![]() |
Hej på er,
Jag har funderat en del kring annonsblockering på klientsidan som verkar dyka upp mer och mer. I och med att dessa program inte ens laddar ner annonsen från sidan borde det ge minskade intäkter från annonser, och kanske till och med göra det svårare för annonsfinansierade sidor att överleva. Finns det några siffror på hur många som använder sådana program idag, och har ni några exempel på hur ni skyddar er? (kan bara komma på ett sätt själv) MVH Peter |
Jag vet inte... Men någon borde utveckla ett system som gör det möjligt för webplatser att kontrollera huruvida klienterna accepterar annonser eller inte (på ett sätt som klienten inte kan spoofa) så att man kan hindra klienter som inte gör det från att visa sajten.
Att filtrera bort annonser är stöld om man får tillgång till en tjänst på villkoret att man ser annonser. |
Citat:
Nu skrev du iofs "på villkoret", och det kanske kan räknas annorlunda om det finns ett underskrivet avtal som gäller. Men vad ska man göra om användaren blundar? :) /Peter |
Citat:
Praktik: Jag har inte provat så jag vet inte om det fungerar, kanske skulle göra det. Citat:
Citat:
|
Citat:
Så det behöver inte vara en nackdel att köra med mer textreklam istf bilder. /Peter |
Finns ju ett av detta forums medlemmar som erbjduer en sådan tjänst. Har ej själv provat den.
www.anti-leech.com finns en tjänst där som heter Anti-Theft. Andreas |
Citat:
Nullum crimen sine lege (inget brott utan lag) :ph34r: |
Citat:
Så det måste väl ändå vara ett brott? |
Citat:
Är personen inte medveten om att annonser förekommer eller prog, stänger annonser och inte inser detta så finns ju inget uppsåt, och då heller inget straffbart brott. Citat:
Är beloppet litet kan det tillbakavisas för att avgöras genom summariskprocess. |
Snackar du om popupblockers eller finns det program som blockerar vanliga banners också?
Jag använder popupblocker och skulle aldrig gå tillbaka till mitt internetsurfande utan den igen. |
Citat:
Man anser av någon anledning att allt är gratis på internet. Så är inte fallet. Mycket är "gratis" just för att du exponeras för annonser. Man tillskansar sig en produkt utan att betala för den - betalningen är att se på en annons. Hur det ligger till med lagen vet jag inte men ur min synvinkel, som tillhandahåller tjänster, är det stöld. Citat:
|
Citat:
Kan hålla med dig att moraliskt är det stöld, men svårt att bevisa juridiskt tyvärr. |
Citat:
Positivt är att annonsmarknaden tvingas hålla sig framme och utveckla nya sätt för webplatser att tjäna pengar på annonser. Bannerannonser är förhållandevis ineffektiva och att utveckla andra former är positivt. Negativt är att folk inte förstår varför man plötsligt måste betala för det bästa innehållet när det tidigare var "gratis". Annonser kommer i framtiden vara mer utformade som en del av den sajt som tillhandahåller utrymmet, till exempel "artiklar" om produkten i fråga som per definition är positiva till den. Det kommer bli svårare att skilja på vad som är redaktionellt material och vad som är material ett företag har betalt någon för att visa. Vi är i en övergångsfas. Det kommer bli tydligare vad en kund måste göra för att få tillgång till en tjänst - betala eller exponeras för annonser. Eller annat sätt att betala. Metoder kommer också utvecklas för att se till så att kunderna lever upp till de krav leverantören ställer på dem. |
För att återgå till min fråga.. finns det några siffror på hur många som använder program med dessa möjgliheter idag, och är det någon här som har gjort något aktivit för att användarna inte ska kunna slippa reklamen?
|
Är det ett så stort problem då?
Vet att de företag som levererar dessa program använder sig av argument som "Sidan kommer laddas fortare utan banners", "Stjäl din tid" etc. De flesta använder ju bredband idag och ser det inte som ett problem. Man kan ju göra en ganska enkel jämförelse. Hur många sätter upp skyltar på sina dörrar/brevlådor "ingen reklam tack!"? Det är ju inte speciellt många som gör det och kan inte tänka mig att det är så många som installerar bannerblockerande program heller. Det är ju minst lika enkelt som att sätta upp en skylt på dörren, men som sagt, få gör det. :) Många är väl ändå i viss mån intresserade av reklam. Det är ju en del av vardagen att få tips om produkter och hänsvisningar till kommande händelser. Det är ju lite svårt att vinna nya kunder om ingen läste reklam, uppenbarligen gör folk det och är hyffsat intresserade av det. Det stora problemet är missbrukandet av popups. Aftonbladet är väl ett välkänt exempel där man överöses med dess f-rbannade popupfönster! Sen kan det vara ruskigt störande med dessa flashbanners som ska prata, spela musik, ge störande ljud och gärna veckla ut sig över halva sidan. :angry: |
Skulle iaf inte rekomendera rena popup blockers då det finns siter som använder sig av popups i olika syften (ej reklam). Exempelvis www.ica.se har sin inloggning via en popup och denna dyker inte upp om man har en popup blocker och flertalet av deras användare har drabbats av detta och det resulterar ju givetvis i supportärenden från förvirrade nya kunder... =)
Jag har inget emot banners eller textreklam integrerad på en sida, men det är just popups som är så otroligt irriterande. Det sista en siteägare borde vilja är att irritera sina besökare. Som sagts tidigare; Aftonbladet är ett skräckexempel inom många områden och just popupsen är en, sedan kommer den typ av reklam som lägger sig över sidan och scrollar med när sidan scrollas och inte försvinner förrän efter x antal sekunder eller om man har rättighet att stänga ner fönstret. Usch.... :angry: |
Citat:
Håller absolut med om popups! Det är det mest störande som finns. Som tur är stoppar Mozilla Firebird sådant. Som sagt, en icke-animerad annons har jag absolut inget emot. Man kanske ska erbjuda användarna möjlighet att välja vilken typ av annonser de vill ha på sidan (textannonser, stillbilder, anim.gif, flash)? Det är ju inte självklart att en skrikig film i flash genererar fler klick än en textannons eller stillbild? /Peter |
Detta blir lite OT:
Citat:
|
Citat:
Jag höll på att utveckla ett system som kunde blockera besökare som blockerade pop ups och/eller vanliga annonser (även besökare från olönsamma länder) ifrån sidor för cirka 2 år sedan, detta resulterade bland annat i en artikel på Slashdot.org och ca 2000 hatmejl på ett dygn som inte höll med om mina åsikter kring stöld :) EDIT: hittade slashdot artikeln: http://slashdot.org/article.pl?sid=02/11/24/2055253 och tillhörande 1376 kommentarer. |
Jag håller helt med JohanW. Det enda val man har som besökare är att stanna eller gå, aldrig att ändra spelreglerna. PKaze säger att han vill bestämma huruvida han vill se annonser som rör sig eller ej men det är inte upp till honom att filtrera ut dem. Vill han inte se dylika annonser så får han hålla sig borta från sajter som har har dem.
Aftonbladet är (eller var tills nyligen) gratis att läsa på internet. Uppenbarligen är den gratis att läsa på internet för att de har precis hur mycket annonser som helst. Att filtrera bort annonserna och läsa tidningen ändå är detsamma som att ta ett ex av tidningen hos din tobakshandlare och filtrera bort expediten när han försöker tala om för dig att du måste betala för det. |
Precis. Det är ett fritt val att besöka en sida med annonsering.
Visst ogillar jag aftonbladets "aggressiva" bannerexponering men ändå besöker jag sidan dagligen. Det är ju ingen som tvingar mig att göra det. PKaze, det är väl snudd på gubbvarning att man inte vill se blinkande banners :D Jag förstår inte riktigt denna rädsla för att besöka sidor med reklam. Det är ju ingen som tvingar en att klicka på dem? För att få aftonbladet i handen kostar det pengar, hur mycket kostar det dig att besöka den elektroniska varianten? Blir det ett alltför stort problem med bannerblockering börjar ju siter ta betalt tex via paybysms. Kanske inte så kul i framtiden "Vill du läsa hela artikeln? Skicka ett sms till 72044!" Då hjälper det föga med bannerblockering men kanske med smsblockering? ;) |
Det har frågats en del om det verkligen är folk som använder dessa program, och det är det bevisligen, om nu Mozilla Firebird har det inbyggt är det många som har möjligheten redan i sin browser. Andra laddar ner speciella program för att tex bli av med blinkande flashanimationer, popups och dylikt. Om de då får en annonsblockerare på köpet blir de nog bara glada. Norton Internet Security vilket säkert många köper till sitt ADSL har också denna blockering. Min fundering var mest om några av dem som driver stora kommersiella sidor (typ WN m.fl.) kan se en trend av färre antal annonser visade, trots samma antal besökare.
//Peter |
Citat:
Men då skulle man kunna tycka att det är upp till var och en att välja vad som ska visas på skärmen? Var går gränsen? Ska man vara tvungen att ha bilder påslagna? Ska man vara tvungen att ha Flash installerat? Måste man köra i minst 1024x768, annars syns inte alla annonser? Måste man köra IE 7.31, annar funkar inte den nya finessen i marquee? När det blir reklam på TV brukar jag zappa till någon annan kanal. Är det stöld? Citat:
Citat:
Missförstå mig inte nu - jag är inte emot annonser överlag. Det är annonsformatet jag inte gillar. Annonser i tidningar tycker jag faktiskt är intressant, de brukar jag läsa. /Peter |
Citat:
När du ser på en reklam-tv-kanal som du inte betalar för (alltså inte en betal-tv-kanal) accepterar du att du får kanalen gratis för att du ser på reklam. Du får innehållet du är intresserad av för att du ser på reklam. Du läser Metro som du får gratis eftersom den är fullproppad med reklam. |
Citat:
|
Citat:
1. betalar pengar för den och 2. exponeras för annonserna i den. Tänk ett steg längre innan du svarar, Mario. |
Citat:
Aftonbladet har intäkter på summan den kostar, så varför behöver dom reklam? |
Jag har nu läst denna tråden med stort intresse :blink: och diskutterat mycket av det som framkommit i tråden med dess skapare, nämligen priority.
Mycket intressant läsning, men tråden har helt glidit iväg från frågan! Priority är ju intresserad av att få vetta om det är ett problem med annons blockering eller ej, är det många som använder detta? Är det något ni med stora websidor har funderat på, skydar ni er? Vad finns det för olika tekniska lösningar för att komma runt det? någon som vet hur dessa blokerings program fungerar? Hoppas jag inte är jobbig nu :unsure: , men jag är också välldigt nyfiken att få feedback på dessa frågor, och håller med de skribenter i tråden som tycker det är stöld att inte titta på de banners som man borde exponeras på, och det kvittar hur flashiga och ljudliga dom är! Visst tycker det är jobbigt att det piper och så men då har jag ju valet att surfa vidare, men om man på ett smakligt sätt integrera det som en del av websida och är relaterat så tycker jag till och med att banners är bra. Mvh Super |
Citat:
Som de flesta andra tidningar är förmodligen Aftonbladet beroende av både presstöd och reklam för att få det att gå runt. Aftonbladet till skillnad från Metro har däremot valt att låta kunden betala en viss del av priset kontant och en en viss del av priset i form av att exponeras för annonser. Metro kör helt på det senare. |
Citat:
|
Citat:
Japp, vi driver ifrån ämnet lite här, men måste inlika med frågan *varför* siter har popup reklam ö.h.t? Okunskap om den irritation den skapar? Ovilja att atrahera kunder som har annat att göra än att jaga fönster? Eller är det en teknisk lösning som kräver detta? Känns som om de flesta produkter som säljs i popups är mer "värdelös" och kräver annorlunda exponering än övriga...det mesta jag ser varje dag är bantarpiller, trosor och reklam för Dell i popups.... =/ |
Citat:
(Men jag har lämnat annonserna bakom mig och tar betalt istället.) |
Citat:
|
Nu har jag spenderat tre dagar med att försöka övertyga medlemmarna på Mensa-mailinglistan om att det är omoraliskt att filtrera bort reklam från webben, tv och så vidare... Varför lät jag mig dras in i det, fy va jobbigt! :D
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:47. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson