WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Företagsamhet, juridik och ekonomi (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=8)
-   -   Bilen i företaget (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=10584)

jonny 2005-10-23 23:28

Själv sitter jag och inser att jag borde låtit ABt köpa min bil redan från början. Frågan är nu om jag kan sälja den till bolaget och hur man då kommer fram till ett vettigt marknadsvärde på bilen. Är det någon som har erfarenhet av detta innan jag börjar diskutera med revisorn och se slantarna rulla iväg? :)

DFT 2005-10-24 11:39

Bilar är nog det lättaste att värdera när man säljer in privat egendom till bolaget. Det är bara att gå till närmaste bilhandlare och få bilen värderad så skriver han ut ett värderingsintyg. Eftersom man har riktprislistor vid inbyten av bilar så finns "basvärderingen" där, sedan brukar de alltid fråga vad du ska ha intyget till om det är för att köpa ut bilen eller för att sälja in den och sedan kan man inom rimliga gränser få ungefär det värdet man vill att bilen ska ha.
Har du bilen på leasing brukar det vara enkelt att bara överföra leasingkontraktet på bolaget, i det fallet finns ju inte bilen som en tillgång så då behövs ingen värdering.

Axe 2005-10-27 15:51

Jonny, fråga revisorn om du inte kan låta ditt företag hyra bilen av dig för en marknadsmässig summa. Du har ju köpt den med skattade pengar så du blir inte förmånsbeskattad. Du tar upp hyran som inkomst av kapital och skattar i deklarationen (30%) och företaget drar av hyran som en kostnad. Lite threadjacking detta. Kanske en ny tråd istället. Har hört flera som fått detta igenom hos SKM.

ztream 2005-10-27 16:13

Citat:

Originally posted by Axe@Oct 27 2005, 15:51
Jonny, fråga revisorn om du inte kan låta ditt företag hyra bilen av dig för en marknadsmässig summa. Du har ju köpt den med skattade pengar så du blir inte förmånsbeskattad. Du tar upp hyran som inkomst av kapital och skattar i deklarationen (30%) och företaget drar av hyran som en kostnad. Lite threadjacking detta. Kanske en ny tråd istället. Har hört flera som fått detta igenom hos SKM.
Måste man inte strunta i att använda bilen privat helt och hållet för att slippa förmånsbeskattningen?

Axe 2005-10-27 23:19

alltså, en förmånsbeskattning åker du på när du inte köper utan "lånar en förmån". Men du har ju redan köpt bilen, du äger den, du servar den, du skattar för den. Men när du inte använder den så tjänar du en slant på det. Dvs företaget nyttjar den när du inte kan. Det är självfallet så att du kan missbruka det såpass att du hyr ut bilen för 25000 i månaden och sedan skattar du 30% på det. Det skulle nog inte accepteras.

jonny 2005-10-27 23:41

Intressant, fast den stora fördelen med att ha bilen i firman är att extra ljus, service, spolarvätska etc är en kostnad som firman har.

Men det här med uthyrning måste jag kolla upp lite närmare.

ztream 2005-10-28 03:10

Citat:

Originally posted by Axe@Oct 27 2005, 23:19
alltså, en förmånsbeskattning åker du på när du inte köper utan "lånar en förmån". Men du har ju redan köpt bilen, du äger den, du servar den, du skattar för den. Men när du inte använder den så tjänar du en slant på det. Dvs företaget nyttjar den när du inte kan. Det är självfallet så att du kan missbruka det såpass att du hyr ut bilen för 25000 i månaden och sedan skattar du 30% på det. Det skulle nog inte accepteras.
Som jag tolkar det förutsätter en månadshyra att endast företaget brukar bilen.

Såfort man då privat använder den är det väl fråga om en förmån?

Kan man verkligen hyra ut den mot en fast månadshyra under förutsättningar att företaget endast använder den när man själv inte behöver den?

Axe 2005-10-28 12:09

Frågan är relevant. Vi har frågan uppe hos SKM på central nivå då de inte kunde hantera den lokalt. Det man kan tänka sig är ett kontrakt där företaget disponerar bilen mellan två klockslag. Samtidigt... du äger bilen och du har köpt den för redan skattade pengar. Kan det då bli en löneförmån? Att du ska skatta för intäkterna privat är givet, men det blir skillnad för företaget då du slipper alla soc. avgifter osv.

jonny 2005-10-28 16:07

Men då påverkar det milersättningen också då? Jag menar, om bilen hyrs ut är det ju inte din privata bil du använder i och med att du redan betalar för den.

Axe 2005-10-28 20:53

Ja, det där beror ju på hur ett kontrakt är utformat, men du kan nog inte ha alla förmåner samtidigt. Ett rimligt hyreskontrakt är nog det bästa, men ett företag kan ju betala en högre milkostnad än vad du får ut per mil skattefritt. Förresten, på SKM var de inte helt eniga om denna konstruktion som jag lyft fram här och det tolkar jag som "vi vet inte hur vi ska kunna säga att detta är fel". De har som jag skrev sökt tolkningshjälp på högre ort, men de måste givetvis ta hänsyn till gällande lagstifning vad gäller om du går till OKQ8 och hyr en bil. Kan du hyra på annat ställe till en billigare peng så måste de ta ställning till om de har en stoppregel för detta som är tillämpbar.

ztream 2005-10-28 21:04

Håll oss uppdaterade Axe.

Det är helt klart intressant om det går att göra såhär.

DFT 2005-10-30 12:57

Varför ska man försöka krångla till saker och ting i onödan och skapa nya regler och tolkningar när det redan finns liknande varrianter.
Om man privat har en bil som kostar 5000 kronor i månaden och sedan hyr in del till företaget för 3000 så blir det ändå 3000*30% i skatt som man själv måste betala + de 5000 som bilen kostar. Nettot av detta i den egna börsen är -5000+3000-900=-2900. I bolaget blir det en kostnad på 3000+minskad skatt med 900 = -3000+900 = -2100.

Om man istället väljer den befintliga varrianten så blir det så här:
Bolaget leasar bilen och betalr kostnaden. Du som privatperson betalar in ett belopp till bolaget för din förmån och förmånen sätts ned med motsvarande belopp.
I bolaget blir det en kostand på 5000, en intäkt på din inbetalning motsvarande förmånsvärdet med 3000, samt en viss skatteeffekt = -5000+3000+600(skatt) =
-1400
Prrivat så är din enda kostand de 3000 du betalar in till företaget =-3000.
Det blir visserligen 100 kronor dyrare för mig som privatperson men samtidigt tjänade företaget 600 kr i skatt utan att du som prvatperson behöver betala in dessa som i första exemplet. Dessutom så har ju firman rätt att lyfta momsen till viss del när de står som ägar till bilen vilket ger ytterligare några kronor i skattevinster.

Axe 2005-10-30 21:23

Våra kalkyler visar på betydligt större vinster än så om man ser på totalen och att det är småföretagare det gäller.

DFT 2005-10-30 22:59

Större vinster i förhållande till vad? Den beräkning jag gjorde visade hur mycket större vinsten blir på att betala in förmånsvärdet istället för att låta företaget hyra bilen i enlighet med ert förslag. Hur mycket större vinster man sedan gör i förhållandet till att ha förmånadvärde alt att själv äga bilen är ju en helt annan sak. Dessutom är det ju oerhört svårt att göra kalkyler över detta då inte två bilar är likvärdiga utan det skiljer i förmånsvärde, månadskostnad, körsträcka privat och tjänst och övriga kostnader för bilen. Skulle vara intressant att få veta på vilka grunder era beräkningar är gjorda så jag själv kan räkna på om det skulle vara ett intressant alternativ. När jag gör beräkningen med utgångpunkt från min egen bil så blir det inte förmånligare att hyra bilen än att ersätta företaget för förmånsvärdet men så är det ju också ett lite specialfall med den bilen då den har ett förhållandevis lågt förmånsvärde ijämförelse med den månadskostnad jag har för bilen.

Axe 2005-10-31 17:13

...jag återkommer som sagt. Det blev en ganska omfatttande xl-kalkyl som tar lite tid att hantera här vilket jag inte har någon lust att detaljredogöra just nu, men jag skall återkomma till detta om det visar sig vara en väg framåt. Var och en gör naturligtvis så som denne tycker blir bäst. Det gemensamma är ju för småföretagare vad det blir räknat på pengar extra i plånboken. vi har rätt många frågor själva hur man måste kunna lösa dem för att det ska funka. Semestertider är ett exempel, men vi klurar och räknar och väntar som bäst.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:47.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson