![]() |
Driver en bostadssajt där man betalar en avgift för att i 6 veckor ha fri tillgång till kontaktuppgifterna till dem som hyr ut.
Har fått in en kund som efter några dagar som medlem vill ångra sitt köp och makulera sitt konto och fakturan som han inte har betalt. Problemet är ju att han sedan han aktiverade fakturan har haft tillgång till vår databas med kontaktuppgifter, och därför anser jag att han har förbrukat det han köpt. Vad gäller egenltigen? Det handlar ju bara om 300 kronor, så för att köpa lite goodwill så är det ju bara att makulera fakturan och stå för dom kronorna som kreditor tagit ut själv, men vad är det egentligen som gäller? Hur hanterar ni liknande situationer? Hade man haft en butik så hade det varit solklart. Köper du en CD som är plomberad och ångrar dig så kan du byta den, har du brutit plomberingen så kan du inte byta den. På samma sätt är ju plomberingen bruten så fort kunden har skapat en faktura... |
tror faktiskt inte han kan nyttja distanshandel här.. han har fått varan och använt den
det hade varit skillnad om han inte använt tjänsten på något sätt |
Fast om han har gjort det eller ej är ju svårt att veta. Han kanske bara sakapade kontot och ångrade sig.
Eller så har han kopierat ALLA kontaktuppgifter på sajten. |
Ångerrätten gäller inte om han tillgodogjort sig av "varan".
|
Distansavtalslagen:
Citat:
På företagande.se finns det en juridiksektion där du kan ställa sådana här frågor. |
Tack för utförligt svar!
|
Du bör meddela kunden varaktigt att leverans påbörjas och att ångerrätten inte gäller - kanske med ett mail som kunden måste svara på.
|
Antar att det rör sig om en privat-kund då distansavtalslagen inte gäller för företag. Då det gäller svaret på frågan så har du fått svar ovan, men för att följande inte ska kunna hända igen så kan du lägga till en ruta på beställningen där kund godkänner att påbörja använda tjänst innan dessa 14dagar har gått ut, alt. skriva med i allmänna villkor att så snart kund har loggat in första gången (även innan dessa 14 dagar har löpt ut) så har de medverkat till att binda sig till avtalet, då de enligt distansavtalslagen har nyttjat tjänsten innan ångerperioden.
|
bredbandsbolaget skriver t.ex. så här:
Citat:
|
Jag får helt enkelt göra som så att jag skriver med det i avtalet, att ångerrätten inte längre gäller från den dag kontot är skapat.
|
Enligt konsumentverket räcker det inte. Du måste informera och kunden godkänna separat efter beställningen, för att de inte ska gnälla.
|
En liknande fråga om distansförsäljningslagen.
Jag säljer en LCD-tv via nätet, kund betalar och väljer installation. Jag levererar TV'n och köper installationstjänsten av en annan firma. Enligt min tolkning gäller inte distansförsäljninglagen pga att jag monterat TV'n åt kund. Har dock hört andra som påstår att det är en felaktig tolkning, vad anser ni? |
Detta är ju lite samma sak som att sälja vip- / guld- / plus-tjänst på ett community. Så här skriver sveriges största community när det gäller Köpvillkor av denna typ av tjänst:
Citat:
|
Citat:
1. Försäljning 2. Transport 3. Montering Sen om det är separata företag som utför alla tre eller om det är samma gör ingen skillnad för punkt ett i min tolkning; dvs distansavtalslagen gäller för punkt ett. |
Är inte ångerrätten förbrukad i samband med att kund gett sitt samtycke till att varan packas upp och monteras?
Ångerrätten gäller ju enbart om kund ej öppnar förpackningen som jag uppfattat det. Det är ju helt omöjligt för mig att sälja något som någon annan kund packat upp. |
Framförallt blir det jobbigt när vi säljer åtkomst till ett register. I samma sekund som kunden har tillgång till det kan ju kunden spara alla uppgifterna och sedan ångra sig.
Det är ju som om man äter på restaurang och sedan helt plötsligt ångrar sig när man ätit klart. |
Citat:
|
Min tanke är också på hur mycket tid och pengar man ska lägga på det. Säljer man tv med installation och annat så är det ju helt klart värt det, tar ju inte många kunder innan man får tillbaka pengarna. Men ex för småsummor så känns det rätt segt, kostar ju mer att driva en process än att betala tillbaka. Dock så är det mycket princip, och har man börjat nyttja tjänsten/varan/produkten så är i min värld ångerrätten slut.
En annan rolig sak är att om man har butik och säljer till personer under 18år, så har dessa alltid rätt att häva köpet, även efter ångerrätten och desutom på öppnade och använda produkter/tjänster, detta då personer under 18år inte får ingå avtal. Svenska lagar är inte ofta skrivna för leverantören. |
fabian>> Ditt fall tycker jag är solklart, på samma sätt som man inte får lämna tillbaka ljudupptagningar etc kan man inte heller lämna tillbaka ett medlemskap.
Ytterligare en fråga: Om jag specialbeställer en vara åt en kund som leverantören inte tar tillbaka, måste jag då lämna ångerrätt? Skulle kund ha rätt till och utnyttja ångerrätt blir det 30 000 i ren förlust för mig. Inte så kul när man driver sin firma på ren hobbybasis. |
går det inte att avtala bort ångerrätten? t.ex vid beställningsvaror
|
Vad jag förstår så har det inget att göra med om kunden packat upp varan eller inte att göra. Det gick ut en skrift från konsumentverket till en massa ehandlare i fjol där man skickade med dessa lager i och med att många ehandlare inte kände till dem.
Där framgick till exempel att du egentligen inte ens får inte be kunden att returnera varan i orginalförpackning, utan har du fått tillbaka varan så räcker det. |
Swecat, finns det prövat rättsligt?
Visserligen skall man känna sig trygg som kund men att få testa en grej gratis i 2 veckor och sen inte ens behöva lämna tillbaka den i fullgott skick låter helt wacko. |
Jag vet inte om det finns prövaträttsligt men jag vet att jag fick ett brev eftersom jag skrev att kunden skulle skicka tillbaka varan i fullgott skick och i sin orginalförpackning och det fick jag inte kräva av kunden. Men andra ord, MÅNGA är de ehandlare som bryter mot det eftersom de flesta skriver just att varan ska returneras i orginalförpackning.
|
Kanske dags att alla butiker inför en avgift på typ 50:- extra för varje privatperson som handlar.
Typ ett extra tillägg efter fakturaavgift :P Skulle varit intressant med statistik hur många miljoner svenska företag förlorar pga omkostnader pga ångerätten. Varför skapades lagen ens från början? Lite som att man inte behöver ta något ansvar i detta landet. |
Landet mellanmjök slår till igen.
Läste lite lagtext ang detta. Distans- och hemförsäljningslag (2005:59) "4 § Bestämmelserna om ångerrätt i 9–16 §§ gäller inte distansavtal om 1. en tjänst och fullgörandet har påbörjats med konsumentens samtycke under ångerfristen, 2. en vara som på grund av sin beskaffenhet inte kan återlämnas eller som snabbt kan försämras eller bli för gammal.." senare i samma lagtext "7 § Konsumenten får utöva sin ångerrätt endast om den vara som han eller hon har tagit emot hålls i väsentligen oförändrat skick. Detta gäller dock inte om varan har förstörts eller förändrats på grund av någon åtgärd som har varit nödvändig för att undersöka den eller på grund av någon omständighet som inte kan hänföras till konsumenten." |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:52. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson