![]() |
Det är ju, som säkert flera av er känner till, val den 17 september i år. Nyfiken som jag är vill jag se hur det ligger till hos WN just nu. Skapade en liknade tråd förra året där Moderaterna vann med 53%.
Blir intressant att se om siffrorna är samma den här gången eller om folk har ändrat sig. Som sagt: Om det hade varit val idag, vilket parti skulle du röstat på då? |
Jag skulle röst på M men utan tveka är den bästa politikerna i Sverige lars ohly (nej inget skämt). Den mannen lever som han lär, jämfört med hans kollegor i riksdagen som kan klassas som tjuvar.
|
Jag har tur att jag slipper bekymra mig om detta för denna gången.
Men nog skall jag gå och ta freebees när valkampanjerna kör igång. |
Ser ut som M har en majoritet bland folk som jobbar privat eller inom IT
|
Citat:
|
Man behöver inte vara statsvetare för lista ut vilket politiskt styre som gynnar företagare bäst, och här finns det mest företagare därför leder M denna omröstning.
Om du vill veta mer om respektive parti är det enklast att du besöker deras resp webbplats .. annars blir det lätt en massa pajkastning här åt alla möjliga håll.. |
Citat:
Men med moderaternas politik kommer det att bli större inkomstklyftor, och en stor del av befolkningen kommer att ha mindre pengar att spendera vilket kommer att drabba företagen i slutändan. Varje krona som betalas ut till arbetslösa/sjukskrivna går i slutänden till företagen/staten. Om man minskar den disponibla inkomsten för den grupp som redan har svårast att konsumera och ökar den för de som har det bra ställt kommer det att leda till minskad konsumtion. Dels för de som får mindre pengar, men också bland de som har arbete kommer konsumtionen antagligen att minska då dessa börjar spara mer för att kunna klara sig vid en eventuell arbetslöshet/sjukdom. Och minskar konsumtionen så drabbar det företagen, som måste dra ner på personalen -> ännu fler arbetslösa -> ännu mindre konsumtion -> osv.... Och då det redan nu är väldigt många sökande på de flesta utannonsera tjänster så lär inte sänkta bidragsnivåer inte minska arbetslösheten heller, utan kommer bara att leda till ökade kostnader för företagen vid rekrytering. PS. Konstigt att M inte har föreslagit att man ska ta bort riksdagspensionerna, men det skulle iof. drabba dom själva DS. |
Lite skrämmande att Sverigedemokraterna är tredje största parti
|
Citat:
Troligtvis är det mer en fråga om hur de olika partierna lyckats profilera sig politiskt, totalt sätt. Sedan vill jag anmäla en liten avvikande uppfattning om vilken politik som gynnar företag mest. Beror till viss del på storleken på företag. Exempel en sänkning av arbetsgivaravgifterna gynnar större företag mer än mindre företag, åtminstone när detta kopplas till ett ökat ansvar för sjukförsäkringen för företagare. Miljöpartiet är på den andra sidan (S-V-MP) det parti som mest vill gynna och stödja småföretagare. En del av deras åsikter är synnerligen förmånliga för mindre företag. Vänsterpartiet har även de ett program för att stödja småföretagare. Men; frågan man skall ställa sig inför valet är: Efter åren med S+MP-V har vi fått det så bra i landet att det vore dumt att ge någon annan chansen? Edit: Citat:
|
Citat:
När dessa människor får sina pengar, så går en stor del av dessa pengar ut från landet. För att Sverige över huvudtaget ska kunna överleva krävs det att Sveriges export-industri fortsätter i samma takt som idag om inte bättre. Men för dessa företag är det ju mer intressant att flytta än att stanna. Det skulle även gynna Sverige på flera tiotals års sikt om man fick känna på fattigdom. Man skulle få en annan syn på saker och ting i Sverige som man saknar idag! Citat:
|
Jag röstar på vad som hälst utom Moderaterna brukar jag säga. :)
I denna omrösning blev det mp men jag vet att jag kommer stå och tveka på valdagen... :D |
Citat:
|
Citat:
Kan dock inte låta bli att tänka på familjen Rausing och Kamprad, varför flyttade dom...? 1+1=2 |
Jag har vart moderat sedan jag inte visste vad politik var.
För ett tag sedan hade jag väldigt lite pengar, blev inte mycket kläder köpta under den tiden om man säger så. Men inte tyckte jag att de som hade pengar skulle betala för mig eller att jag skulle söka bidrag här och där för det. Nej för tusan, jag ska jobba för mig själv, klara mig själv och vill inte ha allmosor. Därför tycker jag inte om sossarna nu heller. De som inte vill jobba eller kämpa lite ska inte få pengar för ingenting. Det betyder dock inte att man ska dra in alla skatter. De som är sjuka eller på andra sätt inte har en chans att klara sig måste vi ta hand om så klart. |
Det går inte att undvika, men det är bara några få procent av befolkningen som har den kreativitet och mod som gör att resten av befolkningen kan ha ett arbete att gå till varje dag.
Observera att jag defenitivt inte syftar på typ direktörer och styrelseordföranden i t.ex. Vattenfall. Man behöver knappast vara kreativ eller modig för att driva det företaget med vinst. Vad som behövs är bara rätt partibok och kamrater. Dagens riksdagspartier är i stort sätt likadana. Ingen av dem har någon vision. Ingen har något radikalt förslag som kan få mig att höja på ögonbrynen. Skattesystemet skulle behöva en ordentlig omkonstruktion. Ingen har det. De har endast några larviga justeringar här och där som inte kommer att förändra något. Säg något parti som förstår småföretagares problem. De borgliga ylar om hur företagarvänliga de är, men de har inte den minsta gnutta hum om vilka administrativa och byråkratiska problem småföretagare lever med. De har inte den minsta aning om vad som skulle gynna eller skapa förutsättningar för folk att starta, företag och testa sina idéer. Bara en sådan sak som preliminär skatt. Hur många som ska fylla i en F-skatteansökan har inte tänkt: "Hur fasen ska jag kunna betala skatt för inkomster som jag inte ens vet om jag kommer att få eller inte." Nu ska jag inte uppta mer av er tid, för det skulle kunna gå att skriva om detta tills WN inte har något mer utrymme kvar på sin server. |
Det finns en gräns för hur mycket en rik och/eller begåvad person klarar av innan han/hon tar sitt pick och pack och flyttar. Som det ser ut i dagens Sverige så är det ett fåtal snuskigt rika personer som bidrar med ganska rejäla summor genom skattesystemet. Tyvärr blir de bara färre och färre.
Jag kom att tänka på den här lilla historien (som jag tog mig friheten att rippa från nätet). Historien grundar sig i Sossarnas argumentation kring att de rika tjänar mest på Moderaternas skattesänkningar. Citat:
|
Det som oroar mig lite är att trots alla skandaler som sossarna har gjort så har de ändå ett högt stöd. Kan någon förklara detta för mig?
På något sätt har sossarna lyckats göra folk beroende av dem. Man hör dagligen myter som att borgarna kraschade Sveriges ekonomi på 90-talet och att om de får makten igen kommer de göra allt för att ta död på Sverige. Tror folk allvarligt att Moderaterna lägger fram förslag (som uppenbarligen 30% i Sverige sympatiserar med) för att sedan tvärvända och göra allt för att förtrycka svenskar? Ni som har röstat på sossarna i den här omröstningen, jag vill gärna veta varför ni vill rösta på dem? |
-- BAH, ta bort det här inlägget, dubbelpost --
|
Aidex, klockren historia! :)
|
En känsla som jag fått när jag varit ute och pratat med sossar och moderater är att om du är arbetslös så vill sossarna ge dig ett bidrag medans moderaterna vill ge dig ett jobb.
Skulle jag vara arbetslös skulle jag helt klart föredra det senare. |
Är det inte något i stil med att 2 personer betalar för 10 i det här landet? (räknat på hela befolkningen)
[edit: måste ge Aidex cred för en jädrans bra text han hittat! :) ] |
Citat:
Jag tror alldeles för många har fördommar om vad SD står för. Jag har aldrig röstat på dem och kommer inte göra det heller, men så pjåkigt program har de inte. Jag har absolut inget emot invandrare, men Sverige har misslyckats totalt med att intregera dem i sammhället. Jag tycker man skall minska på invandringen tills man klarar av att ta hand om dem som redan är här. Och det är precis vad SD står för, stoppa invandringen tills man klarar av att ta emot fler. Plus att SD stödjer småföretagare! |
Citat:
För att få lite klarhet i det hela. Deras partiprogram har varit rätt mycket i media i flera år bakåt. Men då har man "ändrat" det så det ser mer PK ut. Deras trovärdighet är lika med 0. SD är bara en fas som kommer gå över. |
Citat:
För är det inte lite så, att röstar man på Sverigedemokraterna är det väl egentligen för att visa att invandrarpolitiken är totalt misslyckad? Invandrarpolitiken har ju gått så snett att man automatiskt blir rasist när man kritiserar den. Sossarna är de största rasisterna i dagens samhälle. Finns inget annat parti som är lika angeläget till att invandrare ska bo på ett visst ställe (läs: förorterna) och sedan göra dem beroende av bidrag. Detta i sin tur har skapat föredomar att invandrare ÄR lata och vill ha massa pengar istället för att jobba. Så är det ju inte, är ju många svenskar som inte vill anställa invandrare efter de förhållanden som sossarna har skapat. I övrigt kan jag dock hålla med om att Sverigedemokraterna är pajasar. Det tycker jag egentligen om alla missnöjespartier. |
Aidex, har läst den där förut ett antal gånger. Lika bra varje gång och den speglar det svenska samhället rätt bra. Förmånga svenskar har kapital utomlands, förmånga svenskar har sitt kassaflöde gående utomlands, allt för att de gynnas.
De som tjänar bra inkomst förlorar ca 70% av inkomsterna i skatt. Tänk er, 7 av 10 dagar går till staten. Inte konstigt att man skriver sig utomlands då för 15% skatt. Ingvar kamprad, 4e riskaste i världen har sitt imperium skrivet i Holland och är själv skriven i Schweiz. Familjen Rausing skriven i England. Tänk er vad dessa skulle bidra till statskassan i form av skatt + alla jobb som de medför. Alla i Sverige kan arbeta sig upp i klass-samhället. Alla. De som säger något annat vet inte vad de pratar om. Det finns många vägar. Bara för att vissa tar tag i saker så innebär det inte att de ska bli bestraffade för det. |
Citat:
Citat:
Gissar att du inte är ensamstående med barn... Citat:
|
Citat:
Moderaterna vill även minska utbildningsplatserna på högskola/universitet, vilket ytterligare kommer att försvåra för företagen att få tag i välutbildad personal. |
Citat:
Eller du kanske syftar på möjligheterna att starta eget, vilket oftast kräver att man har eget kapital för att bankerna ska vara villiga att låna ut pengar. |
Citat:
T.ex. har du ju kvalificerad yrkesutbildning, såg någon jämförelse mellan sverige och finland. Tror de hade flera gånger om i antal platser då det gäller KY utbildningar. Det är definitivt bättre enligt mig än de flesta utbildningarna på Univ. Och om man vill & har orken och kraften och framförallt motivationen kan man utbilda sig till vad man vill och arbeta sig upp i samhället. Oavsett hur korkad du är. Förresten, ang din sida, som handlar om sjukvården. Jag tror inte det finns ett sämre land då det gäller sjukvården. Visst den håller hög kvalite, men kollar man vad man betalar för så är nog svensk sjukvård sämst på denna planet. Det kan vi tacka sossarna för. Igår kom min far hem från en jour och hade snackat med en överläkare på rönken. Han flyttar till barcelona i sommar, det han tjänar på 2 månader i barcelona motsvarar en svensk lön. Hehe, bra jobbat landstinget. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:54. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson