![]() |
hi!
Jag undrar vad bankerna tar för inlösen av utländska checkar tex. från Google Adsense, Macromedia, Xara och andra företag där man kan vara affiliate? tacksam för svar |
Jag hade problem med det här, jag fick inte ens lösa in mina......... Men efter lite tjat, så kontrollerade dom min privatekonomi och sa att jag såg ut att vara ärlig och att jag hade pengar(om checken inte fungerade). så då gick det. Men nu har jag bytt så jag får mina pengar via Paypal
Priset är olika beroende på bank och vilket land den kommer från (EU eller ej.) P.S. Nu vet ni att jag har pengar...... det viste jag inte själv. :) // Erik |
Det brukar krångl med utländska checkar... försök få betalt på andra sätt ... Man har ju tom hört om skräckscenario där banken tog betalt 700kr på en check på 1500kr... hutlöst!!
|
Om du skaffar dig en god bankkontakt kan du komma undan med runt 100 kr
per check i bästa fall. Men det kan ta lite tid att nå dit om du inte redan har en etablerad bankkontakt. Möjlighet finns också att skaffa konto och en box i exempelvis US. Det blir mycket billigare per check men lönar sig ändå bara om du får ganska många checkar. |
Min personliga erfarenhet är att banken tar mellan 75 och 150 kronor vid inlösen, i kombination med taskig växelkurs. Det ska dock tilläggas att jag bara löst in Bank of America-checkar och använder mig av FSB där jag redan är kund.
|
För mig har det aldrig varit problem oavsett vem som har ställt ut checken. Har för mig SEB tar 100 spänn för en amerikansk check. Mina checkar är iofs oftast på minst $1500. Vet inte om det kan vara problem med mindre summor.
|
Citat:
oavsett checkbelopp |
Att tillägga är att bankerna HATAR att ta emot utländska checkar, vilket gör att det kan vara lite svårt att få dem inlösta ibland... Men som tidigare sagt, det gället att göra sitt ansikte känt hos banken.
Citat:
|
Citat:
del(Swedbank) tar emot checkar, sätter in pengar på vårt amerikanska konto och skickar oss i stort sett dagliga rapporter. Jag minns inte exakt de fasta kostnaderna för att komma igång men har för mig att vi betalar $3 per inlöst check numera. Hör efter med din bank. De borde kunna ordna det och veta mer exakt vad det kostar. |
Citat:
|
Citat:
Men varje månad så ber jag Google hålla pengarna så at när jag väl får cheken blir avgiften mindre (i relation till checkens värde). Nedan är informationen jag fick från google: --------------------------------------------------------- If you would like to request a hold on your payment for a particular month, please email us at [email protected] with your request before the 5th of the following month. For example, to have your payment held for January earnings, please email us before February 5th. Unfortunately, we're unable to accept requests for indefinite holds, or for holds until specific balances have been reached. ---------------------------------------------------------- |
Citat:
|
Har för mig att om man är förmånskund så kostar det bara typ 80
|
Citat:
|
Såhär står det på min prislista för NORDEA:
Kod:
Övriga förmåner |
Men det är väll inte utlänska, eller?
|
Citat:
Står inget om utlänska... |
Nordea har alltid tagit 900kr av mig. Här är länken till deras avgiter för utlandsaffärer
Nordea Hur som helst så skall jag byta bank. |
Jag brukar skicka checken till postgirot utland.
Man gör två parallella streck över checken på framsidan (vilket betyder att pengarna ej går att ta ut i kassa längre), sen skriver man på baksidan "Gottskrives: PG ........" och skickar den till Postgirots utlandsavdelning så sätter de in pengarna direkt på postgirokontot (med regressrätt). Detta kostar 85 kr om jag inte minns fel, framför allt slipper man hålla på argumentera med kassapersonal för att få lösa in checken. Dock måste det stå samma namn på checken som innehavaren av postgirokontot. |
Hanterar ej checkar men blev tvungen att lösa in några för ca 2 år sedan. Knallade sonika fram till kassan i FSB och det skulle kosta 500kr stycket (vilket i det fallet skulle bli en förlust). Hade jag däremot, enligt dem, varit "känd" av banken så hade det blivit billigare.
|
Citat:
|
Ett tips är att lära känna någon på din bank. Jag löser in mina utländska checkar på Föreningssparbanken och betalar ingen avgift för detta.
|
Verkar vara helt omöjligt att öppna ett sk. lockbox konto. Ingen på bankerna verkar veta att det finns och de som vet vill att man ska besöka den samarbetande banken i USA innan man kan få en lockbox. Mysko!
Någon annan som har något bra förslag när det gäller inlösen av checkar eller någon bank som inte tar 125 spänn för VARJE check. |
Det var ett tag sedan jag löste in en utlänsk check. Den låg då på ca $150, det var dock på den tiden då dollar-kursen låg som bäst. I vilket fall som helst så ville de ta 600kr och jag undrade varför. De sa att de inte kände till företaget som checken hade skickats från och att de skulle kolla upp företaget och det skulle de ha 500kr för... Jag tackade nej till det och fick istället bli betalningsskyldig om nu inte banken fick ut pengar av den. Att google skulle skicka checkar som inte har täckning har jag dock svårt att tro på i mina vildaste drömmar. Men 900kr för en check är ju ändå lite att ta i... det betalar man inte :)
|
Jag brukade tidigare lösa in checkar på FSB för 100 kr styck (ett par år sen nu iofs). Betalade då in säkert 20 000 kr per år bara i checkavgifter till dom. Sen en dag meddelade de plötsligt att de inte kunde ta emot checkar längre, de krävde 500kr per check och en månads väntetid på pengarna. Detta trots att jag hade hyfsat gott med kapital i banken mm och var känd där...
Flyttade naturligtvis alla mina affärer ganska omgående till en annan bank, SEB, där jag just nu betalar 130 kr per check och kravet är att man har täckning för checkbeloppet på kontot. Överlag verkar de ha ganska värdelösa system för att hantera utländska checkar, brukar ta sin lilla tid när man kommer med en liten bunt och de i kassan suckar ofta djupt... :( |
Har fått lära mig varför flertalet banker tar så dyra avgifter för att lösa in checkarna...
Samtliga utländska checkar går till indrivningsföretag. Dessa indrivningsföretag tar tydligen ganska bra betalt men banken får garanterat sina pengar och indrivningsföretaget tar risken. Jag har då gjort ett avtal med min bank (i detta fall Skånes Provinsbank). De struntar i indrivningsföretaget och jag står för risken om checken saknar teckning. Med tanke på att jag vet vilka företag som skickar mig pengar, så är detta inga problem. På detta sätt har jag sänkt mina avgifter för checkinlösen rejält... |
Idag fick jag reda på av min underbara FSB bank att de inte få ta emot mina utländska checkar mer. Vad ska jag göra nu då? Jag vill helst inte byta bank utan att vara säker på att de tänker ta emot mina i fortsättningen. Bank-kvinnan sa att jag skulle försöka få de amerikanska företagen, som skickar checkarna, att sända pengarna via bank wire. Tyvärr så gör ju de flesta inte det ännu i USA, inte ens Google.
Att det ska vara så svårt att få dessa amerikaner att förstå hur mycket smidigare det är med bank wire än att skickar checkar över halva jordklotet. Som det är nu så vet jag inte hur jag ska bete mig. Nån som har en bra lösning på problemet? |
det är väl inget som hindrar dig ifrån att bli kund i flera banker...
|
De gillar check för de får ha pengarna på kontot längre ^^
|
En bra affärsidé om man vore jänkare skulle va att erbjuda sig att ta emot checkar och sen föra över pengarna på valfritt sätt. Om man på nått sätt kan lösa identifieringsbiten, man får väll skriva checken i det företagets namn då.
|
Nu har min fsb också börjat ta 500 för varje check(inkasso). Förut kostade det 125 men helt plötsligt utan förvarning(!!!) så kostar det 500.
Jag frågade om det fanns nå billigare sätt, t.ex att de skippar inkasso och att jag tar smällen men de såg ut som stora frågetecken och fattade ingenting... Förhoppningsvis kan jag övertala de amerikanska företaget att betala via wire....de kostar dock $40 /wire för dem... |
Jag ringde min bank, FSB, de tar "bara" 60kr per check.
|
Citat:
|
Ett hett tips är att bli kund hos en mindre bank och göra sitt ansikte känt där, så att de får förtroende för en.
På så sätt blir det möjligt med det som "Bladet" försökte, att skippa inkasson. Det är iallafall vad jag gjort och det gick perfekt. Dock blir jag lite avundsjuk, när jag läser "Bitbull"s inlägg att han bara betalar 60kr/check. Vilken lyckoost! Så billigt har inte jag lyckats att komma undan med! |
Löste in min första check från Google häromveckan. 100kr tog Handelsbanken i Norrköping/Hageby.
Tycker det är mycket underligt att samma banker ska ta olika betalt. MVH C. |
Citat:
Detta var handelsbanken (vilken jag genast bytte ifrån). |
jag skulle lösa in en US$ check. På den stod det void after 90 days. Sen när jag kom till banken gick det inte alls för det fick inte ha gått mer än 60 dagar i Sverige.
Det kan ni ju tänka på... |
Föreningssparbanken ville ha 500 kr av mig. Hos SEB skulle det kosta 130 kr men jag vet inte om jag vill bli kund där. Banktjänstemannen ville ordna ett möte så att vi skulle kunna snacka om mina bankaffärer. Han ville att jag skulle ta med mig alla mina nuvarande bankkontonummer, internetdosor och kort. Under mötet skulle vi tydligen kunna fixa allt, allt! "Vi kan ge dig bra villkor på lån". Eh, jag vill bara lösa in min check - that's it. Antingen tar jag och klipper mig och drar på mig kostymen för att dra ut en charmturné bland Stockholms banker eller så tar jag smällen och betalar de 500 kr som FSB vill ha. Med tanke på att checken är på $XXXX och att jag inte har lust att byta ut mina nuvarande banktjänster som fungerar utmärkt för det jag använder dem till är det nästan värt att betala den där femhundralappen.
|
Vad är nu detta? Har vi inte redan traglat igenom en tråd på runt 5 sidor om precis samma sak, där jag som arbetat på Nordea skrivit väldigt mycket om vad som gäller där?
Orkar inte försöka svara på något igen, sök efter den gamla tråden om ni vill veta exakt vad som gäller på Nordea. |
Apropå den äldre tråden om utländska checkar/Adsense, så verkar det som att jag inte är ensam om att bli bemött på ett visst sätt av SEB. Lundmark skrev [om SEB]: "Då var man tvungen att vara kund oxå........ och när är man kund..... när man har ett konto hos dom? när man har ett lån? Jag frågade om jag då kunde öppna ett konto och bli kund hos dom..... men det gick inte för det var så besvärligt....... jag vet inte om man måste vara infödd på en bank kanske..."
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:05. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson