![]() |
Har en del problem med outlösta postförskottspaket. Finns det något att göra åt eländet förutom att ta bort det alternativet när man kommer till kassan?
|
Många väljer ju att skicka en faktura till kunden på mellan 150-350kr som sen går till inkasso. Brukar vara väldigt effektivt!
|
Jo det kan man ju göra men frågan är om man inte får en "förlorad" kund isåfall. Chansen är väl minimal att kunden återvänder och beställer något nytt om man skickar en faktura på outlöst paket...eller har jag fel?
|
En som inte löser ut ett paket är väl ingen kund?
|
Men o andra sidan, är den kunden trovärdig som inte hämtar ut det han/hon beställt?
Sen tycker jag att man kan föra en diskussion med kunden. Ringa upp och säga att du kommer debitera detta pga. outlöst paket. Sen får man väl jobba fram en policy på hur man ska göra med samtliga kunder efter lite erfarenhet. |
Jag har haft mycket problem med sådana, och från början fakturerade jag inte, resonerade som du att det är en förlorad kund, men har nu ändrat mig och fakturerar för jag har upptäckt att det är en förlorad kund i alla fall.
De återvänder inte. Ibland har de gjort det men ej löst ut det paketet heller, så då får jag hellre tillbaka frakten än förlorar en dålig ickekund |
Jag har också samma problem, och jag skickade fakturor till kunderna i början som inte löst ut postförskottet, men det var max 1 av 10 som betalade dom, o det tog massa tid, så jag har slutat med det. Är det så hos er med?
Predrag Beastwear |
Citat:
Personligen blir jag så FÖRBANNAD över folk som är sååå jävla köpsugna, men klarar inte simpel uppgift att enkelt kika i plånboken FÖRST innan man beställer. Bara för att man beställer från ett företag betyder det inte att företaget i sig har en pengarmaskin där de trycker pengar vid behov. Så jävla trist med folk. Nej fan, hade man ett sätt för att säkerställa att man har denna kund som "forlorad" så skulle man använda det. |
Det jag funderade på var att personen som beställt men inte hämtat ut paketet kanske återvänder någon månad senare och köper något annat (inte samma pryl som tidigare) men det kanske är som Katrin skriver att de som inte hämtar ut paketen inte köper ändå. Sen är ju förståss problemet med att de inte betalar en eventuellt faktura men då får man väl hota med inkasso....inte lätt det här.
|
Anlita ett inkassobolag. Du kan säkert hitta bolag som köper fakturan av dig.
Eventuellt kan det vara bra att kontrollera kunden för betalningsanmärkningar innan paketet skickas mot postförskott. Kanske kräva förskottsbetalning av de som har anmärkning? |
Citat:
Så du menar att en som har betalningsanmärkningar inte skulle lösa ut sitt postförskottspaket? Nej, jag tror inte att det finns någon som helst koppling. Däremot håller jag med om förskottsbetalning. Mkt snabbt och effektivt via kort och det ska väl inte spela någon roll om kunden "förlorar" pengarna idag eller om 3 dagar när PF paketet kommer. /mia |
En kund som inte har några betalningsanmärkningar tänker sig förmodligen för lite mer jämfört med en kund som har betalningsanmärkningar. Om kunden inte har betalningsanmärkning så leder ett inkassoärende så småningom dit om inte kunden betalar.
Givetvis finns det människor som fått anmärkningar av misstag - men det finns också många som har tio eller fler betalningsanmärkningar. Det kan jag inte tolka på annat sätt än att de bokstavligen skiter i att betala några räkningar. |
Jag använde numer Kreditor och deras tjänst för outlösta postförskott.
Många betalar inte då heller, men eftersom de driver det hela vägen till inkasso och kronofogden så kommer betydligt fler på att det är bra att betala i alla fall... Jag har faktiskt till och med funderat på att skippa PF valet i vår butik just pga att det är dyrare att skicka mina paket med posten än med fraktbolag och pga att många skiter i att hämta ut paketet, så jag förstår precis vad ni menar som är trötta på kunder som ej betalar |
jag har sålt på webben i ett par år nu, inga stora mänder, har väl max blivit en 2000 försändelser de senaste två åren då jag inte driver e-handelns särskilt aktivt utan jobbar och pluggar samtidigt. Jag erbjuder endast förskottsbetalning och sen jag började sälja runt 2000 har endast en handfull personer hör av sig och frågat om postförskott.
|
Med tanke på att kunder har ångerrätt enligt distansavtalslagen kan det ju bli lite svårt att kräva in den avgiften.
|
shibaja -> Om jag inte missminner mig så spelar det ingen roll att kunden har ångerrätt när det gäller ej utlöste postförskottsförsändelser. Även om en kund inte vill ha en vara de mottagit så är inte företaget som skickat varan skyldig att ersätta kunden med dess egna fraktkostnader etc. Kunden får också själv bekosta fraktkostnaden tillbaka till företaget.
Kunden är alltså ändå skyldig att ersätta företaget med de kostnader detta har haft (i detta fall fraktkostnader + administrativa kostnader). Rätt mig gärna om jag har fel. |
Visst är det ett bekymmer med ej utlösta pf men det finns faktiskt saker man kan göra för att minska det.
1. Snabba leveranser, tror att kunder som får vänta länge på sina beställningar tröttnar och struntar i att lösa ut dom. 2. Mejla kollinummer till kunden eftersom Posten allt som oftast missar att skicka ut avin. 3. En inloggning i shoppen där kunden själv kan följa sin order och se vart den befinner sig. Om kunden trots allt efter dessa punkter inte löser ut sin beställning så vill i alla fall jag inte ha kvar denne som kund och han/hon spärras i mitt system för vidare beställningar. Detta sköts automatiskt i samband med att ordern krediteras i systemet och i samband med det så går det även iväg en räkning till kunden för "Ej utlöst paket"på 195kr. Jag har sett en tendens till att denna typen av kunder ofta inte är engångsförbrytare utan ofta beställer och struntar i att hämta ut beställningen, detta elimineras också om man spärrar kunden för vidare köp. Sen har vi ju problemet med folk som beställer i andras namn och det bekymret kommer vi nog aldrig ifrån, men jag tror att det minskar om man upplyser noga om att man loggar IP o.s.v. Jag får ca 1% i retur och mina krav som jag skickar ut täcker gott och väl portokostnaden för dessa. // Mats |
Citat:
Det finns inget bindande avtal. Man kan alltid skicka en faktura och även skicka vidare denna till inkasso. Men skulle kunden bestrida ärendet när det hamnar hos KFM kommer ärendet överlämnas till lokal tingsrätt. Där kommer man se att det inte finns något bindande avtal mellan butik och kund. Kortbetalning, paypal etc. - Förskottsbetalning är det absolut bästa! /mia |
Klart det finns ett bindande avtal så snart kunden beställt. Elektroniska avtal är bindande.
|
Citat:
Om kunden inte bestrider ärendet hos KFM kommer det dock automatiskt att bli ett utslag. Därefter blir skulden lagstadgad. Kommer det upp i tingsrätten kommer förmodligen kunden att säga -"Nej, jag har inte beställt något!" vilket kommer göra det omöjligt för butiken att få ut sina fraktkostnader. Nu har vi långdragit det :-) /mia |
Citat:
Kunden ska endast bekosta frakten tillbaka till säljaren (se propositionen eller direktivet) och säljaren får alltså stå för eventuella fraktkostnader till kund. Detta har diskuterats i åtminstone en annan tråd. Citat:
Vi ponerar att en person är själv i sitt hushåll, och sedan beställer något från en säljare via internet och det hela slutar i tingsrätten. Förutsatt att säljaren då kan bevisa att beställningen skedde från hushållet ifråga har jag mycket svårt att se en tingsrätt säga att något avtal inte skulle existera, utan någon som helst motbevisning från köparens sida. Även i mindre flagranta fall torde avtal anses vara bevisat (domstolar torde göra en pragmatisk bedömning). För övrigt håller jag med shibaja; att debitera en avgift för outlösta paket låter inte förenligt med distansavtalslagen, men jag tycker att fallet är tveksamt. |
Distansavtalslagen innebär en ångerrätt, men då måste du också meddela detta till säljaren. Att inte hämta ut paketet är inte samma sak.
|
Citat:
|
Trevlig diskusion detta.
Jag har idag kort, direkt betalning, förskott via plusgiro samt postförskott. Nu har jag gjort så att helt enkelt höja avgiften för dom som väljer postförskott till 70kr. Detta har gjort att de backar lite och väljer andra alternativ. Har funderat på att ta bort det men dock är ju postförskott ett sätt som hängt med under många år så vissa kunder vill ha det. Fråga: För att sälja sina fakturor, måste man ha personens person nr? Jag har ett paket som ligger ute i den grå zonen som ej hämtats ut. Vilket bolag isåfall köper dessa? |
Citat:
|
Här är mitt bidrag till denna tråd...
http://www.konsumentratt.konsumentverket.s...orderregler. pdf Speciellt punkt 3.8 Outlösta paket Marknadsföring skall i förekommande fall innehålla information om att säljaren, för det fall köparen inte utövat lagstadgad eller annan rätt att frånträda avtalet, tar ut en särskild avgift för outlösta paket och om storleken av sådan avgift. Och ta även en titt på punkt 4.2 Ångerrätt. Nu vet jag inte om man måste vara medlem i Svenska Postorderförening men OM dem nu kan ta ut en avgift för paket som ej hämtas ut då skall det även gälla alla andra butiker som säljer på Internet. |
Detta är ett regelverk för Svenska Postorderföreningens medlemmar. Inget lagstadgat.
Vode kul att veta hur en jurist ser på detta. |
Men man läser då på KO hemsida:
http://www.konsumentratt.konsumentverket.s...gArticleId=2 479 Under Distansavtal: Postorder För postorderförsäljning finns, förutom reglerna i distans- och hemförsäljningslagen, särskilda branschregler. Dessa har utarbetats efter samråd med Konsumentverket/KO och har antagits av Svenska Postorderföreningen. Men andra ord så har KO gått med på att SP's medlemmar kan ta ut en ersättning för ej outlösta paket ... och flera av SP medlemmar säljer ju redan idag sina varor på Internet och inte bara via kataloger ... Men som sagt... vore intressant med kommentar från nån jurist eller liknande.. :) |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:10. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson