliga restriktioner.

Om du väljer dacktillvolvo.se och har en bra beskrivning och titel samt bra nyckelord på sidan tror jag att du kommer ganska bra i sökmotorerna om du dessutom lyckas fixa till några hyfsade länkar (med relevanta sökord) till din sajt.

xpat 2007-06-04 09:41

.org klassas inte högre av Google.
Domännamnet har ingen stor betydelse för resultatet. Fördelen med ett domännamn som är uppbyggt av keywords är att fler inlänkar kommer att innehålla ordet/orden.

Captain Thailand 2007-06-04 09:49

.ORG klassas högt av google skrev jag. (inte högre).

Att domännamnet inte har stor betydelse är rent trams.

xpat 2007-06-04 10:01

Citat:

Originally posted by Captain Thailand@Jun 4 2007, 09:49
.ORG klassas högt av google skrev jag. (inte högre).
Att domännamnet inte har stor betydelse är rent trams.

.org skattas inte högre än .se eller .com eller .co.uk

Domännamnet har som jag skrev betydelse för ankartexter, eftersom de flesta naturliga länkar har domännamnet som länktext.

ztream 2007-06-04 10:07

*Org är sämre än .com

*Domännamnet är otroligt viktigt.

*Volvodack.XXX kommer inte ranka för volvo däck så det kvittar vilken av domänerna du väljer om du inte köper en idn-domän.

*Gäller det en icke idn-domän skulle jag valt .se för en svensk publik. Aldrig ORG för en svensk målgrupp, men det kan vara av branding-skäl snarare än SEO-skäl.

Thir13teen 2007-06-04 10:16

Citat:

Originally posted by ztream@Jun 4 2007, 10:07

*Gäller det en icke idn-domän skulle jag valt .se för en svensk publik. Aldrig ORG för en svensk målgrupp, men det kan vara av branding-skäl snarare än SEO-skäl.

Målgruppen är ungdomar från hela världen, alltså engelska som språk. Så valet är alltså mellan xxxxxx.org eller xxxforxxx.com. Båda nyckelorden är med i båda varianterna. Gissar på att det inte finns något klockrent sätt att säga vilket sätt som är bäst?

xpat 2007-06-04 10:17

Citat:

Originally posted by ztream@Jun 4 2007, 10:07

*Volvodack.XXX kommer inte ranka för volvo däck så det kvittar vilken av domänerna du väljer om du inte köper en idn-domän.

Eh, det går att få domänen jertas.se att ranka för volvo däck!

ztream 2007-06-04 10:22

Jag menade såklart att man inte kommer få någon fördel av domänen för just det nyckelordet.

Sorry om jag var otydlig.

Citat:

Originally posted by xpat@Jun 4 2007, 10:17
Eh, det går att få domänen jertas.se att ranka för volvo däck

Captain Thailand 2007-06-04 10:45

Thir13teen,

.com låter ju som det "proffsigare" alternativet, men jag skulle inte bli förvånad om .org-varianten lirar bättre i google, men det är nog nästan ingen som VET exakt på förhand.

Köp båda och ha en vilande?!

Har du mycket tid över kan du göra två webbplatser. Det kanske låter som överkurs, men jag har själv positiva erfarenheter av detta. Gör du det smart kapar du säkert en större del av marknaden. Skulle det bli aktuellt, så se förstås till att vara lite försiktig hur du länkar dessa sinsemellan (ev penalty) och undvik givetvis att använda samma innehåll/text.

xpat 2007-06-04 10:51

Citat:

Originally posted by Captain Thailand@Jun 4 2007, 10:45
Thir13teen,
.com låter ju som det proffsigare alternativet, men jag skulle inte bli förvånad om .org-varianten lirar bättre i google, men det är nog nästan ingen som VET exakt på förhand.
Köp båda och ha en vilande?
Har du mycket tid över kan du göra två webbplatser. Det kanske låter som överkurs, men jag har själv positiva erfarenheter av detta. Gör du det smart kapar du säkert en större del av marknaden. Skulle det bli aktuellt, så se förstås till att vara lite försiktig hur du länkar dessa sinsemellan (ev penalty) och undvik givetvis att använda samma innehåll/text.

Jo, det är rätt många som vet att .org inte ger bättre resultat än någon annan tld.

Captain Thailand 2007-06-04 10:57

xpat,

Bara för att jag råkar bo där och det är min sida ska du få ett exempel där det lirar bra: ;-)

http://www.google.com/search?hl=en&q=koh+samui

Kanske inte världens viktigaste destination direkt, men ändå nästan 2 milj träffar. Sen så tror jag att .org eventuellt funkar bättre i detta fallet för att man eliminerar extraordet. Jag har aldrig påstått att det är bättre om dommännamnet annars är detsamma.

xpat 2007-06-04 11:02

Citat:

Originally posted by Captain Thailand@Jun 4 2007, 10:57
xpat,
Bara för att jag råkar bo där och det är min sida ska du få ett exempel där det lirar bra: ;-)
http://www.google.com/search?hl=en&q=koh+samui
Kanske inte världens viktigaste destination direkt, men ändå nästan 2 milj träffar. Sen så tror jag att .org eventuellt funkar bättre i detta fallet för att man eliminerar extraordet. Jag har aldrig påstått att det är bättre om dommännamnet annars är detsamma.

Det är allmänt känt att .org inte på något sätt är bättre, starkare, högre klassat eller något liknande av Google. Orsaken? Jo, vem som helst kan registrera .org. Det är länge sedan Google slutade ge fördel för org, om de över huvud taget har gjort det.

Om du gör en snabb analys av de båda siterna i toppen på din sökning så ser du direkt varför .org-domänen hamnar högre än .com...

Captain Thailand 2007-06-04 11:04

Citat:

Om du gör en snabb analys av de båda siterna i toppen på din sökning så ser du direkt varför .org-domänen hamnar högre än .com...
Haha,

Vore det så enkelt...

xpat 2007-06-04 11:05

Citat:

Originally posted by Captain Thailand@Jun 4 2007, 11:04
Citat:

Haha,
Vore det så enkelt...

Vadå?

Captain Thailand 2007-06-04 11:08

Givetvis beror det minst lika mycket på vilka inlänkar sidorna har.

end 2007-06-04 11:09

Det är inte riktigt rätt att ge ett exempel på ett sökord, och dra en slutsats av det. Om man ska dra en slutsats måste detta göras i en steril miljö med nya domäner med olika .tld och med ett kasst eller ej existerande sökord.

Angående exemplet
4,2k inlänkar, .org
http://siteexplorer.search.yahoo.com/advse...i&bwmo=d&bwmf=u
1,4k inlänkar
http://siteexplorer.search.yahoo.com/advse...i&bwmo=d&bwmf=u

PR orkade jag inte kolla.

Ontopic:
Kommer du få några naturliga inlänkar, eller är det bara en affiliate sajt? Om affiliate, ta .org. Om du har tänkt att ha kvalitativt innehåll, kör på .com.

Captain Thailand 2007-06-04 11:20

end,

Jag håller med till fullo. Det är givetvis en hel radda omständigheter som bestämmer din plats i sökmotorerna.

Ps. Givetvis har jag i 99% av fallen hellre än .COM adress än en motsvarande .ORG.

Vikarien 2007-06-04 14:29

kapten thailand: varför skulle Google låta en toppdomän, som man precis som vilken annan toppdomän som helst kan köpa på den öppna marknaden, låta denna (per se) ranka bättre än andra toppdomäner?

Captain Thailand 2007-06-04 15:53

Vikarien,

Fråga Google

xpat 2007-06-04 17:40

Citat:

Originally posted by Captain Thailand@Jun 4 2007, 15:53
Vikarien,
Fråga Google

Men hallå, varför tror du att Google lägger större vikt vid .org än vid någon anna tld! Det är bara en myt!
Ge mej ett enda exempel!

Captain Thailand 2007-06-04 19:05

Hej,

Ett tips är att läsa vad jag skriver. Testa en gång. Jag har redan svarat två gånger på din fråga och jag skrev ordagrant:

.ORG klassas högt av google skrev jag. (inte högre)

och

Jag har aldrig påstått att det är bättre om domännamnet annars är detsamma.

Ser du... Ingenstans skriver jag att Google klassar det högre. Hurvida jag tror att det funkar bättre med engelspråkiga sajter än .SE tänker jag däremot i så fall bara bevisa för mig själv ;-)

Captain Thailand 2007-06-04 19:14

Ps.

Frågan var dessutom om man skulle välja en .ORG för att inte lägga till ett extra ord.

Om det nu inte är en skillnad i Google, så borde ju en .ORG vara exemplariskt i detta fall. Dock är det som sagt inte kanske superkalas med .ORG för en kommersiell sajt av uppenbar anledning.

Därför rekommenderar kanske de flesta (inklusive jag själv) ett .SE (alternativt att bygga två sajter). Och inte för sökmotoroptimeringen i första hand.

xpat 2007-06-04 20:57

Men vad menar du med klassas högt? Det är _ingen_ skillnad på om du har en .se eller .org den ena klassas inte högt i förhållande till den andra!+ Hänger verkligen inte med på vad du menar.

Varför skulle org vara mer exemplariskt än .se eller .com? Vaddå extra ord?
Menar du att .com innebär att det blir fler ord i domännamnet? eh?!

Captain Thailand 2007-06-05 03:00

Eftersom du inte läser vad jag skriver är detta meningslöst!

Captain Thailand 2007-06-05 03:11

Ps. xpat

Prova läs trådskaparens första inlägg igen. Om du sedan inte fattar kan jag tyvärr inte göra så mycket åt det, utan det får du nog hantera själv. ;-)

xpat 2007-06-05 08:39

Citat:

Originally posted by Captain Thailand@Jun 5 2007, 03:11
Ps. xpat
Prova läs trådskaparens första inlägg igen. Om du sedan inte fattar kan jag tyvärr inte göra så mycket åt det, utan det får du nog hantera själv. ;-)

Jaha, så du menar att följande text:

Citat:

Säg att jag har en sida där jag säljer däck till volvobilar och skulle helst ha volvodack.se, men den är upptagen. Är det då bäst att köra på adressen dacktillvolvo.se (alltså extraord: till) eller satsa på volvodack.org som är ledig?

Ber om ursäkt om frågan redan ställts och besvarats någonstans på forumet.

Skulle fröklara vad du menar med att .org skulle vara färre extraord än .se eller .com och det skulle också förklara ditt påstående att .org klassas högt av Google.

Jag tror knappast att jag är ensam om att inte förstå vad du menar, efersom det du skriver låter ganska underligt.

Du skriver dessutom "om det vorre så enkelt" när jag, efter en ytterst snabb SEO-koll på varför org-domänen träffar högre än com-domänen i ditt exempel.

Ja, det är så enkelt, vem somm helst med grundläggande kunskaper om SEO ser direkt orsaken till att .org träffar högre i detta fallet. Det inte på något sätt över huvud taget med tld´n att göra.

Captain Thailand 2007-06-05 09:57

Goddag yxskaft

lubic 2007-06-05 10:12

Jag tänkte nog försöka ge mig på att förklara, om jag nu förstår Captain T rätt?

Han menar nog att om personen ifråga väljer .org så får han volvodack.org och väljer han .se får han dacktillvolvo.se, alltså med .org blir det ett ord mindre (till). Captain T menar nog inte generellt att .org är bättre än .se utan bara i detta fall. Eller är jag helt fel ute?

Captain Thailand 2007-06-05 10:17

Tack lubic,

Du är rätt ute!

Jag får väl skylla min eventuella obegriplighet på att jag är utlandssvensk. Dolph Lundgren fenomenet, you know ;-)

Gustav 2007-06-05 16:11

Captain Thailand, när du bara skriver .ORG så framstår det för folk som att du talar om en tld och inte en specifik domän. Om du talar om en specifik domän så får du skriva det. Även om trådskaparen gav ett exempel på domäner så misstolkar man dig när du skriver att .ORG är högt värderad. Alla som kan jargongen inom seo tror då att du talar om en tld och inte en domän, eftersom det är så man brukar uttrycka sig då.

Captain Thailand 2007-06-05 17:04

Mycket klankande på eventuella ordval och mindre tips och råd till Thir13teen tycker jag.

xpat 2007-06-05 17:06

Citat:

Originally posted by Captain Thailand@Jun 5 2007, 17:04
Mycket klankande på eventuella ordval och mindre tips och råd till Thir13teen tycker jag.

Jo, men man måste ju förstå vad du menar, annars blir ju allting fel.

Captain Thailand 2007-06-05 17:17

ZZZzzzZ

xpat 2007-06-05 17:26

Citat:

Originally posted by Captain Thailand@Jun 5 2007, 17:17
ZZZzzzZ

Du behöver inte vara otrevlig!

Du tänker på ett sätt men skriver något annat, det är ju inte så himla lätt att förstå vad du menar då!

Thir13teen 2007-06-05 20:15

Lol.
Kan meddela att jag valde xxxforxxx.com då jag kände att .org känns för 'osexigt'.

Gustav 2007-06-07 22:43

Citat:

Originally posted by Thir13teen@Jun 5 2007, 20:15
Lol.
Kan meddela att jag valde xxxforxxx.com då jag kände att .org känns för 'osexigt'.

Det tror jag att du gjorde rätt i. Ur seo-synpunkt så är den domänen marginelt sämre än ditt andra alternativ. Dock så är det praxis med .com domäner för internationella (engelskspråkiga) webbsidor. Man bör alltid tänka på användaren/besökaren i första hand och Google först i andra hand.

Captain Thailand 2007-06-08 06:52

Instämmer i detta.

.COM är lättare för den "normala" användaren att komma ihåg och associeras förmodligen bättre med en kommersiell webbplats.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:29.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson