WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Thailand (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1064022)

ponting 2015-01-26 11:33

Thailand

Tänkte dra mint bo till varmare breddgrader, Thailand, Hur är det att bo där?
Bankok eller andra ställen tips?

Bank?
Vad behövs för att få bo där?
Vore glad för alla tips om sidor att läsa mer på,
eller tips här.

KRAMisar

robaino 2015-01-26 11:52

Mer pengar än du tror och massa tålamod ;). Det är billigt att leva som locals men vill du ha samma standard som hemma springer det iväg. Lätt att lockas av utelivet också om du inte är "klar med det".

Lycka till!

Captain Thailand 2015-01-26 12:39

Citat:

Ursprungligen postat av robaino (Inlägg 20505518)
Mer pengar än du tror och massa tålamod ;). Det är billigt att leva som locals men vill du ha samma standard som hemma springer det iväg. Lätt att lockas av utelivet också om du inte är "klar med det".

Lycka till!

Stämmer bra. Generaliserande gäller:

- Thaimat, enkelt boende, lätt motorcykel och kläder är billigt.

- Annan mat, resor, medelklassboende, företagsskatter, alkohol och bensin är någorlunda billigt.

- El, internet och gymkort kostar som i Sverige, eller tom mer.

- Bilar är generellt dyrare här än i Sverige, undantaget pickups. Detsamma gäller en hel del importvaror från Europa.

Jag tänker inte skriva en hel uppsats här, men har du mer specifika frågor så svarar jag gärna.

Captain Thailand 2015-01-26 12:44

Hej,

Detta är nog att betrakta som egenreklam, men jag har skrivit om boende här i Thailand här:

- http://thai.nu/bo

och här:

- http://www.thai.nu/resor

Jag blir inte ledsen om inlägget tas bort...

Thomas 2015-01-26 12:48

Citat:

Ursprungligen postat av Captain Thailand (Inlägg 20505524)

Så klart det skall vara kvar.

x264 2015-01-26 16:44

Citat:

Ursprungligen postat av Captain Thailand (Inlägg 20505524)
Hej,

Detta är nog att betrakta som egenreklam, men jag har skrivit om boende här i Thailand här:

- http://thai.nu/bo

och här:

- http://www.thai.nu/resor

Det är ju väldigt bra information :) Och hade du behövt skriva om allt hade det vart lite olyckligt.

Copy paste på den informationen är också väldigt mycket så det känns helt rätt med dina länkar.

Piraten 2015-01-26 19:31

Citat:

Ursprungligen postat av robaino (Inlägg 20505518)

Lycka till!

Stämmer väldigt bra! När jag bodde i Bangkok var utelivet den största utgiften följt av bostad :)

patrikweb 2015-01-26 21:30

När man flyttar utomlands får man tänka igenom vad är det viktigaste syftet med flytten?

- Spara skatt?
- Bättre klimat?
- Billigare levnadsstandard?
- Bättre levnadsstandard?
- Bättre kultur?
- Lättare liv?

I princip kan kan slösa pengar i alla länder, även om vissa länder nästan gratis leva i. Dock brukar istället teknik bli mycket dyrare där.

Lindalicious 2015-01-26 23:03

Är det inte för varmt i Thailand?

Har aldrig varit där, men om man svettas och får huvudvärk av värmen låter det inte kul i längden.

Malta är nog bättre, inte för varmt och inte kallt.

Captain Thailand 2015-01-26 23:25

Citat:

Ursprungligen postat av Lindalicious (Inlägg 20505571)

Har aldrig varit där, men om man svettas och får huvudvärk av värmen låter det inte kul i längden.

Är det inte för kallt i Sverige snarare. ;)

Ps. Aircon FTW...

patrikweb 2015-01-26 23:47

Citat:

Ursprungligen postat av Lindalicious (Inlägg 20505571)

Handlar om luftfuktighet med, hög luftfuktighet värre. Går mycket smidigare kostym i exempelvis Dubai vid över 40+ än 30+ Malta med högre luftfuktighet.

Men Malta kan med komma över 40 på sommaren, så många månader med mycket värme där med.

Jag gillar värme så van bo i varma länder, föredrar värme före kyla.

Captain Thailand 2015-01-27 00:14

Hej,

Man acklimatiserar sig... Jag har bott här i över ett decennium och värmen är inget av mina problem.

Jag har inte jobbat en enda sekund i kostym sedan jag kom hit, undantaget på ett fåtal hotellbjudningar och seminarium. Men då i nämnda luftkonditionering som innebär att temperaturen motsvarar svensk kontorsmiljö.

ponting 2015-01-29 09:34

Tack för alla tips:) Ska läsa och fundera ///KP

Adestro 2015-01-29 12:20

Du kan få ett så kallat triple-entry turistvisum från ambassaden (eller ombud) i Sverige som ger dig rätt att stannat totalt nästan 9 månader. Det kostar dig ett par tusen plus att du måste göra 2 utresor.

Du bör inte heller nämna för Thailändska myndigheter att du jobbar på distans (eller vad du nu gör), om du inte är anställd i Thailand eller har affärsvisum.

Och som sagt, det drar iväg med priserna. Många tror de är rikare än de är för att man KAN leva billigt. Vips så är pengarna slut och kreditkortet maxat. Det mesta som måste importeras kostar mer än i Sverige, exempelvis elektronik, västerländsk mat, etc. Däremot får du ganska mycket boende för pengarna, 3-4k/mån så har du en fräsch lägenhet med pool, gym, bastu, 24h vakter och personal.

Kolla in Vietnam och Kambodja annars. Filippinerna har riktigt smidiga visumregler och alla kan engelska, men vad jag hört ska levnadskostnader tydligen vara högre än i Thailand (trots att landet är mindre utvecklat).

patrikweb 2015-01-29 14:16

Att spara pengar är inte så svårt, bara åka till Polen så är dina pengar 100% mer värda. Nu är iofs inte Polen så mycket bättre klimat men. Men finns även EU länder som är billiga.

En hög länder i Afrika finns ju med. Men sanningen är att en svensk medelinkomst utan skatt ger mer levnadsstandard i nästan alla länder utanför Sverige om man räknar bort Norge, Schweiz etc.

Adestro 2015-01-29 14:40

Att många varnar för att hålla hårt i plånboken i Thailand är för att det finns så fruktansvärt många fall där folk blir luspanka och tvingas låna för att åka hem. Har man svårt att motstå alla frestelser slutar det illa.

Sen ska väl påpekas att Thailand numera är ett av världens farligaste länder att vistas i som turist. Världens näst dödligaste vägar om jag inte minns fel. En korrupt polis som kommer vända allt emot dig i jakt på mutor. Scammers i varje gatuhörn och på varje strand, som polisen ofta får sin del av och därför inte kommer hjälpa dig. Grundregeln är att inte ta något för givet och inte tro att något fungerar som i Sverige. :)

Tips är att följa thaivisa.com (där folk dock är överdrivet hatiska) och gå med i FB-grupper som "desperately seeking bangkok" och andra expat-grupper.

patrikweb 2015-01-29 14:55

Citat:

Ursprungligen postat av Adestro (Inlägg 20505723)
Att många varnar för att hålla hårt i plånboken i Thailand är för att det finns så fruktansvärt många fall där folk blir luspanka och tvingas låna för att åka hem. Har man svårt att motstå alla frestelser slutar det illa.

Sen ska väl påpekas att Thailand numera är ett av världens farligaste länder att vistas i som turist. Världens näst dödligaste vägar om jag inte minns fel. En korrupt polis som kommer vända allt emot dig i jakt på mutor. Scammers i varje gatuhörn och på varje strand, som polisen ofta får sin del av och därför inte kommer hjälpa dig. Grundregeln är att inte ta något för givet och inte tro att något fungerar som i Sverige. :)

Tips är att följa thaivisa.com (där folk dock är överdrivet hatiska) och gå med i FB-grupper som "desperately seeking bangkok" och andra expat-grupper.

Fast det problem finns i många länder även inom EU, även korruption. Dock som rik ser man mer korruption som en förmån.

Sedan folk är lika efterblivna i Sverige när det gäller ta lån, sms lån är ännu bättre exempel.

Är man en efterbliven och naiv svensk kommer man inte klara sig någon stans i princip.

Är man inte efterbliven och helt korkad så klarar man sig bra även i Thailand.

Thomas 2015-01-29 19:54

Lugna dej lite nu Patrik. Här snackar vi om Thailand.

Piraten 2015-01-29 21:14

Hade åkt till Samui och provat på med Captain som vägvisare:
http://www.wn.se/showthread.php?t=1063993

Captain Thailand 2015-01-29 23:12

Citat:

Ursprungligen postat av Adestro (Inlägg 20505723)

Aldrig i helsike att det skulle vara ett av det farligaste länderna att vistas i som turist PER CAPITA. Thailand har ca 25 miljoner turister per år och jag tror delvis att de senaste rykterna om detta baseras på boken "Thailand Deadly Destination" av sensationsförfattaren John Stapleton. Det finns mängder av överdrifter i denna bok. Att Thailand skulle vara farligare att turista i än Brasilien, Mexiko, Egypten etc är ju bara tramsigt. Man måste sätta saker i relation till antalet turister per år.

Det som är farligt är trafiken och kombinationen droger/alkohol/hög värme. Och där håller jag med, detta är reella faror. Och visst, landet har onekligen uppenbara problem med korruption, mutor etc. Inget snack om den saken.

Jag har vistats femton år i Thailand (sedan tonåren) totalt och det är ju väldigt konstigt att att i princip inget hänt mig, om nu denna bok skulle vara ett sanningsvittne. Jag känner mig tryggare här än i Stockholm. Garanterat.

tartareandesire 2015-01-29 23:25

Du är nog lite väl subjektiv nu, kaptenen :) Thailand är långt ifrån ett säkert land när det gäller trafiken:

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of...ted_death_rate

Att just du inte råkat ut för något säger naturligtvis absolut ingenting :)

Captain Thailand 2015-01-29 23:27

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20505751)
Du är nog lite väl subjektiv nu, kaptenen :) Thailand är långt ifrån ett säkert land när det gäller trafiken:

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of...ted_death_rate

Att just du inte råkat ut för något säger naturligtvis absolut ingenting :)

Du läste uppenbart inte vad jag skrev. Jag skrev ju att trafiken ÄR en reell fara. Självklart har jag koll på den statistiken. Och subjektiv. Ok, påpeka gärna något i mitt inlägg som inte är objektivt.

Captain Thailand 2015-01-29 23:41

Några konkreta tips för att vara så gott som 100% säker här:

1. Flyg istället för att åka minibuss
2. Ta taxi, songtaew, samlaw eller tuktuk istället för att hyra moppe
3. Bli aldrig riktigt aspackad
4. Var försiktig i barmiljöer. Tjejerna må vara "gulliga" men de är ute efter dina pengar, det är deras jobb att vara det
5. Håll dig borta från narkotika. Alltid!
6. Gapa och skrik inte åt thai. Det är kulturellt förkastligt och löser inget
7. Spendera inte 12 timmar om dagen i sol

Captain Thailand 2015-01-30 02:44

Hej,

Regeringen, med General Prayut i spetsen, deklamerade i dag att man kommer att skärpa de existerande militärlagarna. För turister kommer det förmodligen inte medföra något alls (möjligtvis undantaget eventuella utökade alkoholrestriktioner). Men naturligtvis är militärstyret och censurlagarna "anmärkningsvärda".

marcuslind 2015-01-30 08:10

Bor i Bangkok sedan flera år tillbaka. Ett par punkter som jag läser här i tråden.

1) Bangkok är definitivt den säkraste staden jag någonsin varit i, och jag skulle vilja påstå att den är mycket säkrare än exempelvis Stockholm, Uppsala, Malmö eller Göteborg som är städer som är 1/10 - 1/20 så stora som Bangkok.

Enda gången jag sett våld är en tonåring som slappade till sin flickvän som gjorde slut med honom på öppen gata, och en gång såg jag en amerikan slå till ett par koreaner inne i Starbucks. That's it.

Jag håller mig 99% av tiden i "lokala thaiområden". Jag går ofta hem mitt i natten när det är mörkt och det är alltid liv och rörelse vart du än är i staden.

Med det sagt så ska man givetvis inte vara naiv. Håll dig borta ifrån skumma människor, håll dig borta ifrån droger, var ödmjuk och inse att du är en gäst i någon annans land och håll ett leende på läpparna när du möter människor.

Självklart existerar det massiv korruption och organiserad brottslighet i Bangkok, det är däremot inte en synonym med att det är osäkert eller farligt.

2) Det är inte så billigt som folk tror. Vanlig sushi för 2 personer, räkna på ca 400 kr. Gymmedlemskap 600 kr, bio med popcorn + cola 70-100 kr. Billiga saker är streetfood och hyror. Du kan hitta en studio längre ut på Skytrain-linjen för typ 1500-2500 kr/mån.

Räkna inte med att leva bekvämt på under 5000 kr i månaden. Snarare 10,000 kr/mån.

3) Politiken och korruptionen i landet går en på nerverna. Om det är något land som har en självförstörelseknapp som någon människa slumpvis slår på så är det Thailand. Oavsett om du gör "allting rätt" så tvingas du ändå till att betala människor under bordet här och där. Jag antar att de första året så skiter nog de flesta i politiken i landet, men när man bosatt sig där ett tag så blir det mer personligt.

Lindalicious 2015-01-30 08:45

Det där med droger i Thailand...

Har sett filmen Bangkok hilton, hur är det i verkligheten får du livstidsfängelse för att du röker på i Thailand? Hur hårda är reglerna när det gäller droger?

Nu använder jag inte droger är mest nyfiken :)

tartareandesire 2015-01-30 09:04

Citat:

Ursprungligen postat av Captain Thailand (Inlägg 20505753)
Du läste uppenbart inte vad jag skrev. Jag skrev ju att trafiken ÄR en reell fara. Självklart har jag koll på den statistiken. Och subjektiv. Ok, påpeka gärna något i mitt inlägg som inte är objektivt.

Läste lite väl snabbt, det måste jag erkänna :) Men oavsett så var det inget större fel i inlägget du svarade på. Det är betydligt fler som råkar illa ut i trafiken än som utsätts för allvarliga brott (+ att man personligen med ganska enkla medel kan undvika att vistas i de miljöer där de flesta sådana brott förekommer, trafiken undkommer man knappast om man inte vill leva isolerad i en lägenhet). Det blir alltså mer eller mindre per automatik ett farligare land att vistas i om risken för trafikolyckor är större. De enda undantagen är i princip krigsdrabbade länder.

Sen är det ju också upp till var och en om man vill sponsra länder där korruption och censur förekommer i stor utsträckning.

Captain Thailand 2015-01-30 09:10

Citat:

Ursprungligen postat av Lindalicious (Inlägg 20505768)
Det där med droger i Thailand...

Har sett filmen Bangkok hilton, hur är det i verkligheten får du livstidsfängelse för att du röker på i Thailand? Hur hårda är reglerna när det gäller droger?

Nu använder jag inte droger är mest nyfiken :)

Hårdast är lagarna för smuggling av droger inom kategori 1 i den thailändska narkotikalagstiftningen. I den omfattas droger som heroin, amfetamin, ecstasy (MDMA) och "yaba" (metmafetamin). Om smugglingen är tillräckligt omfattande kan man dömas till döden, men detta omvandlas numer till ett livstidsstraff per praxis.

Cannabis tillhör kategori fem, vilket är den kategori med lägst straffpåföljder. Om man påträffas med gräs för eget bruk är böter och/eller ett kortare fängelsestraff vanligt.

Och så allt emellan dessa "ytterligheter"...

laststory 2015-01-30 09:13

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20505771)
Läste lite väl snabbt, det måste jag erkänna :) Men oavsett så var det inget större fel i inlägget du svarade på. Det är betydligt fler som råkar illa ut i trafiken än som utsätts för allvarliga brott (+ att man personligen med ganska enkla medel kan undvika att vistas i de miljöer där de flesta sådana brott förekommer, trafiken undkommer man knappast om man inte vill leva isolerad i en lägenhet). Det blir alltså mer eller mindre per automatik ett farligare land att vistas i om risken för trafikolyckor är större. De enda undantagen är i princip krigsdrabbade länder.

Sen är det ju också upp till var och en om man vill sponsra länder där korruption och censur förekommer i stor utsträckning.

Som att det inte förekommer korruption och censur i Sverige.

erebos 2015-01-30 09:19

Har bott på ett familjehotell på kho lanta några somrar.
Thailändarna man fick lite närmare kontakt med där sa att det är väldigt stor skillnad för turister beroende på vilken religion som är dominerande i området.
Så man kanske ska kolla upp det innan man bokar en resa, vet inte vilken som är bättre eller sämre dock!

Captain Thailand 2015-01-30 09:26

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20505771)
Det blir alltså mer eller mindre per automatik ett farligare land att vistas i om risken för trafikolyckor är större. De enda undantagen är i princip krigsdrabbade länder.

Stöldbrotten och överfallen gentemot turister är bara en bråkdel av vad som sker i latin och Sydamerika. Självklart räknat per capita, inte antalet fall. Är det några som trollar med statistik så är det Aftonbladet. De brukar nästan varje år bruka köra ett "farliga-Thailand-reportage" i november för att sälja mer lösnummer och jaga klick.

Tittar man närmare på dessa dödsfall upptäcker man att det är drygt en av tiotusen svenska turister som dör i Thailand och de flesta av naturliga orsaker som hjärtattack etc. Dör det inte folk i Sverige också?! Självfallt är det aningen farligare när man är på resande fot, än när man sitter hemma.

Ps Jag "sponsrar" nästan hellre Thailand än Åsa Romson med anhang... Nåja, nu var jag allt raljant. ;)

Captain Thailand 2015-01-30 09:29

Citat:

Ursprungligen postat av erebos (Inlägg 20505775)
Har bott på ett familjehotell på kho lanta några somrar.
Thailändarna man fick lite närmare kontakt med där sa att det är väldigt stor skillnad för turister beroende på vilken religion som är dominerande i området.
Så man kanske ska kolla upp det innan man bokar en resa, vet inte vilken som är bättre eller sämre dock!

Buddhister dominerar 90% av turist-Thailand. Dock förekommer det mer muslimer på öarna i sydväst. På östkusten, i Bangkok och i norr utgör muslimerna en väldigt liten minoritet.

Personligen gissar jag att de du pratade med var buddhister. Som sagt bara en gissning.

Captain Thailand 2015-01-30 10:01

Tillägg:

I medeltal dör det ca 75 svenskar om året i Thailand. Vissa av dessa är "långliggare" eller bofasta (som jag). Totalt reser det ca 350.000 svenskar om året till Thailand. Jag gissar att medellängden per vistelse är lite mer än två veckor, kanske tre eftersom många stannar betydligt längre.

Dödstalet/mortaliteten bland hela Sveriges befolkning var under 2012; 9,37 döda per tusen invånare.

En matematiskt begåvad person kan nog räkna ut huruvida vi svenskar (baserat på statistik) borde stanna hemma eller åka och njuta av lite sol.

Adestro 2015-01-31 09:10

Oavsett destination, glöm inte reseförsäkring. 45 dagar ingår vanligen i din hemförsäkring (som du eller den du är skriven hos förhoppningsvis har...). Och sjukvården i Thailand är verkligen på topp (för de som har råd med den privata).

Något som alltid slår mig när jag besöker sjukhus i landet är att akuten verkligen bara är till för ambulansakutfall, inte full med köande döende patienter som i Sverige. Du har sjukhus i nästan varje gatuhörn av Bangkok. Sen går väl också runt 40% av världens "vårdturism" till Thailand om jag inte minns fel.

patrikweb 2015-01-31 09:39

Citat:

Ursprungligen postat av Adestro (Inlägg 20505819)
Oavsett destination, glöm inte reseförsäkring. 45 dagar ingår vanligen i din hemförsäkring (som du eller den du är skriven hos förhoppningsvis har...). Och sjukvården i Thailand är verkligen på topp (för de som har råd med den privata).

Något som alltid slår mig när jag besöker sjukhus i landet är att akuten verkligen bara är till för ambulansakutfall, inte full med köande döende patienter som i Sverige. Du har sjukhus i nästan varje gatuhörn av Bangkok. Sen går väl också runt 40% av världens "vårdturism" till Thailand om jag inte minns fel.

Reseförsäkring kan man inte använda om man flyttar dit länge tid, och som du sa går tiden för semester typ 45 dagar.

Men om man tänker stanna längre än 6 månader från sverige ska man skriva ut sig, så man avregistreras från svenska socialförsäkringen.

Privat sjukvårdsförsäkring gäller det ha på bra nivå, åt andra sidan ger en sådan mycket bättre vård än man ens kan drömma få i Sverige.

Adestro 2015-01-31 11:38

Citat:

Ursprungligen postat av patrikweb (Inlägg 20505821)
Reseförsäkring kan man inte använda om man flyttar dit länge tid, och som du sa går tiden för semester typ 45 dagar.

Det finns ingen regel som säger att en semester inte är mer än 45 dagar. Det är bara vad som ofta ingår i hemförsäkringen. Åtminstone Guoda säljer reseförsäkringar på minst 1 år utan krav på hemresebiljett.

Citat:

Ursprungligen postat av patrikweb (Inlägg 20505821)
Men om man tänker stanna längre än 6 månader från sverige ska man skriva ut sig, så man avregistreras från svenska socialförsäkringen.

Det ska man, men hur många orkar göra det om inte skatteoptimering är inblandat.

Captain Thailand 2015-01-31 12:12

Citat:

Ursprungligen postat av Adestro (Inlägg 20505819)

Jag håller helt med. Att vistas i Thailand utan försäkring är som att spela ekonomisk roulette. Råkar man ut för något riktigt allvarligt kan sjukhusräkningen hamna på hundratusentals kronor. Jag har vänner som råkat ut för motsvarande.

Adestro 2015-01-31 15:31

Och när vi ändå ger tips. Var du än bor tillfälligt eller mer långsiktigt, se till att skaffa dig lokala vänner genast! Gå med i facebookgrupper, gå på meetups, dejta på tinder och kolla events på couchsurfing. Eller bo hemma hos någon via couchsurfing eller airbnb första tiden. Då lär du känna omgivningen betydligt snabbare också.

För när du väl drar på dig en rejäl magsjuka och/eller hög feber vill du inte ligga hjälplös utslagen i sängen utan någon som kan leverera förnödenheter!

ponting 2015-02-13 10:13

Tack, för all information, det får bli Bankok:)

Captain Thailand 2015-02-13 11:40

Citat:

Ursprungligen postat av ponting (Inlägg 20506390)
Tack, för all information, det får bli Bankok:)

Jag har svårt att tro att du ångrar dig...

Som sagt... Glöm inte att se till att du har en giltig sjuk och skadeförsäkring. Efter dricksvatten är den det viktigaste du kan ha här i Thailand.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:20.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson