![]() |
Har inte använt Paypal tidigare men hjälpte en kompis att implementera det på sin sajt och det verkar fungera fint!
En försäljning har ägt rum på sajten i fråga för cirkus 4 veckor sedan, pengarna kom in på min kompis Paypal-konto och varan skickades iväg som rekommenderat paket. Allt frid och fröjd. Min kompis har inte plockat ut summan från sitt Paypal-konto eftersom summan är så pass liten, drygt 500 kronor. Så igår fick min kompis ett mail från Paypal där följande står att läsa: Citat:
Vad är det frågan om? Jag har inte testat Paypal tidigare, så jag vet tyvärr inte mer om detta och hittar inte något direkt om detta på Paypals sajt. Exakta datum: 19 december 06: Beställning på sajten, köparens pengar (585 SEK) hamnade på min kompis Paypal-konto. 21 december 06: Min kompis skickade iväg varan som rekommenderat paket med Posten. 08 januari 07: Pengarna (585 SEK minus paypalavgift på 23 SEK) är "tillbakadragna" från kompisens Paypalkonto och kontot är nu nere på 0 SEK igen. För cirka 2 månader sedan så testade min kompis att hanlda från sin egen sajt med sitt eget VISA-kort och dessa pengar finns fortfarande kvar på kompisens Paypal-konto. |
Finns flera anledningar;
- Köparen tryckte på reverse (det går dock bara under ett rätt tidigt skede). - Köparen anmälde köpet till visa som fraudulent (om han betalade med kort via paypal). - Köparen betalade med ett hackat paypal-konto (edit-tillagd) som nu den äkta ägaren har fått tillbaka kontrollen över. - Paypal fick någon form av cp-ryck. Rekommendation: Ring paypal UK. Försök inte ens att maila. Var beredd på att ni kommer få faxa räkningar / pass för att bevisa att "din kompis är din kompis" till paypal. Edit: lade till en anledning. |
Accepterade han betalningen i Paypal?
Eller loggade han ut när han såg att en överföring var gjord från köparen? Din kompis måste acceptera betalningen (claim the money), annars returneras betalningen till köparens konto efter 30 dagar. |
Låter inte helt orimligt heller nej..
|
Citat:
men iaf, det går att bestrida återtagandet. Logga in på kontot, och klicka "Resolution Center". Ärendet borde ligga där. Om du klickar det så finns det en option i stil med "I have delivered and have a tracking number" (kommer intehåg den exakta formuleringen). Där kan du fylla i de uppgifter du har. Kan du bevisa att du leverat varan till den address som angetts på köparens paypalkonto så kommer paypal sätta tillbaka pengarna på ditt konto. |
Kunden till min kompis verkar ha betalt med batalkort, dvs inte via ett paypalkonto.
Det lustiga är att min kompis inte sett någon funktion/länk för att godkänna att han tagit emot pengar från en kund via paypal. När han själv gjorde ett test genom att betala med sitt eget VISA-kort via sitt Paypal-gränssnitt, så utfördes betalningen utan problem och de pengarna ligger kvar på hans Paypalkonto utan att han har godkänt betalningen. Dessa pengar kom in för snart en och en halv månad sedan. |
Citat:
Man behöver bara godkänna/ta emot betalningar om man har den lägsta formen av konto. Men eftersom din kompis kan ta emot kortbetalningarb så har han ett premier-konto, Därför behöver han aldrig godkänna/ta emot en betalning. Det han ska göra är att bestrida kundens krav om återbetalning och bevisa att han skickat varan. Kunden har inte fått tillbaka pengarna, utan det är paypal som sitter på dem tills tvisten är löst. Så skicka/faxa kopia på fraktsedlar etc till paypal så borde det lösa sig. Såvida inte grejerna är skickad till en annan adress än den som är kopplad till kundens paypalkonto. |
Ska ta och kontakta Paypal och göra som du säger.
Men grejen är den att kunden som köpte av min kompis, denna kund har inte angett någon adress vid Paypalbetalningen, utan adressen är endast angiven på min kompis sajts beställningsformulär. Min kompis har förresten inte Premier Account, utan Business Account som är det större alternativet. Dessa två kontotyper verkar dock vara väldigt snarlika varandra. |
Sådär funkar paypal och de flesta processorer i största allmänhet.
|
Citat:
Tyvärr så är paypals regler i första hand utformade för att skydda köparna, så som säljare måste man vara väldigt försiktig när nån vill betala via Paypal. Alldeles för många "hackade" konton och alldeles förmånga oärliga köpare som utnyttjar paypals kundskydd. Tyvärr så är paypal för stort för att inte använda om man säljer utanför Sverige... Inom Sverige skulle jag personligen inte använda Paypal. |
Jao, nu kanske ni börja förstå varför denna sida finns -> http://www.paypalsucks.com/ PR6 dessutom
God bless am..ehm, paypal! EDIT: jag har själv blivit av med ~1000kr tack vare paypal. |
Har skrivit ett mail för min kompis räkning till PayPal nu och frågat varför de har tagit bort summan från kontot! Efter att ha läst på www.paypalsucks.com så blev man ju lite skrajsen och min ton i mailet var på grund av det väldigt bestämd och ganska hård. Inte för att jag tror att det hjälper, men man blir ju riktigt förbannad med all den feedback man fått om PayPal nu.
Enligt forumet på sajten nämnd ovan så är det inte helt lätt att ha kontakt med PayPal, så vi får se vad de säger, om de ens hör av sig tillbaka. |
Jag skulle passa mig för att använda PayPal. De är skurkar och banditer och tar dina pengar utan anledning. De låser konton också på obegränsad tid och låter dig faxa in papper på det ena och det andra så att du ska tröttna på dem och eventuellt strunta i pengarna. Under tiden tjänar de ränta på dina pengar och ger du tillslut upp har de tjänat ett par kronor till.
Jag fick mitt Paypal konto (för firman) låst och först efter 1 år när jag skickade ärendet till Financial Ombudsman i England, svarade de att de skulle betala ut mina pengar. Innan jag anmälde dem till FO skrev de att jag måste faxa in det ena pappret efter det andra pga olika anledningar. Allt för att du skall tröttna och ge up. Varning för Paypal, eBay och Tradera. Samma skrot bolag! |
Verkar ärligt talat att de är lite av bovar efter allt man läst av dem.
Vad gäller detta ärendet så har de varit väldigt snabba att svara på de två första mailen, redan inom några timmar. De ursäktar sig så mycket och har skickat ärendet vidare till granskning. Där har jag inte hört nåt från ännu. Dock så har det mest stått i mailen nåt i stil med: "Vi ursäktar så mycket för omständigheterna och vi kan tyvärr egentligen inte göra så mycket eftersom inbetalningen uppmärksammade oss på att det troligen rör sig om lurendrejeri." SUCK! Vilka svin egentligen! Jag har bett om vad de baserar lurendrejeriet på. Kunden har fått sina varor, vi hade pengarna (dock låsta) på Paypalkontot och nu är de försvunna, enligt Paypal står det att pengarna är återinsatta på betalkortsägarens konto, alltså hos köparens konto. Får inte tag på kunden, har ett mobilnummer till denna, men på eniro/hitta finns FYRA andra mobilnummer till just den kunden, verkar suspekt! |
Troligen så betalades det med ett hackat konto. Tyvärr är paypal extremt dåliga på att informera om anledningarna till varför de gör som de gör (man brukar kunna få lite mera information om man ringer som sagt...).
|
Citat:
|
PayPal garanterar inte betalning vid bedrägerier, som jag förstått det. De gör det om du är belägen i USA och köparen är i USA, och att köparen uppfyller vissa guidelines - då listas han eller hon som "Seller Protection Policy Eligible" på PayPals administrationsinterface. Då kan du förse dem med trackingnummer och så, och då får du pengarna i alla fall - det är en slags försäkring.
Mer info om detta här: https://www.paypal.com/row/cgi-bin/w.../ua/policy_spp De försäkrar dock inte köp i sverige. Om nån blåser dig är det kört. Om köparen gjort en reversal trots att de bevisligen (du bör ha kvitton på alltihop om du skickade rek) fått varorna bör det dock inte vara några problem. Om du vill vara på den säkra sidan med internetbetalningar finns det bara ett sätt, ta kontokort via 3DSecure, och ta bara emot VISA och 3DSecure-enablade MasterCard. Det skyddar dig mot bedrägeri. |
Citat:
|
Vad jag förstår så skyddar VISA dig ändå för samtliga kort utom icke-europeeiska företagskort. Detta är ett incentiv för att få korthandlare att skaffa tekniken. MasterCard skyddar dig dock bara för anslutna kort, vilket innebär allt UTOM kort utgivna i
• Nordamerika (USA, Canada) • Sydamerika • Australien Alltså, som jag förstått det, vill man ha komplett bedrägeriskydd så tar man bara emot 3DSecure-aktiverade kort, vilket innebär hela världen för VISA exkl. företagskort utanför europa, och allt utom Nordamerika, Sydmamerika och Australien för MasterCard. |
Har själv mycket dåliga erfarenheter av Paypal som företag betraktat, och det tar ett tag innan man inser att man talar med tusentals olika lägre, snabbutbildade tjänstemän som bara trycker på knappar för standardfraser. För att du skall kunna bevisa att en leverans skett, krävs att Paypal skall kunna läsa av mottagarens personliga signatur on-line. Detta gör att vanliga rek och paketförsändelser inte räcker. Du kan naturligtvis faxa in alla papper man begär, det kan vara precis allting från din HSB förenings elräkning (utility bill) till pass och körkort, leverantörsfakturor och allt möjligt, och det kommer inte att hjälpa i alla fall. Vad man frågar efter verkar hänga på vilka knappar som satt närmast. En enda sak som 'hjälper' är att du känner kunden och att han eller hon verkligen vill betala. Då fungerar Paypal lika bra som vad som helst. Den 'minitest' du skall kolla upp först och främst är att kontot är verifierat, alltså har en bekräftad kontokortsadress, och så bara leverera till denna adress som du får via Paypals betalningsbekräftelse. Detta ger en hygglig säkerhet åtminstone från utlandet där det oftast krävs en betydlig inkomst och en fast adress för att få ett 'VISA' kort, medan man i Sverige bara kan gå in på sin bank och beställa ett. Annars är allt negativt som sagts här om Paypal i stort sett korrekt. Läser du affärsvillkoren erbjuder man inget skydd alls för säljaren medan köparen bara behöver trycka på några knappar så har han underkänt sin egen betalning (och får tillbaka sina pengar) samtidigt som han kan ha anmält dig för internet bedrägeri och kanske låst ditt paypal konto i månader eller för alltid, tillsammans med att han gjort din email adress/domän och kontouppgifter obrukbara i all framtid. Det som är bra med Paypal är enkelheten och deras IPN system som när det väl är integrerat med din webshop verkligen underlättar. Nyckeln är egentligen att inte ha jobbiga kunder. Tekniken är jättebra.
PS Tack för tipset om 3Dsecure |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:58. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson