WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Inte just nu, fixar det senare.... (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=19053)

FunTrix 2007-02-01 18:48

Tänkte ta upp ett problem som säkert alla drabbas av ibland. Nämligen att man inte har lust/orkar göra något som man borde utan bara sitter och slöar bort tiden framför tv:n eller något trotts att man vet att jag borde göra det och det men ändå väljer man bara att skjuta det framför sig.
Hur gör ni för att undvika att hamna här, har ni några bra tips om hur man gör för komma ur det?

Sigurd 2007-02-01 18:54

Man skaffar en flick- / pojkvän som håller reda på allt som ska göras, även när det gäller jobb. Fungerar hyffsat bra för mig. ;)

fabian 2007-02-01 18:57

Gör listor på vad som behöver göras på ett strukturerat vis så att det blir mer greppbart. Sorterar sakerna efter hur viktiga dom är. Oviktigt, viktigt eller mycket viktigt. Bestämmer mig för att beta av ett visst antal punkter och sedan jobbar man tills man är klar med dem.

elofsson 2007-02-01 19:07

Kan själv ha problem med detta ibland men det gäller att försöka skilja på jobbtid och fritid så mycket det bara går. Jobbar man så gör man och då ser man till att inte göra något annat. Det vinner man mycket på i längden istället för att skjuta upp saker för att man inte jobbar tillräckligt effektivt och betar av punkter på sin jobbtid.

http://www.foretagande.se/forum/newsletter...p?id=senmetoden

Kihlbom 2007-02-01 19:10

Jag har ofta det problemet. Det bästa är listor, så man vet exakt vad som ska göras. Sen är en fika eller annat uppiggande en bra start för att sätta igång igen.

Danski 2007-02-01 19:38

Listor som alla andra =)

Att se till att bryta ner saker till små mål gör det betydligt lättare, man ska ha små delmål i alla projekt och det gäller även något så lätt som en dagsplan.

Så istället för att skriva upp på listan "Städa" så kan man skriva "Städa Skrivbordet, Städa kontoret, Städa köket".
Fick detta rekommenderat på en projektledningskurs och funkar mycket bra för mig!

Gustav 2007-02-01 19:57

En lista fungerar fint. Men det räcker inte om man är riktigt lat av sig. Jag är flitig som en liten myra tills jag kommer till någon punkt på listan som jag inte gillar (t ex "Bokföra veckans transaktioner"). Då försvinner arbetsviljan direkt och sen får jag ingenting vettigt gjort längre. Lösningen är att försöka bli av med allt arbete som man inte gillar. Om du är egenföretagare kanske du kan betala någon annan för att göra det. Om du är anställd kanske du kan lägga över det på någon kollega i utbyte emot att du gör något för honom/henne. Hemligheten med att få något gjort är i alla fall att inte behöva göra det man tycker är absolut tråkigast.

Annars så tror jag att Sigurd var inne på rätt spår. Men vi lever ju i ett jämställt samhälle, så att lägga över allt på flickvännen kanske inte är helt ok. Jag och min förra flickvän hade en bra arbetsfördelning enligt mig - Jag plockade fram och hon plockade undan. Hon lagade maten och jag åt den, osv. :)

Sigurd 2007-02-01 20:13

Jag menade framförallt att flickvännen ska vara på en som en igel och påminna / tjata om jobb eller andra sysslor som ska göras. Inte att hon ska behöva göra allt det tråkiga.

Gustav 2007-02-01 20:20

Citat:

Originally posted by Sigurd@Feb 1 2007, 21:13
Jag menade framförallt att flickvännen ska vara på en som en igel och påminna / tjata om jobb eller andra sysslor som ska göras. Inte att hon ska behöva göra allt det tråkiga.
Jag var väl inte helt seriös i det jag skrev. Man får ta mig med en nypa salt när jag är som mest politiskt inkorrekt :).
Förövrigt så är det väl det tråkigaste som finns att behöva tjata på någon för att saker ska bli gjorda? ;)

FunTrix 2007-02-01 22:48

Nåja, det där med en lista är säkert bra, bara det att som är viktigast många gånger även är det mest tråkiga för att man har skjutit upp det så långt. Roliga saker börjar man med i ett tidigt skede just för att det är kul att hålla på med det och så lägger man undan det där tråkiga till en annan dag då man tror sig tycka att det vore roligare att göra, något som man aldrig gör.
Jag har även hört att skriva en lista över en längre tid, kanske några månader som man sen bär med sig från plagg till plagg så att man blir påmind om det hela tiden och vad man får för belöning om man uppnått det. Det finns bara en dålig sak med denna idé, alla har säkert haft ett kvitto i plånboken för länge så att färgen har försvunnit, händer samma sak med min "mållapp" så behöver jag inte göra något längre, skönt ;)
Tyvärr så kan man inte heller skjuta över allt tråkigt ansvar på någon som gillar det bättre då det kan handla om saker som man måste lära in osv.
En person som puffar på är alltid bra, tyvärr bara mindre kul för den som får göra det. Har själv råkat ut för det ett par gånger, "gör det, gör det"... man känner känner sig då som en gammal tjatkärring ;)

j3rk3r 2007-02-01 22:59

Känner så väl igen mig, helt sjukt så mycket tråkiga saker man bara lagt åt sidan fast de egentligen är viktiga.

Ska börja köra med listor nästa vecka och se hur det går...

Sneaky 2007-02-01 23:11

Har funderat ganska mycket på detta. Om hur framgångrik jag skulle varit om jag hade gjort allt jag bestämt mig för.
Det tråkigaste jag vet är att betala räkningar. Det är samma visa varje gång, dagen efter sista datum typ. Ändå är det ju supersmidigt med internetbank och efakturor.

Jag tror att en skriven lista på ett block skulle funka bra för mig. En lista i en .txt fil skulle jag inte ens våga öppna.

Filip 2007-02-01 23:19

Citat:

Originally posted by Sneaky@Feb 1 2007, 23:11

Jag tror att en skriven lista på ett block skulle funka bra för mig. En lista i en .txt fil skulle jag inte ens våga öppna.

Exakt. Gör inte som ni brukar när ni ska anteckna, dvs anteckna på datorn.

Skriv en att-göra-lista för dagen på t.ex. en post-it lapp.
Försök att rangordna dem och ta en enkel punkt i början, då känns det lättare att komma igång.
Efter varje avklarad punkt, dra ett ordentligt streck över uppgiften. På så sätt markerar man till sitt undermedvetna att man verkligen har klarat av något och det blir lättare att fortsätta.

Frej 2007-02-02 00:41

Har min lista i Outlook, dock har jag 490 att-göra-punkter... Så det är inget att rekomendera!

Papper och penna!

Daniel.st 2007-02-02 09:38

Om du har möjlighet till det är en Whiteboard inte så dumt. Sätt upp en Whiteboard på väggen (behöver inte vara jättestor) där det är lätt att skriva upp nya saker, sudda ut saker som är fixade osv. samtidigt är det lätt att se vad som ska göras.

Max 2007-02-02 09:55

Jag har en kompis som alltid säger "ät den fulaste grodan först" vilket ska tolkas som att man ska göra den jobbigaste saken man har att göra först, sen går allt annat mycket lättare.
Han upprepar detta som ett mantra för sig själv, men jag vet inte om det verkligen fungerar... ;)

FunTrix 2007-02-03 16:29

Det värsta med listor är att det kan se ut att vara så mycket att göra. Hur skriver jag en bra lista som fungerar?
- Handla
- Databasproblem
- Plugga

eller ska den vara mer detaljerad?
- Handla kvällsmat
- Lösa asp kopplingen till mysql
- plugga om aztekerna

j3rk3r 2007-02-03 16:47

Citat:

Originally posted by FunTrix@Feb 3 2007, 17:29
Det värsta med listor är att det kan se ut att vara så mycket att göra. Hur skriver jag en bra lista som fungerar?
- Handla
- Databasproblem
- Plugga
eller ska den vara mer detaljerad?
- Handla kvällsmat
- Lösa asp kopplingen till mysql
- plugga om aztekerna



Jag tror det smidigaste när det handlar om kodning är att göra många småpunkter. Annars kanske en punkt tar 2-3 timmar, och då lär man aldrig orka. Bättre att skala ner "problemen" i mindre delar.

Polis_ttt 2007-02-05 19:41

Det värsta med listor (vilket jag själv använder) är att när man börjar på en ny lista så går allt bra, sen växer den hela tiden, det blir listor i listan och sen till slut så är den förlång och man göra en lista v2 som ersättare till v1 för att sedan fylla även denna med listor i listan och till slut så kolappsar hela systemet, man kasstar alla listor och tänker att "har ingen klagat nu, så kommer dom inte göra det sen heller" och börjar om med en helt ny fräch v1.

Samma sak trycka in saker i kallendern brukar oftast sluta med att man bara skjuter fram påminnelsen hela tiden och när man inte ens orkar skjuta fram den så skiter man i det.

Jag är lat, har mycket att göra, och tänker alltid "det jag inte behöver göra idag kan jag göra imorgon" sen får man dygna för att hinna med allt, men det är kul ibland det med : )

Sundream 2007-02-05 21:14

Jag säger bara Mañana och det fungerar alldeles utmärkt här i Spanien.

Det vi inte hinner - orkar - vill inte göra - göra vi i morgon, kanske..

// Lennart i Spanien.

Decibel 2007-02-05 21:22

Jag lider av detta + ett annat problem.

Vanligen är jag i sådan sits att jag redan gör något och inte kan göra något direkt, de fixar man sen, men problematiken är att jag glömmer bort det, konstant.

Händer inte allt för sällan att jag kommer från Ica, går till kylen med påsen och glömmer bort VAD jag skulle göra där, det blir bara blackout.
Eller när man kliver upp från stolen, går väg och funderar på vafasen var det jag skulle göra nu...

Folk brukar säga att jag har sämre minne än guldfisken...

Mycket goda tips här, även för mig med världens taskigaste närminne :)

j3rk3r 2007-02-05 23:02

Decibel, känner precis igen mig. Det har dock blivit lite bättre på senare tid. När man verkligen försöker komma ihåg saker och håller sig fokuserad så minns man... oftast :)

Ska börja använda en almanacka, men troligtvis lär det tag några veckor innan jag kommer ihåg att ta med den, och använda den.

princip 2007-02-05 23:29

Jag rekommenderar David Allen och hans Getting things done.

Generella To-do listor är portförbjudna. Istället handlar det om att agera på varje sak direkt. Kasta, arkivera som referensmaterial, gör det direkt om det tar mindre än 2 minuter, delegera till rätt person, sätt det i kalendern att göra en viss tidpunkt, etc.

Sätt upp ett antal Next action-listor. Att göra @telefon, @dator, @hemma, etc. Var detaljerad i varje punkt för att kunna bocka av som markerad. I större projekt hittar du "nästa steg som tar projektet framåt" och sätter det på listan.

Använd en gammal hederlig inkorg. Lägg allt i den och skriv inget på lösa lappar som hamnar över hela skrivbordet. Töm den dagligen och beta av uppifrån och ner. Rangordna inte för då hamnar det tråkiga i botten.

GTD är ingen mirakellösning, utan ett sätt att tänka för att skapa ett system som passar en själv. Det har fungerat bra för mig efter år av kaos.

Anders Larsson 2007-02-06 15:12

Jag använder mig en del av GTDGmail och rememberthemilk.com

boena 2007-02-06 16:06

Shit! Remember the milk var ju guld värd! Tack för tipset!

Storen 2007-02-07 09:27

Huh... Det där med listor, Oulook, lappar i fickan etc har man ju provat förr... Problemet är väl att man till slut blir allergisk och orkar inte ens öppna dessa listor...
.. och eventuella larm stänger man till sist av.

Du får skaffa dig dåligt samvete och med "stöd" av detta se till att du är tillräckligt effektiv på arbetsdagen ;)

Tänk ut vad du vill uppnå med uppgiften och rensa bort de uppgifter som inte är avgörande för din sysselsättning...

Anders Larsson 2007-02-07 09:40

Citat:

Originally posted by boena@Feb 6 2007, 17:06
Shit Remember the milk var ju guld värd Tack för tipset

Kul att du gillade det. Använder du Google Calender integrerar det perfekt med det. Påminnelser via sms, mail, icq, msn, you name it, är också guld.

1337pm 2007-02-07 10:11

Mitt tips: Sätt dig i en ljus lokal (om du har tillgång till en sådan), släng ut allt utom möjligen några blommor, arbeta. Har ett kontor jag gör "handarbetet" i och där är så stelt och en total avsaknad av distraherande element att jag blir väldigt produktiv. Annat blir det hemma, med en skön skinnfåtölj och kaffet inom räckhåll. Iofs får man betänka att när man arbetar hemma blir fritid och arbete överlappande om man nu inte verkligen klarar av att "dela på sig".

Cosma 2007-02-07 12:12

Lite själv disciplin kan alltid vara bra att ha.

Storen 2007-02-07 16:40

Gör klart den tråkigaste eller klurigaste uppgiften det första du gör.

När den är utförd kan du nöjt jobba vidare med vetskapen att du fått någonting gjort ...


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:08.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson