![]() |
Om man har CSS fil kopplat till ett dokument, men vill att en del av det dokumentet inte tar information från CSS filen, hur gör man då?
Vill alltså att en del av en sida inte ska se ut som enligt css. /David |
Formaterar den delen av dokumentet som du vill ha det med CSS...
CSS gäller för ett helt dokument, punkt slut (ja, så brutalt är det) |
Hm, du kan definiera en yta på sidan som du utesluter (eller snarare ger andra parameterar) från CSS-filen. Eller tvärtom du talar om i CSS-filen vad det är som skall formateras på dokumentet.
|
men probleme tär just det att på sidan har jag bestämt utseende på länkar som jag vill ha så. Nu vill jag att en viss länk ser ut på ett annat sätt, men det hjälper inte att skapa en ny class för det, krävs då att jag även sätten en class på alla andra länkar å det vill jag inte då det e säkert några tusen å ändra i...
|
Varför går det inte att sätta endast den i länken i en egen klass?
|
fungerade inte då jag testade, den första länken i css filen är bara A{ osv... Satte en class A.too { på den länken jag vill se anorlunda ut, men det såt ut som A ändå
|
Nu skall vi se om jag är rätt på det om du sätter klassen där länken finns som ex i CSSn
#.lank_annan {position: A:LINK { och på sidan <div class="lank_annan" Eller är jag ute och surrar i det blå nu? |
i css sätter jag så:
A:LINK { A.ny:LINK { osv Och på den länken jag vill ändra så att den inte ser ut som hela sidan, sätter jag class="A.ny" men det fungerar inte, den ser ut som allt annat på sudan ändå |
Jajamen inte fungerade det där heller märkte jag nu :D
Vi får lära oss lite mer om det här Davve, för visst tusan skall det gå på ett enkelt sätt. |
Har för mig att du ska sätta id="ny" till länken för att det ska fungera.
|
Jag ska komma på hur det ska fixas :)
|
Såja fixat kanske inte snyggt men det fungerar
<font face="Arial, Helvetica, sans-serif" size="1">Länkens namn</font> Edit: Direkt på själva sidan alltså, fungerar i Fx och IE |
Kod:
<html> |
Citat:
Det finns en lång rad lösningar för att ha en enstaka (eller flera) skilda utseenden, t ex: <a href="" style="font-size: 150%;"> eller med i css-filen: a.speciell { font-size: 150%; } och i html : <a href="" class="speciell"> a#speciell { font-size: 150%; } och i html : <a href="" id="speciell"> (tänk på att dessa två ”ärver” inställningarna från den vanliga a-taggen, om du satt a { color: red; } så kommer även a.speciell vara röd) Om man vill ha en avdelning som har egna ”regler”: p { color: black; } /* normalt utseende */ div#specielltstycke p { border: 3px dotted green; } div#specielltstycke a { color: blue; } (det här blir snyggt, ja lovar...) och i html Kod:
<p>normalt useende med <a href="">normal länk</a></p> |
Citat:
Jag skulle precis börja med en liknande princip på en sida. Så jag bugar och tackar för förslagen. :) Hm, det går med andra ord snabbt som attan att få "riktiga" förslag om man slänger in en halvdan lösning på ett problem. Bra att veta till nästa fråga :D |
Ja, mitt problem går inte lösa men att sätta size, jag har [b] på mina länkar i css å det vill jag ha, dock vill jag skippa det på några ställen, det e vad jag måste åstadkomma :)
|
Så här kan man ju skriva i CSS, och sätta class="nylink"> på länken som ska se annorlunda ut..
.nylink:link { font-family : Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif; color : #000099; text-decoration : none; font-size : 0.7em; } .nylink:visited { font-family : Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif; color : #000099; text-decoration : none; font-size : 0.7em; } .nylink:active { font-family : Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif; color : #000099; text-decoration : none; font-size : 0.7em; } .nylink:hover { font-family : Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif; color : #990000; text-decoration : none; font-size : 0.7em; Borde fungera perfekt. |
jo, fast font-family, font-size och sånt behöver du ju inte ta med överallt, det ärvs ju.. Alltid trevligt med mindre filstorlek.
|
men då ärver den nya länken <bold>hur bestäämer man att det inte sa va bold?
|
font-weight: normal;
|
Kan man i denna CSS för nylink, bestämma så att texten centreras med? För det verkar funka nu :) För någonstans i min övriga CSS kod är det bestämt att länker är vänsterplacerad och börjar med en TAB.
|
Jadå, lägg till:
text-align:center; så ska den centreras. |
Citat:
Jag tror de flesta av oss som jobbar med webproduktion har lite ont om tid och tar oss bara tid när vi blir upprörda över något... :rolleyes: ...så du har nog gjort en riktig iaktagelse... :lol: |
Citat:
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:40. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson