WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Allmänt (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=2)
-   -   Börjar skräppost ses som rumsrent eller blir svenska It-företag allt mer desperata? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1057861)

JavaBlue 2013-05-09 12:29

Börjar skräppost ses som rumsrent eller blir svenska It-företag allt mer desperata?

Efter att min epost läckt ut i en av de publicerade listorna från ett hackat forum/blogg så har andelen spam från svenska företag ökat betydligt. Det känns som att vissa helt enkelt inte kan hålla tassarna borta.

Det som gör mig lite oroad är när skräppost gått från att vara något som skyddade bolag i länder långt borta sysslar med till något som sker helt öppet på svensk mark.

Idag rann bägaren över när jag upptäckte detta mail...

"Pär Abrahamsson <[email protected]> 7 maj 2013 13:40
Hej!

Vi är ett datakonsultbolag som jobbar med drift, förvaltning och utveckling av bland annat hemsidor och webbservrar. Vi har sett att ni använder Wordpress[...]För bara 795 kr i månaden tar vi hand om uppdateringar och annat som krävs för professionell förvaltning. Vi gör manuella uppdateringar av Wordpress och sajtens pluginer.[...]
Bästa Hälsningar

Pär Abrahamsson, vd
Svenska Infobyte AB"

Har det gått så långt att man inte ens skäms över att göra dessa utskick längre? Min första tanke var att det var någon som bluffregistrerat en domän och bara utgav sig för att vara "Pär", men bolaget är registrerat och har både den domän och VD som det utger sig för...

Är detta något som ni andra också upplevt har ökad de senaste åren? Att spam har gått från ENLARGE YOUR PNIS till dessa mer "rumsrena" skräpposten?

/JB

DavidEW 2013-05-09 12:52

Denna har jag också fått. Det kommer mycket genom sidor som jag har där man kan läsa tills sig mina kontaktuppgifter. Många chansar nog mycket idag. Jag tror nog inte att många orkar anmäla spam man får.

patrikweb 2013-05-09 13:43

Inget olagligt skicka till företag, samtidigt böter är ju endast en avgift för få göra en sak. Fortkörningsböter är ju en avgift endast för få köra högre hastighet.

Så länge folk inte förlorar något på skicka SPAM så lär det fortsätta, men det finns folk som "tycker om" SPAM.

Så länge SPAM ger pengar kommer det fortsätta, lite som alla idioter som älskar sina fysiska rabatt kuponger på 5:- för handla i butik som fysiska butiker gillar SPAMA i fysisk form i folks brevlådor.

Sorku 2013-05-09 13:52

Det kanske är dags att börja hänga ut dessa företag och personer som sysslar med olaglig marknadsföring. Hatet mot spam är stort, tror många skulle erbjuda link juice för tydliga placeringar i google serpen när man söker på dessa företag :-)

patrikweb 2013-05-09 14:05

Citat:

Ursprungligen postat av Sorku (Inlägg 20469451)
Det kanske är dags att börja hänga ut dessa företag och personer som sysslar med olaglig marknadsföring. Hatet mot spam är stort, tror många skulle erbjuda link juice för tydliga placeringar i google serpen när man söker på dessa företag :-)

Olaga marknadsföring lär det inte vara juridiskt :P

DavidEW 2013-05-09 14:10

Jag har enskild firma. Är det inte bara till AB som det är tillåtet att skicka till?

Sedan har jag också råkat ut för jajjas otroligt irriterande automatiska utskick. "Jag ser att du använder sponsrade länkar i Google" bla bla bla. Sedan fortsätter det så med uppdateringar om kontakter och att de vill ringa upp. Dels så använder jag inte Adwords och dit jag har fått mailen så har butiken legat nere ganska länge. De borde åtminstone har liiite koll tycker jag.

tartareandesire 2013-05-09 14:51

Citat:

Ursprungligen postat av DavidEW (Inlägg 20469454)
Jag har enskild firma. Är det inte bara till AB som det är tillåtet att skicka till?

Sedan har jag också råkat ut för jajjas otroligt irriterande automatiska utskick. "Jag ser att du använder sponsrade länkar i Google" bla bla bla. Sedan fortsätter det så med uppdateringar om kontakter och att de vill ringa upp. Dels så använder jag inte Adwords och dit jag har fått mailen så har butiken legat nere ganska länge. De borde åtminstone har liiite koll tycker jag.

Jag har också fått ett antal sådana mail, såväl från svenska som utländska företag. Det är ett enkelt och billigt sätt att skaffa kunder. Jag förmodar att det är lönsamt eftersom de fortsätter men jag själv blir inte det minsta sugen på att samarbeta med ett företag som beter sig på det viset.

Tror inte skräppost börjar ses som rumsrent eller att svenska IT-företag blir mer desperata. Däremot är det inte konstigt att det dyker upp copycats.

Danielos 2013-05-09 17:22

Jag har själv fått det aktuella emailet som jag personligen inte anser är spam, utan vanlig reklam skickad via email, vilket jag föredrar framför pappersreklam i brevlådan vilket är betydligt sämre för miljön. Jag själv kontaktade företaget som nu överväger att hosta WordPress på EgenSajt, och detta tycker jag naturligtvis är mycket roligt!

Som svar på frågan: Börjar skräppost ses som rumsrent eller blir svenska It-företag allt mer desperata? Ingetdera, svenska It-företag blir mer miljömedvetna! :)

Caarl 2013-05-09 20:01

Citat:

Ursprungligen postat av Sorku (Inlägg 20469451)

Det är givetvis inget som helst olagligt i att skicka ut reklam till ett aktiebolag via e-post.

Förstår ärligt talat inte hur det kan väcka så starka känslor, hur tidskrävande är det att ignorera om du nu inte är intresserad? Jämför med exempelvis telefonförsäljare eller direktreklam som är betydligt mycket mer tidskrävande - vill du "hänga ut" alla företag som sysslar med detta också?

Verkar väldigt patetiskt, då låter det som att man bör fokusera mer på sin egen verksamhet istället för att projicera sin frustration på andra. Givetvis är det en annan femma om ett företag skickar samma erbjudande upprepade gånger och faktiskt "spammar", eller inte tar hänsyn till om folk ber om att inte få ytterligare utskick.

Slutsats: Det är skillnad på reklam och spam. Det är inte olagligt att e-posta reklam till svenska aktiebolag, och i mitt tycke inte heller oetiskt. Lägg energin på något vettigt istället för att sitta och irritera sig över småsaker. :)

Sorku 2013-05-09 23:32

Citat:

Ursprungligen postat av Caarl (Inlägg 20469477)
Det är givetvis inget som helst olagligt i att skicka ut reklam till ett aktiebolag via e-post.

Förstår ärligt talat inte hur det kan väcka så starka känslor, hur tidskrävande är det att ignorera om du nu inte är intresserad? Jämför med exempelvis telefonförsäljare eller direktreklam som är betydligt mycket mer tidskrävande - vill du "hänga ut" alla företag som sysslar med detta också?

Verkar väldigt patetiskt, då låter det som att man bör fokusera mer på sin egen verksamhet istället för att projicera sin frustration på andra. Givetvis är det en annan femma om ett företag skickar samma erbjudande upprepade gånger och faktiskt "spammar", eller inte tar hänsyn till om folk ber om att inte få ytterligare utskick.

Slutsats: Det är skillnad på reklam och spam. Det är inte olagligt att e-posta reklam till svenska aktiebolag, och i mitt tycke inte heller oetiskt. Lägg energin på något vettigt istället för att sitta och irritera sig över småsaker. :)

När jag skrev olaglig marknadsföring syftar jag givetvis brott mot marknadsföringslagen, så jag utgår ifrån att det är detta du försvarar i ditt inlägg nu.

Hur tidskrävande det är? Det stör min vardag att inte kunna använda notifikationer i telefonen utan att det hela tiden plingar med skräp som jag varken beställt eller vill ha.

Om telefonförsäljare begått ett lagbrott hade jag också velat hänga ut dom, absolut.

Tycker det låter mer patetiskt att försvara brottslingar, är det något din verksamhet livnär sig på eller varför är du så positivt inställd till skräppost?

Danielos 2013-05-10 08:11

Citat:

Ursprungligen postat av Sorku (Inlägg 20469497)
Tycker det låter mer patetiskt att försvara brottslingar, är det något din verksamhet livnär sig på eller varför är du så positivt inställd till skräppost?

Just i detta fall handlar det ju verkligen inte om brottslighet eller olaglig marknadsföring, berätta gärna Sorku om du tycker att vanlig reklam i brevlåda också är olaglig, eftersom jag då inte ser någon skillnad mellan detta email och vanlig brevreklam? Har du ens fått det aktuella emailet?

Conny Westh 2013-05-10 10:57

Citat:

Ursprungligen postat av Caarl (Inlägg 20469477)

Jag får flera hundra spammejl varje dag!

Det första jag måste göra när ja ska läsa min mejl är att sitta och spammarkera alla dessa mejl för att i ett fall av några hundra hitta ett mejl som är riktat till mig och värt att öppna.

Jag tycker det borde vara dödsstraff på spammare! De förstör en stor del fördelarna med epost över huvud taget.

Reklambanners kan man ignorera men spammejl måste man åtgärda, det är jag som mottagare som får betala avsändarens reklam i form av min arbetstid.

Det är ca 1 av 3000 mottagare av spam som är intresserade, de andra 2999 är inte intresserade. Skulle samma ratio gälla för reklam i brevlådan så skulle den upphöra p g a dålig lönsamhet. För vanlig reklam i brevlådan är det 2-3% svarsfrekvens för den är mer relevant än spam.

Jag får även spam på spanska kroatiska, kinesiska m.m. som jag inte ens kan förstå språket.

Men antalet spam från svenska avsändare har ökat, men jag kommer aldrig att acceptera spam som "rumsrent", däremot så svartlistar jag alla företag som skickar spam, de kommer aldrig få sälja till mig.

Jag frågar personer i mitt nätverk om de kan rekommendera ett företag när jag har ett behov.

Jag har satt upp en A4 på min lägenhetsdörr med texten "EJ REKLAM" så jag slipper 99,9% av den oadresserade reklamen. Jag har aldrig saknat den. Det dimper ner en och annan adresserad reklamförsändelse men de åker illa kvickt i soptunnan ändå.

Sån här reklam som bara skjuter från höften är otroligt ineffektiv. Ska man som företag använda sin marknadsföringsbudget på ett effektivt sätt så måste man först göra mycket mer omfattande målgruppsanalyser och vara mycket mer snäv när man söker nya kunder. Bygg upp ett gott renommé genom att göra ett bra jobb så blir det mycket billigare reklam, då bygger man upp ett nätverk av "ambassadörer" som rekommenderar företaget i sitt personliga nätverk.

Det har jag levt på som konsult och det är väl framförallt konsultsvängen som detta fungerar riktigt bra. Men fler företag borde använda sitt goda renommé för att marknadsföra sig genom ambassadörer för det är billigt, nära nog gratis.

Sorku 2013-05-10 13:23

Citat:

Ursprungligen postat av Danielos (Inlägg 20469504)
Just i detta fall handlar det ju verkligen inte om brottslighet eller olaglig marknadsföring, berätta gärna Sorku om du tycker att vanlig reklam i brevlåda också är olaglig, eftersom jag då inte ser någon skillnad mellan detta email och vanlig brevreklam? Har du ens fått det aktuella emailet?

Jag har aldrig diskuterat detta enskilda fall, var får du det ifrån? Läs trådstarten igen, den innehåller två tydliga frågor i slutet.

ConnyWesth: Många kloka ord.

Danielos 2013-05-10 16:46

Citat:

Ursprungligen postat av Sorku (Inlägg 20469525)
Jag har aldrig diskuterat detta enskilda fall, var får du det ifrån? Läs trådstarten igen, den innehåller två tydliga frågor i slutet.

Fast då måste man differentiera diskussionen mellan vanlig epost reklam till företag och oönskad SPAM, för det är ju inte samma sak. Conny är ju emot all reklam som inte är efterfrågad, oavsett om den kommer som epost eller post, men det är ju en helt annan sak mot att skicka spam. Det exempel som tråden börjar med är ju uppenbar icke-spam, men där går ju meningarna isär, det är en sak att prata om att man inte vill ha reklam överhuvudtaget och en helt annan sak att prata om att det är olagligt eller inte. I det aktuella fallet är det ju inte olagligt, jag har dubbelcheckad mitt email jag fått och kan inte se att det skulle vara olagligt på något sätt.

nosnaj 2013-05-10 16:53

Citat:

Ursprungligen postat av Danielos (Inlägg 20469538)
Fast då måste man differentiera diskussionen mellan vanlig epost reklam till företag och oönskad SPAM, för det är ju inte samma sak. Conny är ju emot all reklam som inte är efterfrågad, oavsett om den kommer som epost eller post, men det är ju en helt annan sak mot att skicka spam. Det exempel som tråden börjar med är ju uppenbar icke-spam, men där går ju meningarna isär, det är en sak att prata om att man inte vill ha reklam överhuvudtaget och en helt annan sak att prata om att det är olagligt eller inte. I det aktuella fallet är det ju inte olagligt, jag har dubbelcheckad mitt email jag fått och kan inte se att det skulle vara olagligt på något sätt.

Det är väl snarare uppenbar spam som tas upp då folk med enskild firma fått utskicket, utgår från att han inte anmält att få det fina erbjudandet och då klassas det som spam.
Utskick till AB är en annan sak, men enskild firma är ej tillåtet.

Danielos 2013-05-10 19:41

Citat:

Ursprungligen postat av nosnaj (Inlägg 20469539)
Utskick till AB är en annan sak, men enskild firma är ej tillåtet.

Det är sant, fast regeln att särskilja mellan enskild firma och AB känns ju onekligen märklig och det är besvärligt och krångligt i många fall att veta om det handlar om en enskild firma eller AB i många fall, ingen har blivit fälld för det heller mig veteligen. Skulle det även vara olagligt att skicka pappersreklam till enskilda firmor?

Reklam i alla dess former har en gynnsam effekt på företagsamhet och samhället, men spam en negativ, dock går ju meningarna kraftigt isär var skillnaden mellan reklam och spam går.

Nihilnovi 2013-05-10 20:47

Citat:

Ursprungligen postat av Danielos (Inlägg 20469557)
Det är sant, fast regeln att särskilja mellan enskild firma och AB känns ju onekligen märklig och det är besvärligt och krångligt i många fall att veta om det handlar om en enskild firma eller AB i många fall, ingen har blivit fälld för det heller mig veteligen. Skulle det även vara olagligt att skicka pappersreklam till enskilda firmor?

Reklam i alla dess former har en gynnsam effekt på företagsamhet och samhället, men spam en negativ, dock går ju meningarna kraftigt isär var skillnaden mellan reklam och spam går.

Ja det är olagligt att skicka reklam till EF om det inte finns en tidigare relation och även då endast om erbjudandet gäller en snarlik tjänst eller produkt.

Sen om folk i den här tråden är ett gäng gråtande småflickor är en annan femma.

Sorku 2013-05-10 21:04

Citat:

Där är väl ett av grundproblemen, att man som företag skiter fullständigt i om ens köpta epostlista från något hackat forum innehåller privatpersoner eller enskild firma. Man bryr sig alltså inte om man faktiskt begår ett lagbrott, för det finns ingen som straffar en. Just därför behöver man en vigilant som exponerar dessa företag och bakomliggande personer för omvärlden.
Ingen som känner sig manad? ;-)

Pappersreklam är en helt annan diskussion, det görs inte i samma skala så det går inte att jämföra...

Citat:

Tänk vad mycket tid och energi som går åt att läsa och hantera reklam via epost varje dag sammanlagt. Tror du verkligen att det är gynnsamt för näringslivet att slösa tid (pengar) för 2999 personer av 3000?

Anders Larsson 2013-05-10 22:21

Citat:

Ursprungligen postat av Nihilnovi (Inlägg 20469561)
Sen om folk i den här tråden är ett gäng gråtande småflickor är en annan femma.

Menar du att det är något positivt eller negativt?

Conny Westh 2013-05-10 22:38

Citat:

Conny är ju emot all reklam som inte är efterfrågad, oavsett om den kommer som epost eller post, men det är ju en helt annan sak mot att skicka spam.

Jag är emot alla former av SPAM och dålig reklam. Däremot kan jag acceptera att reklam inte har 100% träffsäkerhet. Men det stora problemet med dåligt förarbete med reklam är den usla träffsäkerheten för målgruppen.

När mejl i princip är gratis att skicka så kan de som skickar SPAM skjuta över i stort sett hela kostnaden för reklamen på mottagaren (eller egentligen mottagarens arbetsgivare) som får stå för lönekostnaden.

Det är effektivt för avsändaren men mycket ineffektivt och kostsamt för mottagaren.

KristianE 2013-05-10 22:43

Citat:

Det exempel som tråden börjar med är ju uppenbar icke-spam [...]

Jag förstår att du hoppas du får detta företag som kund och att du därför är väldigt positiv till dem. Men de skickar definitivt olaglig spam eftersom min sambo fick exakt samma mail. Hon är privatperson i allra högsta grad.

Föresten, var försiktig så snubben inte svartlistar dina mailservrar när han drar igång med sitt spammade från dina maskiner...

tartareandesire 2013-05-10 23:25

Citat:

Ursprungligen postat av ConnyWesth (Inlägg 20469572)
Jag är emot alla former av SPAM och dålig reklam. Däremot kan jag acceptera att reklam inte har 100% träffsäkerhet. Men det stora problemet med dåligt förarbete med reklam är den usla träffsäkerheten för målgruppen.

Det är irrelevant i det här fallet eftersom e-postreklam i princip inte kostar någonting alls. Det blir alltså väldigt enkelt lönsamt om man har en hyfsad produkt. Vad som är "dålig reklam" är ju en högst personlig åsikt i det här fallet. Jag är själv benägen att hålla med dig men man måste ändå ha lite förståelse för den andra sidan också :) I kärlek och affärer :)

Danielos 2013-05-11 12:59

Citat:

Ursprungligen postat av KristianE (Inlägg 20469573)
Jag förstår att du hoppas du får detta företag som kund och att du därför är väldigt positiv till dem.

Citat:

Föresten, var försiktig så snubben inte svartlistar dina mailservrar när han drar igång med sitt spammade från dina maskiner...

Får jag fråga varför du vänder diskussionen från att handla om spam/reklammail till att kritisera/slå ner på mig istället, eller hade du haft en dålig fredag?

Conny Westh 2013-05-11 13:39

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20469575)
Det är irrelevant i det här fallet eftersom e-postreklam i princip inte kostar någonting alls. Det blir alltså väldigt enkelt lönsamt om man har en hyfsad produkt. Vad som är "dålig reklam" är ju en högst personlig åsikt i det här fallet. Jag är själv benägen att hålla med dig men man måste ändå ha lite förståelse för den andra sidan också :) I kärlek och affärer :)

Med begreppet "dålig reklam" avsåg jag reklam med dålig träffsäkerhet i denna tråd. Kanske skulle ha skrivit det direkt, men det var det jag menade så det är inte så subjektivt utan direkt mätbart.

KristianE 2013-05-11 14:53

Citat:

Ursprungligen postat av Danielos (Inlägg 20469603)
Får jag fråga varför du vänder diskussionen från att handla om spam/reklammail till att kritisera/slå ner på mig istället, eller hade du haft en dålig fredag?

Inte alls. Men du försvarar dessa spammare och jag håller inte med. Jag uttrycker helt enkelt min åsikt.

tartareandesire 2013-05-11 15:02

Citat:

Ursprungligen postat av ConnyWesth (Inlägg 20469604)
Med begreppet "dålig reklam" avsåg jag reklam med dålig träffsäkerhet i denna tråd. Kanske skulle ha skrivit det direkt, men det var det jag menade så det är inte så subjektivt utan direkt mätbart.

Det kan fortfarande vara kostnadseffektivt. Sen får man ju räkna med eventuellt dåligt rykte också. Har en känsla av att många av de här företagen använder sig av nya namn på löpande band och då har det mindre betydelse.

alle9134 2013-05-14 00:52

En viktig debatt som förs i denna tråden tycker jag. Personligen så är jag fullständigt emot SPAM och obeställd e-post.

Tråkigt dock att läsa att så pass många inom vår bransch verkar tycka att det är ok. Eller är det så att många gärna utnyttjar detta tillfälle för att försöka rättfärdiga sitt beteende?

Har samlat ett gäng artiklar om spam, pul och obeställd e-post här:
http://nyhetsbrevskola.se/gratis-nyh...epostadresser/

Problemet med spam är att det faller lite mellan två myndigheter Datainspektionen och KU och två lagar. Eller om man vänder på det så kan man dra nytta utav två lagar och två myndigheter för att få bukt på problemet.

Marknadsföringslagen säger att man får göra utskick till aktiebolag. Men enligt Pul så är en e-postadress en personuppgift tex förnamn.efternamn@företag . se då börjar det bli knepigare att per definition göra obeställda massutskick .

Är det en privatperson som använder denna e-postadress? eller är det ett företag?

För att vara på den säkra sidan skicka till info@företag (AB) . se

För att vara på den moraliska sidan, skicka endast till personer/företag som du varit i kontakt med.

JavaBlue 2013-05-14 09:24

Citat:

Jag förstår att du hoppas du får detta företag som kund och att du därför är väldigt positiv till dem. Men de skickar definitivt olaglig spam eftersom min sambo fick exakt samma mail. Hon är privatperson i allra högsta grad.

Jag är också privatperson, men efter att ha läst tråden verkar ju WNs skribenter över lag ändå tycka att det är ok... Tror jag ska börja köra ett nattaktivt telemarketingföretag med något liknande upplägg. Reklam som reklam, right?

klein 2013-05-14 09:40

Fick också spam ifrån infobyte. Problemet är att det är inga straff med att skicka. Det är lite lustigt dessutom att ett datakonsultbolag som jobbar med internet sysslar med grov kriminalitet genom att skicka spam till privatpersoner. Den domänen som jag fick spam till ägs av en privatperson, dvs solklart federalt EU Brott att skicka spam till mej.

Det skulle vara 10 basbelopp i böter för varje e-post meddelande man skickade ut till olagliga adresser, då skulle branschen städa upp sej själv.

Citat:

Ursprungligen postat av JavaBlue (Inlägg 20469444)
Efter att min epost läckt ut i en av de publicerade listorna från ett hackat forum/blogg så har andelen spam från svenska företag ökat betydligt. Det känns som att vissa helt enkelt inte kan hålla tassarna borta.

Det som gör mig lite oroad är när skräppost gått från att vara något som skyddade bolag i länder långt borta sysslar med till något som sker helt öppet på svensk mark.

Idag rann bägaren över när jag upptäckte detta mail...

"Pär Abrahamsson <[email protected]> 7 maj 2013 13:40
Hej!

Vi är ett datakonsultbolag som jobbar med drift, förvaltning och utveckling av bland annat hemsidor och webbservrar. Vi har sett att ni använder Wordpress[...]För bara 795 kr i månaden tar vi hand om uppdateringar och annat som krävs för professionell förvaltning. Vi gör manuella uppdateringar av Wordpress och sajtens pluginer.[...]
Bästa Hälsningar

Pär Abrahamsson, vd
Svenska Infobyte AB"

Har det gått så långt att man inte ens skäms över att göra dessa utskick längre? Min första tanke var att det var någon som bluffregistrerat en domän och bara utgav sig för att vara "Pär", men bolaget är registrerat och har både den domän och VD som det utger sig för...

Är detta något som ni andra också upplevt har ökad de senaste åren? Att spam har gått från ENLARGE YOUR PNIS till dessa mer "rumsrena" skräpposten?

/JB

klein 2013-05-14 09:42

Jag är privatperson och domänen som spamet kom till ägs av en privatperson.

Citat:

Ursprungligen postat av Danielos (Inlägg 20469504)

klein 2013-05-14 09:44

Det spela väl ingen.. Lagen efterföljas till minsta bokstav. Kan man inte särskilja icke jurdiskpersoner ifrån jurdiskpersoner, då skall man inte skicka spam. Lätt val

Citat:

Danielos 2013-05-14 10:53

Citat:

Ursprungligen postat av klein (Inlägg 20469849)
Det spela väl ingen.. Lagen efterföljas till minsta bokstav. Kan man inte särskilja icke jurdiskpersoner ifrån jurdiskpersoner, då skall man inte skicka spam. Lätt val

Helt sant, men då borde det vara även olagligt att skicka pappersreklam till enskilda firmor, annars är ju lagen miljö-ovänlig. :)

klein 2013-05-14 11:18

Det finns inget sådant förbud att skicka pappersreklam. Sedan finns att papperreklam är kopplad till en kostnad, att skicka spam kostar ingent.. Var varje spam kopplad till en kostnad a 10:- ,skulle vara en annan sak. Men det organiserade brottsligheten ligger bakom många företag som syssla med spam på den svenska marknaden, så köper man något via ett spam utskick, så stödjer man black cobra, og och annan kriminella.

Däremot finns en massa undantag både för pappersreklam, så har men publikation med utgivnings tillstånd, så kan man kalla skiten för samhälles information, därav kan tvinga på folk sin dåliga gratis tidning bara för att lura reklamköparna om att vår tidning har minsanna många läsare.

Det är lite synd att idioter som Jehovas vittne har rätt skicka sitt trams till min brevlåda, det är riktigt kränkande.

Citat:

Ursprungligen postat av Danielos (Inlägg 20469855)
Helt sant, men då borde det vara även olagligt att skicka pappersreklam till enskilda firmor, annars är ju lagen miljö-ovänlig. :)

alle9134 2013-05-14 22:25

Även jag har fått mailet för en domän som ägs av min enskilda firma.

Problematiken som jag har stött på under mina sju år i mitt jobb med nyhetsbrev och e-postmarknadsföring. Det är att att lagen och moralen/etiken inte stämmer överens. Stora etablerade företag har ju definitivt inte råd att dra på sig Bad Will medan sen småskuttar som Per skiter i vad konsekvensen blir/är. Det har ju förekommit många säljtrådar på detta forum där mindre nogräknade köpare och säljare har gjort upp om försäljning utav e-postadresser. Har kommentera detta vid ett flertal tillfällen.

klein 2013-05-15 08:34

E-post addressen är väl inget svårt att komma över, finns massor i hackade SQL dumpar ifrån olika hemsidor, bara surfa in på flashback.

Grejen är att det är inte bara småskuttar som använder spam, fick spam igår från DN till 2 st domäner som ägdes av privatpersoner. Jag anser att lagen skall skärpas, att det skall finns möjligheter till bötesbelopp / fängelsestraff, idag kan man göra vad som helst utan att någon bry sej. Det är högre straff att tömma blåsan på offentligt plats än att skicka spam.

DN hade väl antagligen förlitas sej på underleverantör, som inte klarade av uppgiften filtrera bort domäner som tillhör privatpersoner.

Citat:

Ursprungligen postat av alle9134 (Inlägg 20469941)
Även jag har fått mailet för en domän som ägs av min enskilda firma.

Problematiken som jag har stött på under mina sju år i mitt jobb med nyhetsbrev och e-postmarknadsföring. Det är att att lagen och moralen/etiken inte stämmer överens. Stora etablerade företag har ju definitivt inte råd att dra på sig Bad Will medan sen småskuttar som Per skiter i vad konsekvensen blir/är. Det har ju förekommit många säljtrådar på detta forum där mindre nogräknade köpare och säljare har gjort upp om försäljning utav e-postadresser. Har kommentera detta vid ett flertal tillfällen.

KristianE 2013-05-15 21:55

Citat:

Ursprungligen postat av klein (Inlägg 20469954)
DN hade väl antagligen förlitas sej på underleverantör, som inte klarade av uppgiften filtrera bort domäner som tillhör privatpersoner.

Det är väldigt enkelt att skylla på sina underleverantörer när man själv upphandlat en kass tjänst.. Därför kommer ingen göra någonting åt problemet och mindre seriösa leverantörer kan fortsätta sälja sina spamlistor. T.o.m. här på WN säljs skiten helt öppet.

klein 2013-05-18 14:10

Det måste till riktiga straff för den som skickar spam, det där problemet ligger. Svensk lagstifning är alldeles för liberal och förlåtade att kränka folk med skräp både via epost och i brevlådor. Bara för man utgivnings tillstånd för en tidning och skriver lite text i den, så skall man flyga under alla radar och stoppa in skiten i brevlådor där det står ej reklam.

Bli man ofredad av Jehovas vittne, en fredag kväll, så måste lagen kunna skydda enskilda medborgare så mycket jehovas vittne mupparna aldrig mer kan göra reklam för sin skit ingen.

Citat:

Ursprungligen postat av KristianE (Inlägg 20470043)
Det är väldigt enkelt att skylla på sina underleverantörer när man själv upphandlat en kass tjänst.. Därför kommer ingen göra någonting åt problemet och mindre seriösa leverantörer kan fortsätta sälja sina spamlistor. T.o.m. här på WN säljs skiten helt öppet.

Tomping 2013-05-20 07:01

Jag får också en massa skit mail sedan någon av ungarna råkade svara på någon tävling i någon kvällstidning där man kunde vinna en Ipad.........
Och trots att det i mailen finns en list där man ska klicka om man inte vill ha fler mail ifrån dom så kommer det nya varje dag iallaf.....Skitjobbigt eftersom jag är en liten entreprenör som får sitta och rensa inboxen varje kväll från ca 30-40 såna skräpmail om erbjudanden allt ifrån gratiskameror till resor, hur fan får man bort skiten???

TheCheesePolice 2013-05-21 21:38

Citat:

Ursprungligen postat av Sorku (Inlägg 20469497)

Vad som är fel enligt en person är rätt enligt en annan. Vad som är moraliskt fel är i högsta grad subjektivt.

Conny Westh 2013-05-22 14:13

Citat:

Ursprungligen postat av TheCheesePolice (Inlägg 20470413)
Vad som är fel enligt en person är rätt enligt en annan. Vad som är moraliskt fel är i högsta grad subjektivt.

Man måste visa respekt för andra människor, att tro att man har rätt att dränka alla andra människors inkorgar med sin reklam är inte att visa respekt för andra människor.

Jämför med om du i den fysiska världen skulle knacka på varenda dörr till någons hem eller arbetsplats, varje dag och kräva att få prata personligen med varenda person som har ett hem eller en arbetsplats. Tänk dig att varje person får 200-600 såna besök varje dag, 7 dagar i veckan, 365 dagar per år. Erbjudanden om att köpa Viagra, Vitalis, Prosac-kopior, Bröstförstoringar, penisförlängningar, ryska kvinnor som erbjuder sina sexuella tjänster... Så irriterande är detta förhatliga spam.

Jag har mellan 200-600 spam varje dag och jag blir galen på spammarna....

Jag förlorar massor med tid bara på att rensa bort skiten ur min inkorg, dessutom hindrar den mig från att läsa dem mejl som verkligen är viktiga för mig. Jag vill över huvud taget inte läsa spammejlen för de är fullkomligt ointressanta för mig. Jag vill ha 5000 kr för varje spammejl!

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:58.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson