![]() |
Knappt hade hysterin kring milliondollarhome.com lagt sig förän det är dags igen.
http://www.helpfirefox.com säljer pixlar för att samla in pengar till Firefox. Bakom insamlingen står Loopia. Ett antal svenska företag är redan igång och har köpt pixlar. Frågan är om sidan även kommer få uppmärksamhet i USA? PS1. I förrgår såldes de sista 1000 pixlarna på milliondollarhomepage på auktion på ebay för drygt 1 miljon kronor. PS2. I förrgår såldes även den sista platsen för http://www.100schysstaste.nu/ och listan med 100 av sveriges schystaste företag är nu full. |
Citat:
|
Den där Thomas ska då alltid hinna före mig.
Mina pixlar är iaf beställda. |
Det är inte Loopia som företag som ligger bakom denna sida, utan snarare ett antal eldsjälar hos Loopia (däribland Sam och jag). Vi har som mål och avsikt att ta in flera medarbetare till denna sida externt ifrån, för att vi på så sätt tillsammans ska lyckas samla in en miljon dollar. Vi har fått in 12 000 dollar på ett fåtal timmar, så vi är redan på god väg till miljonen.
|
Inte för att det spelar nån större roll men det står "HelpFirefox.com is sponsored by: Loopia". Sedan kan man tolka det hur man vill.
|
Citat:
|
Eftersom ni inte svarar på mail tar jag det här.
Jag hoppas ni snarast inför en annan betallösning är paypal. För att betala är man tvungen att först skapa ett konto, sedan lagra ett kreditkort och slutligen vill paypal dra 1.50$ med en pinkod som referens som man ska kolla upp på kontoutdraget 3-4 dagar senare och slå in på Paypal som först då kommer godkänna ursprungliga transaktionen på 400$. Det MÅSTE finnas 100 gånger enklare och säkrare betallösningar! |
Citat:
Man behöver inget konto för att betala via Paypal med kort (talades senast om det här: http://www.webmasternetwork.se/index...0&t=11611&s=wn). Och verifiera ska man väl verkligen inte behöva? |
Vid första betalning gick det bra, men andra gången krävs konto+verifikation.
|
Citat:
|
Site temporarily closed
The first 24 hours of this site has been a true success, with more than 13 800 pixels being sold. We have to take down the site for now but we hope to be back as soon as possible. |
Citat:
|
Hmm.. just när man tänkte slå till.
|
Såg att den var en pressrelease på Forbes och Yahoo News angående www.helpfirefox.com.
Trodde aldrig Quality Unlimited AB skulle nämnas på Forbes, och i vart fall inte för 7000 kr. Kul! Bra jobbat Sam & resten av gänget givetvis! Upp med sidan igen nu bara! "tänkte skriva nåt här men det gjorde jag inte". ;) |
Jag får ju säga att jag är minst sagt missnöjd med att de stänger ner webbplatsen utan att ens tala om varför.
|
Citat:
|
En serverflytt kan göras mycket smidigare och snabbare än vad som skett nu.
Bristen på information skapar dessutom utrymme för spekulationer och rykten. Min personliga teori, som är helt gripen ur luften, är att det blivit några juridiska problem. Men vi får väl se om och när dom är igång igen. |
Riktigt dåligt av dem att ha så mycket downtime när folk går och betalar dyra pengar för att synas! Helt klart kunde en server flytt gått mycket smidigare än vad denna gör.. Inga jätte tunga script och kod som ska installeras här inte.. Förstår att folk blir upprörda, det hade jag varit.
|
Citat:
|
Citat:
//Björn |
Dåligt.
|
Följande återfinns på en av initiativtagarnas hemsidor
Citat:
|
Kanske dags att flytta det här inlägget från avdelningen "Nyheter" till avdelningen "Mindre betydelsefulla misslyckanden i det förflutna".
|
Citat:
|
Loopis parkeringssidor visar fortfarande upp en jättebanner för Helpfirefox.com. Verkar rätt bra organiserat detta.
|
Citat:
|
Nu vet man varför Loopia har råd att sälja domäner billigt :D
;) |
Förutom att sidan fortfarande ligger nere, utan en vettig förklaring, så kan man ju undra varför en webbläsare med miljoner och åter miljoner användare behöver denna hjälp.
Det som också får mig gundersam är att man från Loopia skriver att man avsåg att flytta sidan till en annan serverhall för att klara belastningen från USA.... Hur står det egentligen till med kapaciteten hos Loopia? Borde man inte klara detta från sin egna hall? Eller var det en annan egen hall man avsåg? Nå, jag hann aldrig med, men just nu känbns det ju bra att jag slapp bli av med pengar för en hype som kom av sig innan den knappt började... |
Citat:
Dessutom kunde de väl bara lägga in en hänvisningslänk till Firefox på Loopias startsida. Det är bara att ta en sådan som Google AdSense tillhandahåller. Då kan de dessutom tjäna pengar på att stödja Firefox - och kanske köpa lite nya servers för pengarna, vad vet jag. |
Jag kan bara hålla med och pusta ut för att jag inte anmälde mig, vilket jag var väldigt nära att göra.
mer robertsson; när du säger att det skulle kunna vara juridiska problem, hur skulle detta kunna strida mot något, det är ju som att ta betalt för banners eller vilken annan annonsform du vill. Känns konstigt att ett så seriöst företag som loopia inte kan sköta detta bättre. |
Jag har nu fått mail från Loopia att en återbetalning är på gång. En förklaring kommer lite senare skriver dom.
Det juridiska som jag misstänker är att Firefox troligtvis på nått sätt är ett registrerat varumärke. Och då kan man knappas utnyttja deras namn för att dra in pengar, oavsett vad ändamålet är. Men det är som sagt min spekulationer. |
okej, missuppfattade dig lite alltså.
Men sidan kommer att läggas ner med tanke på att de betalar tillbaka allt? |
Dear advertiser,
As you may have noticed, HelpFirefox.com has been closed since Friday. We were asked to do this by the Mozilla Corporation until we have reached an agreement on how to proceed with this campaign site. They don't disapprove with our fund raising campaign and goal; but there are some parts that we haven't cleared out before, which we need to discuss further. We are now focusing on finding a good solution, before we can continue. They do understand that our intentions are good and we strongly believe that we will be able to re-open in the near future and reach our goal of raising $1.000.000 to fund the development of the Firefox web browser. In the meantime we have made a full refund to all advertisers. Our company (Loopia) will make a separate donation of $13.800 to the Mozilla Foundation. This is the amount of money that we managed to raise through selling pixel ads in less than 24 hours. During that one day when HelpFirefox.com was online, the site became a huge success. The site and the advertisers received press coverage in media all over the world. Within its first 24 hours HelpFirefox.com received more than 15.000 visitors and the pixel ads got thousands of clicks. The open-source community and the fans of Firefox proved that Alex Tew's idea (the guy behind MillionDollarHomePage.com) will work more than just one time. As for now, we wish to thank all of our advertisers for the tremendous support and positive feedback. We would never have made it so far without you and we hope that we can continue our cooperation in the future. Several people offered their assistance with the site and we will get back to them before the next launch. If you are interested in helping out with this campaign, always feel free to contact us about it. This is the basic and wonderful idea of open-source; to work together for a common goal. All the best, The crew of HelpFirefox.com (Sam, David and Jonathan) |
Citat:
Citat:
|
Det är ju lite intressant att IDG slår upp det hela så stort och sedan inte ens skriver en notis om problemen...
|
Citat:
|
Citat:
|
Verkar lite skumt med alla dessa miljondollar sidor. Jag får intrycket av att de läggern er projektet så snart de fått in lite pengar, eller är det bara jag som har problem att komma in på originalsidan?
|
Citat:
http://news.netcraft.com/archives/2006/01/...age_outage.html Du är förmodligen inte ensam om detta. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:13. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson