WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Företagsamhet, juridik och ekonomi (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=8)
-   -   Företag på 3 personer eller fler (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=16441)

RickardP 2006-09-25 11:02

Jag har precis börjat jobba på ett företag som är helt nytt och vi kommer vara 3 personer som kommer sitta på kontoret. VI har än så länge inte bestämt vem som ska göra vad och hur vi ska lägga upp allt arbete osv. Men vår största kommunikation med kunder samt andra företag blir per e-post och vi kommer ju självklart då ha flera olika e-post konton tex. support@ info@ osv.

Men hur gör ni som är flera och vill liksom kontrollera mail osv. Vi kommer antagligen köra Outlook så någon lösning med det vore bra men kom med alla förslag ni kan.

jonny 2006-09-25 11:33

IMAP är en enkel lösning.
Det finns supporthanteringssystem som kankse är en bättre, men mer komplex lösning.

mediadream 2006-09-25 11:34

alltid bra att skaffa någon typ av mailsystem om du tänker hur ni skall hantera kunders/supportmail?
Enkelt att hantera allt i ett sådant system, kräver dock lite installation på webbhotellet/servern.

så ingen skickar dubbla svar om ni alla får alla mail... :D

RickardP 2006-09-25 11:35

Jo det vore ju nog bäst med support system, någon som har något bra förslag?

Storen 2006-09-25 12:01

Gör klart vem som skall göra vad, sprid ut era titlar och skaffa unika epostadresser (fö[email protected]?).

Sedan mailar man till den som berörs.. En generell/default adress likt [email protected] kan användas med redirect till en av er som utses till ansvarig för denna..

RickardP 2006-09-25 12:27

Storen: Företaget kommer nog inte fungera på det sättet utan vi kommer antalgigen ha samma arbetsuppgifter ungefär men kom med mer förslag så åpterkommer jag nät vi snackat mera om detta.

Xamda 2006-09-25 13:45

SugarCRM är annars ett gratis CRM-system som är synnerligen kompetent... Finns hos många webhotell som defaultinstallation...

PRQ 2006-09-25 14:01

Fixa någon form av tickethantering för de gemensamma adresserna (info@ support@ osv)

b_andersson 2006-09-25 14:06

Citat:

Originally posted by PRQ@Sep 25 2006, 13:01
Fixa någon form av tickethantering för de gemensamma adresserna (info@ support@ osv)


För att göra detta så fungerar osTicket bra (och kostar gratis).

//Björn

tartareandesire 2006-09-25 15:41

Eller, om ni nu kommer att ha precis samma arbetsuppgifter, varför inte samla allt i en enda e-postadress?

webbteknik 2006-09-25 16:15

Citat:

Originally posted by DeadC@Sep 25 2006, 11:02
VI har än så länge inte bestämt vem som ska göra vad och hur vi ska lägga upp allt arbete osv.

Inte svar på din fråga, men detta ovan är något som ni snarast MÅSTE ta tag i. Ni bör ta fram ett tydligt konktrakt över vem som ansvarar för vad. Det kanske funkar fint utan detta i dag men det är något som väldigt ofta leder till bråk och strul i framtiden.

RickardP 2006-09-26 18:33

webbteknik: jo asso företaget har inte ens "startat" med själva verksamheten som ska bedrivas vi ska närmaste veckorna bygga upp hela företaget och självklart så kommer vi bestäma vad var och en kommer göra.


Jag ska testa det ni tipsat om ovan och kom gärna med fler alternativ ;)

Storen 2006-09-26 20:07

Hmm, planer är alltid bra men fokusera på vad er företagsidé är och utveckla den. Får ni problem med eventuell anstormning av kunddialoger så går detta att korrigera då.

System i form av tickets, support och e-postlösningar finns färdiga att tillämpa.

WizKid 2006-09-26 20:59

Det företaget jag jobbade på innan använde supporten samma IMAP-konto. Sen hade de egna mappar i kontot. Så när de skulle svara på mail så tog de helt enkelt mail från inboxen och flyttade in dem i sin egna mapp och svarade på dem. De skickade från var sin egen mailaadress och alla mail till deras egna mailadresses sorterades in i deras egna mapp direkt. Om de inte kunde svara på ett mail och visste vem som kunde det flyttade det helt enkelt mailet till den personens mapp. Om någon var borta var det bara att kolla den personens mapp för att svara på de mail som kommit direkt till honom. Fungerade väldigt smidigt eftersom de kunde fortsätta använda sin mailklient vilket de var vana vid så de behövde inte lära sig några nya system.

eg0master 2006-09-26 22:05

Ett gemensamt IMAP konto är nog det bästa lösningen av det jag läst ovan med tanke på hur många ni är och vad det kan tänkas få kosta (inkl tiden att sätta upp något system).

Nu vet jag ju inte vad ni tänkt göra, men du ska kanske inte tro/hoppas att det blir så himla mycket fart i inkorgarna till att börja med. Dessutom är ju en bra support (för erat företag) en support som inte behöver arbeta...

Men du frågade hur "vi gör"? Ja hos oss går support-adressen till en grupp av fyra personer (support forwardar till 4 personliga adresser). PÅ motsvarande sätt forwardas all info-mail till ledningsgruppen. Antalket ärenden på dessa adresser är under ett per dag så de som svarar BCC:ar svaret till de andra i gruppen av mottagare så att de ser att de inte behöver bry sig om mailet. Självklart ingen optimal lösning om det började komma fler mail... Då skulle jag nog gå på en IMAP lösning.

Och just ja, skulle det vara något större ärende så lägger vi in det i ett ärendehanteringssystem.

RickardP 2006-09-27 22:04

WizKid: Det du skrev om gemensamt IMAP-konto och varsin mapp och mail är nog det alternativ som värkar vara både lättast och billigast för oss, men jag har beställt lite olika demo på olika andra system så får väl se vad som händer.

Fler förslag/lösningar?

roberthogberg 2006-09-28 01:59

Jag skulle själv utan tvekan sätta up ett supportsystem med full tickethantering för email.

* Enkelt kunna följa alla mailkonversationer
* Enkelt få fram alla tidigare konversationer med samma kund
* Enkelt koppla in nya emailadresser, avdelningar, områden
* Enkelt kunna ändra vem/vilka som ska ta hand om olika typer av ärenden
* Enkelt tilldela/vidareberfodra/lämna vidare ärenden till specifika personer
* Löpande spara standardiserade svar på vanliga frågor och samtidigt bygga upp en KnowledgeBuilder/FAQ för att förbättra supporten mot kund samtidigt minska andelen manuella svar som behöver göras.

Skulle rekommendera Kayakos system som Kjette nyss har nämt eller ActiveCampaigns system SupportTrio
http://www.activecampaign.com/afv.php?rfv=3611&s=strio
som jag själv numera använder, de är båda värda sitt pris.

Mvh Robert

Conth 2006-09-28 10:46

Håller med jonny.
IMAP fungerar utmärkt i ett mindre företag. Så jobbar vi alla fall.
Alla har en personlig adress/maillåda och dessutom tillgång till den gemensamma (info@ etc.)

Gonte 2006-10-01 19:06

Citat:

Ursprungligen postat av b_andersson
Citat:

Ursprungligen postat av PRQ
Fixa någon form av tickethantering för de gemensamma adresserna (info@ support@ osv)


För att göra detta så fungerar osTicket bra (och kostar gratis).

//Björn

Dock har osTicket extremt länge legat med infon:

2.0 Beta coming soon!
1.X.X Discontinued No downloads

Så jag vet inte hur man får tag på en fungerande version av osticket...


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:34.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson