![]() |
Tjenare!
Jag är på gång och ska starta upp ett handelsbolag med två perssoner till. Har gått en företagskurs och där sa dom att det i princip var ett måste att skriva ett kompanjonsavtal där man behandlar vad som kommer att hända t: ex ifall någon skulle vilja lämna företaget eller om någon skulle gå bort osv. Dock vet jag inte riktigt vad det är man bör gå igenom, så jag tänkte höra ifall det finns några riktlinjer osv för vad man bör ta med i avtalet. Jag undrar även hur pass juridiskt svårt det är att skriva ett sådant avtal. Blir det juridiskt hållbart eller bör man anlita en jurist för att skriva det? Ingen av oss har någon utbildning i juridik. Ifall det är så att man bör anlita en jurist, är det någon som antingen kan eller känner till någon eller något företag som kan göra det? /Tomas |
hej!
på http://www.dokumera.se/ hittar du en massa avtal, bland annat handelsbolagsavtal som du är ute efter. kostar 369kr, trots allt billigare än att gå till advokat. Men å andra sidan kanske det avtalet inte täcker allt. obs, har ingen anknytning till det här bolaget alls. |
fel av mig, det kostar 994kr för ett sådant avtal
grus i ögonen, ber om ursäkt |
Tyvärr är det enda riktiga att anlite en jurist. Och då en riktigt bra jurist. Jag har en kompis som är en riktigt bra jurist och han brukar skratta åt alla avtal vi brukar visa honom eftersom de alla (även de som skrivits av jurister tyvärr) innehåller mer eller mindre tvetydigheter.
men jag lovar att det är värt att lägga några tusen på ett riktigt bra kompanjonsavtal så det finns den dag som ni inte längre komemr överrens och/eller en av er vill lämna bolaget. |
Tror det finns standardskrivningar (s.k. hembudsklausuler) på företagsregistrering (https://www.foretagsregistrering.se/). I alla fall för AB, du kan ju alltid kika...
|
Var väldigt noga med vilka personer du bildar bolaget med också. Ett aktiebolag är att föredra eftersom du i princip inte kan råka illa ut så länge du sköter dina egna åtaganden. Ni behöver visserligen få fram 100 000 kr i aktiekapital och kanske 10 000 kr ytterligare för kostnader runt bildandet. Runt 36 000 kr per person alltså.
|
Tack för alla svar!
Anledningen till att vi inte startar aktiebolag direkt är att vi helt enkelt inte har de pengarna som krävs. Så det vi har tänkt är helt enkelt att börja som handelsbolag, och när vi har fått ihop tillräckligt med kapital så kommer vi att registrera om bolaget till ett aktiebolag. stikkan_94: Om det finns något avtal där som inehåller allt vi behöver så kan ju det vara ett bra alltenativ, för de avtalen bör vell vara juridiskt hållbara? eg0master: Tyvärr var det precis det jag misstänkte. Vet du hur man får tag på en bra jurist?, och ungefär hur mycket det kostar. Hur mycket tar t: ex din kompis för att skriva ett kompanjonsavtal? /Tomas |
Citat:
Det fina i kråksången är väl att de stora byråerna oftast inte tar speciellt mycket mer än andra firmor per timme så en liten bit över 1000 kr/h får du räkna med. Räkna med att du behöver sitta en timme med juristen för att förklara vad ni vill ha sagt i erat kompanjonsavtal (när skall man kunna bryta kontraktet och till vilken kostnad t.ex osv). Beroende på hur komplexa regler ni vill ha så tar det väl allt ifrån ett par timmar till någon dag att skriva ihop. Eftersom du sedan använder en jurist vill du säkert att en av delägarna i firman (dvs juristens chef) ska kika på avtalet lite snabbt också och det blir nog motsvarande 2h för juristen med lite ändringar. Så om vi gissar på en timkostnat på 1400 så landar priset troligen på något kring 10Kkr och uppåt skulle jag tro. På plus i sammanhanget är att min erfarenhet av större firmor (inte bara bekanta) är att det i princip alltid underdebiterar så man får hyfsad valuta för slantarna. |
Det är viktigt att ni är överens om hur mycket arbetstid var och en skall lägga ner i projektet. Det funkar inte att en jobbar 60 timmar i veckan och dom andra 20 timmar, och sedan skall man dela resultatet lika (eftersom ni i början inte kan ta ut lön utan bara jobbar för andelarna)... sedan så är det ju också bra att ni är överens om att arbeta under viss minimal tidsperiod så ni slipper oroa er för att någon hoppar av. Det blir som en sorts anställningskontrakt er emellan.
Detta måste ni ha på plats och det behövs en viss miniminivå av strategiskt tänkade för att ni skall ha en chans att skapa ett riktigt företag. Så detta borde ni inse och jag hoppas att ni gör det. |
Min åsikt är att cirka 40 000 kr inte är speciellt mycket pengar. Jag har gått in i konstellationer där till och med 20 000 kr per person varit "för mycket pengar" och det blir sällan något vettigt.
Nästan vem som helst kan få ett banklån på 100 000 kr utan säkerhet. |
En annan synpunkt är att det visserligen är viktigt med ett kompanjonsavtal/aktieägaravtal som är bra, men att blanda in jurister innan ens vänskapen har börjat sättas på prov på riktigt verkar lite bakvänt. Har ni inte förtroende för varandra redan från början så kommer en av två saker hända
1. det går trögt och någon sticker 2. det går bra och någon blåser den andre För man kan ju fråga sig vad ett avtal är värt när det väl kommer till kritan - är du beredd att processa mot din kompanjon? Få saker är så värdefullt som förtroende. |
Citat:
Min uppfattning är att avtal alltid skall ingås med de du har förtroende för. De du inte har förtroende för ska du inte göra affärer med över huvud taget. |
Det du skriver bjoahl är helt uppåt väggarna och Jonny påpekar detta på ett bra sätt. JaG kan bara trycka på det ännu mer. Avtal skall man ingå med just folk man är överrens med för att som jonny säger: få ett tydligt avtal som säger vad man menar för att undvika missförstånd. Väntar man tills man inte är överrens är det för sent. Jämför med ett äktenskapsförord. Den fattigare av parterna lär knappast skriva på ett äktenskapsförord om man håller på att skiljas, men de gör det nog gärna när de är nyförälskade. Ett bra avtal är en försäkring som gör att alla förhållanden är bestämda innan de uppkommer. att försöka reglera detta när någon börjar trilskas är ju helt omöjligt.
|
Jag kanske har fel, det kanske är rätt att blanda in en jurist från början. Missförstå mig inte, det är klart man skall ha allt på papper (vilket jag också skriver om man läser noga) men det kan man göra utan en jurist. Ryktet säger att Öresundsbron byggdes utan jurister.
Det hänger väl på hur mycket man satsar och om vad man tror att det kan bli. |
Det finns massor av relationer som fungerar utan jurister eftersom man aldrig blir (tillräckligt) oense. Och att skriva ett avtal själv är uteslutet. Att ta någon färdig mall är riskabelt om man vill ändra någon liten detalj. Jag väljer att upprepa mig. Inget avtal vi visat för vår jurist (inklusive sådana skrivna av jurister) har vid närmare granskning vara speciellt bra. Juridiken är ett helvete och skall man ha något vattentätt kostar det på och kräver flera riktigt bra jurister.
Med mallar och/eller billigare jurister får man kanske något som är "tillräckligt bra", men då ska man vara medveten om detta också. Ytterligenheten att ha ett kanonavtalö utan kryphål kräver flera duktiga jurister eftersom det är lätt för en person att glömma något, speciellt för icke-jurister. |
eg0master: Har du låtit någon annan jurist granska din jurits åsikter. Min erfarenhet (av internationell handel och avtalsjuridik) är att det alltid finns flera sätt att göra saker på. Vissa vill detaljreglera allt, andra vill principreglera, andra vill situationreglera etc etc.
|
Citat:
|
Vi har tyvärr haft problem med när folk på samma firma skall hålla reda på varandra, man har skyddat varandra och brustit i ansvar. Det är ju också reell risk. Men det är kanske tillräckligt bra. Återigen kokar det ner till förtroende.
|
tombass, fanns inte du i falun? Nyföretagarcenter (gunnar gren) har skisser på sådana avtal (iaf punkter och vad man ska gå igenom) som lär hålla för typ alla verksamheter med bara småförändringar.
Jag tycker att det är overkill att gå till en jurist för firmor man har med kompisar. Det går att speca upp väldigt bra själva om man vet hur man skriver och ger det lite tid och energi. Om ni själv ahar talang för det där så kan ni skriva ihop ett avtal som lär hålla rätt bra juridiskt även om det inte är helt vattentätt. Jag menar - ni kan väl vidareutveckla avtalen när ni har kommit igång och dragit in större pengar? |
Citat:
Sedan är det ju så också att hur ett avtal skall tolkas kan man bara få reda på om man går till domstol med ärendet. Det enda man kan göra är att försöka undvika oväntade vändningar och till det krävs bra jurister. "Talang" är i sammanhanget knappast något du som lekman har. "Tur" möjligen. :P Sed det där med "småförändringar" i avtalsmallar kan vara farligt. Det är långt ifrån säkert att du som lekman inte ändrar något som får avsevärda konsekvenser. Jag skulle säga att det vanligaste felet är att man försöker skriva något som i juridisk mening i slutänden inte betyder något varför avtalet blir lika bra som inget avtal alls. |
Citat:
|
Ja, men tänk även på att jurister vill tjäna pengar som alla andra. Klart att dom kan måla upp skrämselscenarion OM det går si eller så...
Använd sunt förnuft och se till att alla överenskommelser är dokumenterade och underskrivna. Räcker ofta som stöd vid eventuella tvister.. Man får värdera omfattningen av den smäll man riskerar vid en tvist. Är verksamheten nära en börsintroduktion kan de vara värt med juridisk kompetens, men mindre mindre företag klarar sig med enklare varianter.. //EDIT stavfel |
Tjenare!
Har fått många intressanta svar och åsikter i denna tråd. Till att börja med så skulle jag kunna säga att aktiebolag tyvärr inte är något alltenativ, även ifall jag vet att det är det absolut bästa. Som jag skrev tidigare kommer vi börja i liten skala, vi har köpt in en server, men förövrigt så har vi inga andra utgifter. Ingen av oss kommer att jobba med detta på heltid till en början, det steget är vi beredda att ta när vi kommit igång lite och känner att vi klarar av det. Det kan ju självklart bli en flopp, och därför vill vi gärna "känna oss för" lite först. Ingen av oss har tidigare drivit ett företag, så ibörjan kommer det att handla mycket om att lära sig. Så även om företaget inte skulle gå som vi vill, så har vi förmodligen lärt oss en hel del. Har gått företagar kurs osv, men det finns ju inget som kan slå praktisk erfarenhet. Och som jag skrev tidigare så är det ingen större risk för oss. Efterssom vi inte kommer anställa folk, och inte har något behov av att plocka ut pengar ur företaget så kommer vi att kunna investera allt vi tjänar. Och såfort vi har ett kapital på över 110 - 120k så kommer vi att uppgradera till aktiebolag. Åter till topic: Angående det som bjohal skrev, så tror inte jag heller att det är någon bra ide. Självklart litar vi på varandra, men vem vet vad som kommer att hända i framtiden? Vi ser det som en försäkring från framtida problem. Alla erfarna företagare som jag har talat med, samt föreläsare på kursen har varnat skarpt för att starta handelsbolag utan kompanjonsavtal. totoo: Det stämmer bra att jag finns i falun, låter som en kanonbra ide att ringa ner till företagarcentrum. Tack för tipset! Sen är det ju frågan då ifall det räcker med att nogrant skriva ner hur vi skall ha det, till stor del för att kunna hänvisa till om vi skulle glömma eller bli oense om någon detalj, även ifall det inte är juridiskt vattentätt. Det finns ju även de här i tråden som säger att man bör låta en jurist skriva det, så jag är lite kluven just nu. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:46. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson