WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Blocket bedragare (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1057735)

cvnu 2013-04-28 22:13

Blocket bedragare

Hur stor är sannolikheten att man lyckas "fånga" en Blocket bedragare?

Jag har kontonr, personnummer mm. Personen bor i Kalix.

Blev lurad på 5000:

naak2803 2013-04-28 22:24

jag blev lurad på 6000 kr och polisanmälde snubben.

1. polisen ringer upp mig efter ca 3-4 dagar, och frågade ytterligare några frågor och SA även att samma person hade blivit anmäld av 30 person innan mig. Jag gav även personens personnr och kontonr.

2. Får ett brev ca 3 veckor senare, där det stod att förundersökningen är nerlagt pga av brist på bevis... :@

så jag tror inte du har någon stor chans att få tillbaka dessa pengar.

dock kan jag ju få fram hans adress då jag en mycket nära vän som jobbar på banken... kanske ska ta och hälsa på honom!!
(men polisen ser ju detta som ett grövre brott)

cvnu 2013-04-28 22:31

Tack för svar.

Det är sjukt. I andra länder skulle det nog vara mycket allvarligare.

Har också bra kontakt på banken, men personen bor långt upp i Sverige. Får hoppas hon betalar tillbaka, som hon säger.

patrikweb 2013-04-28 23:01

Polisen utreder inte ens brott där det finns starka bevis, ett svensk konto som pengarna gått till är ju så jävla simpelt.

Även om kontot öppnat med falskt id så kommer ju även pengarna tas ut eller användas.

Dock kan jag kanske hålla med om att det ändå handlar om skitsummor på blocket att det hade kostat mer för samhället att utreda det än vad samhället får tillbaka även om personen döms.

hundserver 2013-04-29 04:23

Bor en timme bort från Kalix... :-P

hnn 2013-04-29 09:34

Gör du mestadels av jobbet (letar bevis som kan styrka att det är honom) osv. så kommer polisen öppna ärendet.

SÅ... Om din vän hjälper dig att knyta an personen, så är risken stor att ni kommer få honom fälld.

Detta måste dessutom kunna ske på laglig väg och på ett sätt som även polisen skulle kunna få fram bevisen.

Att förundersökningen är nerlagd betyder inte att ärendet är avskrivet utan kan mycket väl öppnas igen.

cvnu 2013-04-29 11:24

Jag fick tag på kontoinnehavaren, som i detta fall är säljarens mor, och det verkar vara en skuldsatt familj till öronen, mamman förklarar att detta inte är första gången det hänt, och att hon inte har några pengar att betala tillbaka. Men att hon skulle försöka få sin dotter att skicka produkterna.

Men som det verkar, så kommer man kunna fälla dessa personer. Har mycket bevis.

hnn 2013-04-29 13:42

Men, hon bör väl vara intresserad av att få problemet löst? Dvs, polisanmäla sin dotter. Det är ju hon som hamnar i skiten pga sin dotter.

cvnu 2013-04-29 13:54

Citat:

Ursprungligen postat av hnn (Inlägg 20468772)
Men, hon bör väl vara intresserad av att få problemet löst? Dvs, polisanmäla sin dotter. Det är ju hon som hamnar i skiten pga sin dotter.

Det verkar vara en familj som redan sitter i skiten med kfm mm, mamman sa att jag har småbarn, du får anmäla mig, jag förstår dig, det har hänt förr.

Jag kommer anmäla om jag inte får något mer besked snart.

cvnu 2013-04-29 22:37

Citat:

Ursprungligen postat av cvnu (Inlägg 20468774)
Det verkar vara en familj som redan sitter i skiten med kfm mm, mamman sa att jag har småbarn, du får anmäla mig, jag förstår dig, det har hänt förr.

Jag kommer anmäla om jag inte får något mer besked snart.

Nu är dom polisanmälda!

patrikweb 2013-04-29 23:32

Citat:

Ursprungligen postat av cvnu (Inlägg 20468821)
Nu är dom polisanmälda!

Ja, nu får dom lite gratis toa papper med från staten.

Dom lär inte få fängelse, även om dom får böter eller ska behöva betala tillbaka så spelar det ju ingen roll för dom. Enda dom äger lär troligtvis endast vara skulder.

Om det nu ens utreds och blir åtal så har det bränts flera 100 tusentals kronor i skattepengar utan få något för det.

FEST HOS MANGE 2013-04-29 23:38

Det kommer inte att hjälpa dig. Ta reda på lite mer information och outa personen online på flashback, wn, reddit etc etc. Till slut så kanske de inser att de ska göra något åt saken. När det skickas 10 mordhot om dagen till dig via brev/mail så reagerar man till slut. Samtidigt så är det inget jag rekommenderar... Men polisen kommer inte att göra ett SK*T. Jag har varit med om det här tidigare, till slut orkade jag inte ens bry mig pga jättelåga belopp.

Men för 5000kr skulle jag ta första tåget upp och stått utanför hennes dörr tills hon kom ut. Ta hennes mobil och agera som de amerikanska "inkasseringsföretagen". Vet inte hur legalt det är, men hon kommer hålla käften tror jag. Hon skulle ju inte polisanmäla en stulen vara.

Allt jag skriver är säkert jättedumt just nu, men jag blir galen av sånt här. Jag hjälper dig mer än gärna med att outa hennes personuppgifter överallt på nätet. Är duktig på den biten. Till slut kommer hennes granne att veta vem hon är.

patrikweb 2013-04-29 23:54

Citat:

Ursprungligen postat av FEST HOS MANGE (Inlägg 20468825)
Det kommer inte att hjälpa dig. Ta reda på lite mer information och outa personen online på flashback, wn, reddit etc etc. Till slut så kanske de inser att de ska göra något åt saken. När det skickas 10 mordhot om dagen till dig via brev/mail så reagerar man till slut. Samtidigt så är det inget jag rekommenderar... Men polisen kommer inte att göra ett SK*T. Jag har varit med om det här tidigare, till slut orkade jag inte ens bry mig pga jättelåga belopp.

Men för 5000kr skulle jag ta första tåget upp och stått utanför hennes dörr tills hon kom ut. Ta hennes mobil och agera som de amerikanska "inkasseringsföretagen". Vet inte hur legalt det är, men hon kommer hålla käften tror jag. Hon skulle ju inte polisanmäla en stulen vara.

Allt jag skriver är säkert jättedumt just nu, men jag blir galen av sånt här. Jag hjälper dig mer än gärna med att outa hennes personuppgifter överallt på nätet. Är duktig på den biten. Till slut kommer hennes granne att veta vem hon är.

Jag kan hålla med dig om att anlita "privat service" för återfå pengarna kommer garanterat leda till 99% chans att du får tillbaka dom. Medan den statliga servicen kommer leda till 0% till den som utsatts för brottet och flera hundratusentals kronor brända skattepengar.

Stora problemet med det i längden skulle varit att det blir okontrollerat och folk går långt över gränsen.

Men i grunden få valet få fet med stryk eller betala tillbaka anser jag kanske inte som ett dåligt val. Sedan kanske det inte rimligt begära att få pengarna dagen efter men principen hade garanterad varit effektivare än utdöma straff som inte har någon effekt alls.

Problemet är att det inte funkat om folk började göra det själva. och staten hade aldrig infört den typen av val/straff.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:07.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson