WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Allmänt (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=2)
-   -   Telefonväxel (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=11816)

clonix 2006-01-15 18:00

Sökte lite på forumet men hittade inget matnyttigt i ämnet telefonväxel....

Sitter och räknar på årets budget och funderar vad vi ska ha för lösning inom fast telefoni!

Behöver en lösning till MINST 5 fasta nummer....
Edit: Man ska kunna koppla till varandra internt mm.

känns LITE kaka på kaka att dra in en separat lina till varje ;)

Hittade en lösning som telia erbjöd.... Centrex .... som verkar landa närmast våra behov.
Någon med erfarenhet eller som kan tipsa om system/lösning?!?

Decibel 2006-01-15 18:14

Jag har tidigare erfarenhet av Telias Centraxlösning, den är stabil som attan men kostar multum.

När det gäller växlar för analoga linjer i övrigt är jag helt lost.

clonix 2006-01-15 18:19

Centrex är nån hyreslösning som jag förstod det hela.....
Multum... = 1000 kr / månad eller 10 000 !!??!

jonny 2006-01-15 18:26

Vi har verksamheten uppdelad på flera orter och då är centrex det klart bästa. Jag har också möjlighet att logga in på samtalsgruppen hemifrån.

Vi har haft problem till och från med att man loggats ut från samtalsgrupper utan orsak och utan att Telia kan hitta några fel - men det verkar ha blivit bättre. Tyvärr är det något som märks först när kunden talar om att det inte går att komma fram - men det har bara hänt fem-sex gånger under snart ett år med den lösningen.

Någon form av ip-telefoni hade möjligen fungerat, men de lösningar vi har provkört har inte varit tillräckligt stabila.

Jag är av uppfattningen att det som blir billigast i längden om man bara har ett kontor att köpa in en fysik växel; men samtidigt känns det som att det kommer att hända mycket där inom ett år eller två så det kan vara bra att avvakta.

Det är väldigt skönt att kunna koppla samtal - även till mobiler om det skulle behövas.

Nackdelen med centrex är att man inte kan få indikeringar på när det ringer på andra linjer. I traditonella telefonväxlar har linjerna ofta symboliserats av knappar där det blinkat för inkommande samtal så att vem som helst kan svara för vem som helst. Det går att svara på andras anslutningar med centrex - men det är svårt att veta om det ringer om man inte finns inom "höravstånd".

clonix 2006-01-15 18:31

Jonny.. har du nån ca /grov prisindikation så får du gärna skriva här eller skicka privat...
vill veta om det är rimligt eller om jag ska hitta annan lösning.

Har varit inne på IP-telefoni och vet flera som har det men det är tydligen inte så stabilt ännu som du sa.... och det SISTA vi behöver är massa junk/problem med telefonin.

Edit: vi kommer ha 6-8 arbetsplatser och jag har räknat grovt på ca 500 kr/arbetsplats och månad
när det gäller fasta kostnader.

andhol 2006-01-15 18:37

Varför inte överväga en helt IP-baserad lösning?

Jag laddade ner:

Axon Virtual PBX Software

Klarar allt jag behöver, kan sätta folk i kö, skicka till röstbrevlådor med mera (meddelanden skickas sedan som en bilaga med e-post till användaren)

Det interna systemet är näst intill obegränsat, ip-lurarna ansluter jag bara till det lokala nätverket och sen är det bara att snacka.

Vad gäller inkommande linor så teckade jag några nummer via:

Digisip

I mitt riktnummersområde var det inga problem att få nummer i stil med

xxx x00 samt efterföljande

Kan väl skilja lite mellan riktnummersområden dock. Efterföljande nummer i serien reggade jag som kontantkortsmodell vilket innebar en total kostnad om 59 kronor inklusive moms per nummer. (Inga månadsavgifter eller så utan man sätter bara in det man vill ringa för)

Nackdelen med denna leverantör är att minuttaxan ligger aningen högt, men jag har en fördelning 90% inkommande så det kvittar egentligen.

Ovanstående får ni under närmaste dagarna ta med en nypa salt då jag inte hunnit få allt inkopplat ännu, men växelsystemet har jag hunnit prova ett par dar och tycker det verkar kalas.

/Anders Holgersson

andhol 2006-01-15 18:39

Här händer det grejer medan man skriver sina inlägg =)

Förlåt om jag lånar tråden till lite annat, men vad för typer av problem har ni stöt på med IP-baserde system? Är det att leverantörens servrar inte håller vad de lovar eller är det andra problem?

/Anders Holgersson

jonny 2006-01-15 18:48

Under hösten 2004 provade vi Digisip. First line support satt i Ludvika uppkopplad med Telia ADSL och Digisip.

Om det inte var Telia som hade avbrott hade Digisip problem; ett par avbrott i veckan. Ljudkvaliteten var inte heller tillräckligt bra alltid.
Problemet med IP-telefoni är att det framförallt krävs en bra och pålitlig internetleverantör. Även om det går upp och ner även med telias fasta telefoni så är avbrotten i bredbandet mycket mer frekvent.

I serverhallen har vi givetvis kvalitativ internetanslutning, men för de olika kontoren fungerar olika bredbandslösningar tillräckligt bra.

Digisip använder en codec som drar mindre bandbredd än många andra operatörers klienter.

Lundstedt 2006-01-15 19:39

En god vän tipsar om ipcentrex.se då han inte haft några problem med dem.

Själv är jag inte så haj på området, men jag tycker priserna verkar överkomliga.

clonix 2006-01-15 20:00

ipcentrex verkar vettiga ska kontakta dom imorron så får vi se vad som händer!

Amos 2007-02-20 19:12

Väcker en gammal tråd

Tittar på möjligheten till telefonkö för mitt supportnummer.
Jag har bara en ingående linje.

Önskemål:
*Köfunktion där kunden kan knappa in sitt telefonnummer vid kö
*Webbokning av att support ringer upp kunden
*Låg fast kostnad
*Användarvänlig lösning

Har tittat på Tele-Q som verkar uppfylla mina önskemål. Någon som har erfarenhet av Tele-Q ?

oJones 2007-02-20 21:44

Använde tidigare Rix Telecom (som står bakom IPcentrex) men de har ideligen problem, tyvärr.
För ett år sedan fungerade allt riktigt bra. De var snabba på att ordna eventuella problem osv, men sen blev det mer och mer problem.
Bara denna månaden har jag nog fått 5 mail angående diverse driftstopp.

Nu har vi hoppat över till Telavox. En tjänst som fungerar ypperligt.
Efter ett halvårs testande av deras tjänster ger jag dem utan tvekan toppbetyg.

Vågar ni ge er in på IP-telefoni så är det definitivt Telavox jag rekommenderar!

elf98 2007-02-20 21:48

Jag har jobbat massor med TeleQ (sjukvårdsrådgivning på vårdcentral). Visserligen är det 3år sedan så mycket lär ha hänt sedan sist.

Mina kommentarer är:
Strular det så strular det rejält, det hände ett par gånger att hela systemet crashade och då tog det TeleQ flera timmar att få igång allt. För det mesta fungerade dock allt helt perfekt.

Mycket enkelt och smidigt system. Man får full koll över samtalen man skall ringa.

Du kan logga in på din kö från vilken internetansluten dator som helst - mycket flexibelt!


Vad det gäller pris och hur prisvärt systemet är har jag inte någon aning.

Fredrik 2007-02-21 10:52

Kan väl säga som så att vi har tidigare kört telia centrex. Använde det under tre års tid och hade aldrig ett enda problem! Jag tycker inte att det kostade särskilt mycket. Det beror ju på hur många anknytningar du har. Vi hade 7, samt ett 0771 nummer, samtalskö samt statistikmätning....tror den fasta kostnaden låg runt 5000 kr i kvartalet...på sin höjd.

Vi har idag bytt till 3Switch.
Bra för mobiliteten, men det är fortfarande ett väldigt begränsat system tyvärr, och vi håller på att utvärdera det just nu, men kommer åtminstone att köra med detta till hösten, så då kan du få en lite utförligare beskrivning hur vi tycker det funkar :)

/Fredrik

tomas70 2007-02-21 12:16

Jag har kommit i kontakt med en mycket bra levrantör av färdig växel.
Är personligen mycket nöjd efter att ha använt dem några månader.

Superbra support, stabil och lina, bra uptime, Backup, och mycket mer erbjuds.
Ta en titt på http://www.comsolvia.se/

balinet 2007-03-31 19:03

Jag kör Rix|Port80´s IP-Centrex och den är helt kanon. Vi har 15 aktiva linjer, och det fungerar klockrent. Jag hade ett bekymmer för ett halvårsedan med en linje, företagssupporten svarade efter 10 sekunders väntetid, och hjälpte mig med problemet.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:02.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson