WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Serversidans teknologier (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=4)
-   -   Bouncade mail (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=11412)

N!cklas 2005-12-19 09:31

Får en massa mail-error av denna typ:
Citat:

This message was created automatically by mail delivery software.
A message that you sent has not yet been delivered to one or more of its
recipients after more than 24 hours on the queue on server.bluecow.se.

The message identifier is: 1Enqlf-000NDD-Qn
The subject of the message is: Nytt anv?ndarkonto
The date of the message is: Sat, 17 Dec 2005 23:07:31 -0600

The address to which the message has not yet been delivered is:

[email protected]
Delay reason: SMTP error from remote mail server after RCPT
TO:<[email protected]>:
host mx2.bredband.net [195.54.107.222]: 450 <[email protected]>:
Sender address rejected: Domain not found

No action is required on your part. Delivery attempts will continue for
some time, and this warning may be repeated at intervals if the message
remains undelivered. Eventually the mail delivery software will give up,
and when that happens, the message will be returned to you.

Oftast slutar det med ett failure-mail... Det verkar bara vara mail till @bredband.net som är problem (något enstaka annat också), så vad göra?

Jonas 2005-12-19 10:01

Eftersom det fungerar för övriga medlemmar så är nog felet hos BBB.

Fråga din hosting leverantör om dom upplever fel med anslutning till BBB.
Annars kontakta deras support om det.

Standout 2005-12-19 10:05

Jag har samma problem med kunder som använder bredband.net-adresser.

N!cklas 2005-12-19 10:08

Då känns det lite bättre.... Kollar med BBB

zoran 2005-12-19 10:10

Citat:

Originally posted by N!cklas@Dec 19 2005, 10:31
Får en massa mail-error av denna typ:
Citat:

This message was created automatically by mail delivery software.
A message that you sent has not yet been delivered to one or more of its
recipients after more than 24 hours on the queue on server.bluecow.se.

The message identifier is: 1Enqlf-000NDD-Qn
The subject of the message is: Nytt anv?ndarkonto
The date of the message is: Sat, 17 Dec 2005 23:07:31 -0600

The address to which the message has not yet been delivered is:

[email protected]
Delay reason: SMTP error from remote mail server after RCPT
TO:<[email protected]>:
host mx2.bredband.net [195.54.107.222]: 450 <[email protected]>:
Sender address rejected: Domain not found

No action is required on your part. Delivery attempts will continue for
some time, and this warning may be repeated at intervals if the message
remains undelivered. Eventually the mail delivery software will give up,
and when that happens, the message will be returned to you.

Oftast slutar det med ett failure-mail... Det verkar bara vara mail till @bredband.net som är problem (något enstaka annat också), så vad göra?

Den säger PRECIS vad du ska göra. Kolla din "sender address". Vissa servrar kontrollerar att domänen i avsändaradressen finns för att bekämpa spam. Vissa servrar gör inte det. Om du har rapakalja i avsändaradressen, så kommer din mail studsa från dessa servrar (med all rätt).

zoran 2005-12-19 10:12

För övrigt bör det tilläggas att BBB kommer knappast göra något åt saken här. Deras server är högst troligt rätt konfigurerad. Frågan är om leverantören av din mail har rätt saker i sin DNS.

studiox 2005-12-19 10:49

Citat:

Originally posted by N!cklas@Dec 19 2005, 10:31
Får en massa mail-error av denna typ:
Citat:

This message was created automatically by mail delivery software.
A message that you sent has not yet been delivered to one or more of its
recipients after more than 24 hours on the queue on server.bluecow.se.

The message identifier is: * * 1Enqlf-000NDD-Qn
The subject of the message is: Nytt anv?ndarkonto
The date of the message is: * *Sat, 17 Dec 2005 23:07:31 -0600

The address to which the message has not yet been delivered is:

*[email protected]
* *Delay reason: SMTP error from remote mail server after RCPT
TO:<[email protected]>:
* *host mx2.bredband.net [195.54.107.222]: 450 <[email protected]>:
* *Sender address rejected: Domain not found

No action is required on your part. Delivery attempts will continue for
some time, and this warning may be repeated at intervals if the message
remains undelivered. Eventually the mail delivery software will give up,
and when that happens, the message will be returned to you.

Oftast slutar det med ett failure-mail... Det verkar bara vara mail till @bredband.net som är problem (något enstaka annat också), så vad göra?

Meddelandet säger ju exakt vad som är fel:
host mx2.bredband.net [195.54.107.222]: 450 <[email protected]>:
Sender address rejected: Domain not found
--------------------

Av någon anledning så kan den inte göra antaligen en uppslagning, eller en korrekt uppslagning mot forum24.se
Det verkar dock konstigt då domänen finns, MX finns och det går att connecta.

BBB som gjort fel tror jag.

Jonas 2005-12-19 11:24

Citat:

Originally posted by studiox@Dec 19 2005, 11:49
Av någon anledning så kan den inte göra antaligen en uppslagning, eller en korrekt uppslagning mot forum24.se
Det verkar dock konstigt då domänen finns, MX finns och det går att connecta.
BBB som gjort fel tror jag.

inte tvunget.

Kan vara antispam mjukvara som ger felet.

Jag vet ett antal mjukvaror som gör det. Är något fel i mailet eller om man försöker relay:a mail så kan man specificera felmeddelandet.

I detta fal talar det tex. om att domänen inte hittas.

studiox 2005-12-19 12:05

Citat:

Ursprungligen postat av Jonas
Citat:

Ursprungligen postat av studiox
Av någon anledning så kan den inte göra antaligen en uppslagning, eller en korrekt uppslagning mot forum24.se
Det verkar dock konstigt då domänen finns, MX finns och det går att connecta.
BBB som gjort fel tror jag.


inte tvunget.

Kan vara antispam mjukvara som ger felet.

Jag vet ett antal mjukvaror som gör det. Är något fel i mailet eller om man försöker relay:a mail så kan man specificera felmeddelandet.

I detta fal talar det tex. om att domänen inte hittas.

i så fall gör ju mjukvaran fel.

Jag vet att BBB börjat införa ett skydd mot spam där man måste skicka meddelandet två gånger innan det går fram första gången. Jag råkade ut för det till bredband.net - Dock stod det tydligt vad jag skulle göra i reply meddelandet för att få det att fungera.

anders.n 2005-12-19 14:09

Citat:

Originally posted by studiox@Dec 19 2005, 13:05
Jag vet att BBB börjat införa ett skydd mot spam där man måste skicka meddelandet två gånger innan det går fram första gången. Jag råkade ut för det till bredband.net - Dock stod det tydligt vad jag skulle göra i reply meddelandet för att få det att fungera.
Aha!

Pratade senast imorse med en kund som ibland hade problem med att ta emot e-post (BBB skyllde på antivirusprogrammet). Han fick inga felmeddelanden, men betydligt mindre antal e-postmeddelanden än han borde, och han hade bett flera kompisar skicka till honom, men bara vissa kom fram. Jag frågade bland annat om han visste om BBB hade något antispam-filter..

Kod:

rcpt to: [email protected]
450 <[email protected]>: Recipient address rejected: Greylisted for 300 seconds
(seehttp://isg.ee.ethz.ch/tools/postgrey/help/bredband.net.html)

Det kan förklara varför han ofta inte får några brev. 300 sekunder? 5 minuter? Rätt säker på att det finns e-postservrar som tar längre tid än så på sig innan de försöker skicka breven igen...

Greylisting i sig kan (i dagsläget) starkt skära ner på mängden spam, men.. om man inte implementerar det rätt kan det ju ställa till problem också..

De kanske har längre tid än fem minuter egentligen, men.. uppenbarligen ställer det till problem för deras kunder.

studiox 2005-12-19 17:20

Citat:

Originally posted by anders.n@Dec 19 2005, 15:09


Kod:

rcpt to: [email protected]
450 <[email protected]>: Recipient address rejected: Greylisted for 300 seconds
(seehttp://isg.ee.ethz.ch/tools/postgrey/help/bredband.net.html)

Det kan förklara varför han ofta inte får några brev. 300 sekunder? 5 minuter? Rätt säker på att det finns e-postservrar som tar längre tid än så på sig innan de försöker skicka breven igen...

Greylisting i sig kan (i dagsläget) starkt skära ner på mängden spam, men.. om man inte implementerar det rätt kan det ju ställa till problem också..

De kanske har längre tid än fem minuter egentligen, men.. uppenbarligen ställer det till problem för deras kunder.

Precis det jag tänkte på. Hade inte koll på den typen av spamfilter förut, använder själv bara vanliga blacklists.

Eftersom min mailserver inte hade stöd för det så gjorde den inget. Meddelandet som skickas är ju en user not found kanske.. Men skickar man efter 5 minuter så hittas den igen ;)

Max 2005-12-19 19:53

Idé: Jag tror att det kan vara att det saknas reverse lookup för ip-numret?

jonny 2005-12-19 20:38

Bör inte ha något med reverse-dns att göra. Däremot finns det bara en namnserver specificerad hos Nic-se för forum24 .se, det bör vara minst två.

N!cklas 2005-12-20 11:28

Oops, missade fortsättningen i väntan på svaret från BBB.... Ska se om jag kan ordna något själv för att lösa detta

N!cklas 2005-12-20 13:49

Gör er redo för ett gott skratt...

Från vilken e-postadress tror ni jag skickade mailet till BBB?? Självklart en forum24-adress... Hur länge tror ni jag får vänta på svar...

NuCo 2005-12-20 18:58

Vi hade liknande problem på jobbet men där fick alla våra kunder och leverantör besked om att mailen ligger i kö och kunde inte levereras för stunden för att vårt master konto inte fanns. Skumt som fan .. men men..

Efter samtal till webbhotellet som har hand om vår email så visade sig att dem hade satt högre spamskydd på alla inkommande mail till deras servrar. Så fort detta sänktes till den normala nivån återgick allt till att fungera som vanligt. Tippar på att det är spamskydden som ställer till det.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:16.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson