WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Låsbara hjulmuttrar, köpa var? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=19141)

Seattlegrunge 2007-02-06 11:48

I know... fel forum, men det finns inget annat forum där man får så stor respons som här, sen finns det en hel del bilintresserade här på WN :)

Körde från Malmö till Stockholm i söndags med sommardäck (hela Skåne och Småland hade 6-9 grader varmt), men kommer upp till snö och kallt i Stockholm. Vilken galen skillnad!

Hade vinterdäcken bak i luckan som tur är och skulle byta på en däckfirma i Bandhagen igår. Däckfirman började med att dra sönder min låsbara hjulmutter vänster bak och samtidigt blev själva låsmuttern väldigt naggad i "låsmönstret".

Detta pga att firman som satte på nya sommardäck till mig i somras hade spänt låsmuttrarna med maskin till förbannelse... damn!

Fick åka ut till Intera Fälg och däck i Länna som "bankade" loss mina låsbara hjulmuttrar på alla fyra hjul. Sen skiiftade de till mina vinterhjul också.

250 spänn tog de för hjulskiftet, helt ok pris tycker jag, men de tog 800 spänn för att plocka av mina låsbara hjulmuttrar (så många minuter per fälg tog det inte). 200 spänn per hjul!!!! Är det inte lite väl saftigt?

Nu ska jag köpa nya låsbara hjulmuttrar. Hade Volvo original innan, men de är ju nu kaserade. Vad ska jag köpa? Skiljer sig kvaliteten mellan t ex Volvo Origianl, Mekonomen och Biltema?

krille83 2007-02-06 11:52

Tog bort låsbultar när jag hade tappat bort hylsan, här i Skellefteå gick det på 200kr :D

Själv så använder jag McGard, kostar väl ca 300 för en sats. Finns på Däckia.

jonny 2007-02-06 11:56

Köpte nya till min V70 efter att någon tidigare ägare nästan dragit sönder de gamla helt. Runt 600 kr kostar den varianten som BraBil i Vallentuna sålde.

Seattlegrunge 2007-02-06 11:58

Fy fan vilken äcklig skillnad! Du fick betala 200 spänn för 4 hjul, jag fick betala samma summa PER hjul!!!!

Hur lång tid tog det för "din firma" att ta bort dina låsmuttrar? Där jag var tog det väl cirka 20 minuter... plus 10 mimuter för skiftet av hjulen.

Jag hade dock inte så mycket val, behövde sätta på vinterhjulen helt enkelt, asap.

Seattlegrunge 2007-02-06 12:00

Runt en femhundring kostar låsmuttrar av "vanligt slag". Ner till 250-300 spänn kan man även komma... sen finns det även de som kostar 1000 spänn och lite mer... men de är av en annan modell och ska vara svårare att stjäla.

princip 2007-02-06 12:04

Bara idioter drar låsmuttar/låsbultar med maskin. De ska bara dras för hand.

Domkraft 159 kr
Fälgkors 29,90 kr

Sen byter du hjul gratis resten av livet. :) Med fälgkors drar du inte fast låsmuttrarna så de inte går att lossa igen.

krille83 2007-02-06 12:15

Seattlegrunge: Japp, sjukt stor skillnad! Det tog väl säkert en 20 min iaf. Hade faktiskt samma problem jag med. Hade på 19" sommarhjulen och det hade kommit 10cm snö :D Tur att man har en Audi Quattro så det gick ju ganska bra att köra ändå...

Seattlegrunge 2007-02-06 12:26

Citat:

Originally posted by princip@Feb 6 2007, 12:04
Bara idioter drar låsmuttar/låsbultar med maskin. De ska bara dras för hand.

Domkraft 159 kr
Fälgkors 29,90 kr

Sen byter du hjul gratis resten av livet. :) Med fälgkors drar du inte fast låsmuttrarna så de inte går att lossa igen.

Jag har både domkraft och fälgkors och jag byter ALLTID hjul själv och har haft lyxen med en far som haft bilfirma i trettio år, men han har sålt sin verksamhet för 3 år sen för att njuta av livet. Förlusten för mig är att t ex balansering och byte av däck kan jag inte göra själv, utan måste lämna in till däckfirma. Det fick jag alltså göra i somras när jag behövde nya sommardäck och den j*vla firman har alltså dragit muttrarna med maskin = 80 kg!!! Låsmuttrar ska dras med 12 kg, inte mer!

Nästa gång jag lämnar in bilen när sommardäcken är utslitna så kommer jag stanna kvar och titta på nötterna när de drar låsmuttrarna.

Som sagt, byter alltid hjul själv annars (gör det mesta med bilen själv, har ju en farsa till hjälp när det behövs) och det gör jag med fälgkors och så klart spänner man inte låsmuttrarna som övriga muttrar.

Seattlegrunge 2007-02-06 12:31

Citat:

Originally posted by krille83@Feb 6 2007, 12:15
Seattlegrunge: Japp, sjukt stor skillnad! Det tog väl säkert en 20 min iaf. Hade faktiskt samma problem jag med. Hade på 19" sommarhjulen och det hade kommit 10cm snö :D Tur att man har en Audi Quattro så det gick ju ganska bra att köra ändå...
Jag har ju inte fyrhulsdrift på min bil, men däremot fick jag ju så klart anpassa hastigheten efter väglaget och det fungerade ju bra, bara man tänker sig för...

Det var det många som inte gjorde... flera blåste förbi på E4:an och trodde att de är Fittipaldi! Sjuka människor som utsätter andras liv genom att blåsa på i 150-160 km/h och tro att de är odödliga...!!!

Björn 2007-02-06 12:54

släng på lite 556 på gängorna + dra för hand = no more problems

ang att vissa inte har trafikvett så håller jag helt med, senast det snöade på mkt här så bev jag på den kvällen omkörd av en impreza eller nåt i den stilen, killen kör om mig i andra filen, det är typ 2 dec snö, jag ser ingenting pga snöröken, det kommer mötande, han svänger in precis framför, varken jag eller mötande ser nåt, men det är ju skitsamma för liraren med 4 hjulsdrift, han är ju typ long gone i 180 på 70 vägen. Kändes som han tycke "ur vägen sopa" typ, och jag tror det är många som tänker så i trafiken.. men man är inte lika kaxig i en gammal toyya med framhjusdrift, det kan jag lova. Det är bara, och jag menar bara korkat att utsätta andra för risk på det viset.

Seattlegrunge 2007-02-06 13:10

Citat:

Originally posted by Björn@Feb 6 2007, 12:54
släng på lite 556 på gängorna + dra för hand = no more problems
Ännu hellre keramiskt fett om man har aluminiumfälgar... använd helst inte kopparfett om du har aluminiumfälg, eftersom kopparn kan få färgen på din aluminiumfälg att lyfta.

Till alla er som säger att man ska spänna förhand och göra det själv.
Yes, I know... jag gör det alltid själv i vanliga fall, men just när det monterades nya sommardäck på mina fälgar i somras, så var det inte jag som spände låsbultarna. Man lämnar in bilen EN GÅNG för däckbyte och då råkar man ut för det här, j*vla otur man ska ha!

Har hört runt nu med olika däck-, fälg, bilfirmor och det är visst ett stort problem med att de stora däckfirmorna och märkesverkstäderna spänner låsbultarna alldeles för hårt med maskin, allt för att spara lite tid. Riktigt illa om så är fallet!

Sigurd 2007-02-06 13:23

Lite off-topic:
Både jag och min flickvän har blivit av med våra sommarfälgar (18" alu) vid olika tillfällen på samma parkeringsplats. Båda två med låsbultar.

Jag borrade upp naven och gängade om dom åt fel håll med felvända bultar. Ingen låsning alltså. Har inte varit med om att de (banditerna) fått loss hjulen sen dess. Vem tänker på att de kan vara felvända?

(jag tror heller inte att någon som ägnar sig åt att stjäla fälgar finns här på forumet)

Andreas771 2007-02-06 14:05

Själv åkte jag på skroten och tog bort mina låsmuttrar. 120 spänn tog dom, och då satte dom dit nya också.

Seattlegrunge 2007-02-06 14:51

Citat:

Originally posted by Sigurd@Feb 6 2007, 13:23
Lite off-topic:
Både jag och min flickvän har blivit av med våra sommarfälgar (18" alu) vid olika tillfällen på samma parkeringsplats. Båda två med låsbultar.

Jag borrade upp naven och gängade om dom åt fel håll med felvända bultar. Ingen låsning alltså. Har inte varit med om att de (banditerna) fått loss hjulen sen dess. Vem tänker på att de kan vara felvända?

(jag tror heller inte att någon som ägnar sig åt att stjäla fälgar finns här på forumet)

Det farliga med att ha felgängade bultar är ju att tjuvarna kan dra sönder bultarna och gängerna om de tar i för kung och fosterland.

Sigurd 2007-02-06 14:54

Gängerna drar de inte sönder och inte heller bultarna om stålet är av bra kvalité. Möjligtvis om de använder mutterknackare men sannolikheten att de har kompressor med sig ut är inte så stor... ;)

Seattlegrunge 2007-02-06 15:07

Faktiskt kan gängerna dras sönder om de använder fälgkors plus hävstång. Det blir en j*vla kraft då :)
Believe me, kompisen lyckades med det på sin S80.

Sigurd 2007-02-06 15:10

Citat:

Originally posted by Seattlegrunge@Feb 6 2007, 16:07
Faktiskt kan gängerna dras sönder om de använder fälgkors plus hävstång. Det blir en j*vla kraft då
Believe me, kompisen lyckades med det på sin S80.

Jo, det är ju sant men hellre trasiga gängor än stulna fälgar. Om de drar sönder gängorna blir det ganska svårt att få ut bultarna. Aja, struntsamma... Tror det fungerar bättre än låsbultar iaf...

Seattlegrunge 2007-02-06 15:20

Det värsta med att dra sönder gängerna är att du måste gänga om godset/plattan som bultarna fästes i, och ibland går inte det. Så det kan faktiskt kosta mer än det smakar, som min polare blev varse om.

Bättre är egentligen att köpa de lite dyrare låsmuttrarna som har en ring runt sig som fyller upp hela bulthålet. På detta viset så kan man inte slå på en hylsa på bulten och sen dra loss den.

hnn 2007-02-06 17:39

Citat:

Originally posted by Sigurd@Feb 6 2007, 13:23
(jag tror heller inte att någon som ägnar sig åt att stjäla fälgar finns här på forumet)

Glöm inte att WN hamnar högt i SERPen


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:57.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson