WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   E-kommers (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Outlösta (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=13302)

Pirate 2006-04-02 15:54

Har en del problem med outlösta postförskottspaket. Finns det något att göra åt eländet förutom att ta bort det alternativet när man kommer till kassan?

Kihlbom 2006-04-02 16:23

Många väljer ju att skicka en faktura till kunden på mellan 150-350kr som sen går till inkasso. Brukar vara väldigt effektivt!

Pirate 2006-04-02 16:32

Jo det kan man ju göra men frågan är om man inte får en "förlorad" kund isåfall. Chansen är väl minimal att kunden återvänder och beställer något nytt om man skickar en faktura på outlöst paket...eller har jag fel?

HTS Lagercentral.se 2006-04-02 16:34

En som inte löser ut ett paket är väl ingen kund?

Kihlbom 2006-04-02 16:35

Men o andra sidan, är den kunden trovärdig som inte hämtar ut det han/hon beställt?

Sen tycker jag att man kan föra en diskussion med kunden. Ringa upp och säga att du kommer debitera detta pga. outlöst paket. Sen får man väl jobba fram en policy på hur man ska göra med samtliga kunder efter lite erfarenhet.

SweCat 2006-04-02 18:18

Jag har haft mycket problem med sådana, och från början fakturerade jag inte, resonerade som du att det är en förlorad kund, men har nu ändrat mig och fakturerar för jag har upptäckt att det är en förlorad kund i alla fall.
De återvänder inte. Ibland har de gjort det men ej löst ut det paketet heller, så då får jag hellre tillbaka frakten än förlorar en dålig ickekund

Predrag 2006-04-02 18:59

Jag har också samma problem, och jag skickade fakturor till kunderna i början som inte löst ut postförskottet, men det var max 1 av 10 som betalade dom, o det tog massa tid, så jag har slutat med det. Är det så hos er med?

Predrag
Beastwear

zoran 2006-04-02 21:27

Citat:

Originally posted by Pirate@Apr 2 2006, 16:32
Jo det kan man ju göra men frågan är om man inte får en "förlorad" kund isåfall. Chansen är väl minimal att kunden återvänder och beställer något nytt om man skickar en faktura på outlöst paket...eller har jag fel?
Vänta lite, så om en "kund" beställer ett paket och inte hämtar ut det, och en månad senare "återvänder", skulle du verkligen fundera på att skicka ut paketet igen?

Personligen blir jag så FÖRBANNAD över folk som är sååå jävla köpsugna, men klarar inte simpel uppgift att enkelt kika i plånboken FÖRST innan man beställer.

Bara för att man beställer från ett företag betyder det inte att företaget i sig har en pengarmaskin där de trycker pengar vid behov. Så jävla trist med folk.

Nej fan, hade man ett sätt för att säkerställa att man har denna kund som "forlorad" så skulle man använda det.

Pirate 2006-04-02 21:48

Det jag funderade på var att personen som beställt men inte hämtat ut paketet kanske återvänder någon månad senare och köper något annat (inte samma pryl som tidigare) men det kanske är som Katrin skriver att de som inte hämtar ut paketen inte köper ändå. Sen är ju förståss problemet med att de inte betalar en eventuellt faktura men då får man väl hota med inkasso....inte lätt det här.

jonny 2006-04-02 22:37

Anlita ett inkassobolag. Du kan säkert hitta bolag som köper fakturan av dig.

Eventuellt kan det vara bra att kontrollera kunden för betalningsanmärkningar innan paketet skickas mot postförskott. Kanske kräva förskottsbetalning av de som har anmärkning?

maria6 2006-04-03 14:55

Citat:

Originally posted by jonny@Apr 2 2006, 22:37
Eventuellt kan det vara bra att kontrollera kunden för betalningsanmärkningar innan paketet skickas mot postförskott. Kanske kräva förskottsbetalning av de som har anmärkning?
Vad har detta med betalningsanmärkningar att göra?
Så du menar att en som har betalningsanmärkningar inte skulle lösa ut sitt postförskottspaket?

Nej, jag tror inte att det finns någon som helst koppling.

Däremot håller jag med om förskottsbetalning. Mkt snabbt och effektivt via kort och det ska väl inte spela någon roll om kunden "förlorar" pengarna idag eller om 3 dagar när PF paketet kommer.


/mia

jonny 2006-04-03 14:58

En kund som inte har några betalningsanmärkningar tänker sig förmodligen för lite mer jämfört med en kund som har betalningsanmärkningar. Om kunden inte har betalningsanmärkning så leder ett inkassoärende så småningom dit om inte kunden betalar.

Givetvis finns det människor som fått anmärkningar av misstag - men det finns också många som har tio eller fler betalningsanmärkningar. Det kan jag inte tolka på annat sätt än att de bokstavligen skiter i att betala några räkningar.

SweCat 2006-04-03 19:35

Jag använde numer Kreditor och deras tjänst för outlösta postförskott.
Många betalar inte då heller, men eftersom de driver det hela vägen till inkasso och kronofogden så kommer betydligt fler på att det är bra att betala i alla fall...

Jag har faktiskt till och med funderat på att skippa PF valet i vår butik just pga att det är dyrare att skicka mina paket med posten än med fraktbolag och pga att många skiter i att hämta ut paketet, så jag förstår precis vad ni menar som är trötta på kunder som ej betalar

webbteknik 2006-04-03 21:40

jag har sålt på webben i ett par år nu, inga stora mänder, har väl max blivit en 2000 försändelser de senaste två åren då jag inte driver e-handelns särskilt aktivt utan jobbar och pluggar samtidigt. Jag erbjuder endast förskottsbetalning och sen jag började sälja runt 2000 har endast en handfull personer hör av sig och frågat om postförskott.

shibaja 2006-04-03 21:55

Med tanke på att kunder har ångerrätt enligt distansavtalslagen kan det ju bli lite svårt att kräva in den avgiften.

mellow 2006-04-04 00:45

shibaja -> Om jag inte missminner mig så spelar det ingen roll att kunden har ångerrätt när det gäller ej utlöste postförskottsförsändelser. Även om en kund inte vill ha en vara de mottagit så är inte företaget som skickat varan skyldig att ersätta kunden med dess egna fraktkostnader etc. Kunden får också själv bekosta fraktkostnaden tillbaka till företaget.

Kunden är alltså ändå skyldig att ersätta företaget med de kostnader detta har haft (i detta fall fraktkostnader + administrativa kostnader).

Rätt mig gärna om jag har fel.

Mats 2006-04-04 00:51

Visst är det ett bekymmer med ej utlösta pf men det finns faktiskt saker man kan göra för att minska det.
1. Snabba leveranser, tror att kunder som får vänta länge på sina beställningar tröttnar och struntar i att lösa ut dom.
2. Mejla kollinummer till kunden eftersom Posten allt som oftast missar att skicka ut avin.
3. En inloggning i shoppen där kunden själv kan följa sin order och se vart den befinner sig.

Om kunden trots allt efter dessa punkter inte löser ut sin beställning så vill i alla fall jag inte ha kvar denne som kund och han/hon spärras i mitt system för vidare beställningar. Detta sköts automatiskt i samband med att ordern krediteras i systemet och i samband med det så går det även iväg en räkning till kunden för "Ej utlöst paket"på 195kr.

Jag har sett en tendens till att denna typen av kunder ofta inte är engångsförbrytare utan ofta beställer och struntar i att hämta ut beställningen, detta elimineras också om man spärrar kunden för vidare köp.

Sen har vi ju problemet med folk som beställer i andras namn och det bekymret kommer vi nog aldrig ifrån, men jag tror att det minskar om man upplyser noga om att man loggar IP o.s.v.

Jag får ca 1% i retur och mina krav som jag skickar ut täcker gott och väl portokostnaden för dessa.

// Mats

maria6 2006-04-04 10:58

Citat:

Originally posted by mellow@Apr 4 2006, 00:45
Kunden är alltså ändå skyldig att ersätta företaget med de kostnader detta har haft (i detta fall fraktkostnader + administrativa kostnader).

Rätt mig gärna om jag har fel.

Nej,

Det finns inget bindande avtal.

Man kan alltid skicka en faktura och även skicka vidare denna till inkasso. Men skulle kunden bestrida ärendet när det hamnar hos KFM kommer ärendet överlämnas till lokal tingsrätt. Där kommer man se att det inte finns något bindande avtal mellan butik och kund.

Kortbetalning, paypal etc. - Förskottsbetalning är det absolut bästa!

/mia

jonny 2006-04-04 14:19

Klart det finns ett bindande avtal så snart kunden beställt. Elektroniska avtal är bindande.

maria6 2006-04-04 17:10

Citat:

Avtal måste säkerställas även på annat sätt än genom ett faktureringsunderlag eftersom det kan vara någon annan än abonnemangsinnehavaren som använt datorn eller telefonen för att utnyttja tjänsten.
Lag om elektronisk kommunikation (SOU 2002:60) delbetänkande av e-komutredningen (N2002/7230/ITFoU)

Om kunden inte bestrider ärendet hos KFM kommer det dock automatiskt att bli ett utslag. Därefter blir skulden lagstadgad.

Kommer det upp i tingsrätten kommer förmodligen kunden att säga -"Nej, jag har inte beställt något!" vilket kommer göra det omöjligt för butiken att få ut sina fraktkostnader.

Nu har vi långdragit det :-)

/mia

Per 2006-04-04 17:57

Citat:

Ursprungligen postat av mellow
shibaja - Om jag inte missminner mig så spelar det ingen roll att kunden har ångerrätt när det gäller ej utlöste postförskottsförsändelser. Även om en kund inte vill ha en vara de mottagit så är inte företaget som skickat varan skyldig att ersätta kunden med dess egna fraktkostnader etc. Kunden får också själv bekosta fraktkostnaden tillbaka till företaget.
Kunden är alltså ändå skyldig att ersätta företaget med de kostnader detta har haft (i detta fall fraktkostnader + administrativa kostnader).
Rätt mig gärna om jag har fel.


Kunden ska endast bekosta frakten tillbaka till säljaren (se propositionen eller direktivet) och säljaren får alltså stå för eventuella fraktkostnader till kund. Detta har diskuterats i åtminstone en annan tråd.

Citat:

Ursprungligen postat av maria6
Citat:

Avtal måste säkerställas även på annat sätt än genom ett faktureringsunderlag eftersom det kan vara någon annan än abonnemangsinnehavaren som använt datorn eller telefonen för att utnyttja tjänsten.

Lag om elektronisk kommunikation (SOU 2002:60) delbetänkande av e-komutredningen (N2002/7230/ITFoU)
Om kunden inte bestrider ärendet hos KFM kommer det dock automatiskt att bli ett utslag. Därefter blir skulden lagstadgad.
Kommer det upp i tingsrätten kommer förmodligen kunden att säga -Nej, jag har inte beställt något vilket kommer göra det omöjligt för butiken att få ut sina fraktkostnader.
Nu har vi långdragit det :-)
/mia

Det citerade stycket gäller exv bredbandsleverantörer som fakturerar sina kunder för tredjepartstjänster, och det är knappast generellt tillämpligt på avtal som sluts via internet.

Vi ponerar att en person är själv i sitt hushåll, och sedan beställer något från en säljare via internet och det hela slutar i tingsrätten. Förutsatt att säljaren då kan bevisa att beställningen skedde från hushållet ifråga har jag mycket svårt att se en tingsrätt säga att något avtal inte skulle existera, utan någon som helst motbevisning från köparens sida. Även i mindre flagranta fall torde avtal anses vara bevisat (domstolar torde göra en pragmatisk bedömning).

För övrigt håller jag med shibaja; att debitera en avgift för outlösta paket låter inte förenligt med distansavtalslagen, men jag tycker att fallet är tveksamt.

jonny 2006-04-04 19:13

Distansavtalslagen innebär en ångerrätt, men då måste du också meddela detta till säljaren. Att inte hämta ut paketet är inte samma sak.

Per 2006-04-04 19:27

Citat:

Originally posted by jonny@Apr 4 2006, 19:13
Distansavtalslagen innebär en ångerrätt, men då måste du också meddela detta till säljaren. Att inte hämta ut paketet är inte samma sak.

Ångerfristen börjar dock inte förrän köparen mottagit varan. Vid en tolkning efter lydelsen borde det i praktiken betyda att någon avgift inte kan debiteras eftersom kunden ej mottagit varan. Som jag skrev tycker jag det är tveksamt men går man efter ordalydelsen (alternativt tolkar till konsumentens fördel) verkar det som en rimlig slutsats.

naturligt 2006-04-08 16:51

Trevlig diskusion detta.

Jag har idag kort, direkt betalning, förskott via plusgiro samt postförskott.

Nu har jag gjort så att helt enkelt höja avgiften för dom som väljer postförskott till 70kr.
Detta har gjort att de backar lite och väljer andra alternativ.

Har funderat på att ta bort det men dock är ju postförskott ett sätt som hängt med under många år
så vissa kunder vill ha det.


Fråga: För att sälja sina fakturor, måste man ha personens person nr?
Jag har ett paket som ligger ute i den grå zonen som ej hämtats ut.

Vilket bolag isåfall köper dessa?

zoran 2006-04-09 10:23

Citat:

Originally posted by Pirate@Apr 2 2006, 15:54
Har en del problem med outlösta postförskottspaket. Finns det något att göra åt eländet förutom att ta bort det alternativet när man kommer till kassan?
Min största problem kommer vara att i och med begränsat lager, kommer ett postförstkottspaket binda upp produkten för länge. Därför kan det vara värt att ha "förkortad"-liggtid. Dvs. använda postförskott enbart för någon form av "falsk säkerhet" för kunden. Är det någon som har testat det? Vad är responsen hos kunderna? Fler outlösta?

NuCo 2006-04-09 11:36

Här är mitt bidrag till denna tråd...

http://www.konsumentratt.konsumentverket.s...orderregler. pdf

Speciellt punkt 3.8
Outlösta paket
Marknadsföring skall i förekommande fall innehålla information om att
säljaren, för det fall köparen inte utövat lagstadgad eller annan rätt att
frånträda avtalet, tar ut en särskild avgift för outlösta paket och om
storleken av sådan avgift.

Och ta även en titt på punkt 4.2 Ångerrätt.

Nu vet jag inte om man måste vara medlem i Svenska Postorderförening men OM dem nu kan ta ut en avgift för paket som ej hämtas ut då skall det även gälla alla andra butiker som säljer på Internet.

nicce 2006-04-09 14:32

Detta är ett regelverk för Svenska Postorderföreningens medlemmar. Inget lagstadgat.

Vode kul att veta hur en jurist ser på detta.

NuCo 2006-04-09 15:29

Men man läser då på KO hemsida:

http://www.konsumentratt.konsumentverket.s...gArticleId=2 479

Under Distansavtal:
Postorder
För postorderförsäljning finns, förutom reglerna i distans- och hemförsäljningslagen, särskilda branschregler. Dessa har utarbetats efter samråd med Konsumentverket/KO och har antagits av Svenska Postorderföreningen.

Men andra ord så har KO gått med på att SP's medlemmar kan ta ut en ersättning för ej outlösta paket ... och flera av SP medlemmar säljer ju redan idag sina varor på Internet och inte bara via kataloger ...

Men som sagt... vore intressant med kommentar från nån jurist eller liknande.. :)


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:10.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson