![]() |
Förra gången postade jag om bloggkonton, nu är det en annan femma.
Jag har börjat jobba med hela 2 indier (de är billiga, snabba, effektiva och framförallt bra på engelska). Hur som helst så ville ena killen ha ett webbhotell som han kunde jobba mot direkt, inga problem för sajten ska ju hosta´s någonstans. Så jag börjar leta vilket webbhotell jag ska använda mig av (jag vill påpeka att de ligger i en annan tidszon och det är oftast på kvällen jag kan snacka med dem konstigt nog). Jag går igenom alla stora aktörer, nästan INGEN erbjuder att man får kontot live direkt. Av en god vän så vart jag rekommenderad Crystone, 1-2 tar det tills kontot är aktiverat. Jag behövde det bums, inge väntetid. Slutar med att jag besöker XXXXX svenska webbhotell. Men jag hittade knappt ingen & de som hade det har så pass dåliga "kontoerbjudanden" att det inte ens är värt att införskaffa hos dem. T.ex. så tycker jag att MySQL alltid bör finnas med på Linux-konton. Jag tycker det är förmycket jobb att man ska ha det som en tilläggtjänst & mer krångel. Just denna kväll hade jag tur, för jag skrev lite meddelande till alla som jag "känner" igen på WN som har webbhotell. En kille svarade snabbt (detta var runt 23.00) och det var sajthotellet, rezpekt. Men fortfarande kvarstår det att, 1. Få hotell i sverige har cpanel 2. Få har "kompletta" konton som man nappar direkt på (jag klagar inte på prisen utan att man ska behöva lägga till saker som borde vara med från början) 3. LIVE-REGISTRERING Jag kan förstå att vissa säger "nej" till punkt 3 eftersom de skickar faktura å vill ha betalt innan de kör igång kontona. Men lösningen är inte svårare än kreditkort. Jag betalar nästan uteslutet med kreditkort på nätet. Bekvämt, enkelt och man har alltid underlagen för bokföringen på sin mail. Om jag ägde/drev/jobba ett webbhotell skulle jag besöka webhostingtalk . com för att kolla in de amerikanska webbhotellen. Som sagt, de ligger några år framför de svenska. Men allt det jag pratar om finns redan mjukvara klar för att köra igång, kostar några dollar men är man seriös är detta växelpengar. |
Bra sagt... Jag minns tråden när Aleborg anmälde Loopia för prisdumpning. Redan då skrev jag att de svenska webbhotellen borde lägga kraften på UTVECKLING istället för stämningar. Vad har hänt sedan dess? Inte ett skit, utom möjligtvis att priser på .se domäner gått ner. Men det var inte det som efterlystes, utan bättre tjänster!
|
Jag tycker däremot att är det några som vågar satsa på förändringar och skruva sig lite i branschen så är de vi mindre aktörer, giganterna är svåra att vrida på och det är "vi" som skapar framtidens webbhotellmarknad.
Det finns mycket att göra och ta efter från USA och mer och mer lär komma på fler och fler hotell. |
Hum, varför vill "alla" ha cpanel? själv ser jag nästan inget posetivt med cpanel,
nästan alla har väl ett egetutvecklat administrationspaket på webben. Visseligen kan jag hålla med om att det är svårt att veta om det är bra innan man testar det ordentligt. Så, varför är cpanel så himla bra egentligen? Visst kan man lägga in cpanel, men om man har programvaror som inte stödjs får man ändå inga funktioner i cpanel värda något? |
Citat:
Jag kan fan i mej ingenting. Men vilken idiot som helst i Sverige (inklusive mig ;) ) kan klicka på några ikoner å fixa saker & ting. Sen om man inte vill använda cpanel bör ju det alterantivet även finns med. Vi är alla olika, vissa vill ha andra inte. Båda alternativen bör finnas. Idag finns bara nästan ena alterantivet. Citat:
Visst mindre aktörerna är de som kommer med saker som borde ha funnits för några år sen. Men att göra en hostingsajt som de har i USA tar max en helg. Allt det jag/vi pratar om finns redan klart. Det handlar bara om att köpa och installera & configga det som behövs så har man dessa funktioner. Jag ser inte meningen med att göra allt detta själv från scratch (d.v.s. bygga eget) kontra köpa färdigt. |
Vi kör Plesk och tycker det är mycket bättre än cpanel, alla fall mycket snyggare och renare för kunden.
Att utveckla eget är väl inga större problem förutom tar mycket långtid, även inga problem att arbeta med den API som finns till Plesk för skapa konton live. Sedan vi är i Sverige, det fungerar inte ha massa anställda på natten för det priset kunden betalar för shared hosting. Då finns ju även kortbetalning som lösning fast är ändå en extra kostnad i vissa fall. Så sätt kan man lösa det manuelt att lägga upp konto på kvällen om man ändå är vaken om en kund ber om det, fast att garantera 24/7 kräver kortbetalningslösning som kunden kommer få betala för och bli dyrare kostnad. |
Intressant diskussion, kan du, Johan H vara mer specifik vad du anser saknas på svenska marknaden som finns i usa, mer i detalj, personligen kan jag inte komma på mer än 1-2 saker.
|
Citat:
Vara bättre än de andra. Kostnaden för att få igång en betalningslösning med kreditkort är växelpegnar jämfört med vad du får i gengäld. Om du vill ha tips på kreditkorts-lösningar har jag använt mig av båda debitech (dyra) och dibs. Använd den senare & du kan förhandla till dig bättre priser än vad som står på deras sida. För det andra har Robertsson skrivit ett bra inlägg tidigare. Varför finns det ingen som erbjuder motsvarande tjänst som goddady fast för .SE? Jag vet att man inte kommer kunna ändra kontaktinformation bla bla bla, då det brister från IIS sida (ovanligt)... Jag vet inte exakt hur många domäner Robertsson har, men det är ett par hundra, jag tror jag jag har likamånga. Sen finns det fler, Emil (PMG) har även massa, m.fl. vi är starka kundgrupper. Jag kan bara tala för mig själv, jag skulle utan tveka betala för en sådan tjänst. Men vart är de? Närmast kommer Loopia, men de saknar en del saker plus jag vågar inte använda mig av Loopia pga senaste tidens nertid. Vart....är...dessa....tjänster?! |
Ja alla tilläggstjänster som behövs på svenska webbhotell är välddigt irriterande och ofta är de vilseledande om vad som ingår. Därför gillar jag Asmallorange, de har inga artificiella begränsningar. Dessutom har de bra support. Så borde svenska webbhotell också vara, fast med lite högre pris.
|
Citat:
//Björn |
Har hört både 1, 2 och 3 webbhotell arbetar på liknande tjänster, endel har det iofs som försvarstal snarare än en reell kommande tjänst, tiden lär visa.
|
Citat:
1. Liveregistrering (bland det viktigaste, oavsett tid per dygn ska man få sitt konto direkt) 2. Kontrollpanel (finns massa att köpa där ute som har fler funktioner än kina har invånare) 3. Hantering av domäner (när går mitt domännamn ut? visa PR kanske? DNS hantering? MÖJLIGHET TILL ATT LISTA ALLA ENS DOMÄNER i en lång lista!! 4. Liveperson-chat (jag hatar att ringa å vänta å vänta, varken webbhotellet eller jag tjänar på det) Sen vill jag gärna ta upp 2 saker som är lite mer avancerat och skulle säkert klassas som onödigt enligt flera. 5. Uptime-script per server (exempel här http://www. site5 .com/support/uptime.php ) 6. Forum (endast för kunder) Många reagerar säkert på punkt 6, jag tycker dock det är bra at man kan kommunicera med andra kunder inom samma hotell. Många av er dömmer säkert ut detta, men det är vanligt i USA och fungerar ( http://forums. hostrocket .com/ ). Om det fungerar där fungerar det här, behöver ju inte heller vara något avancerat, kan vara något enkelt. Bara för att ställa enkla och snabba frågor. Vad vinner webbhotellen på det ? De slipper förhoppningsvis få samma fråga, frågad 2 gånger och kan kommunicera med sina kunder lätt å enkelt. Jag reserverar mig för eventuella ändring å saker jag glömt B) Copyright by JH 2006 |
Ang domän tjänst så har man planerad på lansera en med det du efterfrågar. Men det som kommer ivägen är ingent vinst.
Det man säljer ut domänerna för ger mer eller mindre 0 vinst, så att bygga upp en bra tjänst för just det känns dåligt. Har redan så sätt demo utveckling just för registera domäner live och för hantera whois/dns. Sedan just .SE finns det inte så mycket man kan hantera mer än dns zone. Problemet är nog att det säker finns sådana som kan tänka sig lansera det fast kunden vill inte betala för det, isåfall lär det börjas klaga att domänerna man säljer är dyra. |
Citat:
|
Citat:
Om någon inför en sådan tjänst som jag snackar om för domäner kan jag faktiskt BETALA för det. Jag kan tänka mig betala lika mycket som ett webbhotell kostar per månad. Men om jag ska betala för det, så må gudarna skydda dig om dina DNSer går ner, då blir det buss/tåg hem tilll dig (nej jag har inte körkort) :o Sen för det andra, hur mycket tror du Loopia tjänat på sin parkering av domäner? Jag skulle tippa på att de fått flera tusen hits av mig, så vinsten ligger i att de får gratis kunder av de som har sin DNS tjänst där. Det kan du ju tänka på. Jag snackar som sagt inte att regga domäner för underpris, jag snackar om hanteringen av domäner. |
Citat:
Jag själv skulle lätt betala för att kunna ha alla domäner på samma ställe med tydlig koll när dom förfaller & enkelt kunna peka om dom, stöd för mail osv om jag visste att det fungerade BRA!. //Björn |
Jag tycker visserligen också om statistik-script är viktigt för shared hosting.
Jag tror att man många gånger skulle få svar varför ens sida går "segt" att ladda om sådant script existerade och var tillgänglig. |
Citat:
Inte hur många besökare du hade igår kl 14.34.22? |
Citat:
Här kan man se det; http://florida. websitepulse. net/uptime/J5678I9161.html |
Det här med tilläggstjänster är intressant.
Det är mest hur det upplevs. Om ett webbkonto kostar säg 100 kr och databasen kostar 50 kr och tjänst a kostar 10 kr, tjänst b kostar 20 kr och tjänst c kostar 30 kr så går det givetvis att paketera ihop allt till en tjänst som kostar 200 kr. Men är det ett bra alternativ? Vi har mysql som tilläggstjänst och majoriteten av våra kunder använder inte detta. Personligen tycker jag inte att övriga kunder ska behöva betala för det. Frågan är om det som efterfrågas inte är lite enklare paketering. Efterfrågar du att allt ska ingå eller vill du ha färdiga paket där det du behöver ingår? Det är skillnad. |
4 av 6 efterfrågade tjänster vet jag finns hos iallafall ett svenskt webbhotell. Mao. är det bara två saker kvar.
|
Citat:
Förresten vart jag just kund till proinet, endast för att de kör cpanel! Dags att leta ett annat webbhotell med ensim :-) |
Jag kan hålla med om Johans 6 punkter men en sak har jag annan åsikt. Jag tror att det vore ett stort plus att utveckla nått eget som t.ex. Loopia (men mycket bättre). Istället för att klippa ihop 5 "gratis" script från olika utvecklare som troligen har dåligt stöd för åäö och olika funktionallitet tycker jag det vore bra med nått:
* enkelt * enheltigt * stöd fullt ut för åäö * bra och stabil DNS-hantering med stöd för alla stora toppdomäner * anpassat för svenska betalningsmodeller t.ex. månadsfakturering. * direktregistrering/direktaktivering. Kör hårt grabbar... Och JAG tror att om nått webbhotell kommer erbjuda detta så har han/hon alla möjligheter att bli stor på svenska marknaden. |
Citat:
Jag såg just 2 kontrollpaneler som hade stöd för öåä! Utveckla eget tror jag inte på för fem öre, få har råd och det skulle ta tid innan något händer. Då är det bättre att köpa. |
Gratis eller 100$ - same shit different name... nu är jag inte alls insatt i vad det finns för script men alla gånger jag har letat efter script har jag aldrig hittat nått som ens varit i närheten all den funktionalitet jag sökt. Jag är helt övertygad om att det inte går hitta nått script som ens till 50% uppfyller som ställda kraven, men om nån hittar nått så sparar han säkert massa tid och pengar på utveckling.
|
Lite OT kanske men varför måste det vara svenskt?, om det är indier som jobbar på sidan så är förmodligen inte heller sidan svensk.
http://www.royaltyhosting.com $3.29 per månad. Instant aktivering och rekommenderas av flertalet SEO-proffs som jag har frågat om hostning. Har ett antal sidor där och det är alldeles utmärkt. Har dock inte läst hela tråden. |
Citat:
|
Johan,
Jo, sant. Därför jag skrev: "om det är indier som jobbar på sidan så är förmodligen inte heller sidan svensk." Jag antog att du menade en engelsk sida. Ja, annars håller jag med. |
Citat:
|
Nu blir det lite skildnad om man snackar Webbhotell paket att kunna koppla flera domäner till eller en ren domäntjänst.
Oftast blir det helt skilda system för hantera det, annars får man modifera och skriva egen moduler till kontrollpanelen man kör för shared hosting. Vad skulle vara bra pris att ta för en domäntjänst då? Problemet är inte att lansera någon utan efterfrågan i större mängd och inte pga att man säljer domäner för underpris. Ska man börja med erbjuda kortbetalning så bör man hitte en leverantör som även kan ta hand om faktureringen samtidigt så man slipper köra 2 olika hantering/system för det. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:55. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson