![]() |
Fyndiq krediterade pengar till KUND, fastän produkt levererades
Ville bara informera er om Fyndiqs speciella sätt att hantera kunderna på.
Det var ett tag sen detta skedde, men det är verkligen superkonstigt. Kund hade beställt vår produkt genom Fyndiq, som vi skickade ut efter 3-4 dagar. Fyndiq mejlade oss om den men då vi hade ledigt kunde varken jag eller kollegorna svara i tid och förklara om att den hade skickats iväg. Vi svarade några dagar senare och fick då till svar att kunden blivit krediterad. Men kunden hade fått vår produkt. När jag förklarade att kunden har produkten sa de att det inte spelade roll, då vi ej svarade i tid tog de beslutet att kreditera kunden. Då får alltså deras kund vår produkt helt gratis. Fyndiq förlorar inget på det, men vi förlorar både tid, produktsumman, administrationen, fraktkostnaden och allt annat. De förklarade även att vi inte får kontakta deras kund enligt deras Köpvillkor. Så vi får inte kontakta kunden och de vägrar själva kontakta kunden. Skrattretande, jag vet. haha! :P |
Står det något i avtalet om "Accept"-tid/frist för er som leverantör via Fyndiq?
Det brukar finnas någon tidsram för att svara på en "Offert" och om det inte görs i tid så blir avtalet ogiltigt. Svarar ni efter tidsfristen så blir eran Accept en Offert, och då får Fyndiq välja hur de vill gå vidare (acceptera eller neka eran offert.) Så kolla era avtal för att se om de gjort rätt eller fel. |
Citat:
|
Spelar väl ingen roll vad du personligen tycker om det anges i villkoren.
Du har en verksamhet och spelar enligt de villkoren som finns. |
Citat:
Är du möjligtvis en professor i atomfysik ? |
Efter att ha läst om Fyndiq på olika ställen har jag förstått att det gror ett missnöje gentemot dem. Anledningarna känner jag inte till på djupet.
Men om jag läser Lancelot rätt har han missat en frist pga ledighet. Denna fristen gjorde att varan krediterades kund. Jag tror du får bita i det sura och acceptera förlusten i det här fallet. Din kommentar ovan gissar jag kan vara ett uttryck för det missnöje jag anar gentemot Fyndiq generellt. Om avtal stipulerar frister som du inte känner är tillräckliga eller passar dig och din verksamhet har du alternativen: - leva med avtalet - omförhandla avtalet - säga upp avtalet/samarbetet Att driva affärer innebär risker på olika nivåer, att ni tagit ledigt och ingen bevakar er verksamhet är rent slarv och ni får skylla er själva. Var glad att det var varukostnad gentemot en kund som stod på spel och inte större summor. |
Citat:
Ville enbart informera er om hur otroligt oprofessionella deras kundtjänst kan vara. De hade inget intresse av att göra rätt för sig. Edit: Vi bevakade vår verksamhet till punkt och pricka, dock var det en miss att inte vidarebefordra fyndiqmejlen (slarv...) till kontona som bevakades. D.v.s. vår egna butiks mejlkonto. |
Ni gjorde fel (svarade inte i tid) och sen skyller ni på fyndiq?
jag tycker fyndiq har gjort helt rätt, svarar inte ni på deras mail så förutsätter dom att varan inte är skickad, svårare är det ju inte. |
Citat:
|
Citat:
Vi gjorde precis enligt avtalet och skickade iväg produkten till kunden. Det var därefter dem som ville bekräfta med oss om den var ivägskickad. Problemet är den långa tiden det tar för dem att höra av sig till oss efter att kunden kontaktat dem. Om de i samma stund som de tog emot meddelandet från kunden kollat med kunden om varan anlänt då hade detta varit löst. |
Citat:
|
Citat:
De har dragit på sig otroligt dåliga recensioner och det här bevisar bara att de inte vill dra på sig ännu en missnöjd kund p.g.a. sin dåliga slutkundshantering och hellre slänger sin samarbetspartner framför tåget. |
Hade ni bara svarat i tid, hade det aldrig uppstått något problem.
|
Citat:
Är du ehandlare själv? |
Tyvärr kommer nog Fyndiq aldrig någonsin börja kolla med kund om varan kommit fram om de inte når handlaren som levererar varan. Om avtalet säger att uteblivet svar inom viss tid = ingen leverans kommer de inte börja dubbelkolla om leverans skett.
Vad tror du majoriteten av kunder skulle svara? Vad händer om kunden svarar "nej, jag har inte fått något". Vem ska stå skadan om avtalet säger att de bara behöver en bekräftelse från dig, som nu uteblivit. I det här fallet är det ett systemfel, de handlare som ansluter sig till Fyndiq kan betraktas som tredjepartslogistiker, eller dropshipper. Fyndiq lämnar i uppdrag att leverera en vara, om ingen accept eller leveransbesked kommer från dropshippern måste de utgå från utebliven leverans. Alternativet är att tighta ihop era system så de kan ställa onlinefrågor på leveransstatus direkt mot era system. Nu är det en mänsklig faktor inblandad, och den gick fel. Sen kan man tycka vad man vill hur Fyndiq skulle agera, rent moraliskt, eller etiskt, eller hur ni nu vill kalla det. Om du som leverantör inte svarar inom frist som avtalet kräver, då har Fyndiq inga ytterligare skyldigheter att jaga om leverans skett. Sen förstår jag givetvis att ni reagerar känslomässigt, eftersom ni faktiskt gjort en leverans, och tycker att ni gjort rätt för er |
@digiArt kunde inte sagt det bättre själv. Varför ska fyndiq lägga tid och pengar på att kontakta kunder bara för att ni inte svarar på mail?
|
Citat:
Det jag däremot försöker säga är att det nonchalanta svaret de gav mig om att de inte bryr sig om att produkten kom fram och att de enligt rutin krediterade kundens pengar inte var korrekt tillvägagångssätt. Inget service-minded företag hanterar ärenden på detta sätt. Sammanfattning: 1. Produkten levererades i tid. 2. Deras kund kontaktar dem. De ser detta mejl efter 5 dagar från kund (seg svarstid). Vid det här laget var produkten framme hos kund. 3. De mejlar oss, och ger oss ett fåtal dagar att svara. 4. Vi svarar ej inom denna tidsram. 5. De krediterar kunden. Fyndiq är inte den enda aktören på marknaden, vi har använt oss utav många försäljningskanaler och det här är första gången vi ens varit i närheten av något sådant som detta. Edit: Håller helt och hållet med dig om att vi borde svarat i tid! Tycker bara det är synd att de inte alls försöker korrigera det eller något i efterhand när de faktiskt vet att produkten har nått kunden. Produkter kostar faktiskt och kunden har nu fått den helt gratis på vår bekostnad... |
Citat:
|
Citat:
Är du ens en ehandlare? Varför går du in och svarar på trådar som handlar om E-kommers? Kan tipsa dig om flashback, där är majoriteten som dig. :) Edit: Varför man ska lägga tid och pengar för att kontakta kunder? Ja, kanske för att tillhandahålla en bra och smidig kundtjänst. Förstår att det är svårt för dig att veta hur det går till med noll erfarenhet. Men så brukar det också vara, de som kan minst; talar mest. |
Citat:
|
Citat:
1. Du har skrivit på ett avtal, det gäller (sen om fyndiq är lite fyrkantiga svårt att göra något åt) 2. Att dra upp en "kasta-skit-tråd" för att dom har enligt dig gjort fel en gång, känns ju sådär proffsigt. 3. Vad hade hänt om fyndiq kontaktade kunde och dom sa att varan inte va levererad? Det hela känns som ett ickeproblem, släpp det och gå vidare. |
Citat:
Nu gav du faktiskt ett lite mer ordentligt svar till min förvåning än dina tidigare. Bravo! Inte riktigt en kasta skit tråd, vill informera ehandlare om hur de går tillväga; d.v.s. de som inte redan vet. De har gjort fel, och haft flera chanser att rätta till det. De har visat att det inte är av intressé. Det är verkligen inte bara en gång de gjort fel. Just detta hände enbart en gång då vi alltid annars svarar på mejl. Vi snackar om Fyndiq... ps... Har släppt det för länge sedan. Det är du som hetsar upp dig över detta. Drick lite örtte... ;) |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:01. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson