WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Domännamn (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=16)
-   -   [Hjälp] Chatroulette.com vill att jag ska överlåta min domän (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1067589)

Logotyp24 2016-11-19 23:28

[Hjälp] Chatroulette.com vill att jag ska överlåta min domän

Hej!

Jag äger domänen chatroulette.xyz och har nu blivit kontaktad av någon person från Stockholm som är ansvarig för chatroulette.com. Där det står att ägaren Andrew vill att jag för över min domän till honom.

Jag har försökt kontakta ägaren här som har chatroulette.se / .no för att se om han har blivit kontaktad också men han loggade in senaste 2015. Så jag tänkte vända mig hit också för lite hjälp.

Detta skrev han i mejlet:
http://puu.sh/snQhW/0df10144dd.png

och här kan ni se screenshots på texten från PDF:n han bifogade:
1. Text från PDF - 1
2. Text från PDF - 2
3. Text från PDF - 3

Vad tror ni om detta? Vad hade ni gjort? Hur kommer det sig att Chatroulette.se / .no får ha sina domäner?

Hälsningar
Simon

jayzee 2016-11-20 09:31

Nu är jag osäker vilka avgifter är involverade gällande tvist om en .xyz domän, men vore det en .se domän hade jag sagt sälj för 7k, vill de överklaga till IIS kostar det de 8k ;)

[chatroulette].se domänen verkar iaf. vara registrerad på en adress i USA, jag misstänker hans trademark inte gäller där utan enbart EU.

Logotyp24 2016-11-20 12:01

Tackar, jag har noll koll också gällande avgifter och så men deras trademark är även i USA.

Hälsningar
Simon

goose 2016-11-20 12:08

..eller så kan det ju vara så att chatroulette.se/no fått liknande brev i dagarna också?

Logotyp24 2016-11-21 01:25

Kan hända, vad hade ni gjort? Gett dom domänen eller tagit betalt en summa?

Maxjohan 2016-11-22 16:54

Citat:

Ursprungligen postat av Logotyp24 (Inlägg 20521120)
Kan hända, vad hade ni gjort? Gett dom domänen eller tagit betalt en summa?

Jag hade gett dom domänen. Finns ändå inget större värde i den. Hade varit annat om det var typ Candy.xyz som ville åt en Candy.com... då hade jag slagits för livet för att behålla ägandet.

lazat 2016-11-22 22:30

Be dom höra av sig på Svenska.

Internet Sweden 2016-11-28 14:24

Citat:

Ursprungligen postat av Logotyp24 (Inlägg 20521093)
Hej!

Jag äger domänen chatroulette.xyz och har nu blivit kontaktad av någon person från Stockholm som är ansvarig för chatroulette.com. Där det står att ägaren Andrew vill att jag för över min domän till honom.

Jag har försökt kontakta ägaren här som har chatroulette.se / .no för att se om han har blivit kontaktad också men han loggade in senaste 2015. Så jag tänkte vända mig hit också för lite hjälp.

Detta skrev han i mejlet:
http://puu.sh/snQhW/0df10144dd.png

och här kan ni se screenshots på texten från PDF:n han bifogade:
1. Text från PDF - 1
2. Text från PDF - 2
3. Text från PDF - 3

Vad tror ni om detta? Vad hade ni gjort? Hur kommer det sig att Chatroulette.se / .no får ha sina domäner?

Hälsningar
Simon

Simon,

Skillnaden mellan .se och .xyz är att .se-domänen registrerades 2009-12-03.
(.no-domänen registrerades 2011-05-20. Norge tillhör heller inte EU.)

Andrey Ternovskiy´s varumärkesregistrering inom EU (klasserna 35, 38 och 42) registrerades sedan 2012-12-04.

(Så rent generellt sett, så kan .se/.no-registreringarna inte skett i ond tro), medan .xyz-domänen registrerats (2014-07-11) efter varumärkesregistreringen, vilket CSC sannolikt uppmärksammat.

Domännamnsregistreringen gör i sig inte intrång på Andrey´s registrerade rättigheter, eftersom han skyddat 3 av 45 klasser, men då verksamhetsanvändningen av .xyz-domänen, "av allt att döma" är likartad som den skyddade verksamheten, så skulle jag gissa att det är anledningen till att innehavaren genom TM-ombudet CSC kontaktat dig.

--
Men ovan är inte mer än mina privata spontana reflektioner och ska inte uppfattas på annat sätt än så. Om jag var i din situation, så skulle jag "Välja mina fighter!"

Rbin 2016-12-07 10:28

Jag har själv blivit kontaktat cirka fem gånger genom åren av olika företag.
Jag har alltid fegat ur och gett upp med rädsla för höga kostnader.

Ibland ångrar jag att jag inte körde på och begärde pengar för domänerna istället.

chatroulette 2017-03-22 15:21

Citat:

Ursprungligen postat av Internet Sweden (Inlägg 20521203)
Simon,

Skillnaden mellan .se och .xyz är att .se-domänen registrerades 2009-12-03.
(.no-domänen registrerades 2011-05-20. Norge tillhör heller inte EU.)

Andrey Ternovskiy´s varumärkesregistrering inom EU (klasserna 35, 38 och 42) registrerades sedan 2012-12-04.

(Så rent generellt sett, så kan .se/.no-registreringarna inte skett i ond tro), medan .xyz-domänen registrerats (2014-07-11) efter varumärkesregistreringen, vilket CSC sannolikt uppmärksammat.

Domännamnsregistreringen gör i sig inte intrång på Andrey´s registrerade rättigheter, eftersom han skyddat 3 av 45 klasser, men då verksamhetsanvändningen av .xyz-domänen, "av allt att döma" är likartad som den skyddade verksamheten, så skulle jag gissa att det är anledningen till att innehavaren genom TM-ombudet CSC kontaktat dig.

--
Men ovan är inte mer än mina privata spontana reflektioner och ska inte uppfattas på annat sätt än så. Om jag var i din situation, så skulle jag "Välja mina fighter!"

sent på bollen här, men vi behöver alltså inte vara oroliga för att bli av med domänen chatroulette.se? Nej, vi har inte fått något mail vad jag vet.... Och hade givetvis inte en aning om Andreys site när jag registrerade domänen. Tyckte namnet var passande till min ide. (en hemsida där man skulle livechatta random)

Internet Sweden 2017-03-23 00:05

Citat:

Ursprungligen postat av chatroulette (Inlägg 20522558)
sent på bollen här, men vi behöver alltså inte vara oroliga för att bli av med domänen chatroulette.se? Nej, vi har inte fått något mail vad jag vet.... Och hade givetvis inte en aning om Andreys site när jag registrerade domänen. Tyckte namnet var passande till min ide. (en hemsida där man skulle livechatta random)

Jag är ingen tvistlösare, men som jag skrev så går det ju inte tat hävda att ni registrerat domänen i "ond tro" då det skett 3 år innan varumärket registrerats. Så ni lär inte tappa den baserat på det. Som är ett av tre kriterier som behöver vara uppfyllda för en tvistlösning för .se-domäner.

Citat:

Samtliga av följande tre kriterier måste vara uppfyllda för att du ska vinna framgång, det gäller även vid påskyndat förfarande:

Du måste ha en rättighet (till exempel varumärke eller firma) med giltighet i Sverige;
den som nu innehar domännamnet ska ha handlat i ond tro när han eller hon registrerade eller använde domännamnet;
den som nu innehar domännamnet ska inte heller ha en rätt eller ett berättigat intresse till domännamnet.
https://www.iis.se/domaner/tvistlosn...or-en-ansokan/

Lancelot 2017-03-30 15:39

.se är relativt safe enligt mig, tänker på samma sak som internetsweden skrivit.
Xyz domänen bör du dock sälja till dem, iaf försöka. Sälj den för 8k då det kostar lika mycket för dem att anmäla tvisten, att bara köpa loss domänen tar betydligt minre tid. :)

chatroulette 2018-02-06 15:28

nu har även vi (.se) fått en begäran att överlåta domänen till Andrey. Vad säger panelen om detta?

(jobbar just nu på att få upp en videochatt-site, går dock lite trögt då min kodare har lite problem med webrtc...)

chatroulette 2018-03-12 21:34

de här med "ond tro"

kan man anses som att inte ha registrerat en domän i "ond tro", men ändå "åka dit" på att man använder den i "ond tro"

dessa som nu vände sig till trådstartaren här hävdar att jag använder domänen i ond tro....

chatroulette 2018-06-15 19:34

spännande, verkar inte vara ett solklart fall

men med tanke på hur många tvister dom vunnit (googla "chatroulette +wipo") så är man väl chanslös ändå....

Skulle varit avgjort den 12e juni...

"Dear Parties,

Please be informed that, due to exceptional circumstances, the date by which the Arbitrator is required to forward its decision to the WIPO Center has been extended to June 22, 2018."

chatroulette 2018-06-25 18:35

det gick åt helvete, tvistlösaren hävdar "ond tro"(varumärkesansökan gjordes i mars 2010)...och att jag inte har något berättigat intresse i domännamnet....

chatroulette 2018-07-17 20:41

hmm..... .org fick behålla sin

http://www.wipo.int/amc/en/domains/s...ase=D2018-0201

Ingo 2018-07-17 20:54

Du får säga till om de kräver att du ska byta användarnamn ;-)

audemars 2018-07-20 21:38

Citat:

Ursprungligen postat av chatroulette (Inlägg 20526611)
det gick åt helvete, tvistlösaren hävdar "ond tro"(varumärkesansökan gjordes i mars 2010)...och att jag inte har något berättigat intresse i domännamnet....

Bara att göra ägarbyten med jämna mellanrum så det blir svårt att driva någon tvist.

chatroulette 2018-07-21 12:42

.org var inte avgjorde när min tvist inleddes...den hade ju kunnat vara lite prejudicerande?

ni som kan detta, är det pga att jag inte la pengar på en jurist jag torskade detta?

antar att det inte finns något att göra nu när den är överförd o klar....dåligt hanterat av mig! :-/

chatroulette 2018-10-10 08:32

antar attt man inte kan överklaga WIPO domar?

men märkligt att jag blev av med min när .org klara sig...

Captain Thailand 2018-10-10 10:12

Citat:

Ursprungligen postat av chatroulette (Inlägg 20527303)
antar attt man inte kan överklaga WIPO domar?

men märkligt att jag blev av med min när .org klara sig...

Har inte läst igenom tvistemålet, men jag håller med om att det var lite märkligt.

Kackalorum 2018-10-10 10:53

Men det står väl att du klarade dig?

Citat:

7. Decision
For the foregoing reasons, the Complaint is denied.
Om jag fattar det hela rätt?

troeglori 2018-10-10 11:12

Citat:

Ursprungligen postat av Kackalorum (Inlägg 20527305)
Men det står väl att du klarade dig?

Om jag fattar det hela rätt?

Länken avser .org.

Kackalorum 2018-10-10 14:23

Citat:

Ursprungligen postat av troeglori (Inlägg 20527306)
Länken avser .org.

Aha, tack, Mea Culpa

chatroulette 2018-10-20 00:24

kommentar från Flashback, vad säger WN?

Har läst beslutet och får nog säga att motiveringen är högst tveksam. Till att börja med påstår sökanden felaktigt att varumärket söktes innan din registrering;
"The disputed domain name <chatroulette.se> was registered on December 3, 2009, which is shortly after the filing date of the Petitioner’s trademarks..."

Vidare anför tvistlösaren att:
"Probably (men ej säkert), the Domain Holder knew of the almost immediately famed website, ran by the Petitioner under the domain name <chatroulette.com>, already at the point of time of the registration of the disputed domain name. In particular as the Domain Holder has emphasized that he was interested in starting such a chat website of his own before the Petitioner’s website became active. However, it has not been demonstrated that the Petitioner already by then had a legally binding right in Sweden to the trademarks CHATROULETTE (varumärket ansöktes alltså året efter). However, pretty soon after (knappast relevant) the launch of the “www.chatroulette.com” website, relevant trademarks were filed in 2010 by the Petitioner and they probably (luddigt igen) very quickly became highly recognized in interested groupings worldwide. By the continuous use of the Petitioner’s website, the Domain Holder must have known of the CHATROULETTE trademarks (nej - eftersom dessa inte fanns vid tiden för registrering) and the website running the chat service under “www.chatroulette.com”, what does, according to the Arbitrator, demonstrate bad faith of the holder of the disputed domain name by that use. The Petitioner further finds that the use of the disputed domain name, identical to the Petitioner’s CHATROULETTE trademark (vilka återigen inte fanns vid tiden för registrering), to offer services competing with those of the Petitioner, is additional evidence of bad faith.

Jag har nog aldrig sett ett så här dåligt underbyggt beslut med så många "probably", "should have", "pretty soon after", etc. Mycket märkligt. Däremot kan man hävda att Chatroulette.com snabbt blev mycket känt och bygga ond tro på det, men tvistlösaren fokuserar snarare på varumärkesskyddet som inte fanns istället för att tvinga sökanden att på ett mer omfattande sätt bevisa hur välkänd hemsidan faktiskt var vid den tidpunkten.

side 2018-11-23 14:00

Intressant att de kontaktar dig. Är det liknande namn de har?
Varför stämmer inte du dem om du har rätt till domännamnet. Reverse hijacking

chatroulette 2018-11-23 22:43

Citat:

Ursprungligen postat av side (Inlägg 20527677)
Intressant att de kontaktar dig. Är det liknande namn de har?
Varför stämmer inte du dem om du har rätt till domännamnet. Reverse hijacking

vad kostar det att stämma tro?

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:18.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson