![]() |
Jag blir ännu mer sur på Eniro nu.
Efter att blivit blåst på en bensinmack där jag bor har jag skrivit ett negativt omdöme på deras "Eniro sida" vilket har godkänts. Efter några månader får jag mail att mitt omdöme inte följer riktlinjer och inte godkänts. Dvs att de har tagit bort mitt omdöme efter att det varit godkänt i några månader. Då skriver jag givetvis ett nytt och lite mer lättsamt och det blir godkänt igen. Nu fick jag ett mail att det inte var godkänt längre. Surfar in på Eniro och slår upp mackens sida och vad ser jag där? Utav de 10+ omdömen som fanns innan är 5 st kvar varav ALLA är FEM STJÄRNOR! De har tagit bort ALLT negativt om detta företag. Troligtvis har de ringt in och beklagat sig och Eniro har "åtgärdat". Det är verkligen usel stil. Ta bort omdömessystemet om det inte går att använda. Man kan verkligen vinkla det hur man vill om det räcker att ringa till dem och få negativa omdömen borttagna. Jag kan garantera att de femstjärniga som skrivits har varit av personalen själva och ingen annan. Eniro är fan riktigt uselt med sina dyra infosidor, annonsering och vinklade tjänster. Gör de någonting bra förutom att hjälpa gamla tanter som inte har internet att leta telefonnummer? |
eniro suger, använd hitta
|
Eniro biter sig själva i svansen här, det är ju inte första gången de gör bort sig direkt, förr eller senare kommer alla göra som najk (och jag).
|
Jag ringer dem och de nekar att de tar bort omdömen i efterhand, "endast i ytterst få fall". Det konstiga är ju att andra femstjärniga omdömen från 2006 ligger kvar. Men inga andra. Hur försvann alla andra?
Nu har jag försökt skriva ett nytt omdöme två gånger och båda har blivit nekade! Kan det ha varit för att jag valt 1 stjärna och skrivit: "Dålig service" ? Oavsett vad man skriver så "bryter" man mot deras riktlinjer. Med andra ord tillåter de enbart femstjärniga omdömen? |
Det är ju som sagt väldigt kontraprodiuktivt. Det man vill läsa om är ju dåliga omdömmen inte bra, bra omdömmen säger ingenting.
|
Använder aldrig eniro.
|
Kan man få se ett exempel på ett omdöme som raderats?
|
Här är ett jag skrivit:
"Dålig service Här finns ingen service. Personalen har inte hjälpt till med att lösa problem de själva orsakat. Jag rekommenderar inte denna mack." Och då försökte jag vara så generell som möjligt utan att gå in på specifika detaljer, eftersom den hade blivit borttagen tidigare. |
Småföretagare kritiska till nätomdömen
"Eniros internettjänst Gula sidorna möter kritik från småföretagare. På sidan kan vem som helst skriva omdömen om företag. Ett av de företag som drabbats av negativa omdömen är Lasse Anderssons trafikskola i Eskilstuna. Han anser att han har lidit ekonomisk skada och nu överväger han att ta rättslig strid mot Eniro." |
Ta bort skiten bara!
Egentligen är den helt värdelös. 1. Konkurrent kan skriva skit om ditt företag 2. Du kan själv skriva bra omdömen 3. Du kan uppenbarligen gråta lite hos Eniro så kommer de ta bort negativa omdömen |
Om någon skulle skriva dåliga omdömen om oss så ser inte jag varför vi längre ska betala för att finnas på Eniro, när den informationen som finns är negativ.
Har Eniro något vett i skallen så tar dom bort tjänsten. |
Man kan ta bort möjligheten att kommentera på Eniro, men default är att den är påslagen. Säljarna informerar tydlgien inte om detta.
|
Citat:
Med andra ord är det såpass omfattande att man inte kan se det som ett mervärde utan snarare som en tilläggstjänst. Vem skulle då betala för denna tilläggstjänst? //EDIT: Jag syftar inte på ditt inlägg även om jag quotar det här ;) |
Citat:
Alltså faller hela idén om Eniro skulle vara tvungen att sitta och granska fakta bakom varje inlägg. Om de skall granska varje negativt inlägg skulle det kosta multum med personal. Det är verkligen inte hållbart. Man kan lika gärna ta bort tjänsten helt, för den fungerar ju uppenbarligen inte riktigt någonstans. |
Citat:
|
|
Alla företag som inte vill betala för att finnas med i Eniros uttorkade register slipper ju kommentarsfunktionen antar jag. Och det säger sig ju självt att företag som får negativ kritik inte har lust att betala för att ligga med nästa år. Snacka om att skjuta sig i foten, ja... Om någon letar upp företaget den vägen kommer de ju ändå inte blir kunder, så varför betala för att finnas med.
Det är bra att det finns forum där konsumenter kan varna för företag som inte sköter sig, men då ska det finnas utrymme för duskussion och någorlunda kontroll. Här blir det säkerligen en hel massa smutskastning av konkurrenter. Våra kommentarer på Eniro är 3 femmor, en etta och en trea. Jag misstänker att en av femmorna är från en tillfällig bekantskap som jag träffade på en fest. Ettan är en kund som inte fick sin order och heller inte hörde av sig. Det visade sig senare att det berodde på att kunden själv hade skrivit fel postnummer (!). Kul då att få en etta och en spydig kommentar för att vi inte skickar grejerna! När returen kom och vi upptäckte det hela så skickade vi ett mail och frågade efter korrekt adress samt om kunden ville att vi skulle skicka den igen. Samma kund gick då in på Eniro och skrev 3an, och det var ju i varjefall schysst. |
Har inga omdömen, tack å lov.
Men jag såg en debatt om det här med omdömen på Eniro på SVT God morgon för kanske ett år sedan, där en körskola hade fått dåligt omdöme av en körskoleelev, körskolan hade tappat kunder på grund av Eniro. Samma sak där alltså, fast Eniro vägrade ta bort omdömena. Förstår dock inte varför någon använder Eniro längre och jag tycker det är sjukt att man bara kan avanmäla den tryckta telefonkatalogen ett år i taget till hemmet. Jag vill aldrig mer ha en telefonkatalog! |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:13. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson