![]() |
Drabbades av något riktigt kul nu när jag för några veckor sen höll på att tömma min gamla lägenhet.
Hade laddat som man brukar göra inför en flytt och packat ner så mycket som jag bara kunde dagarna innan och så på eftermiddagen satta jag igång, körde fram bilen till porten och började fylla den. Hade kommit ungefär halvvägs (fyllt i stort sett allt utom kofferten) då jag drabbades av det som alla människor gör för eller senare. Naturen kallade! Under tiden som jag satt på tänkarfåtöljen så slog det mig att jag hade en kartong med lite tavlor och en spegel i källaförrådet som jag skulle ta med mig. Sagt och gjort när jag var klar så gick jag raka vägen ner i källaren och tog fram kartongen och bar upp den till bilen, lyckas trycka in den i passagerar sätet fram och när jag pustar ut så ser jag den, den förhatliga lappen på framrutan. Har nu under ett par veckors tid försökt prata med parkeringsbolaget om att det var en flytt som pågick och att bilen ej stod parkerad på gården men har bara fått till svar att "lastning ska ske utan onödigt dröjsmål" och att deras krav kvarstår. Så man får nu bara ta och vackert betala dom 400 sek som det kostar, man har ju inte så stor chans i tingsrätten, har tyvärr inget mer än mitt ord på vad som har hänt och det är ju inte mycket värt. Men nu har man iaf lärt sig något för framtiden, flytta på bilen innan du sätter dig på muggen. |
400...
Känn dig lycklig. Samma sak hände mig i sthm när jag packade bilen. Där kostade det 900 kr... |
Hände mig samma sak för några månader sedan... 800 spänn fattigare...
Det värsta är att nu ska jag flytta på riktigt nu till helgen... det lär väl bli 800 spänn till :( För inte orkar man ha bil med släp stående på gatan flera hundra meter bort... |
Om det inte är kommunal gata så kan man oftast få tillfälligt parkeringstillstånd av fastighetsinnehavaren. Kommunen är inte lika roliga att prata med.
Ett annat alternativ: Rent tekniskt så om man har två kartonger och lastar i den ena och ur den andra hela tiden så pågår det lastning. Det exemplet brukar en del utbildare av P-lisor använda. |
Fast det hjälper inte om man står på trottoaren som jag behöver göra :)
|
Det hela är enkelt. Lägg en stor lapp i rutan där det står: "Till Pvaknet: Flytt pågår. Tacksam för överseende!" Sedan tar du kort på bilen genom framrutan och den lappen med klockslag på bilden.
Får du böter är det bara att bifoga den bilden som bestridan via mail. Done! |
Betala din bot först när du får påminelse hem i brevlådan. P-bolagen har inte riktigt så stor koll på vilka de botar. Inte heller varför de ger ut böter, för visst får man stå och lasta?
Har du inte ett papper som säger att du höll på att flytta, typ överlåtelse av bostadsrätt som du kan skicka till p-bolaget? Att stå på trottoarer och cykelbanor, framför allt cykelbanor är otyg! |
Citat:
|
Citat:
Men visst kan de väl bötfälla om man sitter i bilen? Står man fel så står man ju fel. Angående att stå på trottoarer... ibland är man kanske tvungen till det tyvärr, dock så gör jag allt för att inte blockera helt för gående... står inte jag på trottoaren så får jag placera bil med släp i värsta fall flera hundra meter bort, vilket inte känns så skoj med allt tungt att bära. Ergonomi och att lyfta rätt och lätt är ju i ropet, så att bära tungt och långt bara för p-lisorna, nja :P |
Citat:
I mitt fall så handlade det om 10 minuter. |
Citat:
Mina vänner driver ett P-bolag, man kan lappa även om du sitter i bilen. Sedan 2002 tror jag står det i lagen så här: "Parkering - avstälning av fordon med eller utan förare" ToBad |
Citat:
Visst får man köra in för lastning och lossning, det har tom P-bolaget skrivit i sina svar till mig. Enligt mig så borde det ju ha varit ganska klart vad som pågick då bilen var full av kartonger. Jag har inte betalat än så nu är läget det att antingen så betalar jag eller så ska vi göra upp i tingsrätten. Där jag ju kommer vara chanslös. |
Det kostar dig inget att gå till rätten, i värsta fall betalar du deras bot, värt e det att gå dit med ärendet om man flyttar... ta me dig 2 vänner som kan gå i god för dig och vittna om att du flyttade så har du chans att vinna.
P-bolaget har inte alltid rätt. |
Jag har letat som tusan efter hur det ligger till med kostnaderna för att göra upp i tingsrätten men har inte hittat något om vad det är som gäller.
Har nånstans nångång läst om hur det ligger till med "småsummor" som det här rör sig om men kommer inte ihåg vart och när. Man vill ju gärna ha svart på vitt vad det är som gäller så man inte åker på att betala deras kostnader etc. |
Ska kolla snabbt med min polare som jobbar med det... Återkommer :)
|
Han säger att det är från fall till fall. Är det klart att du gjort fel och du vet om det så kan du behöva betala även deras kostnader som kan handla om 1-2000 kr. Men det är som sagt upp till rätten att avgöra. Annars är det bara boten du ska betala om du förlorar ifall det inte är solklart att du gjort fel.
|
på www. pbot . nu finns det en del info
|
Citat:
|
Men måste inte bilen stå en viss tidsperiod (10-15 minuter) för att räknas som parkerad?
Är det ett privat parkeringsbolag är det bara att bestrida. Tar de det till rätten kostar det dig ändå inget extra eftersom det blir ett så kallat "småmål"; vad jag förstått. Jag ska förövrigt precis kontakta Vägverket igen för att för tredje gången bevisa att jag betalt pboten de envisas skicka påminnelser på. |
Rekommenderar att överklaga, fast du måste betala först om det är en kommunal bot (det står vägverket påden). De privata bolagen är mycket svårare, eftersom de har provision på utdelade böter.
Har överklagat själv och det har gått bra ibland. |
Nu har det senaste brevet i följetången ramlat in i brevlådan.
Nu har dom ändrat sig. Det förra beskedet från dom var att det skulle gå till en "opartisk prövning i tingsrätten". Nu så ska "ärendet skickas vidare till sedvanlig inkasso". Man undrar ju vad dom pysslar med men det är väl bara att fortsätta bestrida så får man se vad som händer. |
Citat:
Angående tiden så bestred en kompis för länge sedan sin p-bot. Jag tror att han stog på lastzon en låååång stund men fick rätt i överklagan på grund av att föremålet han skulle flytta var otympligt, ömtåligt och värdefullt så det tog honom lång tid att ensam baxa ner den till bilen. Han kunde visserligen chansa på att ingen skulle stjäla eller förstöra föremålet ifall den stog obevakad i porten medans ha sprang och hämtade bilen (vilket parkeringsbolaget ansåg var rätt förfarande) men det ville han inte. Vet inte om reglerna ändrats men det kanske kan vara värt att tänka på... |
Jag stod utanför porten till huset där jag bodde, höll på att lasta bilen då jag höll på att flytta.
Vilket man får göra. Bilen stod på inget sätt ivägen, man kunde lätt komma förbi med bil och släp. |
Citat:
|
Det är precis det jag har tänkt att göra.
Man jag tycker att det är ganska kul att dom först säger att det ska gå till en opartisk prövning om jag fortsätter att bestrida för att sedan när jag har bestridit det ytterligare en gång "hota" med inkasso. Man får lite känslan av att dom vill skrämma mig att betala. :) |
hehe vi har en av killarna som _alltid_ har 2-3 hyrbilar, dvs 2-3 gånger så många parkeringsböter i månaden jämfört med oss andra..
Ibland händer det att han har kommit till kontoret på morgonen för att "fixa något". Då låter han bilen stå igång utanför.. bara det att vissa av dagarna så kommer han inte iväg förrens vid 17-18 på kvällen ...har hänt att när någon stickerpå lunch så vrider personen av hans bil.. att ingen orkar skälla på honom beror nog mestadels på att han drar in bra med stålar och att det troligen inte skulle hjälpa =) |
Olycklig i går, lycklig idag.
Parkerade på Arlanda för att hämta gumman. Det var som vanligt på Arlanda, fullt av bilar så min parkering blev inte den bästa... Planet försenat... P-bot... olycklig. Kollade in boten lite mer noggrant dagen efter, och se P-lisan (av det manliga könet) hade skrivet fel. Jag har personlig skylt och det hade blivit bilens modell och regnr var helt tomt... lycklig. :-) |
En annan anekdot då.
Tyvärr verkar det bara stödas i Stockholm stad att man har telefonparkering - en liten dekal på bilen och så startar och stoppar man parkeringen med mobilen. Lyckades få en p-bot som snabbt avskrevs, förmodligen för att kvittot är tydligare. Registreringsnumret framgår av kvittot och därför kan man inte låna en biljett i efterhand (vilket förmodligen är en vanlig lösning annars). Stora pförbudzoner är dock en styggelse. |
Mycket smidigt när inte alla uppgifter är ifyllda. har en kompis som kör honda av ovanligare modell, med märket kvar i grillen och på bakluckan, med reg.skyltar. Men han har fått flera lappar på rutan, innehållandes gissningar på både mazda och toyota, samt de som lyckats känna igen loggan har missat på bilmodell. Förra sommaren var statistiken 7/10 felskrivna lappar. Vad säger man, utbildningsbehov.
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:43. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson