![]() |
I know... fel forum, men det finns inget annat forum där man får så stor respons som här, sen finns det en hel del bilintresserade här på WN :)
Körde från Malmö till Stockholm i söndags med sommardäck (hela Skåne och Småland hade 6-9 grader varmt), men kommer upp till snö och kallt i Stockholm. Vilken galen skillnad! Hade vinterdäcken bak i luckan som tur är och skulle byta på en däckfirma i Bandhagen igår. Däckfirman började med att dra sönder min låsbara hjulmutter vänster bak och samtidigt blev själva låsmuttern väldigt naggad i "låsmönstret". Detta pga att firman som satte på nya sommardäck till mig i somras hade spänt låsmuttrarna med maskin till förbannelse... damn! Fick åka ut till Intera Fälg och däck i Länna som "bankade" loss mina låsbara hjulmuttrar på alla fyra hjul. Sen skiiftade de till mina vinterhjul också. 250 spänn tog de för hjulskiftet, helt ok pris tycker jag, men de tog 800 spänn för att plocka av mina låsbara hjulmuttrar (så många minuter per fälg tog det inte). 200 spänn per hjul!!!! Är det inte lite väl saftigt? Nu ska jag köpa nya låsbara hjulmuttrar. Hade Volvo original innan, men de är ju nu kaserade. Vad ska jag köpa? Skiljer sig kvaliteten mellan t ex Volvo Origianl, Mekonomen och Biltema? |
Tog bort låsbultar när jag hade tappat bort hylsan, här i Skellefteå gick det på 200kr :D
Själv så använder jag McGard, kostar väl ca 300 för en sats. Finns på Däckia. |
Köpte nya till min V70 efter att någon tidigare ägare nästan dragit sönder de gamla helt. Runt 600 kr kostar den varianten som BraBil i Vallentuna sålde.
|
Fy fan vilken äcklig skillnad! Du fick betala 200 spänn för 4 hjul, jag fick betala samma summa PER hjul!!!!
Hur lång tid tog det för "din firma" att ta bort dina låsmuttrar? Där jag var tog det väl cirka 20 minuter... plus 10 mimuter för skiftet av hjulen. Jag hade dock inte så mycket val, behövde sätta på vinterhjulen helt enkelt, asap. |
Runt en femhundring kostar låsmuttrar av "vanligt slag". Ner till 250-300 spänn kan man även komma... sen finns det även de som kostar 1000 spänn och lite mer... men de är av en annan modell och ska vara svårare att stjäla.
|
|
Seattlegrunge: Japp, sjukt stor skillnad! Det tog väl säkert en 20 min iaf. Hade faktiskt samma problem jag med. Hade på 19" sommarhjulen och det hade kommit 10cm snö :D Tur att man har en Audi Quattro så det gick ju ganska bra att köra ändå...
|
Citat:
Nästa gång jag lämnar in bilen när sommardäcken är utslitna så kommer jag stanna kvar och titta på nötterna när de drar låsmuttrarna. Som sagt, byter alltid hjul själv annars (gör det mesta med bilen själv, har ju en farsa till hjälp när det behövs) och det gör jag med fälgkors och så klart spänner man inte låsmuttrarna som övriga muttrar. |
Citat:
Det var det många som inte gjorde... flera blåste förbi på E4:an och trodde att de är Fittipaldi! Sjuka människor som utsätter andras liv genom att blåsa på i 150-160 km/h och tro att de är odödliga...!!! |
släng på lite 556 på gängorna + dra för hand = no more problems
ang att vissa inte har trafikvett så håller jag helt med, senast det snöade på mkt här så bev jag på den kvällen omkörd av en impreza eller nåt i den stilen, killen kör om mig i andra filen, det är typ 2 dec snö, jag ser ingenting pga snöröken, det kommer mötande, han svänger in precis framför, varken jag eller mötande ser nåt, men det är ju skitsamma för liraren med 4 hjulsdrift, han är ju typ long gone i 180 på 70 vägen. Kändes som han tycke "ur vägen sopa" typ, och jag tror det är många som tänker så i trafiken.. men man är inte lika kaxig i en gammal toyya med framhjusdrift, det kan jag lova. Det är bara, och jag menar bara korkat att utsätta andra för risk på det viset. |
Citat:
Till alla er som säger att man ska spänna förhand och göra det själv. Yes, I know... jag gör det alltid själv i vanliga fall, men just när det monterades nya sommardäck på mina fälgar i somras, så var det inte jag som spände låsbultarna. Man lämnar in bilen EN GÅNG för däckbyte och då råkar man ut för det här, j*vla otur man ska ha! Har hört runt nu med olika däck-, fälg, bilfirmor och det är visst ett stort problem med att de stora däckfirmorna och märkesverkstäderna spänner låsbultarna alldeles för hårt med maskin, allt för att spara lite tid. Riktigt illa om så är fallet! |
Lite off-topic:
Både jag och min flickvän har blivit av med våra sommarfälgar (18" alu) vid olika tillfällen på samma parkeringsplats. Båda två med låsbultar. Jag borrade upp naven och gängade om dom åt fel håll med felvända bultar. Ingen låsning alltså. Har inte varit med om att de (banditerna) fått loss hjulen sen dess. Vem tänker på att de kan vara felvända? (jag tror heller inte att någon som ägnar sig åt att stjäla fälgar finns här på forumet) |
Själv åkte jag på skroten och tog bort mina låsmuttrar. 120 spänn tog dom, och då satte dom dit nya också.
|
Citat:
|
Gängerna drar de inte sönder och inte heller bultarna om stålet är av bra kvalité. Möjligtvis om de använder mutterknackare men sannolikheten att de har kompressor med sig ut är inte så stor... ;)
|
Faktiskt kan gängerna dras sönder om de använder fälgkors plus hävstång. Det blir en j*vla kraft då :)
Believe me, kompisen lyckades med det på sin S80. |
Citat:
|
Det värsta med att dra sönder gängerna är att du måste gänga om godset/plattan som bultarna fästes i, och ibland går inte det. Så det kan faktiskt kosta mer än det smakar, som min polare blev varse om.
Bättre är egentligen att köpa de lite dyrare låsmuttrarna som har en ring runt sig som fyller upp hela bulthålet. På detta viset så kan man inte slå på en hylsa på bulten och sen dra loss den. |
Citat:
Glöm inte att WN hamnar högt i SERPen |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:57. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson