![]() |
http://www.tunateknik.se/ragn/hotbrev.jpg
Fick detta brev nu i veckan. Har haft domänen utan problem i två år och använder den dagligen för mail och annat. Har alltså inte skaffat den i syfte att göra intrång i deras varumärke och har heller ingen avsikt att göra det. Förstår inte riktigt vad de skulle använda den till själva. Tycker det ser ut mest som ett hotbrev och de hänvisar ju inte någonstans till svensk lag? Vad gäller egentligen? Ska höra med NIC-SE imorgon, men jag antar att det finns folk här som vart med om samma sak. Vore kul att höra lite vad ni tycker att jag ska göra. Jag använder den ju som sagt och vill helst inte bli av med den, iallafall inte gratis. Såna korta domännamn växer ju tyvärr inte på träd längre. |
Om du kollar bland besluten här: http://www.nic.se/tvistlosning/atfbeslut2006.shtml
så ser du att om du inte haft ont uppsåt med domänen så får nästan garanterat behålla den vid en tvistlösning. |
Citat:
|
Jag blir upprörd när jag läser dessa förbannade hotbrev -
Det är så förbannat dumt så det finns inte ! - när vi alla VET att dessa patentbyråer innehar kunskap om vilka regler som är tillämpliga för .se-domäner - så ska det trots allt skickas såna här nonsenshot i hopp om att du ska bli rädd och släppa. Sök lite här i forumet och läs inte minst denna tråd, där jag tycker att ordförande i den svenska ombudsföreningen, Registrars.se; Jonathan Franze sammanfattar reglerna väldigt bra. http://www.webmasternetwork.se/index.php?s...=0&#entry137064 Vidare står det i IIS Allmäna villkor: IIS tillämpar en ”först till kvarn”-princip vid nyregistrering av domännamn, d.v.s. tilldelning av domännamn sker i den ordning ansökningar inkommer till IIS. Någon möjlighet till förtur eller reservation av domännamn finns inte. http://www.iis.se/pdf/allmanna_villkor.pdf |
Skicka en anmällan tillbaka om olaga hot samt be dom köra upp något.
|
Citat:
"Att registrera någon annans registrerade varumärke, firma eller släktnamn är exempel på att inte ha rätt eller berättigat intresse till namnet." Nu har jag ju inte registrerat det här i ont syfte men varumärket fanns ju iallafall på den tiden. Finns det någon risk att en sån här tvistlösning kan kosta mig något (mer än domännamnet)? Stämning i tingsrätt som de hotar med är väl föga troligt att det blir något av? |
Citat:
En del företag kan nog klipskt försöka använda sig av diverse knep i förhoppningen att få ett sådant mail tillbaks, typ "Skulle vi kunna få köpa t9.se?" och svarar man "Ja" = ont uppsåt. Hm. |
Finns en mägd skumma beslut i tvistlösningsfallen.
Tex här blir man "satt i ond tro" i efterhand ?!? http://www.iis.se/pdf/beslut_ags.pdf Ett annat tveksamt fall tycker jag är: http://www.iis.se/pdf/beslut_bila.pdf Det sökande bolaget kan gå till tingsrätt. Läs mer i detta ex: http://www.iis.se/pdf/beslut_magnet.pdf |
ragnwald - Naturligvis finns det inte en tillstymmelse av sanning i det där fjantbrevet.
Att registrera en ledig .se-domän är inte olagligt på NÅGOT sätt ! (Inte ens om du registrerar ett känt eller okänt varumärke) Så länge du inte DIREKT konkurrerar med varumärkets verksamhet, "släpar det i smuts" eller aktivt försöker tjäna pengar på DERAS verksamhet. Så finns ingenting för AOL att hämta den vägen. Finns två olika verksamheter med eller utan varumärke - gäller först till kvarn. Jag tror inte ens att det skulle godkännas att tas upp som ATF av IIS.. och vad skulle AOL stämma dig för i tingsrätten ? Att du "registrerat ett ledigt domännamn" (som för övrigt inte ens är ett nationellt registrerat varumärke) - ABSURT ! Snälla - Håll oss uppdaterade om vad som händer kring detta ! En liten replik på Charlies inlägg bara - Helt sant som du säger: ragnwald får INTE vara den som FÖRST talar om pengar, däremot om han får ett ekonomiskt erbjudande så är det en helt annan sak. ragnwald är legitim ägare av domänen och han använder den dagligdags - alltså innebär den ett visst värde för ragnwald - hur stort detta värde är för ragnwald kan BARA ragnwald svara på. Därför bör en intressent som T9.com/AOL i detta fall genom Johan Starell lägga fram ett erbjudande för ragnwald att ta ställning till. Allt annat som hot om juridiska åtgärder är förkastligt. |
Erhmer och Delmar lär ju få fina pengar av AOL för detta i alla fall...
Stå på dig. |
jokkoapa, det du säger är som det BORDE vara men om du inte gjort det så rekommenderar jag en genomläsning av de fall som avgjorts. Ganska förvånande beslut i en del fall.
|
Citat:
Jo just det Name Navigation/Göran Glück står som registrant för de båda och de ligger som förut i parkeringsprogram. ..och vad gäller magnet är ju faktiskt situationen lite annan, då det finns nationella varumärken och även en anande verksamhetskollission och med tanke på att dom verkar ha kivats i 3-4 år om magnet, så verkar det med vara en principsak än reellt intresse av domänen - Även om jag även här ställer mig frågande till tvistlösarens motivering och ser inte att den överensstämmer med gällande regelverk. Men visst säger jag hur det "borde" vara - det finns ju endast en uppsättning regelverk för nationella .se-domäner. Det är ju då detta som måste gälla och hur man än vrider och vänder så kan AOL aldrig tillskrivas rätten till T9.se !! |
Man blir ju mörkrädd om man läser igenom två av de tre tvister som Isak länkade till ovan - ags . se och bila . se. Men som ovan talare sa, så är ju domänerna fortfarande i "sina rätta händer" och tvisterna har förhoppningsvis varit overksamma.
Vad gäller din t9-domän så tycker jag du ska stå på dig. Pratade precis med min kompis som är jurist och han skrattade nästan åt det, AOL ska inte ha något att hämta i det här ärendet. |
Citat:
Detta uttalande i detta forum visar att du inte är i ond tro :) Citat:
Bekräfta mottagandet av brevet med ett "har tagit del av men inte förstått". Be därefter advokatbyrån förklara för dig utförligare men på enkel svenska vad de vill ha av dig och på vilket sätt detta berör dig enligt svensk lag. Be dem att förklara på vilket sätt du gjorde fel när du registrerade domänen. Kort och gott, ställ frågor där du vet att svaren är till din fördel men kom aldrig med några egna påståenden. Dokumentera din användning av domänen. Om det är tydligt att du använder den för daglig kommunikation i verkamheten så blir det svårare för AOL att kräva den från dig. Offentligör AOL's agerande så mycket det någonsin går till press och relevanta medier. Skicka inte bara hotbrevet utan bifoga en bra text - lite olika versioner till IT-press och vanlig press - som stöder din tes och visar på hur oprofessionellt AOL agerar som i illa förtäckta ordalag skickar ett slags Hells Angels-jurister för att skrämma skiten ur dig. Det viktiga är att de framgår att AOL försöker använda ganska så oschyssta metoder. Blogga och lägg ut allt som dyker upp kring detta ärende. Spela in eventuella samtal och lägg även ut dem. Efterfråga i bloggen andra liknande AOL-ärenden för att se om der finns ett mönster. När ärendet går till prövning bör du ha juridisk kompetens med i bagaget. Försök att locka någon hungrig jurist att ta sig an detta av rent intresse så att priset blir lågt. Betalningen kan subventioneras genom en nystartad webbmasterfond där jag gladeligen lägger några hundra. David mot Goliat i IT-tappning :) Lycka till! PS. Får vi i forumet sprida brevet till så många som möjligt? Jag tror att det gagnar dig :) |
Citat:
|
|
Gå in på www.nissan.com så ska ni få läsa hur jävla skruvat det kan vara med domän registreringar som inkräktar på kända varumärken...
|
Ja vad segt det är med dessa rättsföretag som istället för att ta en normalkontakt i en enkel fråga som skulle kunna lösas med ett endaste samtal i vänsäll ton istället envisas med att sända ut hotbrev hem till hederligt folk. Det borde vara vara brottsligt att göra så.
AOL har alltså inhyrda muskler, ett rättsföretag. Rättsföretag backar inte utan vidare och kommer nog inte godvilligt att släppa dig av huggkroken så jag tror du behöver förbereda dig på att ta fajten. Jobbar de dessutom på provisionsbasis kommer de vara på dig som blodiglar och antagligen försöka skrämmas med höga skadeståndskrav och annat. Autosvars och andras tidigare inlägg ger bra råd. Publicitet är alltid riktigt läskigt för dem som har nåt att dölja. Mina tips med risk att upprepa nåt ur föregående inlägg är att du tar kontakt med Svenskhandel och anmäler tilltaget dit, dom kan hjälpa dig med att göra en polisanmälan också, och sen kan du kontakta juristerna på Handelskammaren och rådfråga. Dom är ytterst kompetenta, jag har själv fått råd och en del hjälp därifrån med en lite liknande historia som pågår just nu. Alltså maila inte, utan ring upp och ta en personlig kontakt. Du kan även få gratis juridisk rådgivning via ditt stadsdelskontor. Klart värt att kolla upp. Det brukar vara erfarna jurister som pysslar med den rådgivningen. Se till att verkligen få fetkoll på hur det verkligen ligger tilll innan du låter det gå så långt som till rättsförhandlingar. Innan dess kostar det dig ingenting såvida du inte anlitar ett ombud förstås. Ett snabbt rådgivningssamtal med en juristbyrå lostar inte särskilt mycket. Innan riktiga rättsförhandlingar äger rum så hålls förberedande förhandlingar då en domare sitter med och medlar. Om medlingen inte lyckas så ger domaren en fingervisning om hur saken står och hur utfallet förmodas bli. Så du har chansen där att ta beslutet om att förlikas eller gå vidare. Därifrån kostar det tyvärr. Får du rätt å andra sidan kan du begära ersättning och skadestånd för all skit du fått utstå. Det är ju iofs att lägga sig på samma mentala nivå som en provisionsjurist, sånt kan ju bära emot att hålla på med för en normalbegåvad människa. :ph34r: En tråkig realitet är att även om man har rätt i sak eller inte ha gjort något fel betyder det inte nödvändigtvis att man får rätt i tingsrätten. Stå på dig :) Mvh pa |
Tack för alla svar!
Har väl inget direkt emot att brevet sprids men jag vill inte ha alltför mycket trafik till min stackars lilla server :) Kostar det något att ta upp det med Svensk handel eller Handelskammaren? En snabb sökning ger ju att bokstavskombinationen T9 är upptaget i de flesta europeiska länder och det är inte AOL som äger dem. Kan detta gynna mig på något vis? Om man börjar sprida detta till media kommer ju trafiken på t9.se att öka och isåfall kanske jag borde plocka ner sidan, men då ser det ju inte längre ut som att jag använder den? I IIS:s tvistlösning, är det alltid förloraren som betalar då eller betalar den som "beställer" prövningen? |
Om vi snackar ATF så hjälper det ej att tex hänvisa att flera har rätt till ett varumärke. Så länge man inte själv har 'berättigat intresse' av domänen hjälper ej det argumentet har jag sett.
Det som gäller för dig i en ATF är att ej ha registrerat i "ond tro" samt att du har "berättigat intresse" av domänen. Dessa 2 saker ger ju ett ganska stort tolkningsutrymme för tvistlösarna tyvärr. Tycker INTE du ska plocka ner sidan utan hellre utveckla den för att visa ditt "berättigade intresse" |
Har läst en del i detta dokument: http://www.iis.se/pdf/analys_atf.pdf
Jag borde ju ha berättigat intresse i domännamnet genom två av de tre punkterna: Citat:
Alltså borde jag ha hyffsat stor chans att vinna en ATF. Vidare kan man läsa: Citat:
Det jag är rädd för är då om de förlorar ATF och går till domstol, man kan läsa: Citat:
Bör jag i mitt svar till dem påpeka att jag förmodligen vinner en ATF eller ska jag bara spela dum? Om jag lägger fram bra argument till varför jag skulle vinna kanske de går till domstol direkt? |
Det var det löjligaste jag sett, kanske man gör så här i USA.
Helmer & delmer eller vad de hette borde ha större koll och veta att de inte har en chans. Ett smartare move vore att leka bulvan och köpa domänen så billigt som möjligt av dig. Om nu AOL har utvecklingsplaner för t9.se så kan det vara värt en del. Som sagt, stå på dig och försök inte sälja den till dem. |
Citat:
Du ska inte påstå eller påpeka något. Ställ frågor, låt dem ge dig svaren, låt dem förklara för dig vad de anser gäller. Som sagt, svara med ett vänligt "tagit del av men inte förstått". Citat:
|
Jag svarar aldrid på hotbrev av denna typ.
Skickar dom hotbrev via email och uttan att bifoga fullmaktshandling, så saknar det helt relevans. och dom är bara ute och fiskar. Jag vet inte om jag har hört AOL och Sverige nämnas i samma mening någon gång tidigare, och ALO är bara trams. ALO är mest kända för sitt spamanden postbrev. Genom åren har jag fått mängder med hotmail, fast bara lämnat ifrån mig en domän till en sajt som jag tyckte var bra. Sist var det en USA advokatbyrå som ville åt min .EU domain. Jag bara smålog. Inte för jag är muslim men i bland måste man försöka hindra att usa breder ut sig för mycket. |
Jag kunde inte släppa det utan kollade upp varumärket "T9" - och det visar sig att AOL äger företaget Tegic Communications som är innehavare av varumärket "T9" inom EG MEN för klass 9 (6-14= metaller och varor av metall och i vissa fall även varor som inte är av metall).
Detta är inte bara märkligt utan riktigt dåligt varumärkesskyddat av AOL eftersom dom är verksamma över hela världen: "Headquartered in Seattle, we have offices in Beijing, Hong Kong, London, New Delhi, Paris, Sao Paulo, Seoul, Singapore, and Tokyo." och så äger de ett varumärke för klass 9 när AOLs T9 handlar om "mjukvara/lösningar": "T9 software defines the way we input text. That's why T9 solutions are the clear choice in mobile messaging and for use in advancing wireless data services. " Intressant är dock att det finns 4 stycken andra INTERNATIONELLA varumärken som innehåller "T9" bla 3 från matjätten Unilever (T9, Lipton T9, LIPTON T9). |
jokkoapa: Enligt papper de bifogat med brevet samt om du söker på "CTM-ONLINE" kan du se att varumärket är registrerat som "Computer hardware and computer software for use in the field of data input"
Jag har pillat ihop tre rader i ett brev, har svårt att klämma ur mig mer nu faktiskt, vet inte riktigt vad jag skulle skriva mer. Räcker väl egentligen såhär. Logon överst i brevet är väl mest för att provocera, eller för att det inte ska se så tomt ut :) http://www.tunateknik.se/ragn/t9svar.pdf Tips på fortsättning mottages tacksamt. Hade vart roligt med något i stil med "Jag ser Ert brev som grundlösa hot och emotser senast den 16 december Er skriftliga ursäkt" men jag ska väl inte påstå för mycket :) |
Citat:
Tillägg: Jag tycker ditt fall är väldigt intressant eftersom du inte är (såvitt jag vet) domännappare utan råkar ha på ett korrekt sätt reggat en domän som ett företag plötsligt vill åt. Sättet de beter sig på är så fult att det kan liknas vid Nigeriabrev och andra bluffar... |
Min åsikt är att de har rätt till domännamn och jag tror att de skulle vinna en ATF.
Framförallt baserat på hur enkelt det tycks vara att vinna en ATF |
Varför inte bara registrera T9 som varumärke inom någon annan kategori?
|
Citat:
Jag fick liknande brev av ett företag för ett par år sedan. Fick en stor bunt med certifikat och grejer, men efter att ha läst igenom och kollat upp lite visade det sig att registreringen endast gällde deras logga, dvs den grafiska loggan, inte texten den innehöll. Jag skickade brev fram och tillbaks med företaget ett par gånger och bad dom förklara hur jag gjorde intrång på deras varumärke. Efter några brev så hörde jag inget mer från företagets "jurist" :) |
Varför köper dom inte bara domänen för cirka 15 000 så behöver dom inte lägga ut så mycket på juridiska utgifter som kan åstakomma.
|
Citat:
|
Jag skulle nog gett dom domänen direkt faktiskt om jag får ett hot från någon advokatbyrå eller så.
|
Citat:
Det som står i breven är förmodligen ingen lögn, men om det är relevant information eller "hela sanningen" är ju en helt annan fråga ;) |
Citat:
Nä du, inte ska man dansa efter någons pipa bara för att någon titulerar sig advokat, juriskt, advokatbyrå eller liknande. |
Inget nytt i detta ärende?
|
Citat:
|
Bump!
Citat:
|
Fortfarande inga nyheter tyvärr, lovar att skriva om något händer.
Dom kanske gav upp när jag inte gav dem den frivilligt. |
Citat:
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:04. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson