![]() |
Hejhej!
Vill gärna veta vad som fördelarna och nackdelarna med Google Adsense och om de finns andra bättre alternativ? mvh, Anna :D |
Fördelar: pay-per-cklick, inte så dåligt betalt
Nackdelar: fult Alternativ: Double |
Enligt mig så finns det inget bättre än adsense, dock är det ultimata att man blandar olika aktörer. Jag ser inga alls nackdelar med adsense, du tjänar pengar på att leverera relevanta annonser utan att behöva göra det jobbet själv.
|
Jag tycker Vikarien är för kategorisk. På rätt site är det klart snyggare än TD/Double-annonser och ger mer pengar. Var sak på sin plats.
|
Citat:
|
Citat:
|
Stor nackdel: Du kan utan förklaring bli avstängd varpå dina intjänade pengar för upp till 2 månader försvinner...
*edit stavfel |
Citat:
Ingen som programerat en lösning för det än? Att adsense slutar visas när samma IP klickat 2ggr per dag eller så? Jag vågar inte lägga in adsense på alla mina sidor pga att någon konkurrent vill jävlas med mig. |
Själv tror jag numer att detta är en stor del i G's explosiva framgång sista åren.
100 blåsta småkunder (som inte orkar ta strid) blir blåsta på 1000 :- i 100 länder varje år. Räkna på den ni...(då kanske det är lågt räknat??) **ursäkta off-topic** |
Ok, visst MÅSTE det inte bli fult med Adsense-annonser, men hur många siter finns det inte nuförtiden som fullständigt förstör sin layout med Google annonser. Jag blir själv irriterad på att behöva läsa skiten överallt hela tiden.
Sen kan man diskutera om Google är så bra på att förstå innehållet alltid. |
Citat:
På ett forum som det jag driver fungerar det bra med AdSense. Det är klart att det inte ALLTID är relevanta annonser (Skilsmässoadvokaten Giselas annonser visas t.ex. friskt..) men jag hade å andra sidan inte kunnat lägga in manuella TD-annonser i bråkdelen av samma utsträckning.. |
Citat:
|
100x100x1000 = 10 miljoner. Googles inkomst mäts i miljarder dollar. Skulle gissa på att 10 miljoner inte ens täcker de utgifter de har för att administrera utslängning av fuskare från Adsense (inte så att jag på något sätt anser att du har fuskat, Conth, jag är övertygad om att du blev felaktigt avstängd).
|
Citat:
|
Den där teorin är som sagt helt osannolik.
Pelle blir utkastad, google tar de 100 dollar han tjänat in på två månader: Googles vinst: $100 + $100 (förutsatt att Google normalt sett tjänar lika mkt som affiliaten, antagligen är deras andel ännu större) Pelle blir inte utkastad utan fortsätter tjäna $50 i månaden i ett år: Googles vinst: $600 Däremot finns andra sidan av myntet, de vill definitivt inte ha missnöjda annonsörer och rensar därför antagligen lite väl friskt ibland. Och visst är man nojig, jag har själv mailat Google vid några tillfällen när jag haft extremt höga klicksiffror. Även om jag är rätt nöjd med Google Adsense så ser jag fram emot lite konkurrens på svenska marknaden. |
Även om utkastningarna inte inbringar några större summor (i relation till Googles totala omsättning, inte i relation till min plånbok) så tror jag fortfarande att det i huvudsak är pengarna som styr. Normal logik skulle stödja jompers teori om myntets andra sida, att relationerna till annonsörerna skulle styra utkastningarna, men man måste komma ihåg att Google är ett börsnoterat företag och då är det kortsiktiga överväganden som är avgörande. Ett börsföretag, speciellt ett amerikanskt, ser i första hand till kvartalsrapporten. Enligt min erfarenhet har de mycket sällan något längre perspektiv. Därtill är de helt enkelt förhindrade av aktiemarknaden.
|
Citat:
Jag själv och andra jag känner till har blivit tillsagda om fel synes. |
Citat:
|
Citat:
Men tillbaka till trådens topic: AdSense ger förmodligen bäst betalt om man har en sajt med en tydlig inriktning och innehåll där G kan lista ut vilka annonser som ska visas och inte bara slänger upp annonser på ren slump. Och risken för utkastning är troligen minimal. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:36. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson