![]() |
Microsoft går open source med .Net
Idag meddelade Microsoft att de släpper dotnetramverket som open source. Dessutom stöd för Windows, Linux & Mac. ASP.NET 5 ska kunna köras på dessa plattformar och de släpper med en webbserver för Linux och Mac.
Vidare så släpper de en gratis IDE som heter Visual Studio Community Edition, som är ungefär som dagens Pro-variant. http://www.hanselman.com/blog/Announ...Community.aspx |
Strålande, då finns det inte längre någon anledning att inte köra Visual Studio eller .NET....
|
Jepp, Microsoft har ju verkligen satsat allt krut de har på .NET så man tycker inte de kan överge projektet nu när de open-sourcar, vilket annars är klassiskt när bolag open-sourcar sina produkter, *host* Citrix *host*.
|
Coolt. Ser fram emot vad detta kan resultera i...
|
Nu kan inte LAMP-gänget argumentera med kostnader som orsak att inte välja MS-tekniken. Särskilt när det går att köra upp till 10 webbar utan kostnad på Azure-plattformen.
|
Bra gjort av MS! Jag har dock för lite insikt i .NET, men vad är dess programmeringsfördelar mot t.ex PHP? Alltså rent konceptuellt eller vad man säger. Varför vore .NET "bättre" att välja än PHP eller annat språk för webbutveckling?
|
Citat:
|
Citat:
.NET som nu blir "gratis" för alla, kan återfå en del av den marknad PHP norpat åt sig för att PHP just är gratis, och enkelt att börja med. |
"Min musik är bättre än din" :) Börjar bli en ganska tjatig och barnslig diskussion?
|
Tar vi med mer än webben i beaktning är det (äntligen) ett smart sätt att få fler att intressera sig för .NET-plattformen. Som arbetsgivare är det i stort sett omöjligt att få tag på (duktiga) utvecklare på den plattformen.
|
Citat:
Med PHP spenderar jag mer tid för att abstrahera teknisk komplexitet i egengjorda klasser för att hantera sådana här saker. Men samtidigt spenderar jag mindre tid på kompileringar och laddtider med PHP och kan ofta göra saker snabbare , även av anledningen att .NET är väldigt komplext |
Citat:
För .NET finns det alltså bara one way or the high way? Man antingen pallar med det, eller inte. När du förresten säger komplext, på vilket sätt tänker du då? Jag undrar då jag funderar på att ta en lättare kurs i det bara för att känna till språket bättre. |
Citat:
För mig är fördelen med C# .NET mot PHP främst trådning, kompilering och hård typning. Men det finns gott om cross-plattform språk som konkurrerat länge med samma fördelar och får se sig omkörda flera gånger om ... Så att något stort skulle förändras angående marknadsandelar tror jag inte alls på. Nej, Microsoft får svårt att konkurrera om de inte släpper Webforms fritt också! |
Förbannat intressant. Suttit och kört .NET i Parallells desktop i några uppdrag ett par år och fullkomligt hatar den miljön. Inte nog med att man avskyr Windows och de ständiga problem som alltid uppstår, allt går väldigt mycket långsammare att utveckla än i Python och PHP. Men om man nu kan köra VS direkt på Macen blir det däremot plötsligt en seriös kandidat att på allvar börja utveckla i.
Vart hittar jag de bästa onlinekurserna i .NET? Pluralsight? |
Citat:
|
Citat:
Sedan så är det fullt möjligt att multi-tråda PHP via pthreads. :) |
Citat:
pthreads kommer ju inte utan kostnad. Dels ska du sega ner all PHP nästan 30% pga ZTS-builden sen ska du kompilera det själv och hålla det uppdaterat. Sen är det så lite använt att man helst bör gå igenom och förstå källkoden innan man vågar bygga in sig i det i viktiga produktionsmiljöer. Sen riskerar du att bygga in dig i aktuell PHP-version då dess stöd med framtida versioner förblir osäkert. Mer komplicerade sidoprojekt för PHPs runtime är ju också rätt kända för att vara allt annat än stabila. Opcode caches är ett bra exempel, alla har haft problem med segfaults i edge cases som man måste upptäcka själv och starta om processen. |
Citat:
Som du säger, JetBrains är ett alternativ jag gärna kör. Jobbar väldigt mycket i PHPStorm redan nu, kanske rent av kommer .NETStorm inom rimlig framtid :) |
Citat:
dock nästa version vNext kommer nog bli enklare att jobba med |
Citat:
|
Citat:
Att de går ifrån hård typning håller jag inte med om. Sitter man och använder ViewBag får man skylla sig själv, i normala fall använder man sig av en Viewmodel och får därmed allt hårt typat. Tillsammans med DisplayTemplates och EditTemplates blir det riktigt trevliga Views att jobba med. http://www.edandersen.com/2013/05/30...g-and-editing/ |
Citat:
Min poäng är att man ska vara medveten om att väljer man PHP med ett eller flera Framework så har man ett eller flera beroenden mot källkod som kanske inte kommer underhållas/buggfixas och ytterligare olika tekniker som utvecklarna måste lära sig .. |
Citat:
|
Citat:
Än mindre håller jag med när man lägger till att man med öppna ramverk har ett community och källkod tillgänglig som gör att vem som helst och alla kan hålla liv i projekt som finns stort behov av. Nu verkar ju t o m MS ha förstått poängen med open source så jag förstår inte varför jag behöver argumentera för det i detta sammanhang ;) |
Rycker man från .Net-utvecklare deras Visual Studio kan de knappt skriva ett Hello World-program. :p
Skämt åsido så tror jag Go har större chans att ta andelar från det döende Java. Under nästa år borde Revel vara hyfsat produktionsredo. |
Citat:
Men man bör nog ha kört i taket med .NET Framework innan man börjar leta efter andra ramverk. |
Citat:
|
Citat:
Jag jobbar med WCF och WPF just nu, har testat Windows Phone helt kort men var inte så förtjust i det. Får nog testa mer först. Med WPF kör man XAML som formulärdefinitioner. Vilket ska göra formulärjobbet återanvändbart. |
Citat:
|
Citat:
WPF antas vara dött baserat på inaktivitet från MS sida. |
Citat:
Vår C#-utvecklade applikationer med grafiskt användargränssnitt funkade klockrent. Man måste bara installera SSL-certifikaten manuellt för att det ska rulla på felfritt. Vi utvecklar applikationerna med C# i Microsoft Visual Studio Professional 2013 (VS). Vi kompilerar projektet i VS till en EXE-fil (och några stödfiler) som vi bara kopierar över till Raspberry Pi med Filezilla (FTP). Sätter exekveringsbiten med kommandot: sudo chmod +x program.exe sen är det bara att köra så det ryker.... Skillnanderna är väl mest att serieportarna heter 'COM8' i Windows-miljön men '/dev/class/gpio/gpio24' i Linux-miljön. |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Vissa använder den gamla MVC1/2/3/4 (MVC=> Model-View-Controller) men har även sett förfrågningar på den betydligt modernare MVVM (Model-View-View-Model http://en.wikipedia.org/wiki/Model_View_ViewModel ). Om man ser strikt tekniskt till arkitekturen borde den kanske heta View-ViewModel-Model eller View-ViewModel-DataModel..... När man kör WPF så lägger man WPF-formulären som Controller i ASP.NET-sidorna men att koda direkt i ASP.NET är gammalt. Jag själv kör med .NET Framework 4.5.1 just nu. När vi kör Mono-Complete så kör vi v 3.5-4 på Raspberry Pi. |
Hej Conny,
Du är helt ute och snurrar :) det låter mer som du blivit hooked på någon tredjepartsprogramvara? Till att börja med tror jag du blandar ihop xaml och wpf. Vad man kan läsa om vad Microsoft kokar ihop i sin asp.net 5 (vnext) så har det givetvis inget med wpf att göra då de jobbar mer att unifiera mvc, webapi, web pages samt mot plattformsoberoende och selfhosting exe's, molnstöd mm. Här har du en overview: http://www.asp.net/vnext/overview/as...net-5-overview |
xaml är ett XML-baserat format på fönsterdefinitionerna, tidigare använde man formatet .frm men i WPF använder man .xaml. Så jag blandar inte ihop wpf med xaml.
Om du anser att Microsoft Visual Studio 2013 Professional är en tredjepartsprogramvara får stå för dig. Microsoft Visual Studio 2015 Professional är i beta1-stadiet och inte släppt som officiell version ännu. |
Citat:
I princip alla använder MVC som generell grund i min uppfattning. Sedan att många använder viewmodels för att t ex lägga valideringar på modellerna och ändå ha kvar rena EF-modeller (för att de inte gillar code first??) är väl knappast något som förändrar att de använder ASP.NET MVC som ramverk. Sen jobbar väl de flesta med legacy system också, men annars tror jag bara det är Web Api som har egen traction i nuläget? Sen att WPF är nytt är väl lite fel det också. Första WPF-versionen släpptes 2006, första riktiga MVC-versionen 2009. Så .NET MVC är alltså nyare än WPF. Inte för att det spelar någon roll då de inte har någon egentlig inbördes konkurrens. |
Conny, läs på lite mer om WPF snälla. Det är alltså WPF som renderar fönster i Windows gjorda i XAML.
Om du ska göra något som liknar WPF i web så måste du antingen 1) installera ett plugin tex silverlight som renderar gränsnitt mha XAML, men det är alltså inte WPF. 2) ha något plugin som på servern renderar html(5?) av din XAML. 3) ha en browser som stödjer rendering av XAML/WPF (XAML Browser Application), här stödjs ju bara IE och Firefox. Inga mobila enheter heller. |
Du säger vidare att du lirar Mono på er rasberry pi. Så här står det på monos hemsida:
"The easiest way to describe what Mono currently supports is: Everything in .NET 4.5 except WPF, WWF, and with limited WCF and limited ASP.NET 4.5 async stack." Hur går det ihop tror du då om ni nu kör WPF i linuxmiljö? |
Goose har rätt, jag jobbar professionellt med webbutveckling inom .NET med b.la. Microsoft som partner och kan lugnt säga att Conny (tyvärr) är ute och cyklar nu... ASP.NET MVC 5 är det senaste inom webbramverk från Microsoft och som används inom industrin.
Han är dock inte ensam om att tro WPF kan ersätta webbramverk. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:11. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson