WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Allmänt (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=2)
-   -   Ny svensk spammare? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=14649)

zpD 2006-06-15 00:44

Jag såg precis en ny kompis i SERPen, nämligen 2v.se.
De har tagit sig friheten att gå igenom sökresultat och rippa ett stycken från varje site, lite som google - fast dessa stjärnor lyckades få med lite text som t.ex. "meny" o.s.v.
Inte helt vackert så länkas heller inte siterna som fått "låna ut" sin text.
Och man har även tryckt in drösvis med adsense över texten - vilket täcker i stort sätt hela content framen.

Eftersom att man inte var så frikostig med att uppge namn så kikade jag i källkoden och fann en extreme tracker med login "svego".
Efter en snabb sökning på google fann jag svego.com - där två av deras siter nämndes, tillbehor.se och lyrix.se.
För att bekräfta detta kikat jag i källkoden och fann mycket riktigt samma login på statistikskriptet på lyrix.se som på v2.se.
NIC-SE skvallrade sedan för mig att spammern ligger på Loopia.

Jag uppmanar härmed alltså till b*js-kastning på 2v.se, tillbehor.se samt lyrix.se vars ägare uppenbarligen ämnar leva på vårt hårda arbete.

Eftersom att ingen länk till siterna finns så uppfattar jag detta som ett brott mot lagen, till skillnad från andra siter där site-rubrikerna är länkade och de därför klassas som citat med angiven källa.
Har jag fel här eller skall jag ringa Loopia och försöka få dem att stänga ned siten?

Godnatt!

Thomas 2006-06-15 01:26

Citat:

Eftersom att man inte var så frikostig med att uppge namn ...
Står klart och tydligt i en whois vad killen heter. Byter du förnamnet mot nickname så finns han på detta forum.

Förmodligen frustrerande att bli omsprungen i resultaten, jag vet hur surt det är. Men jag tror inte du skall ringa loopia ang detta, det skulle nog inte bli så roligt.

Att länka till källan är något de stora medierna sällan gör. Och nån lag på det tror jag vi aldrig behöver se.

Gör en sökning på “scraper site”. Det pågår en vild dialog ang vad som är okey eller inte iom alla RSS feeds osv som många siter publiserar.

Westman 2006-06-15 07:02

Citat:

Originally posted by Thomas@Jun 15 2006, 01:26
Att länka till källan är något de stora medierna sällan gör. Och nån lag på det tror jag vi aldrig behöver se.
Citering utan att ange källa (framgår inte tydligt om de ens gjorde det) är ju inte tillåtet. Då blir det sannolikt ett brott mot den populära UrL. ;)

EDIT: Vad jag kan se så på sajten anges källa MEN de har inget eget innehåll vilket gör att de heller inte får använda citat. Sen om det är tillräckligt för att det skulle vara ett brott mot UrL kan bara rättsväsendet svara på.

lubic 2006-06-15 07:23

Det är möjligen inte ett brott men är det inte på gränsen för google's regler om att skapa sidor "bara" för reklamen? Med tanke på att deras ändå mål är att folk ska klicka på reklamen då man inte kan klicka på de andra "länkarna" då de inte existerar. För annars borde de länka vidare eller finns det någon annan anledning att inte länka?

zpD 2006-06-15 08:20

Citat:

Originally posted by Thomas@Jun 15 2006, 01:26
Förmodligen frustrerande att bli omsprungen i resultaten, jag vet hur surt det är. Men jag tror inte du skall ringa loopia ang detta, det skulle nog inte bli så roligt.
Nu är det knappast någon kärnverksamhet som blivit lidande ;) Men enligt tidigare diskussioner här på WN är det just länken som gjort att siter som scrapat har klarat sig från rättvisan.

Det vore fortfarande intressanta att få någon sakkunnigs kommentar angående om denna brist på länk ställer till det för skojjarna eller om man fortfarande kan tala om citat.

guran 2006-06-15 08:42

Att ange en källa måste inte ske med en klickbar länk. V2.se anger källan med en URL och det räcker alldeles utmärkt.

Jag kanske har helt fel, men hur många personer som överhuvud taget råkar hamna på denna sida, kommer att återvända till den för att använda sidan som en källa att gå vidare till andra hemsidor? Jag kommer definitivt inte att göra det på grund av att den inte tillför mig något av värde.

Vad jag menar i stycket ovan är, om det behövs läggas en massa krut på att bry sig om denna sida.

Westman 2006-06-15 09:56

Som sagt, citaträtten gäller inte obegränsat: "Allt som publiceras inom citationstecken är inte nödvändigtvis lovliga citat. Detta åskådliggörs exempelvis av det faktum att rena citatsamlingar utan sammanbindande text faller utanför lagens definition."

Det finns en liten förklaring (pdf) på författarförbundets hemsida här. Därifrån kommer mitt citat ovan.

jomper 2006-06-15 10:27

Om någon tipsar Google så får han rimligen inte ha kvar sina AdSense-annonser längre. Syftet med den där siten är uppenbarligen bara att få google-träffar och sen få besökarna att klicka vidare så fort som möjligt. Inget innehåll över huvud taget.

jonny 2006-06-15 10:35

Jag är också av uppfattningen att det bör räcka med att anmäla den till Google.

Mattias 2006-06-15 12:30

Eftersom jag står ute på hultsfred just nu kan jag inte så mycket göra.
Verkar lite delade punkter på om det är mot lagen eller inte.

Jag skulle mer än gärna få reda på vad som exakt stämmer så jag ändra mig efter detta. PM eller i tråden..

Återkommer till detta hela på söndag.

zpD 2006-06-15 13:51

Citat:

Originally posted by Mattias@Jun 15 2006, 12:30
Men dra ned på Adsense för att slippa bli bannad, det kunde du?..

M.R 2006-06-15 14:16

Citat:

Ursprungligen postat av zpD
Citat:

Ursprungligen postat av Mattias

Har du fått för lite smör på mackan igen zpD?

Tycker du ska vänta till Mattias återkommer och ta diskussionen då, så han får chansen att säga sitt.

zpD 2006-06-15 14:37

M.R

Du måste väll hålla med att det var lite BS att säga att han inget kunde göra, när han uppenbarligen hade access till siten - som för övrigt knappast var ett misstag från början.
Men visst, det vore inte första gången jag fick för lite smör på mackan, det ska gudarna veta!

Thomas 2006-06-15 14:41

Citat:

Originally posted by zpD@Jun 15 2006, 13:51
Alla med lite självbevarelsedrift minskar väl adsense exponeringen om nån försöker starta en anmälnings-kampanj mot honom. Eller är det fortfarande ordvalet citat "b*js-kastning" du vill få i stånd? Framför allt om man softar i solen på hultsfred ;).

Från hur många emailadresser har du anmält honom hittills?

<h1>Keyword</h1> kanske funkar för att komma om igen.

Jon A 2006-06-15 15:05

Missar jag nåt eller, hans sajt är väl inget att hänga i granen vad gäller nåt? Om han passerar dig i SERPsen med den sajten, ja då... borde du jobba istället för skrika.

Isak 2006-06-15 15:19

Instämmer

zpD 2006-06-15 15:20

Citat:

Från hur många emailadresser har du anmält honom hittills?
Ett konto. Mitt ordval var lite skämtsamt, synd att du missförstod..

Citat:

Missar jag nåt eller, hans sajt är väl inget att hänga i granen vad gäller nåt
Jag tror inte du har en aning om hur mycket trafik man kan få med sådanna scrapers.
Och det handlar aldrig om att ha det största ordet..
Mycket riktigt dock, det är inte så mycket att hänga upp i granen. Men det är som om han hade stulit en tom plånbok från mig, han hade fortfarande fått tagit konsekvenserna oavsett.

Tråkigt att ni missuppfattade mig, vi kan ta diskussionen igen efter att jag scrapat wn.se och tv.nu, så får vi se om åsikterna är de samma.

Thomas 2006-06-15 16:15

Citat:

Originally posted by zpD@Jun 15 2006, 15:20
... vi kan ta diskussionen igen efter att jag scrapat wn.se och tv.nu, så får vi se om åsikterna är de samma.
Tror du missförstått meningen med scraper-site.

Man får ju inte blanda ihop ett statiskt matrial med en dynamisk katalog. Sedan är vad jag kan se inte detta en äkta scrapersite i den bemärkelsen att den snor exempelvis google's listning. Jag kan inte hitta källan iaf, tror mer det är MSN top 10 och sedan sort by random.

Vi erbjuder RSS på WN för publisering. Här finns info.

Att lista google's listning är inte samma som att sno en tv-tablå, googla på google developer account så hittar du hur du kan ta del av google's resultat lagligt. Förmodligen krävs vissa justeringar för att tillmötesgå avtalet dock. Sedan tror jag 2000 förfrågningar är max per dygn.

Jens 2006-06-15 16:59

Efter googles senaste hårda uppdateringar är jag lite förvånad att fortfarande se något som liknar en skrapsida som rankas bra, då de flesta andra ligger långt ner i serpsen för längesedan.

Skynda hyr in honom innan ni alla blir överkörda... ;)

zpD 2006-06-15 17:13

Citat:

Tror du missförstått meningen med scraper-site.
Det tror jag inte. Även om du tidigare sagt att du hade "bekanta?" som tjänade stora pengar på detta.

Citat:

Sedan tror jag 2000 förfrågningar är max per dygn.
Det var åtminstonde 1000 senast jag utvecklade något med APIn.

Thomas, jag vill inte trampa dig på tårna, därför säger jag inte heller vad jag tycker om dina värdelösa inlägg.
Jag var intresserad av kommentarer från personer som kikat närmare på den här frågan - jag var inte ute efter någons åsikt om hur man med h1 taggar kan ta sig till toppen, eller att siten inte var snygg och det därför är lagligt?
Inte heller var det intressant med något i stil med att alla ryms på WN.se, "vi har inga moraliska problem med något, så länge polisen inte kommer så är det tummen upp!".

Skillnad mellan Google och 2v.se.

*G: länkar till innehållet, huvudverksamhet är att agera nod för siterna.
2v: länkar INTE innehållet, som även (innan Mattias såg den här tråden) måste scrollas fram för att ses under annonserna som uppenbarligen är den enda anledningen till att siten finns.

*G: respekterar min önskan om att inte bli indexerad för alla eller enskilda områden
2v: not so much...

*G: hänvisar till dokument angående boten och hur man kan hantera den för att acceptera/neka
2v: not so much....

*G: google är en stor källa till trafik
2v: vill ta andras google trafik genom stjäla deras text och publisera under sina annonser.

Säg till om det var något som var oklart Thomas så skall jag försöka igen.

Thomas 2006-06-15 17:18

Citat:

Det tror jag inte. Även om du tidigare sagt att du hade "bekanta?" som tjänade stora pengar på detta.
Funkar inte så bra länge, nu är det andra grejer som ger pengarna. Denna typ av sidor är filtrerade normalt.

Citat:

Thomas, jag vill inte trampa dig på tårna, därför säger jag inte heller vad jag tycker om dina värdelösa inlägg
Min åsikt verkar vara värdelös i dina ögon. Komisk i andras:

[16:02] abc: http://www.webmasternetwork.se/f2t14649hl-st15.html
[16:02] abc: Killen kokar av ilska för att Mattias äger honom i sökmotoroptimering :)

Citat:

Har jag fel här eller skall jag ringa Loopia och försöka få dem att stänga ned siten?
Ringa loopia? Jag menar skojar du eller? Och du snackar att jag skriver värdelösa inlägg?

Citat:

Originally posted by zpD@Jun 15 2006, 17:13
Säg till om det var något som var oklart Thomas så skall jag försöka igen.
Du verkar arg så du kokar över detta. Du gillar inte mej det är en smal sak och det har jag full respekt för. Själv gillar inte personer som anmäler andra samt tror att google's lag är svearikes lag.

mellow 2006-06-15 18:04

jomper -> Jag tror att ni kan anmäla honom till Google hur mycket ni vill - men de kommer inte göra ett skvatt åt saken - även om han skulle haft kvar de annonser som han hade förut.

I teorin vill Google att det ska vara bra sökresultat med relevanta resultat.
I praktiken vill Google tjäna pengar - och det är det de gör med så kallade "scraper"-sites - stora pengar. De flesta annonsörer lär inte heller klaga då det ofta är väldigt bra riktad trafik som kommer via så kallade scraper-sites - det finns till och med annonsörer som kör riktade kampanjer på just scraper-sites. Det finns horribla exempel på scraper-siter som har en fet google-adsense-reklam överst och sedan efter 2 sidscrollningar ner har de lite scrape:at resultat - allt för att få en så hög CTR som möjligt.

Det värsta som kan hända med en scraper-site är att den blir deindexerad från googles index, men annonsören lär knappast få sitt adsense-konto avstängt, tror inte jag har läst om någon som fått sitt avstängt pga. en scraper-site - men rätta mig gärna om jag har fel.

Thomas 2006-06-15 18:22

Citat:

Originally posted by mellow@Jun 15 2006, 18:04
... men annonsören lär knappast få sitt adsense-konto avstängt, tror inte jag har läst om någon som fått sitt avstängt pga. en scraper-site ...
Precis, vet (en) publiseringspartner som fått några uppmaningar av adsense-gänget att filtrera bort adsense-annonser på vissa sidor i en scrapersites där lite gambling och hårdp*rr ord näslat sig in genom automagik.

När det var löst så var det "keep up the good work!".

Citat:

men rätta mig gärna om jag har fel.
Oftast följer ju dom t.o.m. både googles och adsense guidelines. Vi kan ju vara överens om att siten inte fyller nån funktion. En samling länkar kopierade från diverse sökmotorer och omkompilerad till en egen lite katalog. Skitsite med andra ord, typ som dmoz. Men om vi ponerar att den vore en ren kopia av skitsiten dmoz som har en öppen katalog som google kört med i alla år. Vore det skilland då? Om man granskar de både siterna är ju skillnanden liten. Där uppmanas man ju publisera 1 gb ren skit av alla parter.

Alpha 2006-06-15 23:59

Haha, riktigt komiskt att se folk bli så sura när dem blir omkörda på sökmotoroptimering.
Som vanligt jobbar Svenska avundsjukan grymt bra! :lol:

Jag förstår inte riktigt vad trådskaparen babblar om, snott text från andra sajter utan att länka eller vaa??

Vad jag kan se så liknar sajten en vanlig affiliate sida med kort beskrivning och innehåll om respektive sajt med en fullständig länk.

Massa adsense?? eh?
Google tillåter 3st Adsense banners (om du inte redan visste det), medans 2v.se endast använder sig av 1.

<_<

ps. Haha, reklam enda anledningen till att 2v.se finns, haha?? Vad menar du med det?

Det är som att säga " bojkotta aftonbladet, enda anledningen till att dem finns är reklam ".

Björn 2006-06-16 00:46

Citat:

Originally posted by Alper@Jun 15 2006, 23:59
Som vanligt jobbar Svenska avundsjukan grymt bra! *:lol:

snarare "som vanligt jobbar gnället på en så kallad svensk avundsjuka bra".. jag tror denna typ av avund om det är det det handlar om är ett ganska globalt fenomen..

sorry, lite ot men jag är så trött på dessa uttalanden.

Jonas 2006-06-16 03:22

Citat:

ps. Haha, reklam enda anledningen till att 2v.se finns, haha??
Är det inte, All PR == Bra PR ?

Westman 2006-06-16 09:20

Citat:

Jag förstår inte riktigt vad trådskaparen babblar om, snott text från andra sajter utan att länka eller vaa??

ps. Haha, reklam enda anledningen till att 2v.se finns, haha?? Vad menar du med det?

Ang. den lagliga rätten. 2v.se har inget eget innehåll vilket gör att de inte har rätt att använda citat enligt UrL, oavsett om de länkar eller inte. Se mitt tidigare inlägg.

zpD 2006-06-16 15:35

Det är helt fantastiskt att vi kunde få så många kunnigas åsikter i ämnet.
Thomas skickligt formulerade citat - ger oss alla lite mer att leva för. Man tröttnar aldrig på att höra "om det är lagligt, så är det lugnt". Vi får någon slags gröt här, där vanliga hederliga människor förväntas skriva informativa inlägg på ett forum som inte har några problem med våldtäcktsporr - så länge det är lagligt.
Man stjäl ideer, domäner, texter och bilder av varandra, inget problem - för polisen har inte tid att jaga internets skumrask, och då är det nästan lagligt, vad Thomas?

Sedan hade vi även Alpers kommentar om 1 annons, mycket spännande då typ 3 inlägg i tråden handlade om att 2v.se tidigare hade hela content framen med reklamn MEN tog bort det för att slippa bli bannad för överträdelser.
I och för sig, 22 inlägg är kanske lite mycket, nästan som att läsa en bok vad Alper? usch det går inte för sig...
Och Alper, texten tillhör inte 2v.se, de har stulit den från sidorna med en bot.
Därav hela problemet, denna tråd och min irritation, om man inte har tid eller förstånd att sätta sig in i tråden kan man låta bli att svara.

Inte konstigt att kvaliteten på det här forumet sjunker dagligen, när skrev någon senast något informativt eller delade med sig? Kanske för att man inte vill dela med sig till personer som stjäl arbete från ens siter? Som bor hemma hos mamma vid 39 och driver 7 hårdporrsiter eller nån 40-årig avdankad irc-spammare som hela tiden försöker hävda att moral inte hör hemma här.

Citat:

Du gillar inte mej det är en smal sak och det har jag full respekt för
Det är inte så att jag inte gillar dig Thomas, jag har dock problem med människor som saknar empati och moral. Sedan hjälper det inte om man försöker spela stor när man egentligen kanske borde lyssna och lära.
Att du däremot inte gillar mig kan antagligen härledas till att du blev förbannad när jag berättade om mina erfarenheter med JX och hur mina konton haft nedtid på i snitt 5h per vecka i 6 månader. Innan dess var allt frid och fröjd, men efter detta har du varit god nog att lämna ditt avtryck i mina trådar.

Det kan vara hårt som webmaster, det är jag övertygad om. Men jag har svårt att tro att alla blir avtrubbade av det. Och vi som inte är vana med det kanske får skylla oss själva? Man behöver några år i turkiskt fängelse innan man ligger på samma nivå som du Thomas.
Jag kommer följa tidigare medlemmars exempel och lämna forumet till fördel för någon annan plats med färre emotionellt skadade.

Lycka till med dina forum, må antalet medlemmar stiga stadigt så de har något att skriva på din grav om 30 år!

zpD 2006-06-16 15:46

Känns ju lite dumt att skriva en gång till efter att jag sade att jag skulle lämna, men jag är inte så melodramatisk, så det får gå ändå. Skulle bli snett annars om någon kollade på siten och inte förstod vad jag gnällde om.

Nu har Mattias ordnat upp alla problemen sedan denna tråd skapades.
Mattias förstod antagligen att han bröt mot lagen och det var trevligt att det åtgärdades, tråkigt att tråden förstördes med skitsnack dock.
Jag talade precis med Google igen och de kommer släppa frågan eftersom problemet inte kvarstår.

Thomas 2006-06-16 15:50

Citat:

Originally posted by zpD@Jun 16 2006, 15:35
Det är inte så att jag inte gillar dig Thomas.
Jodå, jag tror bestämt att du inte gillar mej. Jag kan inte läsa ditt senaste inlägg utan att fortsätta tro att du hyser nån form av agg för nåt jag skrivit.

Citat:

... spela stor när man egentligen kanske borde lyssna och lära.
Man tar ju kanske inte i mina ögon initiativet o startar ett forum som WN om man inte har en vision om att kunna lyssna och lära. Men men säger du så, så tycker du förmodligen så.

Citat:

... förstod antagligen att han bröt mot lagen
Ja du, jag vet inte vad jag skall säga? Jag finner inga ord.

Citat:

Jag har dock problem med människor som saknar empati och moral.
Det är ganska tuffa ord det ... helt klart ganska tuff ord!

hundserver 2006-06-16 15:56

Citat:

Ursprungligen postat av Thomas
Citat:

Ursprungligen postat av zpD
Det är inte så att jag inte gillar dig Thomas.

Jodå, jag tror bestämt att du inte gillar mej. Jag kan inte läsa ditt senaste inlägg utan att fortsätta tro att du hyser nån form av agg för nåt jag skrivit.

Citat:

... förstod antagligen att han bröt mot lagen

Ja du, jag vet inte vad jag skall säga? Jag finner inga ord.

Hört talas om detta

"den man älskar agar man" ASG!!!!

Thomas 2006-06-16 16:16

Citat:

Originally posted by hundserver@Jun 16 2006, 15:56
Hört talas om detta ...
Nä jag tycker det är beklämmande

Inte nog med att zpD kallar alla spammare i tråden högt och lågt, hårdporrsiter, mamma-pojkar, avdankad irc-spammare, omoraliska och utan etik. Höll på att glömma tjuvar.

För jag skall väl inte ta äran av alla titlarna? Att jag gjort 2v.se? Sedan kan jag inget om IRC och mamma har inte levt på 13 år.

Nästan så jag blir lite irriterad jag också. En ursäkt vore helt klart på sin plats.

grazzy 2006-06-16 16:25

Åååh..vad jag vill skriva i denna tråden. Har troligen skrivit och raderat ~2 A4 vid det här laget.

Jag har en känsla av att det hela kommer sluta i pajkastning i stil med förra gången jag gjorde ett medborgargripande av en spammare här på WN (betänk detta, förra gången någon smutskastade mig anonymt här tog det ca 30 minuter att ta reda på vem det var och få ur vederbörande ett indirekt erkännande. Den här gången är tänker jag inte vara snäll nog att inte hänga ut avsändare av dylika inlägg).

However, without further ado, min slutsats av det hela är enkel och kort:
Är intäkterna stora nog att kompensera sömnförlusten vid dåligt samvete?

Mattias har gjort det valet på 2v.se. Jag har gjort det valet. Jag misstänker att de flesta här på WN som lever på reklamintäkter har samma val, sedan vad de har valt är kanske inte alltid samma som det valet jag gjorde.

Det finns enkla vägar till pengar på nätet, en del av dem är mer tvivelaktiga än andra. Jag förstår zpd till fullo. Spam är sjukt tråkigt. Ett av problemen är definitionen av vad som är spam. Vart går gränserna? Är 2v.se helt plötsligt "ok" nu eftersom det länkas ut? I mina ögon är sidan fortfarande fruktansvärt menlös och helt utan själ. Den bidrar inte med något till .SE eller till besökaren. Det är ingen ny information som presenteras, det är ingen ny sammanställning, inga nya sökmöjligheter. Bara en ny permutation av ord som google kanske luras att tro är unik.

WN hade kunnat vara ett seriöst forum där vi på en mogen nivå kan diskutera vart gränserna går. Man skulle nästan kunna ha någon form av BBB (Better Business Bureau) som anger riktlinjer dess medlemmar skall följa. De riktlinjerna behöver inte vara att allt tvivelaktigt skall vara förbjudet, men en frivillig TOS man väljer att följa eller inte (och följdaktligen väljer om man vill vara medlem eller inte). Problemet är att de riktlinjerna dras ofta av personer som inte har ett ekonomiskt intresse i "branschen". Om mr Linux-från-scratch och internet-skall-vara-reklamfritt skall bestämma så är ju inte ens annonser ovanför fold ok. Bara för att något råkar vara lagligt så betyder inte det att det är (spam, djurporr, the pirate bay, klickfraud, citering av andras material) något en seriös webmaster skall syssla med.

Det är ett förbannat hymlande om detta ämne på WN och det görs inte bättre av att en hel del personer här inte är särskilt intresserade av att berätta vad de egentligen tjänar pengar på. Jag efterlyser en konstruktiv diskussion på vad som är spam och vad man egentligen bör eftersträva att uppnå som webmaster på .SE.

-------
2000 inlägg. Vet inte riktigt om jag skall gråta eller skratta. Kan nån resetta min postcount? ;(

Thomas 2006-06-16 16:42

Citat:

Originally posted by grazzy@Jun 16 2006, 16:25
Åååh..vad jag vill skriva i denna tråden.
Kontentan när jag läst inlägget verkar vara att min syn på det hela är väldigt lik din.

Det vore kul med lite fakta, bookmark ratios på scrapersites osv ...

Har lite gammal analys från en site som hade kategorier likt dmoz och listade overtures resultat på licens. Jag var helt chockad av antalet "file not found errors -> favi.ico" i serverloggen. Tyvärr hittar jag den inte i denna datorn för ögonblicket.

Jon A 2006-06-16 17:07

Citat:

Originally posted by grazzy@Jun 16 2006, 16:25
Det är ett förbannat hymlande om detta ämne på WN och det görs inte bättre av att en hel del personer här inte är särskilt intresserade av att berätta vad de egentligen tjänar pengar på.

Ja, det är alltid lika kul när vissa personer ska dra upp riktlinjer för andra, när de själva spammar både Google och NIC så det står härligt till.

Thomas 2006-06-16 18:29

2 bifogad(e) fil(er)
Citat:

Originally posted by Jon A@Jun 16 2006, 17:07
Ja, det är alltid lika kul när vissa personer ska dra upp riktlinjer för andra, när de själva spammar både Google och NIC så det står härligt till.
Tänkte för ett ögonblick att jag skulle ifrågasätta värdet av vissa av zpD's (info)sidor. Men sedan tänkte jag att jag inte skulle vara den som ifrågasatte bloggspot siterna, det slumpade länkarna, den stulna grafiken osv ...

Citat:

spammar både Google och NIC så det står härligt till.
Om nu spam är ordet man valt så ok. Det har varit lite väl många personliga påhopp, men jag väljer ändå att inte posta min analys av zpD's eget (spam?)nätverk. Nedan följer en fråga ang toppen på ett isberg.

Om man snackar värde så kan man undra om följande är gjort för besökaren eller intäkterna.

mobil-tillbehor.blog spot.com

Fin keyword samling:

Mobil tillbehör för datalagring
Väskor till mobilen
Tillbehör för utskrift
Mobiltillbehör för att göra mobilen snyggare
Mobilladdare
Mobilhögtalare

Stort värde för besökaren!!

Om dom slumpade länkarna till bloggen (se bild) med 1st artikel (skriven av Anna!? i APRIL) som utnyttjade blogspot.com buggen google har/hade.

Du låter förjävla redig rent ut sagt, men kanske skall du rannsaka dig själv innan du kallar andra spammare och sedan spyr din galla över mej som bara ger min syn på det hela!

Klar som f*n vi på WN skall anmäla Mattias www.tillbehor.se/mobiltillbehor.htm för att den gått om din mobiltillbehor.blogspot.com.

Och varför har du 2 st bloggar om mobiltillbehör? Vardera med 1 st artikel? mobiltillbehor.blogspot.com & mobil-tillbehor.blogspot.com? Är det för etiken, moralen eller besökarna eller kan det vara rent av pengarna?

Westman 2006-06-16 20:14

Grazzy, jag hoppas att dina guldkorn inte försvinner i bruset utan att de lyfts fram och diskuteras seriöst. Helst i en tråd utan pajkastning. ;)

zpD 2006-06-16 20:42

#Thomas post 1

Du bör läsa mitt inlägg igen, för du förstod helt klart inte vad du läste.
Det är förståligt om du ryggade bak när du såg de hårda orden, men jag skrev helt enkelt att du tyckte sådant var OK, inte att du höll på med sånt. Stor skillnad, och tillskillnad från hur du felaktigt citerade mig så är det helt sant.
Du kan inte sticka under stolen med detta.

#Thomas post 2

Du är inte helt sann Thomas, du pladdrar på så du nästan snubblar och hoppas på att du lyckas övertyga någon att A=B.
Om du någon gång kan försöka hålla en röd tråd utan att överdriva/ljuga/dra långsökta slutsatser så gör du dig själv en tjänst.

Jag hade ett finger med när det gällde att registrera webbhotell och liknande när en vän till mig skulle testa stå på egna ben.
Uppenbarligen var det ett misstag att använda JX med all skit och med en ägare som snokar runt bland sina kunder.
Lite skrämmande med en webbhotellsägare som snookar hos en egen kund, den jurist som kunde svara på min tidigare fråga kanske även kan kommentera detta?
Men stulen grafik och sådan skitsnack kommer du inte heller långt med, jag var själv inne och kommenterade grafiken när den skapades, det vore underligt om mina kommentarer lett till en grafik som stulits? Låter inte riktigt som sanning, Thomas min vän.
Om du tror att hon stulit någon annan grafik som jag inte varit med och tagit fram och således inte kan motbevisa, så kan du gärna visa oss lite länkar (gärna från siter som inte lades upp idag).
Jag har loggin och kan stänga ned hennes site idag om så är fallet, både du och jag vet dock att det inte kommer några länkar, och i ditt nästa inlägg kommer du snubbla över ämnet så att ingen lägger märke till det. Precis som med ditt förra inlägg.

Jag är en seriös företagare, Thomas. Om du inte skulle dra ned alla trådar till din nivå så skulle du säkert märka flera sådanna här.
Blog annons nätverk? .... tro nu inte att vi kan likställas Thomas, det vore för illa.
Jag har haft tillräckligt stor framgång med mina företag, för aldrig behöva få reda på hurvidare jag skulle tumma på min moral för att köpa den senaste bilen. Tror du verkligen att det skulle vara lönsamt för oss med svensk adsense-blogg-spam? Du felar dig själv om du tror att ingen på WN bedriver seriös verksamhet, för mig har detta endast varit en underhållande hobby som började bra, men som med denna tråd har fått ett väldigt tråkigt slut.
Åtminstonde 2 gånger har jag förmedlat miljonuppdrag till kontakter jag mött här på WN.
(jag hoppas att detta inte låter skrytsamt, men det är sanningen och kanske anledningen till att vi har så olika synsätt)
Jag känner till flera hobby-siter som ägs av personer i spetsen av företag i topp 50 i omsättning i Sverige, flera med adsense.
Alla är vi inte webmasters och för oss andra kanske hela den här världen är aningen svartvit. Jag förväntar mig respekt av alla mina medmänniskor Thomas, även av dig. Och om någon stjäl något jag skrivit, eller något som någon annan skrivit för den delen, så är det inte ok, oavsett om webmasterlivet är hårt. Om du stödjer stölden genom att kritisera de som klagar, så säger det en del om dina värderingar.

Fortfarande så är det endast Westman och grazzy som sagt något vettigt i den här tråden, men roligt att det blir lite posts iaf, det ser ju liksom ut som att någon skriver något av värde här.

Ska du inte nu ta och googla mitt nick för att se om du kan hitta några andra profiler med denna 3-bokstaviga kombination, som du sedan kan knyta till någon annan site som gör något du misstycker till.
Kanske kan du håna mig för att jag inte riktigt trodde på Linux och du fann en gammal tråd om detta där jag talat lite för ivrigt?
Nej, nu får det nog vara nog med detta?

Pajkastning är hyffsat ok, om man håller sig till sanningen och inte hittar på lösa påhitt utan konsistens.
Om du trodde att jag skrev att du höll på med hårdporr och övriga saker, så förstår jag varför du började med denna snook-kampanj, men det var inte det jag sade. Läs igen så ser du att jag endast skrev att du accepterar att andra sysslar med detta och att man inte får kritisera sånt här på wn.
Tänkt dock på att du någon gång kan få ett barn som Googlar dig, då vill du nog inte att denna tråd skall vara värre än den är. Det är även otrevligt för mig att fortsätta svara på dessa inlägg. Jag tänker på b_anderssons slående signatur "Don't argue with fools, because people from a distance can't tell who is who."

Nog sagt Thomas.
Lycka till med dina forum och QU's affärer.

robertsson 2006-06-16 21:02

De flesta som skrivit i denna tråd har ett och annat att göra med spamsajter och det är bara att konstatera att vissa gör det snyggare och mer öppet och andra fulare och mer diskret. Det gemensamma för sajterna är att dom skräpar ner nätet men ger sina ägare tillskott i kassan, och vem säger inte nej till extra pengar? Jag säger inte att det är rätt att spamma, retar mig själv på många sajter (jetspot.se är värst) men det kommer nog dröja ett tag innan google lär sig rensa bort dessa sajter.

Thomas 2006-06-16 21:06

Citat:

Det är även otrevligt för mig att fortsätta svara på dessa inlägg. Jag tänker på b_anderssons slående signatur "Don't argue with fools, because people from a distance can't tell who is who."
Det är inte mej dom tycker är dum, det är dej! Jag tycker du skall följa ditt eget råd och lägga ner.

Du har rört runt! Går bara gång på gång på mej med skitsnack.

Webbhotellsägare som snokar, herregud kolla googles cache på din profil räckte för att se.

Du bortspelad och bortgjord, dina argument sviktar så du tar till personliga påhopp!

Lyd ditt eget råd och ge dej här ifrån! Eller finn dej för *** i att folk tycker olikt dej!

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:58.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson