WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Allmänt (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=2)
-   -   Lite kritik...? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=12938)

MrMercutio 2006-03-14 11:40

Jag har en webbshop (http://www.northern-home.com) som fungerar väldigt schizofrent.

Jag har ganska bra försäljning till kontinenten och till Nord-Amerika, men nästan inget alls i Sverige, även fast jag koncentrerar mig på att lyfta den inhemska försäljningen.

Jag undrar lite varför? Är svenskar väldigt annorlunda när det gäller köp på nätet? Gör jag något fel?

Hoppas på lite objektiv kritik av den svenska delen. :)

eTe 2006-03-14 11:55

Tror du är inne på ett spår där, kommer nog ta en stund innan svenskar lär sig att köpa på nätet. Köpare av köksredskap bestick etc. är säkert väldigt svårt att omvända från att handla på ex. Duka till att köpa det på nätet.
Vet inte om amerikanarna är mer vana?
Tror det är en vanesak.
Hittar ingenting som skulle hindra mig från att köpa något från den svenska shopen :)

Design-mässigt tycker jag den är snygg, men man kanske skulle få överdelen med loggan osv att matcha lite bättre med det som är under. (färgmässigt) Annars är det lätt att hitta osv...

/e

MrMercutio 2006-03-14 12:02

Och ändå säljs det för 9 miljarder på nätet i Sverige, så det måste ju gå... :)

Avamia 2006-03-14 14:14

Jag tror att vi i Sverige vänjer oss och blir bättre och bättre på att handla på nätet.

Måste säga att hellre skulle handla i din butik om den hade ett renare upplägg och snyggare design.

MrMercutio 2006-03-14 15:40

Och vad är det för fel på designen då?

Avamia 2006-03-14 17:11

Den röda färgen skiljer sig lite mot den gröna. Hela toppbilden känns lite dålig. Jag skulle gärna se att de silverfärgade rutorna försvann och kanske se över färgschemat lite. Annars gillar jag sidan, och jag ska inte heller sticka under stolen med att det fanns mycket fina produkter :)

Lundmark 2006-03-14 20:54

Mina synpunkter på sidan.

1. Loggan måste blir snyggare. (RH)

2. När jag går in på sidan så måste jag scrolla för att se vad ni säljer. Det är för mycket text inann man ser produkten.

3. Jag letar på vänster sida efter kategorier, högersidan brukar vara mycket reklam så där kollar jag i andrahand.

4. Välja valuta och språk kan ligga någon annan stans.... dom har bästa platsen för meny enl. mig.

Annars ser det bra ut. Lycka till.

Sneaky 2006-03-14 21:05

När man handlar över internet är det väldigt viktigt med bra bilder... Bilderna jag kollade på var varken skarpa eller stora nog tycker jag.

Jag tycker även du kan anlita någon här på WN för att göra en snyggare logga åt dig, behöver inte kosta mer än 500:-
...kolla i forumet för tjänster...

Patek Philippe 2006-03-15 07:45

Oj så mycket text på förstasidan. Varför inte låta produkterna tala för sig? Du har ju väldigt tydliga vägar till informationen i alla fall.

Upp med stora "produkter i fokus"-rutan, snygga till headern och byt ut den förfärliga loggan.

godo.se 2006-03-15 09:56

Jag kan bara föra min egen talan men det känns som att om jag skulle få för mig att handla bestick eller köksredskap på nätet så krävs det att hemsidan ger mig rätt känsla sekunden jag ser förstasidan.
Din hemsida känns mer som en "Panduro Hobby" (tänker på modell-lera när jag ser loggan i toppen). Jag tror att man hade kunnat göra detta mkt bättre om man lägger ner lite tid och tänkande.

Ta inte detta som att jag klankar ner på din sida eller din business, utan vad JAG tror skulle kunna göra för att JAG skulle köpa dessa produkter via nätet.
Bilder är, precis som flera redan påpekat ytterst viktigt.

Lycka till!

MrMercutio 2006-03-15 10:23

Tack för era synpunkter. :)

Loggan och headern... Jo, jag vet att de inte ser så bra ut - men med tanke på att jag vare sig kan php eller css så tycker jag det ser rätt bra ut - för att ha gjort det helt själv.

Jag har helt enkelt inte råd att betala någon för att göra det. Jag vill sälja mera till svenskar för att gå från break-even till plus. Och folk handlar ju av mig, bara inte svenskar. Kanske svenskar är mera känsliga för utseende, men ändå... :) Om nån vill göra det i utbyte mot en länk från min sida, som en del av en portfolio så gärna, men pengar är det skralt med. Det mesta går till annonsering just nu.

Patek Philippe 2006-03-15 14:16

Citat:

Originally posted by MrMercutio@Mar 15 2006, 11:23
Jag har helt enkelt inte råd att betala någon för att göra det. Jag vill sälja mera till svenskar för att gå från break-even till plus.
Du kan ju vända på det, har du råd att inte göra det? Min erfarenhet är att det är svårt att få bra gratishjälp med länkutbyten etc. Även om det inte är några svåra grejer så vill "folk som verkligen kan" ha betalt för tiden de lägger.

Sneaky 2006-03-15 14:35

Som Patek sa, har du råd att inte göra det?

En seriös design kan nog få ett rejält uppsving för försäljningen och vips har du tjänat 500 extra =)

En fråga? Vad står Ph för? Har jag missat något? Bort bort bort annars.. Typ NHS, hade man ju först¨ått...

MrMercutio 2006-03-15 15:02

Jag tycker det är en prioriteringsfråga egentligen. Eftersom jag inte går back utan säljer i utlandet så kan det ju inte vara sajtens utseende som avskräcker så mycket. Det borde i så fall vara mycket svårare att sälja till utlandet än till Sverige, med tanke på de praktiska svårigheterna det innebär.

Min målgrupp är ju också inte personer som irriteras över att jag använder mig av tables och inte av en tabellös design, eller som oroas av antalet HTTP-requests mot servern, eller som tänker på om GD-library förminskar bilderna fel eller rätt. Deras krav är enkla: de ska inte ta för lång tid att ladda ner sidan, den ska vara överskådlig, och varorna ska beskrivas på ett bra sätt. ;)

Visst, jag tänker på allt det där som jag listade- men så länge försäljningen är schizofren som den är så funderar jag vidare, och då inte så mycket på utseendet utan mera på andra saker.

Men det är klart, utseendet måste förbättras, och kommer att förbättras - vad det lider. :)

PH är en förkortning av Pedersen Handel, som är företaget bakom sidan "The Northern Home Shop".

svensktinternet 2006-03-15 15:29

När jag ser en hemsida där de säljer varor ha en sådan huvudbanner och logotyp sjunker mitt förtroende med minst 90%. Ett seriöst företag som kan leverera seriösa och ordentliga proukter/tjäsnter bekostar en ordentlig hemsida. Det finns gott om gratismöjligheter att fixa en snyggare logotyp och banner än den ni har på er hemsida.
för övrigt är det fint anser jag.

Sneaky 2006-03-15 16:57

Som senaste inlägg: för min del, och jag är ganska säker på att far min skulle tycka likadant. Trovärdigheten sjunker...

Du har förmodligen en mycket b'ttre trafik som kommer in till din engelska del. Dina svenska besökare kanske letar efter annat?

När jag fixade en schysst design åt min kompis e-shop ökade försäljningen flera 100%
Designen är viktigare än man tror för bla trygghetskänsla.

Avamia 2006-03-15 18:35

Citat:

Originally posted by svensktinternet@Mar 15 2006, 16:29
När jag ser en hemsida där de säljer varor ha en sådan huvudbanner och logotyp sjunker mitt förtroende med minst 90%. Ett seriöst företag som kan leverera seriösa och ordentliga proukter/tjäsnter bekostar en ordentlig hemsida. Det finns gott om gratismöjligheter att fixa en snyggare logotyp och banner än den ni har på er hemsida.

Du tog orden ur min mun


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:52.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson