WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   E-kommers (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Hur blir man av med telefonspamare? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=15721)

klein 2006-08-20 17:49

Snart börjar hög säongen för telefonspamare. En telefonspamare känns ingen på att han / hon vill sälja mögg till företaget. Inte allt för sällan rör det sej om annonser.

Hur klipper ni bort telefonspamare? Jag funderar på att hänvisa alla telefonspamare till en evighetes telefonköö i vår asterix. Att skaffa ett 08 nummer idag för detta är billigt.

Har ni några knep för att bli av med telefon spamare?

Ristorasto 2006-08-20 18:56

Fungerar inte nix?

jonny 2006-08-20 19:10

Nix finns inte för företag.

Fredrik 2006-08-20 21:01

bara att säga att du:
1. inte har budgeterat för det och be dem återkomma någon annan gång
2. har en strikt annonseringspolicy där du inte kan göra några köp på "vad det nu är de ringer ifrån" portal, shoppingsite etc.
3. Att du är så jäkla nöjd som det är och inte vill ha mer kunder just nu...(brukar chocka de flesta säljare ganska fett...hehe)

PgD 2006-08-20 21:51

Jag har provat två olika metoder med säljare som säljer det jag absolut inte vill ha.

1. Du kan säkert sälja en annons till oss, men du kommer inte att få betalt för vi går i konkurs nästa vecka. (Byt annons mot teleabonnemang eller vad det nu är.)
2. Oavsett vad du säljer vill vi inte ha det, men tack för att du ringde. Klick.

Den första metoden fungerade bra i 15 år ända tills säljaren på rent jävleskap skickade en faktura på det jag inte köpte och samtidigt en ansökan om betalningsföreläggande till Kronkalle. Den andra metoden har jag kört med i fem år nu och den har ännu inte haft några sidoeffekter. Klyftiga säljare begriper att de ska gå någon annanstans och återkommer inte, och oklyftiga kommer snart att vara borta ur branschen.

Vad man än gör ska man inte börja diskutera med säljarna. Det är en köpsignal, och då blir man aldrig av med dem. Då kommer de att ringa igen om en månad eller två. Gör klart att du inte är intresserad, varken nu, senare eller någonsin, och på ett sådant sätt att det inte kan missförstås. Lämna aldrig dörren på glänt.

PgD 2006-08-20 22:01

Citat:

Originally posted by Ristorasto@Aug 20 2006, 18:56
Fungerar inte nix?
Nix finns som jonny säger inte för företag, men bortsett från det så fungerar det inte för privatpersoner heller. En riktig säljare kollar inte Nix. Snarare kan vissa oerfarna säljare se det som en utmaning att sälja något till folk som är i nixlistan. Jag känner en sådan säljare (19+), och helt enligt min prognos tjänar han mindre än hälften av vad en genomsnittsäljare tjänar. Om några år kommer han antingen ha bytt jobb eller begripit vad jag säger till honom och bytt strategi.

hedberg 2006-08-20 22:56

Vänd på steken, börja sälja till de.

När de ringer till dig för att sälja billigare el, färgpatroner till skrivaren eller vad --- det nu är de vill kränga, så börjar du kränga tillbaka:

D=Du, S=Säljare

D=Företaget X, det är D.
S=Hej, jag heter S och ringer från företaget X. Jag har ett väldigt bra erbjudande till er. Skriver ni ut mycket papper?
D=Får jag fråga en sak?
S=Öh, ja, givetvis.
D=Ringer du mycket?
S=Ja (skratt) det gör jag.
D=Då har jag ett bra erbjudande till dig.
S=Va?
D=Jag kan erbjuda er lägre telefonikostnader, och med tanke på att ni ringer väldigt mycket så kan jag nog få ner era telefonkostnader rejält.
S=Ja...ha...?
D=Skall vi göra så att du säger ordet "JA" nu, så sänder jag över ett avtal till er, så kan ni börja använda vår telefontjänst från och med imorgon. Det kostar bara runt 2 miljoner om året, men det sparar ni in fort om ni ringer mycket.

Och ungefär där slänger säljaren på luren...

Tro mig, det funkar.

hedberg 2006-08-20 23:05

Citat:

Originally posted by PgD@Aug 20 2006, 20:51
Jag har provat två olika metoder med säljare som säljer det jag absolut inte vill ha.

1. Du kan säkert sälja en annons till oss, men du kommer inte att få betalt för vi går i konkurs nästa vecka. (Byt annons mot teleabonnemang eller vad det nu är.)
2. Oavsett vad du säljer vill vi inte ha det, men tack för att du ringde. Klick.

Den första metoden fungerade bra i 15 år ända tills säljaren på rent jävleskap skickade en faktura på det jag inte köpte och samtidigt en ansökan om betalningsföreläggande till Kronkalle. Den andra metoden har jag kört med i fem år nu och den har ännu inte haft några sidoeffekter. Klyftiga säljare begriper att de ska gå någon annanstans och återkommer inte, och oklyftiga kommer snart att vara borta ur branschen.

Vad man än gör ska man inte börja diskutera med säljarna. Det är en köpsignal, och då blir man aldrig av med dem. Då kommer de att ringa igen om en månad eller två. Gör klart att du inte är intresserad, varken nu, senare eller någonsin, och på ett sådant sätt att det inte kan missförstås. Lämna aldrig dörren på glänt.

Jag gjorde faktiskt misstaget för typ 7 år sedan, jag var på semester i Stockholm och gick runt på Stockholms gator när telefonen ringde. Det var en säljare från Gula Sidorna, och jag var först skeptisk (som jag är mot allt inom telefonkatalogbranschen). Han ville kränga saker till mig, jag sa att jag var på semster och gick på en fullpackad gata. Bad honom sända över det han ville skriftligt, det kom ett förslag på hur det kunde se ut. Han sa till mig i telefonen att det inte kostade något. Jag tittade på pappret när jag kom hem, och la det åt sidan. Efter ett tag ringde killen igen, och jag hade kunder (ägde ett taxiföretag på den tiden) i bilen och ville inte prata. Efter några samtal verkade han irriterad över att jag inte hade tid, och frågade lite halvtyket när jag hade tid. Jag svarade "imorgon vid 12" för jag visste att jag skulle vara på kontoret då. Men då satt jag givetvis i telefon när han ringde, och sa att jag kunde ge honom en minut. Han frågade om det hela, och jag sa att jag inte ville betala. han hade ju sagt att det var gratis, då förklarade han att införandet var gratis men att man fick betala extra för t.ex ramar etc. Jag sa att jag inte ville ha ramar, utan bara så som det redan stod. Han ville slänga med ett URL-paket gratis för hemsidan deras, okej, det var okej tyckte jag. Efter nån vecka kom det en faktura på typ nån eller några tusenlappar för att de skulle länka vidare till vår hemsida. Jag ringde upp honom och avbokade det hela. Sen höll han på att ringa mig ett flertal gånger, och jag bad honom återkomma senare. Till slut fick jag mig en rejäl utskällning av honom när jag råkade säga "Jag är inte intresserad. Jag vill ha det gratis precis som jag har det sedan gammalt", han tyckte att jag hade slösat bort hans arbetstid och att han kunde ha tjänat pengar på bättre kunder osv.. Ringde upp hans chef och skällde ut säljarens metoder och ordval, men samtidigt kan jag lite hålla med honom. Ge raka besked, så slipper de ha en pengakåt säljare efter dig...

De flesta säljare brukar acceptera att man säger "Nej tack, vi är inte intresserade. Tack så mycket ändå" när de inleder ett telefonsamtal. Några blir sura och frågar "hur kan du veta det när jag inte har sagt vad vi säljer?". Då förklarar jag att vi inte köper något som säljs via telefon eller mail, samt att vi har bra leverantörer som vi har goda relationer med. Men som sagt, gå helst inte in i diskussion, och bara snoppa av dem med att du är inte är intresserad.

Skjut inte på det, säg det med en gång. Om du skulle vara intresserad, säg till dem att sända ett mail men inte kontakta dig igen. Säg att du tittar på det, och återkommer ifall det var intressant. I annat fall är det inte intressant. Var tydlig med att säga till att du absolut inte tänker köpa ifall de återkommer.

koala 2006-08-21 03:17

Behöver man ha något registrerat telefonnummer på företaget? Behöver man inte det kan man väl göra så att man bara lämnar ut sitt telefonnummer till befintliga kunder, om man skaffar dem på annat sätt.

jonny 2006-08-21 08:57

Jag har jobbat som säljare en kortare tid. Och det är faktiskt en fördel med ett snabbt nej så man kan ringa nästa...

klein 2006-08-21 11:22

Citat:

Originally posted by jonny@Aug 21 2006, 08:57
Jag har jobbat som säljare en kortare tid. Och det är faktiskt en fördel med ett snabbt nej så man kan ringa nästa...
Det är inte lika kul! Mycket roligare och jävlas med telefonspamarna istället. Jag skall fixa ett speciellt telefon nummer ditt vi skall hänvisa alla telefonspammare. Äckligaste typen av telefonspammare är dom som börja samtalet "Hur är det?" , ungfär som om dom var ens polare. Eller dom döljer att dom ringer som telefonspammare, utan utger för att vara kunder.

Ovasätt om dom skicka faktura eller liknade, det är endast firmatecknare som kan ingå avtal för bolagetsräkning. Så dom kan skicka hur många fakturor som helst. Bevisbörda ligger sluteligen hos säljaren , att bevisa att det är firmatecknare som har ingått avtal med dem.

Eller om man skall kräva att dom fyller i en specielblankett och skicka in, plus avgift på 3000:- ( Upphandlingavgift )

Robin Leijon 2006-08-25 19:38

Jag har själv tidigare jobbat inom telemarketing; både B2B (business to business) och till privatpersoner, och kan konstatera att det är så gått som omöjligt att bli av med telefonförsäljare.

Nix fungerar inte eftersom de flesta telemarketing-företag även ringer dessa telefonnummer med.

Vad du däremot kan säga direkt är "Säljer du något?", svarar personen ja så är det antagligen inte din farmor utan en hungrig telefonförsäljare.

Vill du däremot irritera säljaren så ska du dra ut på samtalet rejält. Detta på grund av att många jobbar mot provision.

Alpha 2006-08-25 20:20

Hatar sånna telefonsäljare som ringer på morgonen och väcker mig, borde inte vara tillåtet att hålla på så, ringa hem till någon och fråga om man vill köpa något som man inte ens efterfrågat. http://www.thesmilies.com/smilies/mad0137.gif

Visst då kanske någon säger " Men reklamblad är tillåtet, så varför ska inte telefonförsäljning vara det också? "

Reklamblad och liknande bilagor som kommer hem i brevlådan kan man tacka nej till i förväg, men det kan man inte göra med telefonförsäljning!!

Det är precis som spam i mina ögon, få något man inte beställt eller efterfrågat.. 10st spam mails med "köp större könsorgan" är precis lika irriterande, jobbigt och tidskrävande att bli av med som ett telefonsamtal där något företag ringer och väcker än på morgonen 09.00 och frågar om man vill köpa en skejten bok. <_<

edit:
en annan grej som irriterar mig ännu mer är att deras erbjudanden oftast suger så himla hårt.

PRQ 2006-08-25 20:55

Nu begär jag säkert årets största post hoc, ergo propter hoc, men sedan jag började vara riktigt otrevlig mot telefonförsäljare, komma med skamliga förslag, etc. så har antalet minskat radikalt. De stora säljladorna kanske har egna "svartlistor"?

InternetFilosofen 2007-02-13 13:57

Det finns en motsvarighet till NIX för företagare. www.telesparr.se
Vad de gör är att de bl a meddelar de största adresskällorna om att man inte är intresserad att bli kontaktad av försäljare. Det ingår andra tjänster också i Telespärr, men jag kommer inte ihåg alla. Det ringer dock färre säljare till oss nu. Telespärr kostade en summa om året. Det var inte så farligt med tanke på att man kan lägga ner mer av sin egen tid på att jobba. Kostnaden var under tusen spänn och jag kan faktiskt rekommendera det.

logicfive 2007-02-13 14:06

Citat:

Originally posted by InternetFilosofen@Feb 13 2007, 13:57
Det finns en motsvarighet till NIX för företagare. www.telesparr.se
Vad de gör är att de bl a meddelar de största adresskällorna om att man inte är intresserad att bli kontaktad av försäljare. Det ingår andra tjänster också i Telespärr, men jag kommer inte ihåg alla. Det ringer dock färre säljare till oss nu. Telespärr kostade en summa om året. Det var inte så farligt med tanke på att man kan lägga ner mer av sin egen tid på att jobba. Kostnaden var under tusen spänn och jag kan faktiskt rekommendera det.

Hur kom ni i kontakt med de? Ringde de och sålde in sin tjänst? ;)
Finns en tråd om Telespärr här.

end 2007-02-13 14:46

Själv har jag byt nummer för att bli av med eländet, så i alla register och så står nu ett nummer jag aldrig svarar på. Många av de här använder företagsregister och annat, de går i princip aldrig via din kontaktsida på din hemsida. Så man får göra som med all spam mail, skicka dem till ett eget nummer :)

klein 2007-02-19 07:12

Citat:

Originally posted by end@Feb 13 2007, 15:46
Själv har jag byt nummer för att bli av med eländet, så i alla register och så står nu ett nummer jag aldrig svarar på. Många av de här använder företagsregister och annat, de går i princip aldrig via din kontaktsida på din hemsida. Så man får göra som med all spam mail, skicka dem till ett eget nummer :)
Vi har inte vårt telefonnumer hos bolagsverket. Så vi slipper väl en del. Nu har dock dykt en ny typ av säljare, såna som låtsas vara göra repotage om företaget.

magic 2007-02-19 09:16

Citat:

Originally posted by InternetFilosofen@Feb 13 2007, 13:57
Det finns en motsvarighet till NIX för företagare. www.telesparr.se
Vad de gör är att de bl a meddelar de största adresskällorna om att man inte är intresserad att bli kontaktad av försäljare. Det ingår andra tjänster också i Telespärr, men jag kommer inte ihåg alla. Det ringer dock färre säljare till oss nu. Telespärr kostade en summa om året. Det var inte så farligt med tanke på att man kan lägga ner mer av sin egen tid på att jobba. Kostnaden var under tusen spänn och jag kan faktiskt rekommendera det.

skulle aldrig använda mig av dem.. de säljer ju för f**n själva FAX spam tjänster!

klein 2007-02-21 07:21

Citat:

Ursprungligen postat av magic
Citat:

Ursprungligen postat av InternetFilosofen
Det finns en motsvarighet till NIX för företagare. www.telesparr.se
Vad de gör är att de bl a meddelar de största adresskällorna om att man inte är intresserad att bli kontaktad av försäljare. Det ingår andra tjänster också i Telespärr, men jag kommer inte ihåg alla. Det ringer dock färre säljare till oss nu. Telespärr kostade en summa om året. Det var inte så farligt med tanke på att man kan lägga ner mer av sin egen tid på att jobba. Kostnaden var under tusen spänn och jag kan faktiskt rekommendera det.


skulle aldrig använda mig av dem.. de säljer ju för f**n själva FAX spam tjänster!

Instämmer! Varför skall man betala för att slippa bli kränkt och trakasserad för? Det som behövs är lagändring, där det är förbjudet att ringa privat och företag som inte bett om det.

Telefonförsäljning kostar Sverige stora pengar i BNP förluster varje år, då produktivtet sjunker då folk bli störda av telefonförsäljare.

akkeman 2007-02-21 13:05

Min svärfar brukar sitta och prata med telefonförsäljare, dra ut på tiden riktigt för att sedan avsluta med att han inte är intresserad. Skall påpekas att svärmor ville gå med i NIX, men det skulle ta bort ’ett av mina få nöjen’ blev hans svar till det förslaget.

Wojt 2007-02-21 13:35

Hur skall ni sälja en tjänst om ni varken får ringa ett företag eller skicka ett e-mail?

Förlita er på att reklamen når ut och att de kontaktar er? Lägga ut flera tusen extra för att annonsera överallt? Det fungerar inte alltid. Telefonförsäljning är såpass stor för att den fungerar, det är sällan en kund kommer till dig och säger att de vill köpa din tjänst när det finns 500 andra företag som erbjuder samma.

Hur många skulle egentligen teckna på ett avtal med Yreg om de inte hade ringt och trackat en? ;)

Jag är varken för spam eller telefonterror. Men jag klagar inte när jag får ett RELEVANT erbjudande från ett företag till min e-mail. En telefonförsäljare skall dock inte ringa hem på kvällen, eller ringa hem alls.

Decibel 2007-02-21 14:35

Mats här på forumet tipsade mig om hur han gjorde, frågade dom om man ville ringa billigt så sa man nej, det ska fungera.

Har kört det på alla säljare, hittils har jag inte fått några produkter eller abonnemang iallafall.

Dom blir jättepaffa, men, vill du inte ringa billigare, de va konstigt...

jon 2007-02-21 14:47

Funkar även med: "Jaha, du söker nog jon. Vänta ska jag hämta honom". Sen lägger man ifrån sig luren. Nackdelen är att man låser upp linjen några minuter...

FredrikNas 2007-02-21 16:41

haha men hallå, det finns väl inget bättre än nervösa tonåringar som alltid lyckas ringa en mitt i middagen, och som sedan sitter och prasslar med sin lilla "säljmanual" vid minsta lilla fråga..
Varje gång man ställer en fråga så hör man hur deras röst går upp i falsett *kan du vänta ett tag?*

näe men skämt åsido, borde det inte gå att förbjuda dessa samtal, som ni nämner här tidigare så är det ju ej efterfrågade erbjudanden!

det värsta av allt är väl när man t.ex. tackar JA till en gratis matt eller möbeltvätt. Då kommer det hem en nervös klumpig kis med en damsugare större än bilen hans, som han ivrigt vill demonstrera som världens bästa produkt..
Så börjar han med att nämna den där gratis matt eller möbeltvätten som man har blivit lovad. Han börjar gnugga och går loss på mattan eller soffan samtidigt som han prislovar maskinen.. det värsta av allt är nog att han bara gjorde halva soffan :P

så efter att man har förklarat att en damsugare för 14k inte är intressant så står man där med en 50% ren soffa :P

mycket nöje

FredrikNas 2007-02-21 16:47

Just ja häromdagen ringde det en riktigt lurig försäljerska. hon sa ordagrant såhär:

Jag ser här i vårat system att du av någon anledning inte har fått tagit del av erbjudandet om att ni som är mellan 18 & 26 ska få ringa billigare, det måste ha blivit nått misstag från våran sida (då antog jag att det var bredbandsbolaget som ringde, eftersom att jag har dom för IP-tele) Glad som man blev så trodde man ju att man skulle få ner telekostnaderna på frugan en aning.. sen allt eftersom samtalet fortgår visar det sig att hon vill att jag ska komma över till dom som kund hos blablabla och ta del av deras superabbonemang blablabla

alltså fy fan helt enkelt..

jag tror att nästa steg i telefonterrorn blir att sensuella tjejer ringer upp dom som står registrerade själv i telekatalogen och erbjduer en "dejt" mot att dom handlar x antal tjänster ur deras arbetsgivares broschyr :P

klein 2007-03-03 19:19

Citat:

Originally posted by Novocain@Feb 21 2007, 17:47
Just ja häromdagen ringde det en riktigt lurig försäljerska. hon sa ordagrant såhär:

Jag ser här i vårat system att du av någon anledning inte har fått tagit del av erbjudandet om att ni som är mellan 18 & 26 ska få ringa billigare, det måste ha blivit nått misstag från våran sida (då antog jag att det var bredbandsbolaget som ringde, eftersom att jag har dom för IP-tele) Glad som man blev så trodde man ju att man skulle få ner telekostnaderna på frugan en aning.. sen allt eftersom samtalet fortgår visar det sig att hon vill att jag ska komma över till dom som kund hos blablabla och ta del av deras superabbonemang blablabla

alltså fy fan helt enkelt..

jag tror att nästa steg i telefonterrorn blir att sensuella tjejer ringer upp dom som står registrerade själv i telekatalogen och erbjduer en "dejt" mot att dom handlar x antal tjänster ur deras arbetsgivares broschyr :P

Såna där lurliga har börjat dyka upp. En annan lurlig dom kör med, är att erbjuda någon "present" och att dom inte har skickat ut den och sedan skall du få köpa svindyra tones

Har även råkat ut fulliga , där dom låtsas vara kunder och sedan kommer det fram att man skall endast skall betala för frakten i något utskick "6:- per utskick vilket dessutom är dyrt." )

Sedan finns det ingent NIX register för företag, så ni skall inte gå på detta såna erbjudade. Se länken i detta mail. Problemet som jag ser med telefonförsäljare är att riskena att bli lurad har blivit så hög, antalet skojare har ökat lavinartat, se Yreg som skräckexempel. Så jag våga inte ingå avtal med företag som ringer mej om det inte välkända företag, eftersom risken att bli blåst är så hög.

http://realtid.se/ArticlePages/200702/22/2...ltid198.dbp.asp

klein 2007-03-03 19:21

Citat:

Originally posted by Wojt@Feb 21 2007, 14:35
Hur skall ni sälja en tjänst om ni varken får ringa ett företag eller skicka ett e-mail?

Förlita er på att reklamen når ut och att de kontaktar er? Lägga ut flera tusen extra för att annonsera överallt? Det fungerar inte alltid. Telefonförsäljning är såpass stor för att den fungerar, det är sällan en kund kommer till dig och säger att de vill köpa din tjänst när det finns 500 andra företag som erbjuder samma.

Hur många skulle egentligen teckna på ett avtal med Yreg om de inte hade ringt och trackat en? ;)

Jag är varken för spam eller telefonterror. Men jag klagar inte när jag får ett RELEVANT erbjudande från ett företag till min e-mail. En telefonförsäljare skall dock inte ringa hem på kvällen, eller ringa hem alls.

Vårt företag sålde för 4 miljoner kronor förra året, utan att ringa ett enda telefonsamtal till kunder och terrorisera dem. Så det går tydligen.

Wojt 2007-03-03 19:33

Citat:

Originally posted by klein@Mar 3 2007, 20:21

Vårt företag sålde för 4 miljoner kronor förra året, utan att ringa ett enda telefonsamtal till kunder och terrorisera dem. Så det går tydligen.

Ja det beror väl på vilken bransch det är. McDonalds sitter knappast och ringer till sina kunder och försöker kränga burgare. ;)

Men om alla företag skulle sitta hemma och vänta på att kunderna ska komma till dem så skulle inte många sälja så mycket som de gör.

klein 2007-03-04 14:40

Citat:

Ursprungligen postat av Wojt
Citat:

Ursprungligen postat av klein
Vårt företag sålde för 4 miljoner kronor förra året, utan att ringa ett enda telefonsamtal till kunder och terrorisera dem. Så det går tydligen.


Ja det beror väl på vilken bransch det är. McDonalds sitter knappast och ringer till sina kunder och försöker kränga burgare. ;)

Men om alla företag skulle sitta hemma och vänta på att kunderna ska komma till dem så skulle inte många sälja så mycket som de gör.

Det är sant! Men jag tro att telefonförsäljning är på utdöende, det är som spam, man blir immun emot det tillslut, så även seriösa erbjudande säger man NEJ till.

IceBear 2007-06-19 16:07

Jag har med hjälp av en NIM (www.nim.se) och Leffeboy's register (www.leffeboy.com/nummer) lyckats undvika att prata med många försäljare :)
Nackdelen är att en NIM bara funkar på analoga telelinjer, men så länge man har det så.

klein 2007-07-01 00:00

Citat:

Originally posted by IceBear@Jun 19 2007, 16:07
Jag har med hjälp av en NIM (www.nim.se) och Leffeboy's register (www.leffeboy.com/nummer) lyckats undvika att prata med många försäljare :)
Nackdelen är att en NIM bara funkar på analoga telelinjer, men så länge man har det så.

Min IP telefon har en fin funktion, där man snabbt kolla företaget som ringer. Telefonspam bli man nog inte av med. Dock bruka vår marknadansvarig, inköpare av rengöringmedel och annat trams, vara på semester. Därav får dom återkomma om 8 veckor.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:16.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson