WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Nyheter (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=3)
-   -   Microsoft går open source med .Net (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1063397)

goose 2014-11-12 21:35

Microsoft går open source med .Net

Idag meddelade Microsoft att de släpper dotnetramverket som open source. Dessutom stöd för Windows, Linux & Mac. ASP.NET 5 ska kunna köras på dessa plattformar och de släpper med en webbserver för Linux och Mac.

Vidare så släpper de en gratis IDE som heter Visual Studio Community Edition, som är ungefär som dagens Pro-variant.

http://www.hanselman.com/blog/Announ...Community.aspx

Conny Westh 2014-11-13 00:07

Strålande, då finns det inte längre någon anledning att inte köra Visual Studio eller .NET....

KristianE 2014-11-13 06:18

Jepp, Microsoft har ju verkligen satsat allt krut de har på .NET så man tycker inte de kan överge projektet nu när de open-sourcar, vilket annars är klassiskt när bolag open-sourcar sina produkter, *host* Citrix *host*.

jayzee 2014-11-13 09:08

Coolt. Ser fram emot vad detta kan resultera i...

digiArt 2014-11-13 11:30

Nu kan inte LAMP-gänget argumentera med kostnader som orsak att inte välja MS-tekniken. Särskilt när det går att köra upp till 10 webbar utan kostnad på Azure-plattformen.

Johnny Viking 2014-11-13 13:53

Bra gjort av MS! Jag har dock för lite insikt i .NET, men vad är dess programmeringsfördelar mot t.ex PHP? Alltså rent konceptuellt eller vad man säger. Varför vore .NET "bättre" att välja än PHP eller annat språk för webbutveckling?

Nerix 2014-11-13 14:18

Citat:

Ursprungligen postat av Johnny Viking (Inlägg 20501919)
Bra gjort av MS! Jag har dock för lite insikt i .NET, men vad är dess programmeringsfördelar mot t.ex PHP? Alltså rent konceptuellt eller vad man säger. Varför vore .NET "bättre" att välja än PHP eller annat språk för webbutveckling?

Finns de något språk som inte är bättre än PHP?

Johnny Viking 2014-11-13 15:51

Citat:

Ursprungligen postat av Nerix (Inlägg 20501920)
Finns de något språk som inte är bättre än PHP?

Har du inte kastat nappen ännu eller? Det var inte den diskussionen jag var ute efter. Vad som är "bäst" för dig behöver inte betyda något öht för en annan. PHP är bra på vad det gör, och det är därför det är marknadsledande. Och från 5.5 så har PHP med tack vare ramverk blivit en seriös kandidat för att leverera enterprise-produkter.

.NET som nu blir "gratis" för alla, kan återfå en del av den marknad PHP norpat åt sig för att PHP just är gratis, och enkelt att börja med.

tartareandesire 2014-11-13 16:02

"Min musik är bättre än din" :) Börjar bli en ganska tjatig och barnslig diskussion?

digiArt 2014-11-13 16:21

Tar vi med mer än webben i beaktning är det (äntligen) ett smart sätt att få fler att intressera sig för .NET-plattformen. Som arbetsgivare är det i stort sett omöjligt att få tag på (duktiga) utvecklare på den plattformen.

danjel 2014-11-13 17:04

Citat:

Ursprungligen postat av Johnny Viking (Inlägg 20501919)

En sak som är nice med ASP.NET är att man slipper tankar kring valet att hitta ett "framework" för saker som MVC, ORM m.m samt att väldigt många klasser finns för filhantering ,caching ,säkerhet m.m. m.m
Med PHP spenderar jag mer tid för att abstrahera teknisk komplexitet i egengjorda klasser för att hantera sådana här saker. Men samtidigt spenderar jag mindre tid på kompileringar och laddtider med PHP och kan ofta göra saker snabbare , även av anledningen att .NET är väldigt komplext

Johnny Viking 2014-11-13 17:54

Citat:

Ursprungligen postat av danjel (Inlägg 20501931)
En sak som är nice med ASP.NET är att man slipper tankar kring valet att hitta ett "framework" för saker som MVC, ORM m.m samt att väldigt många klasser finns för filhantering ,caching ,säkerhet m.m. m.m
Med PHP spenderar jag mer tid för att abstrahera teknisk komplexitet i egengjorda klasser för att hantera sådana här saker. Men samtidigt spenderar jag mindre tid på kompileringar och laddtider med PHP och kan ofta göra saker snabbare , även av anledningen att .NET är väldigt komplext

Precis PHP är ju väldigt splittrat. Finns många olika sätt att göra saker och en miljon olika ramverk som var och en tycker sig vara bäst.

För .NET finns det alltså bara one way or the high way? Man antingen pallar med det, eller inte.

När du förresten säger komplext, på vilket sätt tänker du då? Jag undrar då jag funderar på att ta en lättare kurs i det bara för att känna till språket bättre.

Clarence 2014-11-13 19:58

Citat:

Ursprungligen postat av danjel (Inlägg 20501931)

Brist på valfrihet är bara bra om man annars hade gjort dåliga val :)

För mig är fördelen med C# .NET mot PHP främst trådning, kompilering och hård typning. Men det finns gott om cross-plattform språk som konkurrerat länge med samma fördelar och får se sig omkörda flera gånger om ... Så att något stort skulle förändras angående marknadsandelar tror jag inte alls på.

Nej, Microsoft får svårt att konkurrera om de inte släpper Webforms fritt också!

Jimmit 2014-11-14 08:43

Förbannat intressant. Suttit och kört .NET i Parallells desktop i några uppdrag ett par år och fullkomligt hatar den miljön. Inte nog med att man avskyr Windows och de ständiga problem som alltid uppstår, allt går väldigt mycket långsammare att utveckla än i Python och PHP. Men om man nu kan köra VS direkt på Macen blir det däremot plötsligt en seriös kandidat att på allvar börja utveckla i.

Vart hittar jag de bästa onlinekurserna i .NET? Pluralsight?

Clarence 2014-11-14 09:11

Citat:

Ursprungligen postat av Jimmit (Inlägg 20501956)
Förbannat intressant. Suttit och kört .NET i Parallells desktop i några uppdrag ett par år och fullkomligt hatar den miljön. Inte nog med att man avskyr Windows och de ständiga problem som alltid uppstår, allt går väldigt mycket långsammare att utveckla än i Python och PHP. Men om man nu kan köra VS direkt på Macen blir det däremot plötsligt en seriös kandidat att på allvar börja utveckla i.

Vart hittar jag de bästa onlinekurserna i .NET? Pluralsight?

Finns det några planer att göra VS cross-plattform? Jag har bara läst i att de jobbar med cross-plattform IDEs för att göra bra intellisense. Ser ut som att Monodevelop kommer bli den dominanta på andra plattformar, om inte Jetbrains tar tillfället i akt .. de har ju trots allt en del C# erfarenhet med resharper.

jayzee 2014-11-14 10:02

Citat:

Ursprungligen postat av Clarence (Inlägg 20501942)
För mig är fördelen med C# .NET mot PHP främst trådning, kompilering och hård typning.

Njaa.. hård typning är någonting som de går ifrån allt mer och mer om du tittar på ASP.NET MVC t.ex.
Sedan så är det fullt möjligt att multi-tråda PHP via pthreads. :)

Clarence 2014-11-14 12:22

Citat:

Ursprungligen postat av jayzee (Inlägg 20501963)
Njaa.. hård typning är någonting som de går ifrån allt mer och mer om du tittar på ASP.NET MVC t.ex.

Nu har jag inte vidare bra koll på .NET-utvecklingen i allmänhet men mitt intryck är att dynamiska variabler endast används friskt i view-lagret och även där är omtvistat som good practice. Men det kanske inte stämmer?

pthreads kommer ju inte utan kostnad. Dels ska du sega ner all PHP nästan 30% pga ZTS-builden sen ska du kompilera det själv och hålla det uppdaterat. Sen är det så lite använt att man helst bör gå igenom och förstå källkoden innan man vågar bygga in sig i det i viktiga produktionsmiljöer. Sen riskerar du att bygga in dig i aktuell PHP-version då dess stöd med framtida versioner förblir osäkert. Mer komplicerade sidoprojekt för PHPs runtime är ju också rätt kända för att vara allt annat än stabila. Opcode caches är ett bra exempel, alla har haft problem med segfaults i edge cases som man måste upptäcka själv och starta om processen.

Jimmit 2014-11-14 13:50

Citat:

Ursprungligen postat av Clarence (Inlägg 20501958)
Finns det några planer att göra VS cross-plattform? Jag har bara läst i att de jobbar med cross-plattform IDEs för att göra bra intellisense. Ser ut som att Monodevelop kommer bli den dominanta på andra plattformar, om inte Jetbrains tar tillfället i akt .. de har ju trots allt en del C# erfarenhet med resharper.

Verkar som jag var för optimistisk. Fattade det först som att VS community skulle bli cross platform.

Som du säger, JetBrains är ett alternativ jag gärna kör. Jobbar väldigt mycket i PHPStorm redan nu, kanske rent av kommer .NETStorm inom rimlig framtid :)

danjel 2014-11-14 17:44

Citat:

Ursprungligen postat av Johnny Viking (Inlägg 20501935)
Precis PHP är ju väldigt splittrat. Finns många olika sätt att göra saker och en miljon olika ramverk som var och en tycker sig vara bäst.

För .NET finns det alltså bara one way or the high way? Man antingen pallar med det, eller inte. När du förresten säger komplext, på vilket sätt tänker du då? Jag undrar då jag funderar på att ta en lättare kurs i det bara för att känna till språket bättre.

Det jag egentligen menade är att de "basic" saker man behöver i webbutveckling såsom routing, request, response, templating, caching m.m. finns som default och är abstraherade i asp.net på ett tydligt sätt i klasser i ramverket. Sen kan saker ändå lösas på väldigt många sätt, vilket är en del av komplexiteten. ASP.NET kan väl sägas vara C# eller VB.NET med tillgång till alla klasser i .NET, en hel del inställningar i IIS och windows kan påverka applikationens beteende, samt saker som web.config och Visual Studio inställningar kan påverka..så det är väldigt många "rörliga" delar som jag tycker gör det komplext..och bara det att det finns flera olika versioner som ASP MVC och ASP WebForms som i sig skiljer sig väldigt mycket i sig..
dock nästa version vNext kommer nog bli enklare att jobba med

tartareandesire 2014-11-14 20:35

Citat:

Ursprungligen postat av danjel (Inlägg 20501987)
Det jag egentligen menade är att de "basic" saker man behöver i webbutveckling såsom routing, request, response, templating, caching m.m. finns som default och är abstraherade i asp.net på ett tydligt sätt i klasser i ramverket.

Precis som du säger handlar det om ett ramverk. PHP är INTE ett ramverk; att göra någon som helst jämförelse ur den aspekten blir därför helt meningslöst.

SEOutanHatt 2014-11-17 11:31

Citat:

Ursprungligen postat av jayzee (Inlägg 20501963)

Att de går ifrån hård typning håller jag inte med om. Sitter man och använder ViewBag får man skylla sig själv, i normala fall använder man sig av en Viewmodel och får därmed allt hårt typat. Tillsammans med DisplayTemplates och EditTemplates blir det riktigt trevliga Views att jobba med.

http://www.edandersen.com/2013/05/30...g-and-editing/

danjel 2014-11-17 13:18

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20501997)
Precis som du säger handlar det om ett ramverk. PHP är INTE ett ramverk; att göra någon som helst jämförelse ur den aspekten blir därför helt meningslöst.

Man kan göra jämförelsen i det avseende att en öppen fråga ställs, som i det här fallet , vad är fördelen med .NET eller vice versa. Det är inte heller optimalt att att göra en rak jämförelse PHP + Valfritt Framework vs ASP.NET , eftersom det PHP framework man väljer är en utökning av den inbyggda PHP funktionaliteten helt enkelt.
Min poäng är att man ska vara medveten om att väljer man PHP med ett eller flera Framework så har man ett eller flera beroenden mot källkod som kanske inte kommer underhållas/buggfixas och ytterligare olika tekniker som utvecklarna måste lära sig ..

jayzee 2014-11-17 13:57

Citat:

Ursprungligen postat av SEOutanHatt (Inlägg 20502052)
Att de går ifrån hård typning håller jag inte med om. Sitter man och använder ViewBag får man skylla sig själv, i normala fall använder man sig av en Viewmodel och får därmed allt hårt typat. Tillsammans med DisplayTemplates och EditTemplates blir det riktigt trevliga Views att jobba med.

Nu har jag använt .NET sedan första beta versionen och från att alla .NET utvecklare till 100% använt sig av hård typning har det under de senaste 4 åren blivit allt vanligare med att använda sig av svag typning i form av kod i i vanliga samt modell klasser, Silverlight, Linq, etc... Så, jag står fast vid min övertygelse om att allt fler väljer att skriva sin kod på detta sätt då C# nuförtiden stödjer båda. Jag känner faktiskt ingen som skriver kod som nyttjar ViewBag :)

Clarence 2014-11-17 18:22

Citat:

Ursprungligen postat av danjel (Inlägg 20502057)
Min poäng är att man ska vara medveten om att väljer man PHP med ett eller flera Framework så har man ett eller flera beroenden mot källkod som kanske inte kommer underhållas/buggfixas och ytterligare olika tekniker som utvecklarna måste lära sig ..

Så MS underhåller och vidareutvecklar alla ramverk och de funktioner de släppt med komplett backwards compatibility och kommer fortsätta göra så? När släppte den senaste ASP classic versionen? Vad händer när de droppar support helt? Då måste man också droppa säkerhetsuppdateringar för hela sitt OS eller skriva om hela sin kod?

Än mindre håller jag med när man lägger till att man med öppna ramverk har ett community och källkod tillgänglig som gör att vem som helst och alla kan hålla liv i projekt som finns stort behov av. Nu verkar ju t o m MS ha förstått poängen med open source så jag förstår inte varför jag behöver argumentera för det i detta sammanhang ;)

Adestro 2014-11-29 11:29

Rycker man från .Net-utvecklare deras Visual Studio kan de knappt skriva ett Hello World-program. :p

Skämt åsido så tror jag Go har större chans att ta andelar från det döende Java. Under nästa år borde Revel vara hyfsat produktionsredo.

Conny Westh 2014-12-01 01:45

Citat:

Ursprungligen postat av Johnny Viking (Inlägg 20501935)

För .NET finns det alltså bara one way or the high way? Man antingen pallar med det, eller inte.

När du förresten säger komplext, på vilket sätt tänker du då? Jag undrar då jag funderar på att ta en lättare kurs i det bara för att känna till språket bättre.

Nej, det är inte så hårt styrt. Det finns massor av ramverk även för .NEt-plattfornen. Men eftersom .NET Framework tar hand om den triviala grunden så kan ramverken börja addera värde på en högre abstraktionsnivå än för många andra plattformar. Telerik är ett ramverk som är populärt att använda för .NET-utvecklare. Finns många fler...

Men man bör nog ha kört i taket med .NET Framework innan man börjar leta efter andra ramverk.

goose 2014-12-01 20:43

Citat:

Ursprungligen postat av Adestro (Inlägg 20502741)
Rycker man från .Net-utvecklare deras Visual Studio kan de knappt skriva ett Hello World-program. :p

Skämt åsido så tror jag Go har större chans att ta andelar från det döende Java. Under nästa år borde Revel vara hyfsat produktionsredo.

Med OmniSharp (http://www.omnisharp.net/) så rockar .net på rätt många IDE's idag, tex sublime och emacs

Conny Westh 2014-12-01 23:56

Citat:

Ursprungligen postat av danjel (Inlägg 20501987)
Det jag egentligen menade är att de "basic" saker man behöver i webbutveckling såsom routing, request, response, templating, caching m.m. finns som default och är abstraherade i asp.net på ett tydligt sätt i klasser i ramverket. Sen kan saker ändå lösas på väldigt många sätt, vilket är en del av komplexiteten. ASP.NET kan väl sägas vara C# eller VB.NET med tillgång till alla klasser i .NET, en hel del inställningar i IIS och windows kan påverka applikationens beteende, samt saker som web.config och Visual Studio inställningar kan påverka..så det är väldigt många "rörliga" delar som jag tycker gör det komplext..och bara det att det finns flera olika versioner som ASP MVC och ASP WebForms som i sig skiljer sig väldigt mycket i sig..
dock nästa version vNext kommer nog bli enklare att jobba med

ASP.NET är gammalt, nu används WPF (Windows Presentation Foundation) och WCF (Windows Communication Foundation). De som kör Windows Phone kör även Silverlight (är inte helt insatt i vad Silverligt egentligen innebär ännu, har kört det alldeles för lite för att göra en bedömning nu).

Jag jobbar med WCF och WPF just nu, har testat Windows Phone helt kort men var inte så förtjust i det. Får nog testa mer först.

Med WPF kör man XAML som formulärdefinitioner. Vilket ska göra formulärjobbet återanvändbart.

Adestro 2014-12-02 02:30

Citat:

Ursprungligen postat av Conny Westh (Inlägg 20502874)
ASP.NET är gammalt, nu används WPF (Windows Presentation Foundation) och WCF (Windows Communication Foundation).

Hm, nu jämför du ju en plattform för webbutveckling (ASP.NET) och en för desktoputveckling (WPF)? Och även om WPF kommer underhållas många år framöver är det väl ModernUI och WinRT-runtimen som Microsoft kommer pusha hårdast.

digiArt 2014-12-03 07:44

Citat:

ASP.NET är gammalt, nu används WPF (Windows Presentation Foundation) och WCF (Windows Communication Foundation). De som kör Windows Phone kör även Silverlight (är inte helt insatt i vad Silverligt egentligen innebär ännu, har kört det alldeles för lite för att göra en bedömning nu).

Jag jobbar med WCF och WPF just nu, har testat Windows Phone helt kort men var inte så förtjust i det. Får nog testa mer först.

Med WPF kör man XAML som formulärdefinitioner. Vilket ska göra formulärjobbet återanvändbart.

Silverlight är nedlagt (till förmån för HTML5), sista versionen är supporterad fram till 2021.
WPF antas vara dött baserat på inaktivitet från MS sida.

Conny Westh 2014-12-04 00:34

Citat:

Ursprungligen postat av Adestro (Inlägg 20502878)
Hm, nu jämför du ju en plattform för webbutveckling (ASP.NET) och en för desktoputveckling (WPF)? Och även om WPF kommer underhållas många år framöver är det väl ModernUI och WinRT-runtimen som Microsoft kommer pusha hårdast.

Vi fick dessutom senaste versionen av Mono-Complete att fungera på en Raspberry Pi (med ett debian derivat kallat Mint) i går (Tisdag) på jobbet.

Vår C#-utvecklade applikationer med grafiskt användargränssnitt funkade klockrent. Man måste bara installera SSL-certifikaten manuellt för att det ska rulla på felfritt.

Vi utvecklar applikationerna med C# i Microsoft Visual Studio Professional 2013 (VS). Vi kompilerar projektet i VS till en EXE-fil (och några stödfiler) som vi bara kopierar över till Raspberry Pi med Filezilla (FTP). Sätter exekveringsbiten med kommandot:

sudo chmod +x program.exe

sen är det bara att köra så det ryker....

Skillnanderna är väl mest att serieportarna heter 'COM8' i Windows-miljön men '/dev/class/gpio/gpio24' i Linux-miljön.

SEAPelle 2015-01-02 14:57

Citat:

Ursprungligen postat av Clarence (Inlägg 20502074)
Så MS underhåller och vidareutvecklar alla ramverk och de funktioner de släppt med komplett backwards compatibility och kommer fortsätta göra så? När släppte den senaste ASP classic versionen? Vad händer när de droppar support helt? Då måste man också droppa säkerhetsuppdateringar för hela sitt OS eller skriva om hela sin kod?

Utvecklingen av ASP Classic upphörde för många r sen, lite osäker men gissar på 7-8 år. Windows Server 2012 med IIS8 har fullt stöd för Classic ASP så stöd för det gamla systemet är åtta år till med extended support. Det anser jag vara god support mot gamla användare.

danjel 2015-01-04 21:47

Citat:

ASP.NET är gammalt, nu används WPF (Windows Presentation Foundation) och WCF (Windows Communication Foundation)...

ASP.NET är inte gammalt, det är den teknik som används för webbutveckling i MS miljö..

Conny Westh 2015-01-06 01:20

Citat:

Ursprungligen postat av danjel (Inlägg 20504229)
ASP.NET är inte gammalt, det är den teknik som används för webbutveckling i MS miljö..

WPF (Windows Presentation Foundation) är det senaste "stora" GUI- tekniken för webb i MS-miljön (nästan varenda jobbannons och konsultförfrågan innehåller WPF/WCF som krav).

Vissa använder den gamla MVC1/2/3/4 (MVC=> Model-View-Controller) men har även sett förfrågningar på den betydligt modernare MVVM (Model-View-View-Model http://en.wikipedia.org/wiki/Model_View_ViewModel ). Om man ser strikt tekniskt till arkitekturen borde den kanske heta View-ViewModel-Model eller View-ViewModel-DataModel.....

När man kör WPF så lägger man WPF-formulären som Controller i ASP.NET-sidorna men att koda direkt i ASP.NET är gammalt.

Jag själv kör med .NET Framework 4.5.1 just nu.

När vi kör Mono-Complete så kör vi v 3.5-4 på Raspberry Pi.

goose 2015-01-06 21:41

Hej Conny,

Du är helt ute och snurrar :) det låter mer som du blivit hooked på någon tredjepartsprogramvara? Till att börja med tror jag du blandar ihop xaml och wpf.

Vad man kan läsa om vad Microsoft kokar ihop i sin asp.net 5 (vnext) så har det givetvis inget med wpf att göra då de jobbar mer att unifiera mvc, webapi, web pages samt mot plattformsoberoende och selfhosting exe's, molnstöd mm. Här har du en overview: http://www.asp.net/vnext/overview/as...net-5-overview

Conny Westh 2015-01-07 07:11

xaml är ett XML-baserat format på fönsterdefinitionerna, tidigare använde man formatet .frm men i WPF använder man .xaml. Så jag blandar inte ihop wpf med xaml.

Om du anser att Microsoft Visual Studio 2013 Professional är en tredjepartsprogramvara får stå för dig.

Microsoft Visual Studio 2015 Professional är i beta1-stadiet och inte släppt som officiell version ännu.

Clarence 2015-01-07 09:59

Citat:

Ursprungligen postat av Conny Westh (Inlägg 20504255)
WPF (Windows Presentation Foundation) är det senaste "stora" GUI- tekniken för webb i MS-miljön (nästan varenda jobbannons och konsultförfrågan innehåller WPF/WCF som krav).

Vissa använder den gamla MVC1/2/3/4 (MVC=> Model-View-Controller) men har även sett förfrågningar på den betydligt modernare MVVM (Model-View-View-Model http://en.wikipedia.org/wiki/Model_View_ViewModel ). Om man ser strikt tekniskt till arkitekturen borde den kanske heta View-ViewModel-Model eller View-ViewModel-DataModel.....

När man kör WPF så lägger man WPF-formulären som Controller i ASP.NET-sidorna men att koda direkt i ASP.NET är gammalt.

Jag själv kör med .NET Framework 4.5.1 just nu.

När vi kör Mono-Complete så kör vi v 3.5-4 på Raspberry Pi.

Finns väl i princip ingen som skriver webb med WPF?? Själv visste jag inte att det gick, för jag har inte hört talas om några som gör det.

I princip alla använder MVC som generell grund i min uppfattning. Sedan att många använder viewmodels för att t ex lägga valideringar på modellerna och ändå ha kvar rena EF-modeller (för att de inte gillar code first??) är väl knappast något som förändrar att de använder ASP.NET MVC som ramverk.

Sen jobbar väl de flesta med legacy system också, men annars tror jag bara det är Web Api som har egen traction i nuläget?

Sen att WPF är nytt är väl lite fel det också. Första WPF-versionen släpptes 2006, första riktiga MVC-versionen 2009. Så .NET MVC är alltså nyare än WPF. Inte för att det spelar någon roll då de inte har någon egentlig inbördes konkurrens.

goose 2015-01-07 10:59

Conny, läs på lite mer om WPF snälla. Det är alltså WPF som renderar fönster i Windows gjorda i XAML.

Om du ska göra något som liknar WPF i web så måste du antingen 1) installera ett plugin tex silverlight som renderar gränsnitt mha XAML, men det är alltså inte WPF. 2) ha något plugin som på servern renderar html(5?) av din XAML. 3) ha en browser som stödjer rendering av XAML/WPF (XAML Browser Application), här stödjs ju bara IE och Firefox. Inga mobila enheter heller.

goose 2015-01-07 11:06

Du säger vidare att du lirar Mono på er rasberry pi. Så här står det på monos hemsida:

"The easiest way to describe what Mono currently supports is:
Everything in .NET 4.5 except WPF, WWF, and with limited WCF and limited ASP.NET 4.5 async stack."

Hur går det ihop tror du då om ni nu kör WPF i linuxmiljö?

jayzee 2015-01-07 19:50

Goose har rätt, jag jobbar professionellt med webbutveckling inom .NET med b.la. Microsoft som partner och kan lugnt säga att Conny (tyvärr) är ute och cyklar nu... ASP.NET MVC 5 är det senaste inom webbramverk från Microsoft och som används inom industrin.
Han är dock inte ensam om att tro WPF kan ersätta webbramverk.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:11.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson