WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Företagsamhet, juridik och ekonomi (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=8)
-   -   Konsumentköpslagen (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=13231)

Crelle 2006-03-29 23:08

Hejsan

Finns det något sätt att som företagare komma runt konsumentköpslagen? Vad är den lägst garantilagen? 6 månader, 12 månader?

Exempel:
Garanti
Minibike lämnar funktionsgaranti vid leverans dvs att produkten fungerar
som den skall vid leverans. I övrigt ingen garanti eftersom fordonen klassas
som lekfordon/tävlingsfordon.

Kan man då lösa det genom:
Garanti
Dvdspelare lämnar funktionsgaranti vid leverans dvs att produkten fungerar
som den skall vid leverans. I övrigt ingen garanti eftersom produkten klassas
som leksak?

Mitt exempel är lite luddigt, men hur kan de göra så?

/Crelle

ztream 2006-03-29 23:10

Nej, det går inte att komma förbi om du säljer till en privatperson och du är ett företag.

"Garanti" är lagstadgad till 6 månader.

Crelle 2006-03-29 23:25

Citat:

Originally posted by ztream@Mar 29 2006, 23:10
Nej, det går inte att komma förbi om du säljer till en privatperson och du är ett företag.
Garanti är lagstadgad till 6 månader.

Hur löser dessa detta då?:

h t t p : / / w w w . m i n i b i k e . s e / v i l l k o r . h t m l

är det något unikt med sådana små motorcyklar eller?

Davve 2006-03-29 23:28

För er som kan det där, hur fungerar det då med sidor som talskrivarna.se?

De säljer ju en produkt som inte går att returnera. Säg att kalle köper ett tal, han får det nedladdat efter betalning å skriver sen att det inte va va han tänkt sig. Får kalle då tillbaka sina pengar? Han kan lika gärna använda talet å skita i betala då.

Hur ser lagen ut där?

Kihlbom 2006-03-29 23:38

Citat:

Originally posted by Davve@Mar 29 2006, 23:28
För er som kan det där, hur fungerar det då med sidor som talskrivarna.se?
De säljer ju en produkt som inte går att returnera. Säg att kalle köper ett tal, han får det nedladdat efter betalning å skriver sen att det inte va va han tänkt sig. Får kalle då tillbaka sina pengar? Han kan lika gärna använda talet å skita i betala då.
Hur ser lagen ut där?

Det är mjukvara, vilket undantags från konsumentköplagen vad jag vet. Sen är det upp till företaget att avgöra om de vill ge pengarna tillbaka

Davve 2006-03-29 23:44

Ja det låter rimligt, annars skulle ingen betala för sånt ju. Tänk och få 14 dagars ångerrätt på ett tal :) Bara att lämna tillbaka efter kalaset då det är färdigtsnackat :)

ztream 2006-03-30 00:30

Vet ej hur de motiverar sin friskrivning. Såhär säger lagen:

Distansavtalslagen

Citat:

14 § Vid distansavtal har konsumenten inte ångerrätt, om avtalet gäller

1. en tjänst och fullgörandet har påbörjats med konsumentens samtycke under ångerfristen,
2. en vara eller en tjänst och priset beror på sådana svängningar på finansmarknaden som näringsidkaren inte kan kontrollera,
3. en vara som på grund av sin beskaffenhet inte kan återlämnas eller som snabbt kan försämras eller bli för gammal,
4. en förseglad ljud- eller bildupptagning eller ett förseglat datorprogram och förseglingen har brutits,
5. en tidning eller en tidskrift, eller
6. vadhållning eller andra lotteritjänster.


Konsumentköplagen

Citat:

20 a § Ett fel som visar sig inom sex månader efter det att varan avlämnades skall anses ha funnits vid avlämnandet, om inte annat visas eller detta är oförenligt med varans eller felets art.


Davve 2006-03-30 00:33

Hur tyder du det du skrev själv Ztream? Om du tänker på det jag skrev, om en kund vill återlämna ett tal?

ztream 2006-03-30 00:48

Jag skulle säga att man kan yrka på följande paragraf och alltså inte behöva erbjuda ångerrätt:

1. en tjänst och fullgörandet har påbörjats med konsumentens samtycke under ångerfristen
3. en vara som på grund av sin beskaffenhet inte kan återlämnas eller som snabbt kan försämras eller bli för gammal

Davve 2006-03-30 00:52

Det låter fullt rimligt detta, man skulle slå en signal till konsumentverket och få reda på va de tycker. Ska göra det imorgon och skiva här hur de ställer sig till det.

hedberg 2006-03-30 08:23

Jag funderade precis på detta själv, när jag läste hos swebike.se att de inte ger någon garanti för att det är tävlingsmaskiner. Ursäkta mej, men hur kan en eldriven scooter som gör typ 3 km/h bli en tävlingsmaskin?

jonny 2006-03-30 09:16

Bara för att de skrivit så i sina villkor behöver det inte vara förenligt med svensk lag. Det är ju fullt möjligt att deras villkor är orimliga och inte giltiga.

robertsson 2006-03-30 09:29

Vad jag förstått gäller ångrrätten oavsett om det är en vara eller tjänst. Jag har t.ex. köpt elektonisk karta på lantmäteriets hemsida och hade 14 dagars ångerrätt. På en jpeg-fil alltså. Igår fick jag ett larm installerat och samma där, installatören sa att om jag inte är nöjd kommer dom inom 3 veckor och plockar ner allt utan kostnad.

robertsson 2006-03-30 09:34

Citat:

Originally posted by jonny@Mar 30 2006, 09:16
Bara för att de skrivit så i sina villkor behöver det inte vara förenligt med svensk lag. Det är ju fullt möjligt att deras villkor är orimliga och inte giltiga.
Många företag försöker lura kunder genom att påstå att dom har hårdare regler än konsumentköplagen. Men konsumentköplagen GÅR INTE förhandla bort. Konsumentköplagens regler gäller oavsett vad butiken påstår.

Såg förra veckan en butik med smycken som hade skyltar "inget öppet köp", "ingen garanti"... ok, öppet köp är inget som regleras i konsumentköplagen så det behöver dom inte ha, men kunder har hur som helst 6 mån garanti och 3 års reklamationsrätt oavsett vad butiken skriver.

holfve 2006-05-19 16:17

Hej

Jag såg att ni skrivit om www.talskrivarna.se, som är mitt företag, och jag har sökt reda ut detta innan vi startade tjänsten. Konumentverket säger att det finns ingen praxis för att lagen är så ny.

Vi har haft tre som klagat under de 2,5 år vi varit i farten.
Två gjorde vad jag skulle vilja kalla för reklammationer. De hade tänkt fel, klickat fel, det mesta var fel och dem krediterade jag. Den vanligaste situationen är att folk köpt samma tal två gånger vilket vi omedelbart krediterar.


En person hade köpt fem tal i tre olika omgångar och under flera dagar och tio, elva dagar senare hävdade han ångerrätten och på ett rätt utstuderat sätt.

Jag fick ett e-postbrev som innehöll vad-lagen-säger-att-allt-man-köpt-via-Internet-får-man-minsann-ångra-i-14-dagar.

Det nekade jag med motiveringen (4§ i distansavtalslagen) att varan har en sådan beskaffenhet att den inte kan återlämnas.

Jag kan inte föreställa mig att lagstiftaren menat att man kan använda den lagen för att ta ut 4-5 tal under flera dagar och sedan "ångra" alla fem köpen...

Jag förstå om man köper "fel" en gång men knappast fem gånger med flera dagars mellanrum. Det är att missbruka lagen, i mina ögon.

Några riktiga svar vad som gäller eller inte gäller för olika varor och tillfällen lär inte gå att få fram inann praxis har utvecklats.


Lena Holfve

jonny 2006-05-19 18:37

Så du har nekat reklamationen. Har det hänt något sedan dess?

holfve 2006-05-19 20:11

Nej. en reklammation har jag inte nekat.

Det jag nekade var den så kallade "ångerrätten". Jag hade säkert inte gjort det om personen köpt ett tal och kontaktat mig direkt.
Skälet till att jag nekade var att personen köpt 4-5 tal under loppet av tre dygn. Om jag minns rätt fanns det tre Kreditor-fakturor.
Om du gör ett köp som du ångrar... varför köper du fyra till med flera dagars mellanrum? Det är inte logiskt. Jag ser det som ett missbruk av lagen.

Jag såg det som ett försök att skaffa sig 4-5 tal, (stjäla fem talskrivares arbeten) och sen efter tio dagar begära att få tillbaka pengarna med motiveringen att allt man köper på Internet är återlämningbart inom 14 dagar.

Även vi skaffar oss regler och rutiner vartefter saker och ting händer, och jag skulle upprepa detta om det hände igen.

Inget har hänt efter det men jag hoppas att personen som fick nobben av mig går till Allmänna Reklammationsnämnden för det är nog som Konsumentverket sa mig; Man vet ingenting om någonting eftersom det saknas verkliga fall, praxis och domar.

Lagen gäller heller inte "varuautomater" och Talskrivarna är ett slags varuautomat men jag skulle aldrig nobba en ångrare om du köpt ett tal och den du skulle tala inför plötsligt dör eller nåt händer dig.

Reklammationer är nåt annat. Det är om du skriver till mig att det tal du köpt inte alls var det du trodde eller att du är missnöjd för att just den texten innehåller något som kanske skulle såra den du ska vända dig till.

Lena Holfve

jonny 2006-05-20 10:16

Kankse var fel ordval.
Och baserat på dina uppgifter tycker jag att du har gjort rätt. Men det vore intressant om det hela gick vidare till rätten. ARN är fel instans eftersom de agerar godtyckligt - om det hela är på väg upp i rätten befattar sig inte heller ARN med det hela.

Men det finns gott om "kunder" som minsann vet hur än det ena och än det andra är och fungerar utan minsta verklighetsförankring.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:14.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson