WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   E-kommers (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Outlösta fakturapaket (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=15226)

SweCat 2006-07-24 19:59

Sitter här och går igenom returerna från några månader bakåt. suck.
Nu sitter jag med de som kommer i retur och ska betala med faktura.

Eftersom jag säljer mina fakturor till Kreditor känns det alltid lite konstigt med detta. För på sätt och vis känns det inte riktigt rätt att ta bort deras faktura och sedan skicka en ny för outlöst paket, men samtidigt har de ju faktiskt inte fått några varor.

Hur gör ni i era butiker?????

klein 2006-07-25 05:41

Citat:

Originally posted by SweCat@Jul 24 2006, 19:59
Sitter här och går igenom returerna från några månader bakåt. suck.
Nu sitter jag med de som kommer i retur och ska betala med faktura.

Eftersom jag säljer mina fakturor till Kreditor känns det alltid lite konstigt med detta. För på sätt och vis känns det inte riktigt rätt att ta bort deras faktura och sedan skicka en ny för outlöst paket, men samtidigt har de ju faktiskt inte fått några varor.

Hur gör ni i era butiker?????

Jag tog bort Postförskott ett tag, eftersom det var mycket returer. Letar efter smidigare lösning, väntar lite på att Payer skall komma med möjligheter att erbjuda banktransfer från flera olika banker.

Helst skulle man vilja köra mer faktura, men det så jävla mycket bedrägeri med faktura, så fundera på att skippa de helt, endast emot företag.

SweCat 2006-07-25 07:53

Postförskott har jag också tagit bort, detta är fakturakunder som ej hämtar sina paket, eller som ej tar emot dem. Skickar allt med fraktbolag och det har minskat returerna en del, men inte helt. Upplever ni att fakturakunder inte hämtar ut paket.

Megashop.se 2006-07-25 12:15

Vi har inga problem med paket mot faktura, PF paket kommer dock i retur ibland.

SweCat 2006-07-26 18:35

Är det verkligen bara jag som har dessa problem????

OCH vad säger lagen? Får jag fakturera en kund för en vara som de ej mottagit?????
Även om det är deras eget fel?? Vet någon?

Thor 2006-07-26 19:00

Citat:

Originally posted by SweCat@Jul 26 2006, 18:35
Är det verkligen bara jag som har dessa problem????

OCH vad säger lagen? Får jag fakturera en kund för en vara som de ej mottagit?????
Även om det är deras eget fel?? Vet någon?

har du nån "outhämtade paket"-klausl i köpvillkoren? i så fall är det bara att fakturera dina konstander och hänvisa till köpvillkoren. Annars kan det vara klurigt...

SweCat 2006-07-26 21:34

Jodå, jag har en sådan, där de står ett belopp som de ska betala för att täcka mina utgifter, men problemet är att de som inte hämtar ut sina varor inte direkt betalar fakturor heller och själva administrationen.....

Det gör att jag egentligen får lösa tillbaka fakturan jag sålt till kreditor för varorna och sedan skicka en ny för outlöst paket, ngt som känns lite omständigt.

Men det torde nog vara det korrekta sättet att hantera det, eller kan jag låta orginalfakturan finnas kvar trots att de ej hämtar sitt paket?

Kan man helt enkelt lägga till en klausul, " Kunder som ej hämtar ut sina paket, debiteras samma kostnad som för den outlösta orginalordern" ????
Känns som ocker om de beställt varor för 800-900 kr. Är det ens lagligt?? Vet någon??

Nu är det inget jätteproblem, men vill ändå få feedback på en bra lösning.

mistress 2006-07-27 02:33

Hej Nykomling. Kanske detta jag läste om på blocket kan vara något bra för Dig och Er andra med samma problem? http://www.internetgirot.se/betala LYCKA TILL

Thor 2006-07-27 05:07

Citat:

Originally posted by mistress@Jul 27 2006, 02:33
Hej Nykomling. Kanske detta jag läste om på blocket kan vara något bra för Dig och Er andra med samma problem? http://www.internetgirot.se/betala LYCKA TILL
Uhm... vad har det där med outhämtade paket att göra? Kanske bara jag som missar poängen...

mistress 2006-07-27 09:09

Om Du läser infot så verkar väl det vara en jättebra lösning? För framtida outhämtade paket vill säga, inte för de som ligger där de ligger... :)
Jag kan inte se något negativt med denna tjänst. Kostnaden får man baka in i prissättningen. Berätta gärna vad ni tycker. Någon som prövat?

"internetgirot.se fungerar som en mellanhand vid förskottsbetalningar. Som köpare får du först ta emot och godkänna varan innan du betalar. Som säljare skickar du varan först när du vet att du kommer få betalt."

SweCat 2006-07-27 10:23

Tack, men det är inget jag vill erbjuda. Jag har inga problem alls med mina förskottsbetalningar. De funkar klockrent! Både för mig och kunden.

Jag vill erbjuda faktura och andra betallösningar också för att inte begränsa kunderna.

Frågan var alltså lagligheteperspektivet på detta, samt om ni andra har fakturapaket som ej hämtas?

MAT 2006-07-27 17:19

Returerna på Postförskotten har tyvärr ökat rejält från tidigare år.

Du har självklart rätt att ta ut den kostnad som du har drabbats utav.
I ditt fall kreditkostand/frakt/emballage etc...

Panga-på-dem bara...

Jag tycker att det finns för många strul-puttar ute på nätet i dag.
Förskottsbetalningar är att föredra, samt kort och andra lösningar..
Men att "kundern" - ja det är iofs fel att kalla dem för kunder.
Kund är den som handlar -...inte löser ut det det har beställt alt hämtar det de har beställd är för jävligt.

MAT 2006-07-27 17:20

sorry stavfelen på ovan svar...
Jag får skylla på värmen o vattenbrist....

Gustav 2006-07-28 18:11

Var noga med att informera kunden om att fakturan medföljer i paketet. Det kommer garanterat göra kunden mer motiverad att lösa ut paketet. Men du kanske redan gör det?

Har kunden gjort en beställning och han/hon inte har bestridit fakturan så finns det ingen anledning för dig att annullera den fakturan bara därför att kunden inte löser ut sitt paket. Du har trots allt levererat. Meddela bara kunden att du fått paketet i retur och att du kan tänka dig att skicka det igen. Går fakturan till inkasso så är det inte ditt problem. Sedan kan det finnas omständigheter som gör att du inte vill gå för hårt fram. Det kan vara så att kunden aldrig fått någon avi och därför inte löst ut sitt paket. Försök att få igång en dialog med strulputten och ta reda varför han/hon inte löste ut sin beställning.

Använder du Kreditor så skulle jag höra med dem vad de tycker att du ska göra. Det är de som förvärvar dina fakturor, så du bör kunna komma fram till en lösning på problemet i samspråk med dem.

Själv får jag tillbaks en del postförskott, men jag har aldrig varit med om samma problem vad gäller beställningar mot faktura. Ibland hör kunden av sig, eftersom han/hon inte har fått någon avi. Men då är det Posten och inte kunden som misskött sig. Jag brukar då flytta fram förfallodatumet på fakturan och meddela kunden vart paketet finns att lösa ut. Sen ringer jag till Posten och skäller på dem (det hjälper i och för sig inte det minsta).


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:27.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson