WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Köp & Sälj (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=26)
-   -   Epost databas (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1064729)

ReimerSandberg 2015-04-30 11:26

Epost databas

Hej!

Jag har 1.200 000 st testade
e-postadresser som vi köpt på oss under 2 års tid. De har alltid gett oss varma kontakter att arbeta med
tack vare våra nyhetsutskick.

E-postdatabasen innehåller 88 olika kategorier eller branscher samt
beslutsfattare i Sveriges företag, Kommuner och Landsting. Jag söker nu EN
seriös uppköpare till denna kvalitativa kontaktdatabas, då vi beslutat att sälja den vidare till något företag eller privatperson som kan bruka den med ansvarskänsla för eget bruk.

En unik möjlighet att kunna marknadsföra sig smart till en mycket
låg kostnad.
Priset är 4 öre/ st (ord. pris ca 4 kr st via allabolag.se)och gäller endast köp av hela databasen.

Ta chansen att jobba med Sveriges vassaste epost lista redan idag!

Vänligen.

Robin

KristianE 2015-04-30 22:00

Vänligen ta bort samtliga adresser som tillhör vår domän.

empty 2015-05-01 10:27

Gör alla nöjda, släng listan.

ReimerSandberg 2015-05-01 10:57

Hej på er :) För det första är detta en lista som vi jobbat med under två års tid och alltid rensat ut ALLA företag som inte varit intresserade av att få mer mejl från oss, dessutom är det 2015 och ett väldigt bra sätt att arbeta då de flesta föredrar ett intressant mejl istället för en jobbig telefonförsäljare :) Trevlig helg på er alla!

KristianE 2015-05-01 11:20

Citat:

Ursprungligen postat av ReimerSandberg (Inlägg 20509149)
Hej på er :) För det första är detta en lista som vi jobbat med under två års tid och alltid rensat ut ALLA företag som inte varit intresserade av att få mer mejl från oss, dessutom är det 2015 och ett väldigt bra sätt att arbeta då de flesta föredrar ett intressant mejl istället för en jobbig telefonförsäljare :) Trevlig helg på er alla!

Du svarade inte på mitt krav. Har du tagit bort oss? Vi är inte intresserade av att vara med.

ReimerSandberg 2015-05-01 11:21

KristianE, vem har sagt att ni är med vår lista?

Lidback85 2015-05-01 12:36

Hade det inte varit lättare att kolla igenom listan efter KristianE's domän och återkopplat med ett svar i tråden "Ja den fanns med, men är nu borttagen" eller "Har kollat upp det, och hittar inget med din domän i listan". Istället för att fråga vem som har sagt att de är med i listan.

ReimerSandberg 2015-05-01 12:43

Dom är inte med.

Conny Westh 2015-05-01 12:46

Citat:

Ursprungligen postat av ReimerSandberg (Inlägg 20509115)
Hej!

Jag har 1.200 000 st testade
e-postadresser som vi köpt på oss under 2 års tid. De har alltid gett oss varma kontakter att arbeta med
tack vare våra nyhetsutskick.

E-postdatabasen innehåller 88 olika kategorier eller branscher samt
beslutsfattare i Sveriges företag, Kommuner och Landsting. Jag söker nu EN
seriös uppköpare till denna kvalitativa kontaktdatabas, då vi beslutat att sälja den vidare till något företag eller privatperson som kan bruka den med ansvarskänsla för eget bruk.

En unik möjlighet att kunna marknadsföra sig smart till en mycket
låg kostnad.
Priset är 4 öre/ st (ord. pris ca 4 kr st via allabolag.se)och gäller endast köp av hela databasen.

Ta chansen att jobba med Sveriges vassaste epost lista redan idag!

Vänligen.

Robin

Har du skriftligt avtal med källan att du får sälja dessa adresser vidare? Om du köpt adresserna från allabolag eller andra adresskällor så har du troligen ingen rätt att sälja dessa vidare.

Eftersom det är 1,2 miljoner epostadresser så är det osannolikt att du har den kvalitet på adresserna som du beskriver.

En riktigt snabb person klarar kanske ca 10-15 adresser i timmen dvs 80-120 per dag genom att kontakta varje enskild mottagare. Det skulle m.a.o. ta 10 000 arbetsdagar eller minst 44 personer på heltid i ett år (om de inte är sjuka en enda dag) att gå igenom listan och be alla om tillstånd att använda deras epostadress.

Ta bort alla mina adresser ur listan.

Jag har inte gett dig mitt tillstånd att tjäna pengar på mina mejladresser. Om säljer dessa så rapporterar jag dig till allabolag, DAFA m.f.l. så kan de stämma skiter ur dig, de vill sannolikt ha 4 kr per mejladress så det blir en riktigt dålig affär för dig också.

ReimerSandberg 2015-05-01 13:01

Hej Conny Westh! Det är lagligt att samla på sig mejladresser under en längre tid, dessutom är det även lagligt att ha epostmarknadsföring mot företag i Sverige. Så Conny Westh, har du inget företag, är en kommun eller ett landsting så behöver du inte oroa dig!

ReimerSandberg 2015-05-01 13:09

Via e-post marknadsföring kan man sprida aktuella nyheter/erbjudande om företagets produkter till stora grupper av mottagare. E-post marknadsföring är ett mycket kostnadseffektivt sätt att marknadsföra produkter & tjänster. Med hjälp av e-postadresserna kan du enkelt och effektivt kommunicera med nya potentiella kunder.

Vid varje e-mailutskick till kunder och kundämnen skall framgå:

1. Vem som är avsändare av e-mailet, s.k. adresskälla, och

2. Hur mottagaren ska göra för att kunna spärra sig för framtida utskick

E-postmottagarens önskan att slippa motta information och reklam via e-post ska respekteras.

Praktisk tillämpning av lagen för e-postmarknadsföring
För att säkerställa att ni inte bryter mot några lagar - varken skrivna eller oskrivna - är det bra med en nedtecknad policy. Riktlinjer gör lagen mer gripbar i sin tillämpning och kan också fungera som ett underlag för diskussioner kring e-postmarknadsföring. Man skulle kunna säga att information via e-post endast får sändas om följande förutsättningar är uppfyllda:
Mottagaren skall vara en företagsadress, dvs mottagaren skall representera ett företag.

Mottagaren får inte ha tackat nej till att sin e-postadress används i marknadsföringssyfte.

Marknadsföringen som man skickar ut (nyhetsbrev/annons etc) måste gälla produkter/tjänster som riktar sig till företaget. Det får ej rikta sig till mottagaren som privatperson.

E-postutskicken ska innehålla en giltig adress dit mottagaren kan sända en begäran om att marknadsföringen ska upphöra dvs möjlighet att avregistrera sig mot kommande utskick (så kallad opt-out).

Informationen i nyhetsbrevet får inte ha innehåll som kan uppfattas som stötande, kränkande eller uppmuntrande till brottslig handling.

KristianE 2015-05-01 13:36

ReimerSandberg:
Asså, jag hoppas verkligen du förstår att vad du säljer är en adresslista som en spammare kommer köpa av dig. Det spelar ingen roll hur seriös köparen är. Om den används så kommer den användas till spam.

Precis som empty skrev gör du bäst i att slänga listan. Ingen på detta forum - förutom möjligen Nik (temnet.se) uppskattar vad du gör.

KristianE 2015-05-01 13:43

Citat:

Ursprungligen postat av ReimerSandberg (Inlägg 20509157)
Dom är inte med.

Tack. Hoppas du tar bort även andra som ber dig.

Anders Larsson 2015-05-01 23:19

Hur kan vi vara säkra på att kvaliteten är som du påstår?

corneliisandberg 2015-05-02 10:12

Med risk för att bli påhoppad. Men det finns en utbredd missuppfattning i Sverige att all epost som är oönskad är spam. Såklart "tycker" alla vi att ett mejl är spam när vi inte har velat ha informationen, om det råder ingen tvekan. "Spamskyddet" är en regel som gäller privatpersoner och enskilda företag, alla andra bolagsformer får helt enkelt acceptera spam (http://www.konsumentverket.se/Vart-a...l-reklam/Spam/). Mycket reklam som man får oönskat blir iaf inte jag arg över, jag får reseerbjudanden, erbjudanden om tvapparater med mera. Inte alltid jag kan åka iväg på en resa eller köpa en tv men jag brukar kolla reklamen och jag blir ALDRIG arg.

Jag undrar lite över dom personer som reagerar väldigt starkt på spam och blir arga på det företag som skickar ut information (spam). Blir dom lika arga över reklamavbrotten på tv4? eller all reklam i tunnelbanan jag inte bad om? eller reklamen i tidningen Metro som jag heller inte har beställt? Reklamen på SF är väldigt obeställd och dessutom har jag betalat BARA för filmen! Usch, måste vara jobbigt att vara så arg hela tiden.

Om inte epostutskick eller all marknadsföring för den delen vore lönsam skulle den inte finnas helt enkelt. Sen tycker jag att man kan göra som Kristan och be att bli borttagen, dock på ett väluppfostrat och trevligt sätt. Bemöt andra som du själv vill bli bemött.

God Maj!

yakuzaemme 2015-05-02 10:16

Äh, va larvigt. Reimer, lycka till med försäljningen!

ReimerSandberg 2015-05-02 11:48

Hej på er! Listan är nu såld.

Om någon är intresserad eller vill veta mer om e-post marknadsföring och har mer frågor kring e-postadresser är ni välkomna att skicka mig ett pm.

tartareandesire 2015-05-03 09:50

Citat:

Ursprungligen postat av corneliisandberg (Inlägg 20509185)
Med risk för att bli påhoppad. Men det finns en utbredd missuppfattning i Sverige att all epost som är oönskad är spam. Såklart "tycker" alla vi att ett mejl är spam när vi inte har velat ha informationen, om det råder ingen tvekan. "Spamskyddet" är en regel som gäller privatpersoner och enskilda företag, alla andra bolagsformer får helt enkelt acceptera spam (http://www.konsumentverket.se/Vart-a...l-reklam/Spam/). Mycket reklam som man får oönskat blir iaf inte jag arg över, jag får reseerbjudanden, erbjudanden om tvapparater med mera. Inte alltid jag kan åka iväg på en resa eller köpa en tv men jag brukar kolla reklamen och jag blir ALDRIG arg.

Jag undrar lite över dom personer som reagerar väldigt starkt på spam och blir arga på det företag som skickar ut information (spam). Blir dom lika arga över reklamavbrotten på tv4? eller all reklam i tunnelbanan jag inte bad om? eller reklamen i tidningen Metro som jag heller inte har beställt? Reklamen på SF är väldigt obeställd och dessutom har jag betalat BARA för filmen! Usch, måste vara jobbigt att vara så arg hela tiden.

Reklam i TV, på bio och i Metro har man aktivt valt, åtminstone indirekt. När du får oönskad e-post så tar den alltid tid från dig. Du bör snarare jämföra det med reklam i brevlådan. Den är det oftast mycket enkelt att bli av med genom EN enda liten klisterlapp. Så länge det inte är lika enkelt att bli av med all e-postreklam så bör den betraktas som oseriös och oprofessionell oavsett avsändare.

ZynX 2015-05-03 16:39

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20509201)
Reklam i TV, på bio och i Metro har man aktivt valt, åtminstone indirekt. När du får oönskad e-post så tar den alltid tid från dig. Du bör snarare jämföra det med reklam i brevlådan. Den är det oftast mycket enkelt att bli av med genom EN enda liten klisterlapp. Så länge det inte är lika enkelt att bli av med all e-postreklam så bör den betraktas som oseriös och oprofessionell oavsett avsändare.

Håller med, dom som håller på med e-post spam borde verkligen skämmas! Spelar ingen roll om du kryssar i att du inte vill ha en timme senare har en annan lista köpt den e-post du hade på första listan som du inte ville vara med på och sen är ekorrhjulet igång...

patrikweb 2015-05-03 18:37

Fast det funkar ju, skulle inte folk tjänat pengar på spam hade folk inte gjort det.

Så finns ju en hel del folk som köper saker som dom får på mail. Oavsett om man hatar spam så kommer det inte försvinna.

tartareandesire 2015-05-03 19:19

Citat:

Ursprungligen postat av patrikweb (Inlägg 20509210)
Fast det funkar ju, skulle inte folk tjänat pengar på spam hade folk inte gjort det.

Så finns ju en hel del folk som köper saker som dom får på mail. Oavsett om man hatar spam så kommer det inte försvinna.

Japp, men man kan alltid kritisera och hänga ut de företag som sysslar med sådant så blir det allt mindre attraktivt.

patrikweb 2015-05-03 19:24

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20509211)
Japp, men man kan alltid kritisera och hänga ut de företag som sysslar med sådant så blir det allt mindre attraktivt.

Nu är ju iofs spam från Sverige väldigt liten del av allt spam. Och tror dom som skickar ut det har det i sin beräkning om sitt rykte.

Men lika jobbigt med spam i papper, tv, radio, ute, webbsidor som mail

corneliisandberg 2015-05-04 15:58

Håller med allas synpunkter. Detta handlar inte om privatpersoner eller enskilda företagare utan andra företagsformer. En brevlåda som tillhör ett företag eller en postbox får nästan alltid reklamblad oavsett hur mycket "Nej tack" du klistrar upp. Vi får dessutom mycket obeställd reklam via vår fax (!) fortfarande. Är du företagare så är det bara att gilla läget liksom :)

digiArt 2015-05-04 20:35

Skönt att gmail är duktig på att städa bort spam.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:30.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson