WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Trolljägarna, Aschberg TV3. (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1061404)

erebos 2014-04-03 08:20

Trolljägarna, Aschberg TV3.

Härligt att se så små dom stora nätmobbarna verkligen är när dom blir konfronterade.
Använd FRA till att sätta dit fler såna personer så vi får nån praktisk nytta för skattepengarna vi betalar för den myndigheten.
Kan man ha fartkameror efter vägarna som dokumenterar lagbrott automatiskt så kan man väl skicka böteslappar direkt till näthatarna också!
Gillade betalningskravet på 10 000 kr till "Hult Hatar" :)

Captain Thailand 2014-04-03 08:37

Hej,

Såg det på Play och tyckte ungefär som du. Den där Hult är förvisso en "snorunge" men det kändes trots allt befriande att se hans min när han konfronterades.

Sedan tycker jag personligen att vissa av Aschbergs egna bundsförvanter (jag åsyftar inte Juridikinstitutet) har en del lik i garderoben, men det är en annan diskussion.

goose 2014-04-03 10:23

bundsförvanter? menar du kamera/redaktionsteamet eller de som han intervjuade som blivit utsatta?

orreborre 2014-04-03 10:32

De har en märklig definition av troll. Detta är ju mobbare/hatare, inte troll.

Captain Thailand 2014-04-03 10:57

Citat:

Ursprungligen postat av goose (Inlägg 20489613)
bundsförvanter? menar du kamera/redaktionsteamet eller de som han intervjuade som blivit utsatta?

Jag uttryckte mig otydligt. Det är ett fåtal som han använt/använder som grävare som nog själva skulle har bakgrund för en eventuell granskning (i ett annat program naturligtvis). Jag kan tycka att det finns en viss problematik i att media vänder sig till (forna) "extremister" för att granska "extremister".

tartareandesire 2014-04-03 11:08

Citat:

Ursprungligen postat av orreborre (Inlägg 20489615)

Det gäller ju att hitta en säljande rubrik till programmet.

FRA kan inte användas till mer bagatellartade brott, det är krav som funnits för att det ens ska komma på plats.

MusikMixen 2014-04-03 11:39

Citat:

Ursprungligen postat av orreborre (Inlägg 20489615)

Håller helt med dig. För övrigt tyckte jag det var riktigt tråkigt att titta på.

erebos 2014-04-03 16:04

Dom får kalla det vad dom vill, jag gillade det i alla fall!
Att FRA inte får användas är ju självklart. Det var bara en personlig önskedröm från min sida.
Den som aldrig blivit mobbad på nått sätt tycker säkert att det är jättetråkigt att se mobbarna få lite payback, jag tyckte det var kul iaf!

Ara 2014-04-04 09:20

Jag satt och hoppades på att dom skulle jaga ifatt en viss patrik ;-)

spajk 2014-04-04 10:53

Jag uppskattade programmet också. Kul att man siktar in sig mer på folk som sitter och hatar framför skärmen. Helt rätt att visa att man inte kan bete sig hur som helst utan konsekvenser.

robaino 2014-04-05 23:18

Tycker personligen att det är vidrigt det han gör. Trodde i min enfald att vi kommit ifrån pöbelmentaliteten i Sverige men tydligen inte.

Försvarar inte på något vis folk som sitter och tramsar sig på nätet men folk som "hatar" mår ju helt uppenbart inte bra och inte lär dom sluta för att fjanten Aschberg hoppar på dom. Tvärt om kan det få motsatt effekt.

Fjädrar och tjära till alla som inte röstar på vänstern och miljöpartiet nästa gång kanske?

MVH

R

WebboT 2014-04-05 23:44

Citat:

Ursprungligen postat av robaino (Inlägg 20489818)
Tycker personligen att det är vidrigt det han gör. Trodde i min enfald att vi kommit ifrån pöbelmentaliteten i Sverige men tydligen inte.

Försvarar inte på något vis folk som sitter och tramsar sig på nätet men folk som "hatar" mår ju helt uppenbart inte bra och inte lär dom sluta för att fjanten Aschberg hoppar på dom. Tvärt om kan det få motsatt effekt.

Det är ju just den vidriga pöbeln (mestadels FlashbackPöbeln) som Ashberg har stake att dra fram i rampljuset. När folk får självmordstankar och sina liv mer eller mindre förstörda så skulle jag nog kalla det för liiite mer än 'trams".

Stor eloge till TV3 och Aschberg för att nån änligen gör nåt.

robaino 2014-04-06 01:32

Ja det bekräftar vad jag misstänkte. Vi har inte kommit längre än så här. Tragiskt!

Krävs ju mycket stake för att hoppa på en 21 också...

WebboT 2014-04-06 03:00

Citat:

Ursprungligen postat av robaino (Inlägg 20489823)
Ja det bekräftar vad jag misstänkte. Vi har inte kommit längre än så här. Tragiskt!

Krävs ju mycket stake för att hoppa på en 21 också...

Jag borde inte inte svara på detta för såna här diskussioner har en tendens att aldrig ta slut. Bara två frågor. - Vad skulle du göra (konkret) för att tackla detta problemet? Eller ska det bara få fortgå?

robaino 2014-04-06 03:21

Gå och rösta. Det är väl ändå så vi ser till att stifta lagar i Sverige. Medborgargarden är inte min grej. Det pågår däremot i många länder som vi anser är mindre utvecklade.

Såg bara några minuter på programmet och vad jag kunde förstå så såg inte Polisen att det var en våldtäkt så då utgår jag ifrån att det stämmer. Hur tror du killarna mår om det nu är så att dom är oskyldiga vilket dom i lagens mening är?

Finns ju en sida till av detta man inte ska glömma även om Aschberg vill plocka billiga poäng genom att visa upp en söt ledsen tjej som vart enda människa på jorden tycker synd om med all rätt.

Bättre lagstiftning samt lära folk att vara lite mer försiktiga innan dom blir för intima on och offline. Det lär jag min dotter i alla fall. Trots att går det inte att lagstifta bort idioti och brist på empati.

Man kan ju också ställa sig frågan varför folk agerar som dom gör. Kanske för att dom inte känner att någon bryr sig om dom eller ser dom.

Mer kärlek åt alla ;)

WebboT 2014-04-06 03:37

Ja det bekräftar vad jag misstänkte. Gå och rösta så löser det sig...ok.
Over and out.

Conth 2014-04-06 09:14

Citat:

Ursprungligen postat av robaino (Inlägg 20489818)

Fjädrar och tjära till alla som inte röstar på vänstern och miljöpartiet nästa gång kanske?

MVH

R

Håller med dig här.

Bra att lyfta frågan men helt fel sätt att attackera problemet.

Conth 2014-04-06 09:15

Citat:

Ursprungligen postat av WebboT (Inlägg 20489827)
Ja det bekräftar vad jag misstänkte. Gå och rösta så löser det sig...ok.
Over and out.

Och du menar att detta är lösningen? Bara man får lite hämnd på bästa sändningstid i TV så är problemet löst eller?

Alpha 2014-04-06 10:28

If you can't give fair punishment then anarchy begins.

TheCheesePolice 2014-04-06 12:45

Citat:

Ursprungligen postat av Conth (Inlägg 20489837)
Och du menar att detta är lösningen? Bara man får lite hämnd på bästa sändningstid i TV så är problemet löst eller?

Precis. Dessutom finns det ju även två sidor på varje mynt - kollade upp konflikten på Flashback lite när jag inte hade annat för mig, och det verkar tydligen som att offret tidigare hängt ut människor för våldtäkt, när verkligheten möjligen såg annorlunda ut. Försvarar inte vad han gjorde, men ja, risken finns ju att den andra parten inte var 100% oskyldig heller.

Citat:

Ursprungligen postat av Alpha (Inlägg 20489840)

Du förlitar dig (sannolikt) på marknaden att vara effektiv i alla andra områden i ditt liv. Varför inte när det gäller brott och straff också?

tartareandesire 2014-04-06 12:46

Citat:

Ursprungligen postat av Alpha (Inlägg 20489840)

Det är ju dock rättsväsendets uppgift, inte Robert Aschbergs :) De flesta bryr sig inte om strunt som idioter skriver på nätet och tar därför inte illa vid sig men börjar det handla om regelrätta trakasserier så är det allvarligare. Många av dessa personer vill bara ha uppmärksamhet och då är det här bara kontraproduktivt.

Anders Larsson 2014-04-06 13:04

Bra att frågan lyfts upp, men programmet som sådant var ganska vidrigt. Tyvärr har jag ingen bättre lösning på problemet. Rösta hjälper ju knappast heller, det finns redan lagstiftning som kan tillämpas, men det görs inte.

patrikweb 2014-04-06 13:15

Har inget förtroende för rättssäkerhet eller polisen/åklagarens jobb alls i Sverige, kommer alltid vara bättre och billigare samt effektivare betala extern part för utredning och hantering.

Sedan kan man tycka vad man vill, troligtvis inte ekonomiskt alls för samhället hantera denna typen av brott.

Då krävs det mer att det blir tv av det för att betala det. Problem blir alltid att kostnaden kommer överstiga värdet i många mål. Även om man får fast en person kommer personen inte ha råd betala dom miljoner polis och åklagare kostat samt ev. fängelse.

Så lite moment22 över det hela, brottsoffret själva hade nog i många fall själv inte velat betala några miljoner själv för få en person dömd.

Har dock själv inte kollat första avsnitt ännu, kanske får göra det någon dag nu.

WebboT 2014-04-06 18:03

Citat:

Ursprungligen postat av Conth (Inlägg 20489837)

Nej, verkligen inte. Vem har sagt det? Men det är en liten liten början i alla fall. Att gå och rösta skulle lösa något vore intressant att höra en mer detaljerad förklaring på.

Internet är i runda slängar 20 år. Många regeringar har kommit och gått under denna tiden. Näthatsproblemet har ju aldrig varit större än vad det är idag, så att gå och rösta verkar ju fungera jättefint som en lösning på detta problemet.
Med andra ord, ju mer vi röstar desto värre blir det :eek:

tartareandesire 2014-04-06 18:19

Citat:

Ursprungligen postat av WebboT (Inlägg 20489873)
Nej, verkligen inte. Vem har sagt det? Men det är en liten liten början i alla fall. Att gå och rösta skulle lösa något vore intressant att höra en mer detaljerad förklaring på.

Internet är i runda slängar 20 år. Många regeringar har kommit och gått under denna tiden. Näthatsproblemet har ju aldrig varit större än vad det är idag, så att gå och rösta verkar ju fungera jättefint som en lösning på detta problemet.
Med andra ord, ju mer vi röstar desto värre blir det :eek:

Fler polisanmälningar och engagemang från gemene man fungerar nog bättre än att rösta :) Tror knappast någon riksdagsledamot tycker annorlunda än oss i den här frågan men det är egentligen inte så mycket de kan göra. En del har en övertro till att politikerna kan lösa alla samhällsproblem på egen hand. Utöver de allvarligare fallen (som faktiskt inte sällan går till domstol redan idag) så handlar det här för det mesta mer om vanligt hyfs. Problemet är att det är lättare att kalla folk för det ena och det andra på nätet än vad det är irl. På nätet kan 10 miljoner svenskar attackera dig, endast en bråkdel av dessa kommer ha någon kontakt med dig irl och få av dessa agerar då likadant som de gör på nätet oavsett om de tycker illa om dig eller inte. Att omsätta detta i en praktisk lagstiftning är inte helt oproblematiskt, det handlar snarare om uppfostran. Alltför få föräldrar har haft någon koll på vad deras barn sysslat med på internet. Det finns en anledning till att ungdomarna flyttar från Facebook när föräldrarna dyker upp :)

robaino 2014-04-06 19:40

Citat:

Ursprungligen postat av WebboT (Inlägg 20489873)
Att gå och rösta skulle lösa något vore intressant att höra en mer detaljerad förklaring på.

Det är ju riksdagen som stiftar lagar i Sverige, inte Robert Aschberg eller andra journalister med Jesuskomplex som känner att dom måste uppfostra andra människor och visa dom den rätta läran.

Lite ansvar han man också själv i hur man hanterar sina bilder och annat på nätet. Inte ovanligt att "kändisar" som gör karriär på att förnedra sig själva i TV sedan kommer ut och gråter över "näthat". Söker man uppmärksamhet så får man ta det onda med det goda.

Det korta sekvens jag såg av programmet så vittnade till och med tjejens bästa vän om att hon var med på det. Med andra ord har ju killen helt rätt som spydde galla över henne. Hon fördärvar för tjejer som FAKTISKT blir våldtagna genom sitt agerande. Sen att han uttrycker sig som en idiot är ju en annan sak.

Många unga får sitta och titta på TV hur dom blir hatade helt öppen på grund av att dom råkar vara vita eller inte ser kvinnor som offer (dom är inte feminister). Dag efter dag ser dom hur minoriteter och folk utbildade på Södertörn drar dom i smutsen och hånar dom. Att skriva av sig på nätet kanske är den enda ventil dom har.

Att det sen är helt fel är vi överens om men man måste försöka se vad som är sjukt inte bara hoppa på symtomen.

erebos 2014-04-06 20:35

Hur man kan försvara att nån elak skitunge spyr galla över en ung tjej på nätet när han inte har en aning om vad som egentligen skett eller inte det fattar inte jag.
Hon försökte ju faktiskt begå självmord pga detta.
Aschberg gör helt rätt, Hult Hatar har ju lagt ner sin hemska mobbarsajt och det tackar då jag för.

robaino 2014-04-06 20:46

Vem har försvarat det?

erebos 2014-04-06 20:48

Citat:

Ursprungligen postat av robaino (Inlägg 20489883)
Det korta sekvens jag såg av programmet så vittnade till och med tjejens bästa vän om att hon var med på det. Med andra ord har ju killen helt rätt som spydde galla över henne. Hon fördärvar för tjejer som FAKTISKT blir våldtagna genom sitt agerande. Sen att han uttrycker sig som en idiot är ju en annan sak.

Jag tänkte på det här men jag kanske tolkade inlägget fel?

Alpha 2014-04-06 20:50

Jag håller med erebos, tack vare R. Aschberg som hult hatar lagt ner sitt skit.

Det betyder att det var effektivt, ja mer effektivt än vad polisen (sannolikt) någonsin kommer att bli. :/

Jag förlitar mig inte ett piss på något i Sverige (längre).
Vi har blivit ett u-land där varken polisen, sjukvården eller skolan fungerar som den ska.

mvh

tartareandesire 2014-04-06 21:02

Citat:

Ursprungligen postat av erebos (Inlägg 20489891)
Hur man kan försvara att nån elak skitunge spyr galla över en ung tjej på nätet när han inte har en aning om vad som egentligen skett eller inte det fattar inte jag.
Hon försökte ju faktiskt begå självmord pga detta.
Aschberg gör helt rätt, Hult Hatar har ju lagt ner sin hemska mobbarsajt och det tackar då jag för.

Att bemöta hat med hat är aldrig en bra idé. Man bidrar bara till en ond spiral och det har redan visat sig ganska tydligt:

http://www.dagensmedia.se/nyheter/tv/article3818166.ece

Visst är det alltid trevligt att en sådan sajt läggs ner men det borde ha skett på annat vis än att hänga ut en person i TV och bara förvärra situationen. Han (och andra) kan om han vill fortsätta skriva anonymt eller under annat namn precis var som helst och inget problem är löst.

Om folk slutar besöka sådana webbplatser så försvinner de ganska snabbt men det är tyvärr många som inte kan låta bli att kommentera inlägg som bara är menade att provocera (se bara på patrikweb här t.ex.) och därmed drar de också trafik och motiveras att fortsätta. Sedan är själva mobbningen som kan bli ett resultat av sådana texter ett djupare problem som inte försvinner bara för att "Hult Hatar"-typer lägger ner sina bloggar.

Aschberg är en rutinerad Aftonbladet-journalist och de söker rubriker snarare än försöker lösa problem även om tittaren/läsaren naturligtvis ska tro annat. Aschberg står självklart inte på näthatarnas sida men programmet i sig är populistiskt kommersiellt trams och ingenting annat.

WebboT 2014-04-06 21:07

Citat:

Ursprungligen postat av robaino (Inlägg 20489883)
Med andra ord har ju killen helt rätt som spydde galla över henne

Han hade ju ingen som helst aning om vad som hänt. :eek:
I rest my case.

robaino 2014-04-06 21:19

Citat:

Ursprungligen postat av WebboT (Inlägg 20489899)
Han hade ju ingen som helst aning om vad som hänt. :eek:
I rest my case.

Jo han visste att Polisen inte ansåg att det ens skulle gå till åtal mot någon. Han visste att hennes egen bästa väninna vittnat mot henne och han hade fått in tips av andra på orten.

Hans agerade är kass, Aschbergs mycket värre.

erebos 2014-04-06 21:25

Ok jag är enig, att bemöta hat med hat är dumt.
Jag skulle vara glad om Aschberg eller nån åklagare lyckades få folk som t.ex Hult Hatar att lägga ner sina hatsajter och anonyma profiler utan att det behövdes finansieras av en TVkanal.
Men alternativet är ju tydligen TVkanalen eller ingen åtgärd alls som det verkar?
Då föredrar jag TVkanal varianten.

erebos 2014-04-07 03:54

Citat:

Ursprungligen postat av robaino (Inlägg 20489901)
Jo han visste att Polisen inte ansåg att det ens skulle gå till åtal mot någon. Han visste att hennes egen bästa väninna vittnat mot henne och han hade fått in tips av andra på orten.

Hans agerade är kass, Aschbergs mycket värre.

Nu börjar du faktiskt göra som Hult Hatar själv här.
Du vet ingenting om vad som faktiskt hänt och du antyder på ett internetforum att tjejen ljuger när det står ord mot ord.
Polisutredningar kan läggas ner av många orsaker, det betyder inte att det inte har begåtts ett övergrepp.
När man inte vet något i ett sånt här fall ska man inte uttala sej på offentliga sajter.

tartareandesire 2014-04-07 06:03

Citat:

Ursprungligen postat av erebos (Inlägg 20489923)
Du vet ingenting om vad som faktiskt hänt och du antyder på ett internetforum att tjejen ljuger när det står ord mot ord.
Polisutredningar kan läggas ner av många orsaker, det betyder inte att det inte har begåtts ett övergrepp.
När man inte vet något i ett sånt här fall ska man inte uttala sej på offentliga sajter.

Exakt, det är naturligtvis inte bättre att vara den som kastar första stenen utan precis tvärtom.

robaino 2014-04-07 07:05

Citat:

Ursprungligen postat av erebos (Inlägg 20489923)

Nej jag gillar demokrati. Vi har röstat fram den Riksdag som stiftar våra lagar och bör respektera det. Du kanske inte gillar det, Aschberg gör det inte men det spelar ingen roll. Man löser inte problem med skampålar på detta viset, det är barbariskt.

Går det inte bevisa har det inte hänt, det är själva fundamentet i en rättsstat, glöm inte det. Därför vet jag att inget hänt.

tartareandesire 2014-04-07 07:22

Citat:

Ursprungligen postat av robaino (Inlägg 20489925)
Nej jag gillar demokrati. Vi har röstat fram den Riksdag som stiftar våra lagar och bör respektera det. Du kanske inte gillar det, Aschberg gör det inte men det spelar ingen roll. Man löser inte problem med skampålar på detta viset, det är barbariskt.

Går det inte bevisa har det inte hänt, det är själva fundamentet i en rättsstat, glöm inte det. Därför vet jag att inget hänt.

Det kan du naturligtvis inte veta, när det gäller den typen av brott så går många fria på grund av att det ofta är just ord mot ord. Att en friande dom innebär att ingenting har hänt är inte fundamentet i en rättsstat, nu är du nog lite förvirrad :) Ingen annan utom de två inblandade vet vad som skett och det finns ingen som helst anledning att tro varken det ena eller det andra. Erebos reagerade från första början inte på lagstiftningen eller domen utan det faktum att du började försvara Hult och påstå att han hade rätt. Det är minst sagt märkligt, det finns ingen som helst anledning till att försvara varken honom eller Aschbergs program.

Captain Thailand 2014-04-07 09:18

Hej,

En "hatande" tjugoåring har alltså hängt ut en tjej han inte känner som anmält ett grovt sexuellt övergrepp. Att han ligger inne med en bristfällig empatisk förmåga är det nog få som ifrågasätter, men det är även uppenbart att hans omdöme i detta fallet är i klass med en talgoxes. Och detta oavsett sanningshalten i tjejens berättelse. Hans ringa ålder är en förmildrande omständighet (tycker jag) och det verkar ju som att hans egna uthängning fungerat som en tankeställare.

Som sagt, jag vet inte riktigt vad jag tycker om programidén som sådan. Jag kommer fortsätta följa serien. Som den asgam man är. :O

Captain Thailand 2014-04-07 09:22

Ps. Kikade efter och hans sida är nu tillbaka på FB.

Hans hatande hatas nu så att han får ta emot hot. Snacka om meta:

http://www.lemondogs.se/blogs/brothe...e-trolljagarna

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:56.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson