WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   E-kommers (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Skicka som brev, hur många "försvinner"? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=11014)

robbanf 2005-11-25 09:25

Jag ska sälja en produkt som kostar runt 200 kronor, och vill gärna skicka dessa som brev då det blir billigast. Problemet är ju att de inte går att söka efter och det finns inga garantier för att de kommer fram. Jag kan även tänka mig att det finns mindre ärliga kunder som hävdar att de aldrig tagit emot produkten trots att de gjort det.

Finns det nåt bra sätt att lösa det här? Att skicka som rekommenderat skulle nog avskräcka de flesta med tanke på priset. I och för sig skulle jag kunna subventionera fraktkostnaden och endast ta betalt för ett vanligt brev men då sjunker ju givetvis min vinst ganska dramatiskt. Detta får jag väl då ställa mot hur mycket svinn det blir om jag skickar som vanligt brev.

Tips om detta?

/ Robban

David 2005-11-25 09:28

Vad är din marginal på den produkten? Om du tvingas betala 180 kr för en borttappad försändelse som du skulle tjäna 20 kr på så vill du nog undvika att tappa bort några.

robbanf 2005-11-25 09:41

Jag skulle tjäna ca 80 kronor om jag säljer för 200.

b_andersson 2005-11-25 09:52

Sveriges radio gjorde en undersökning angående hur många brev som försvinner / blir försenade, nu är den gjord i alldeles för liten skala för att vara rättvis men du får iaf ett grepp om hur det ligger till:

Länk.

//Björn

backen 2005-11-25 09:59

Jag har skickat runt 500 brev om året i tre år och värdet snittar nog runt 300-400:-.
Jag har hittils inte förlorat ett enda brev. Ingen kund har klagat över det ännu.
Vid postförskott däremot händer det ganska ofta att kundens avi inte kommer fram. Påstår dom i alla fall.

Men för att göra ett säkert antagande behövs väll mer än 1500 försändelser och kanske varierar det beroende på kundgrupp.

David 2005-11-25 10:07

Hursomhelst förlorar vi mycket färre brev nu på senare år än vi gjorde tidigt, kanske fungerar posten bättre nu än förr. Något du måste tänka på är att ha bra emballage som inte går sönder, tydliga adressetiketter och dito frankering. Också tydlig returadress för de fall då försändelsen måste gå tillbaka.

Lindahl 2005-11-25 10:07

Att försändelsen försvinner är nog inte det stora problemet, jag skulle vara mer orolig för att kunden påstår att försändelsen inte kommit fram även om den gjort det. Detta är anledningen till att jag kör med rekommenderat, men då handlar det ju också om varor i en annan prisklass.

webbteknik 2005-11-25 10:29

Jag har skickar runt 500-600 vadderade kuvert om året med varor som kunder köpt. Skickar dessa som helt vanlig post, dvs inte postförskott eller rekomenderat.

Hittils har inte ett endaste försvunnit (är väl uppe i kanske en 3000 försändelser nu totalt).

För att trygga mig mot kunder som påstår att de inte fått varan fast det har det, dvs försöker blåsa mig så framgår alltid följande info vid köp:
All postgång sker HELT PÅ EGEN RISK. Vill ni inte riskera att inget händer era paket på vägen har ni allit möjlighet att komma hit (info om var vi finns) och själv hämta. Allternativt betala XXkr extra för att få brevet att skickas som rekommenderat, då tar vi fullt ansvar för postgången och ersätter bortkommen vara.

Detta har funkar väldigt bra och händer max 1-2 gånger om året att någon vill ha skickat som rekommenderat.

robbanf 2005-11-25 10:33

Okej, det låter ju som om det inte är något egentligt problem detta.

Att friskriva sig så som webbteknik gjort är nog en bra idé, då lär man skrämma bort de som medvetet vill luras, och samtidigt kan man ändå om man vill ersätta försvunna brev för att få en stor dos extra goodwill.

Fredrik 2005-11-25 10:35

För oss försvinner/försenas ganska mycket brev varje år. Vi skickar runt 10-12.000 brev varje år och cirka 1500 REK. I år har väl ungefär 20% av rek-breven varit försenade. ett par såpass att kunden inte haft använding för innehållet. Totalt tror jag 3 eller 4 rek totalt försvunnit....

Av de vanliga breven är det vanligaste att de komemr tillbaks till oss med adressat okänd....vi kollar upp adressen, den stämmer, skickar igen och brevet kommer fram...och vi har fått betala ett frimärke till i onödan..helt sjukt!

Har haft många arga dialoger med posten under de senaste två åren...jag anser att posten är ett nödvändigt ont.

jaja har ju inget val så..

Eclipse 2005-11-25 13:40

De flesta är rätt ärliga. Det är rätt smidigt att bara lägga på lådan. Allt krångel & extra arbete för att skicka rek. brev ska inte heller underskattas.

Även om du med en krångligare postgång skulle få 100% täckning kanske det är att föredra med en avsevärt mindre byråkratisk postgång att få ett litet svinn.

I längden kanske du till och med tjänar på ett litet svinn! Du kan ägna dig åt annat, och det är en vinst i sig. Men som sagt, min bedömning är att de flesta är ärliga och att man köper en vara för att man vill ha den, inte för att blåsa någon.

(I syfte att blåsa någon är 200:- inte så mycket...)

***
Som en extra åtgärd kan du ha en kontroll av personnummer. Det finns sckript för detta på Internet. Om folk inte vill lämna dessa på hemsidan eller över e-post kan man erbjuda dom som är oroliga att ringa in sin beställning.

Det gjorde jag en gång och det var inga problem

Du kan också sätta upp en server bakom https:// och trafiken blir då krypterad och svårare att spåra.

Ja... många varianter i denna tråden! Hoppas du får lite tips på nåt du kan använda eller bli inspirerad av!

Patek Philippe 2005-11-25 14:16

Vi skickar ca 4000 brev per år med varor som har ett snittvärde på ca 450 kr. I år har ett brev försvunnit, ett otal har dock kommit tillbaka till oss trots rätt adress.

Gonte 2005-11-26 12:29

Citat:

Originally posted by backen@Nov 25 2005, 10:59
Vid postförskott däremot händer det ganska ofta att kundens avi inte kommer fram. Påstår dom i alla fall.
Vilket inte borde inebära något problem, om de har rätt när de säger att de inte fått avin så får de en påminnelse efter ca. 2 veckor (om du inte valt förkortad liggtid), jag vet inget fall där både orginalavin och påminnelsen kommit bort i postgången, så de som påstår det bluffar nog för att de antingen ändrat sig eller inte kan betala...

vco-systems 2005-11-26 21:19

Citat:

Originally posted by robbanf@Nov 25 2005, 10:25

Finns det nåt bra sätt att lösa det här? Att skicka som rekommenderat skulle nog avskräcka de flesta med tanke på priset. I och för sig skulle jag kunna subventionera fraktkostnaden och endast ta betalt för ett vanligt brev men då sjunker ju givetvis min vinst ganska dramatiskt. Detta får jag väl då ställa mot hur mycket svinn det blir om jag skickar som vanligt brev.
Tips om detta?
/ Robban

Varför inte tilllämpa förskottsbetalning, med möjlighet att välja om man istället vill ha försändelsen skickad via rek.brev (och faktura).
Jag säljer produkter i prisklassen 20-30:- + frakt, där kunderna själv väljer hur de vill ha varorna skickade och betala. De allra flesta väljer att betala i förskott, men de finns de som vill att man skickar som rekommenderat och faktura istället trots att kostnaden för detta är högre än priset.

jonny 2005-11-26 23:45

Alternativt tar du risken och skickar rek till de kunder som "inte fått" varan. Beroende på hur det fungerar.

Kunder som "inte fått" varan markerar du i ditt kundregister så de får det hela som rek vid ny beställning.

Angående post som kommer i retur brukar vi kontrollera adressen och slänga på en lapp med texten "eftersändes" och folkbokföringsadressen respektive adressen som är registrerad hos Bolagsverket. Därefter postar vi samma kuvert utan att frankera igen. Posten har i alla fall inte klagat ännu.

hedberg 2005-12-12 05:39

Vi erbjuder våra kunder rekommenderat brev, men de kan VÄLJA själva om de vill ha det som vanligt brev till lägre fraktpris - men dock mot att de själva tar risken om det försvinner.

Dock har inte ett enda brev kommit bort, däremot ett som postmaskinen rev upp och där delar av innehållet hittades av Posten. Där ersatte vi kunden med nya varor.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:16.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson