![]() |
Hej,
Tänkte höra med er vad ni vet om olika produktfiler och vilka format som finns och om ni vet något som ni anser vara standard? Då tänker jag på produktfiler som pricerunner och andra prisagenter kör med. |
nästan alla kör med tabbaserade txt filer
|
okay tack!
hur är det med xml då? Minns att jag fick en fil från ett företag för lääänge sedan i XML men jag har tappat bort den... Hur är det för er som driver butiker, tycker ni att det är svårt att fixa fram en produktfiler? Säg att en prisagent vill ha en typ och en annan en annan... blir det inte jobbigt om alla kör olika, funderar på om man kanske ska ta fram en standard på något vis.. |
Jag skulle generera en XML-feed och bygga en XLS för varje prisagent. Sedan är det bara att göra en XLST.
|
Tycker det är väldigt smidigt med php. Du skriver bara en php fil som hämtar allt från databasen med en tabb i mellan de olika fälten, sen är det klart :D Kan inte bli enklare
|
Problemet med XML är att det blir mycket overhead. Har du 10 000 artiklar och uppåt artiklar så är nog txt det bästa valet. Annars är ju XML attraktivt men vet inte hur många leverantörer (som i sin tur går igen hos återförsäljarna) som är sugna på att byta ut sina txt-filer mot xml.
Äldre ekonomisystem klarar oftast bara av .txt också så motståndet mot XML är nog inte helt lätt att besegra. |
Citat:
|
Citat:
Det låter på dig som om det redan finns en standard för textfiler. |
Citat:
|
I sådana här sammanhang är nog xml att fördra. TXT-filer och php håller nog inte måttet.
|
Jag föredrar tabbseparerad txt. Overheaden blir som dP79 säger för stor med xml. Min fil som tabbad txt tar ca 150kB, som xml blir det en bit över en halv meg. Och då har jag ändå bara några hundra artiklar.
|
Citat:
Får vi välja om vi skall ha en prisfil som är vanligt tabseparerad eller i XML väljer vi i alla fall en tab-separerad fil. Efter som det är mycket smidigare att jobba med små tabseparerade filer :-) PHP är väldigt bra till inläsning av textfiler, det finns ju Perl-regulärara uttryck i PHP också :P //Jonas @ Prisjakt |
Du får ha vad fan du vill. Jag kom bara med rekommendationer.
|
Ska man vara någon jäkla ord-faschist så är ju xml, txt-filer samt php definitivt äpplen och päron.
Personligen tycker jag att XML håller i längden men det kan bli mycket overhead vad gäller filstorlek. Har man inget problem med detta så är det inte så mycket att snacka om. XML parsrar är i regel långsammare än "egen" kod som läser in och tolkar tab-separerade filer, men ni läser väl bara in filen ett fåtal gånger för lagring i databas så det är inte heller ett argument som håller. OT: Ang overhead för xml kan jag berätta att jag nu i ett projekt har en exportfunktion som exporterar data till xls filer (i xml format). Att plocka ut runt 16000 rader med ca 25 kolumner skapar en fil som är runt 45Mb stor. Skulle man klippa bort allt XML'"lull" så kommer man ner i vettiga storlekar, iaf 1/6 del av filstorleken. |
Citat:
|
Kullervo: med tanke på hur få som har stöd för xml skulle jag tro att de som har stöd för kompression är ännu färre...
|
Citat:
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:08. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson