![]() |
Snart börjar hög säongen för telefonspamare. En telefonspamare känns ingen på att han / hon vill sälja mögg till företaget. Inte allt för sällan rör det sej om annonser.
Hur klipper ni bort telefonspamare? Jag funderar på att hänvisa alla telefonspamare till en evighetes telefonköö i vår asterix. Att skaffa ett 08 nummer idag för detta är billigt. Har ni några knep för att bli av med telefon spamare? |
Fungerar inte nix?
|
Nix finns inte för företag.
|
bara att säga att du:
1. inte har budgeterat för det och be dem återkomma någon annan gång 2. har en strikt annonseringspolicy där du inte kan göra några köp på "vad det nu är de ringer ifrån" portal, shoppingsite etc. 3. Att du är så jäkla nöjd som det är och inte vill ha mer kunder just nu...(brukar chocka de flesta säljare ganska fett...hehe) |
Jag har provat två olika metoder med säljare som säljer det jag absolut inte vill ha.
1. Du kan säkert sälja en annons till oss, men du kommer inte att få betalt för vi går i konkurs nästa vecka. (Byt annons mot teleabonnemang eller vad det nu är.) 2. Oavsett vad du säljer vill vi inte ha det, men tack för att du ringde. Klick. Den första metoden fungerade bra i 15 år ända tills säljaren på rent jävleskap skickade en faktura på det jag inte köpte och samtidigt en ansökan om betalningsföreläggande till Kronkalle. Den andra metoden har jag kört med i fem år nu och den har ännu inte haft några sidoeffekter. Klyftiga säljare begriper att de ska gå någon annanstans och återkommer inte, och oklyftiga kommer snart att vara borta ur branschen. Vad man än gör ska man inte börja diskutera med säljarna. Det är en köpsignal, och då blir man aldrig av med dem. Då kommer de att ringa igen om en månad eller två. Gör klart att du inte är intresserad, varken nu, senare eller någonsin, och på ett sådant sätt att det inte kan missförstås. Lämna aldrig dörren på glänt. |
Citat:
|
Vänd på steken, börja sälja till de.
När de ringer till dig för att sälja billigare el, färgpatroner till skrivaren eller vad --- det nu är de vill kränga, så börjar du kränga tillbaka: D=Du, S=Säljare D=Företaget X, det är D. S=Hej, jag heter S och ringer från företaget X. Jag har ett väldigt bra erbjudande till er. Skriver ni ut mycket papper? D=Får jag fråga en sak? S=Öh, ja, givetvis. D=Ringer du mycket? S=Ja (skratt) det gör jag. D=Då har jag ett bra erbjudande till dig. S=Va? D=Jag kan erbjuda er lägre telefonikostnader, och med tanke på att ni ringer väldigt mycket så kan jag nog få ner era telefonkostnader rejält. S=Ja...ha...? D=Skall vi göra så att du säger ordet "JA" nu, så sänder jag över ett avtal till er, så kan ni börja använda vår telefontjänst från och med imorgon. Det kostar bara runt 2 miljoner om året, men det sparar ni in fort om ni ringer mycket. Och ungefär där slänger säljaren på luren... Tro mig, det funkar. |
Citat:
De flesta säljare brukar acceptera att man säger "Nej tack, vi är inte intresserade. Tack så mycket ändå" när de inleder ett telefonsamtal. Några blir sura och frågar "hur kan du veta det när jag inte har sagt vad vi säljer?". Då förklarar jag att vi inte köper något som säljs via telefon eller mail, samt att vi har bra leverantörer som vi har goda relationer med. Men som sagt, gå helst inte in i diskussion, och bara snoppa av dem med att du är inte är intresserad. Skjut inte på det, säg det med en gång. Om du skulle vara intresserad, säg till dem att sända ett mail men inte kontakta dig igen. Säg att du tittar på det, och återkommer ifall det var intressant. I annat fall är det inte intressant. Var tydlig med att säga till att du absolut inte tänker köpa ifall de återkommer. |
Behöver man ha något registrerat telefonnummer på företaget? Behöver man inte det kan man väl göra så att man bara lämnar ut sitt telefonnummer till befintliga kunder, om man skaffar dem på annat sätt.
|
Jag har jobbat som säljare en kortare tid. Och det är faktiskt en fördel med ett snabbt nej så man kan ringa nästa...
|
Citat:
Ovasätt om dom skicka faktura eller liknade, det är endast firmatecknare som kan ingå avtal för bolagetsräkning. Så dom kan skicka hur många fakturor som helst. Bevisbörda ligger sluteligen hos säljaren , att bevisa att det är firmatecknare som har ingått avtal med dem. Eller om man skall kräva att dom fyller i en specielblankett och skicka in, plus avgift på 3000:- ( Upphandlingavgift ) |
Jag har själv tidigare jobbat inom telemarketing; både B2B (business to business) och till privatpersoner, och kan konstatera att det är så gått som omöjligt att bli av med telefonförsäljare.
Nix fungerar inte eftersom de flesta telemarketing-företag även ringer dessa telefonnummer med. Vad du däremot kan säga direkt är "Säljer du något?", svarar personen ja så är det antagligen inte din farmor utan en hungrig telefonförsäljare. Vill du däremot irritera säljaren så ska du dra ut på samtalet rejält. Detta på grund av att många jobbar mot provision. |
Hatar sånna telefonsäljare som ringer på morgonen och väcker mig, borde inte vara tillåtet att hålla på så, ringa hem till någon och fråga om man vill köpa något som man inte ens efterfrågat. http://www.thesmilies.com/smilies/mad0137.gif
Visst då kanske någon säger " Men reklamblad är tillåtet, så varför ska inte telefonförsäljning vara det också? " Reklamblad och liknande bilagor som kommer hem i brevlådan kan man tacka nej till i förväg, men det kan man inte göra med telefonförsäljning!! Det är precis som spam i mina ögon, få något man inte beställt eller efterfrågat.. 10st spam mails med "köp större könsorgan" är precis lika irriterande, jobbigt och tidskrävande att bli av med som ett telefonsamtal där något företag ringer och väcker än på morgonen 09.00 och frågar om man vill köpa en skejten bok. <_< edit: en annan grej som irriterar mig ännu mer är att deras erbjudanden oftast suger så himla hårt. |
Nu begär jag säkert årets största post hoc, ergo propter hoc, men sedan jag började vara riktigt otrevlig mot telefonförsäljare, komma med skamliga förslag, etc. så har antalet minskat radikalt. De stora säljladorna kanske har egna "svartlistor"?
|
Det finns en motsvarighet till NIX för företagare. www.telesparr.se
Vad de gör är att de bl a meddelar de största adresskällorna om att man inte är intresserad att bli kontaktad av försäljare. Det ingår andra tjänster också i Telespärr, men jag kommer inte ihåg alla. Det ringer dock färre säljare till oss nu. Telespärr kostade en summa om året. Det var inte så farligt med tanke på att man kan lägga ner mer av sin egen tid på att jobba. Kostnaden var under tusen spänn och jag kan faktiskt rekommendera det. |
Citat:
Finns en tråd om Telespärr här. |
Själv har jag byt nummer för att bli av med eländet, så i alla register och så står nu ett nummer jag aldrig svarar på. Många av de här använder företagsregister och annat, de går i princip aldrig via din kontaktsida på din hemsida. Så man får göra som med all spam mail, skicka dem till ett eget nummer :)
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Telefonförsäljning kostar Sverige stora pengar i BNP förluster varje år, då produktivtet sjunker då folk bli störda av telefonförsäljare. |
Min svärfar brukar sitta och prata med telefonförsäljare, dra ut på tiden riktigt för att sedan avsluta med att han inte är intresserad. Skall påpekas att svärmor ville gå med i NIX, men det skulle ta bort ’ett av mina få nöjen’ blev hans svar till det förslaget.
|
Hur skall ni sälja en tjänst om ni varken får ringa ett företag eller skicka ett e-mail?
Förlita er på att reklamen når ut och att de kontaktar er? Lägga ut flera tusen extra för att annonsera överallt? Det fungerar inte alltid. Telefonförsäljning är såpass stor för att den fungerar, det är sällan en kund kommer till dig och säger att de vill köpa din tjänst när det finns 500 andra företag som erbjuder samma. Hur många skulle egentligen teckna på ett avtal med Yreg om de inte hade ringt och trackat en? ;) Jag är varken för spam eller telefonterror. Men jag klagar inte när jag får ett RELEVANT erbjudande från ett företag till min e-mail. En telefonförsäljare skall dock inte ringa hem på kvällen, eller ringa hem alls. |
Mats här på forumet tipsade mig om hur han gjorde, frågade dom om man ville ringa billigt så sa man nej, det ska fungera.
Har kört det på alla säljare, hittils har jag inte fått några produkter eller abonnemang iallafall. Dom blir jättepaffa, men, vill du inte ringa billigare, de va konstigt... |
Funkar även med: "Jaha, du söker nog jon. Vänta ska jag hämta honom". Sen lägger man ifrån sig luren. Nackdelen är att man låser upp linjen några minuter...
|
haha men hallå, det finns väl inget bättre än nervösa tonåringar som alltid lyckas ringa en mitt i middagen, och som sedan sitter och prasslar med sin lilla "säljmanual" vid minsta lilla fråga..
Varje gång man ställer en fråga så hör man hur deras röst går upp i falsett *kan du vänta ett tag?* näe men skämt åsido, borde det inte gå att förbjuda dessa samtal, som ni nämner här tidigare så är det ju ej efterfrågade erbjudanden! det värsta av allt är väl när man t.ex. tackar JA till en gratis matt eller möbeltvätt. Då kommer det hem en nervös klumpig kis med en damsugare större än bilen hans, som han ivrigt vill demonstrera som världens bästa produkt.. Så börjar han med att nämna den där gratis matt eller möbeltvätten som man har blivit lovad. Han börjar gnugga och går loss på mattan eller soffan samtidigt som han prislovar maskinen.. det värsta av allt är nog att han bara gjorde halva soffan :P så efter att man har förklarat att en damsugare för 14k inte är intressant så står man där med en 50% ren soffa :P mycket nöje |
Just ja häromdagen ringde det en riktigt lurig försäljerska. hon sa ordagrant såhär:
Jag ser här i vårat system att du av någon anledning inte har fått tagit del av erbjudandet om att ni som är mellan 18 & 26 ska få ringa billigare, det måste ha blivit nått misstag från våran sida (då antog jag att det var bredbandsbolaget som ringde, eftersom att jag har dom för IP-tele) Glad som man blev så trodde man ju att man skulle få ner telekostnaderna på frugan en aning.. sen allt eftersom samtalet fortgår visar det sig att hon vill att jag ska komma över till dom som kund hos blablabla och ta del av deras superabbonemang blablabla alltså fy fan helt enkelt.. jag tror att nästa steg i telefonterrorn blir att sensuella tjejer ringer upp dom som står registrerade själv i telekatalogen och erbjduer en "dejt" mot att dom handlar x antal tjänster ur deras arbetsgivares broschyr :P |
Citat:
Har även råkat ut fulliga , där dom låtsas vara kunder och sedan kommer det fram att man skall endast skall betala för frakten i något utskick "6:- per utskick vilket dessutom är dyrt." ) Sedan finns det ingent NIX register för företag, så ni skall inte gå på detta såna erbjudade. Se länken i detta mail. Problemet som jag ser med telefonförsäljare är att riskena att bli lurad har blivit så hög, antalet skojare har ökat lavinartat, se Yreg som skräckexempel. Så jag våga inte ingå avtal med företag som ringer mej om det inte välkända företag, eftersom risken att bli blåst är så hög. http://realtid.se/ArticlePages/200702/22/2...ltid198.dbp.asp |
Citat:
|
Citat:
Men om alla företag skulle sitta hemma och vänta på att kunderna ska komma till dem så skulle inte många sälja så mycket som de gör. |
Citat:
|
Jag har med hjälp av en NIM (www.nim.se) och Leffeboy's register (www.leffeboy.com/nummer) lyckats undvika att prata med många försäljare :)
Nackdelen är att en NIM bara funkar på analoga telelinjer, men så länge man har det så. |
Citat:
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:16. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson