WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Allmänt (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=2)
-   -   Pizzerior överger onlinepizza.se? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1057410)

Dakota 2013-03-31 18:44

Pizzerior överger onlinepizza.se?

I min stad så finns det nu endast en pizzeria kvar som erbjuder beställningar via Onlinepizza. Detta från att ha varit omkring 8-9 stycken. Det var först när jag ville beställa pizza och sökte mig till deras egna hemsidor som jag upptäckte att det verkar som att de istället väljer andra betallösningar.

Vad beror detta på? Tar Onlinepizza.se en riktigt hög avgift från pizzeriorna eller tar de en stor procent av kakan?

En av pizzeriorna använde sig av en tjänst där de betalar 700 kr i månaden för samma funktioner som på OP.

Stahla 2013-03-31 18:58

I Norrköping verkar det som att det snarare ökar med pizzerior / restauranger.

yakuzaemme 2013-03-31 19:03

Liten minskning i Västerås.

Björn 2013-03-31 19:21

Konkurrensen ökar är min gissning. Plus att kanske det finns dem som inser att de kanske inte fått fullt så många beställningar som de trott?

Onlinepizzas webbplats lämnar även en del i övrigt att önska. Tyvärr för jag gillar tjänsten i sig.

Dakota 2013-03-31 19:48

Citat:

Ursprungligen postat av Björn (Inlägg 20466348)
Konkurrensen ökar är min gissning. Plus att kanske det finns dem som inser att de kanske inte fått fullt så många beställningar som de trott?

Onlinepizzas webbplats lämnar även en del i övrigt att önska. Tyvärr för jag gillar tjänsten i sig.

Nu är Onlinepizza så pass känt så det förvånar mig att de valt att lämna webbplatsen. När jag tänker på att beställa pizza online så tänker jag på Onlinepizza.. hade fortfarande beställt därifrån om inte den enda kvarvarande pizzerian var stängd för renovering eller vad det stod.

De måste ha fått en del gratis reklam därifrån.

AndersN 2013-03-31 20:32

Även i Sundsvallsområdet verkar det som om antalet anslutna minskar.

AndreasBylund 2013-03-31 20:51

Inte konstigt att de minskar då de tar riktigt bra med betalalt för deras tjänst.

tartareandesire 2013-03-31 22:50

Samma här i Göteborgs-trakten, kom några nya men sen har de försvunnit igen. Det kan ju vara så att de nya ägarna försöker öka lönsamheten. Kanske betalade de lite väl högt pris och börjar inse det nu :) Det är också ganska dyrt att beställa från Onlinepizza. Studenter, som torde vara största målgruppen fortfarande, behöver spara de slantar de har oavsett om de är lata eller inte :)

P3N 2013-04-01 00:41

För min egen del tycker jag det funkar bra utan onlinepizza. Lyfter luren och slår numret, säger vad man vill ha, kör och hämtar, klart.

Jag kan ju inte vara ensam om att tycka att det är ett fungerande och lätt sätt? (Är nog däri problemet ligger)

Alex 2013-04-01 04:06

Citat:

Ursprungligen postat av P3N (Inlägg 20466374)
För min egen del tycker jag det funkar bra utan onlinepizza. Lyfter luren och slår numret, säger vad man vill ha, kör och hämtar, klart.

Jag kan ju inte vara ensam om att tycka att det är ett fungerande och lätt sätt? (Är nog däri problemet ligger)

Det är ju inte alltid man är körduglig, och en dag när man inte är det så vill man nog ha hemleverans, och då fungerar onlinepizza rätt bra.

Jag beställer själv Pizza på samma sätt som du. Jag bor dock oturligt nog nära en väldigt bra pizzeria. Det går snabbt, och det känns som telefonen prioriteras över pizzaterminalen.

Här i Lund har jag 18 pizzerior som kör ut till mig via Onlinepizza. Jag bor förvisso i en utav Sveriges största studentstäder, vilket antagligen gör så att det fortfarande är lönsamt. Jag har inte sett någon minskning, utan snarare ökning.

De pizzerior jag har talat med som är anslutna till Onlinepizza säger att de behöver vara anslutna för att inte tappa beställningar till konkurrenter. Betygsystemet ger också trovärdighet och är ett bra sätt att visa konsumentnöjet.

tartareandesire 2013-04-01 10:39

Citat:

Ursprungligen postat av P3N (Inlägg 20466374)

Tar man hänsyn till miljön så tar man inte bilen för att hämta en pizza. De flesta bor inte särskilt långt från en pizzeria idag :)

Jawn 2013-04-01 11:07

Citat:

Ursprungligen postat av Alex (Inlägg 20466379)
Det är ju inte alltid man är körduglig, och en dag när man inte är det så vill man nog ha hemleverans, och då fungerar onlinepizza rätt bra.

Jag beställer själv Pizza på samma sätt som du. Jag bor dock oturligt nog nära en väldigt bra pizzeria. Det går snabbt, och det känns som telefonen prioriteras över pizzaterminalen.

Här i Lund har jag 18 pizzerior som kör ut till mig via Onlinepizza. Jag bor förvisso i en utav Sveriges största studentstäder, vilket antagligen gör så att det fortfarande är lönsamt. Jag har inte sett någon minskning, utan snarare ökning.

De pizzerior jag har talat med som är anslutna till Onlinepizza säger att de behöver vara anslutna för att inte tappa beställningar till konkurrenter. Betygsystemet ger också trovärdighet och är ett bra sätt att visa konsumentnöjet.

Du får gärna berätta om du vet någon pizzeria i lund som har goda pizzor för det kvittar nästan var man beställer ifrån så smakar alla pizzor likadant, samma jäkla budget ingredienser i alla pizzor.

// en från Lund som saknar riktiga pizzor...

P3N 2013-04-01 11:38

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20466387)
Tar man hänsyn till miljön så tar man inte bilen för att hämta en pizza. De flesta bor inte särskilt långt från en pizzeria idag :)

Vill jag har varm pizza hemma är det inte så mycket att välja på (bor en bit ifrån) och alternativet att pizzerian kör hem den... Same same

tartareandesire 2013-04-01 12:50

Citat:

Ursprungligen postat av Jawn (Inlägg 20466389)
Du får gärna berätta om du vet någon pizzeria i lund som har goda pizzor för det kvittar nästan var man beställer ifrån så smakar alla pizzor likadant, samma jäkla budget ingredienser i alla pizzor.

Om du ska ha en riktig pizza får du gå till en riktig italiensk restaurang eller dylikt. Tror inte några såna finns på Onlinepizza? Där är det bara snabbmatsvarianten som gäller och den är inte superspännande.

evomedia 2013-04-01 12:58

Här i Gävle så har jag på sistone märkt att där jag tidigare såg onlinepizzas logotyp på dörren nu byts ut mot en annan aktör.

Av vad jag sett där jag normalt rör mig så är det ca 5 st som dumpat OP verkar det som

patrikweb 2013-04-01 15:00

Allt handlar om statistik och ekonomi, i längden kan man inte hålla på med olönsamma affärer.

Dom lär ju ha statistik från OP hur många beställningar dom får, inte så svårt räkna kostnaden från OP mot vinsten från försäljningen.

Om inte beställningarna ökar med tiden och kostnaderna överstiger vinsten så blir ju resultatet där efter.

Men om OP tappar för många kunder lär även dom sänka sina priser istället.

En annan orsak kan vara att OP registreras, jobbigare hantera svarta pengar där via. Och ser man till antal pizzerior i varje stad så behöver man inte så hög IQ att man behöver en del svarta pengar där för kunna överleva.

Dock så är "Online pizza" framtiden, känns inget mervärde behöva ringa eller gå hämta en pizza och vänta. Det är ju bara förjävla tråkigt.

Sveriges jävla klimat gör ju inte precis pizzan varmare vid hämtning själv ens för den delen.

MusikMixen 2013-04-01 15:46

Citat:

Åk till Milas i Furulund så får du smaka en riktig pizza..

Har inte Romana vid stationen bra pizzor längre? Det var ju en italienare som startade den, hade suveräna pizzor för nga år sedan och riktigt bra kvalle..

eliasson 2013-04-01 18:58

En av de bättre pizzeriorna i Göteborg, Sannegården, har hoppat av till fördel för PizzaHome som lanseras 2013. Varför de hoppat av innan PizzaHome är igång vet jag inte.

sioustis 2013-04-01 19:07

Citat:

Lunds bästa pizza hittar du på "Avesta" som ligger i närheten av polishuset :) Prova den, överväger att ta tåget ner bara för o käka där o sen åka tillbaka upp till sthlm :P

Westman 2013-04-01 19:21

Vilka andra alternativ till Onlinepizza finns det? Jag hittade en annan leverantör men som på ytan inte alls inger förtroende (felaktigheter ang. momssatser, otydlig information om företaget etc.).

Sen att jag känner igen en av ägarna är inte enbart positivt.

tartareandesire 2013-04-01 19:31

Citat:

Ursprungligen postat av Westman (Inlägg 20466426)
Vilka andra alternativ till Onlinepizza finns det? Jag hittade en annan leverantör men som på ytan inte alls inger förtroende (felaktigheter ang. momssatser, otydlig information om företaget etc.).

Sen att jag känner igen en av ägarna är inte enbart positivt.

Mat24 finns men det är samma ägare numera. Många pizzerior finns på bägge.

Westman 2013-04-01 20:35

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20466431)
Mat24 finns men det är samma ägare numera. Många pizzerior finns på bägge.

Jag räknar dem som samma sak då det verkar vara exakt samma på båda ställena. Jag har dock inte jämfört.

Anders Larsson 2013-04-01 21:52

En orsak till att pizzerior (och restauranger) hoppar av kan mycket väl vara att OP har växt - och därmed minskar antalet beställningar som kommer via OP eftersom utbudet är så mycket större.

Här kan jag välja allt från slabbig pizza till gourmepizza, thai, bagels, pasta, Sushi etc. Det är ingen orimlig gissning att de pizzerior som inte har toppbetyg tappar kunder till de andra.

När pizzerior då hoppar av ökar troligen antalet beställningar hos de som är kvar, och affären blir bättre för dem att vara kvar, och OP kan återigen motivera sin prismodell.

Men det är bara min gissning. Självklart kommer det att komma konkurrenter som vil slåss om marknaden.

MRosenson 2013-04-01 22:49

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20466387)

Nej men snälla.. Sluta.. Du bor i Stockholm I guess? Ta dig ut i världen!

P3N 2013-04-01 22:53

Citat:

Ursprungligen postat av sioustis (Inlägg 20466423)
Lunds bästa pizza hittar du på "Avesta" som ligger i närheten av polishuset :) Prova den, överväger att ta tåget ner bara för o käka där o sen åka tillbaka upp till sthlm :P

De har god Kebab också ;)

tartareandesire 2013-04-01 22:54

Citat:

Ursprungligen postat av MRosenson (Inlägg 20466442)
Nej men snälla.. Sluta.. Du bor i Stockholm I guess? Ta dig ut i världen!

Det var en generell kommentar som inte gällde någon enstaka individ. Naturligtvis finns det de som mer eller mindre måste ta bilen vart de än har ett ärende. Sen behöver man väl inte bo i Stockholm för att det ska finnas en pizzeria i vart och vartannat kvarter numera? :) Där mina föräldrar bor har den gamla matbutiken blivit pizzeria. Tycker det ser ut så på de flesta platser tyvärr.

Hjorten 2013-04-01 23:51

För egen del finns det en pizzeria ungefär fem minuter bort, men den är långt ifrån bra. Sen finns det en tio minuter bort på cykel som är lite bättre, men jag är lat och föredrar hemkörning. Däremot har jag inte direkt märkt nån minskning på OnlinePizza här i Uppsala.

Björn 2013-04-02 00:41

Hos mig finns det minst 10 bra pizzerior inom 2 minuter med bilen. Men sthlm är inte jätte-representativt för Sverige som helhet på pizzafronten enl min erfarenhet. Dessutom har inte alla bil...

Ot. Hjorten, av nyfikenhet, vilken är den bästa pizzerian i Uppsala enligt dig? Har testat några olika, men ingen är direkt bra...

Westman 2013-04-02 09:01

Citat:

Ursprungligen postat av Björn (Inlägg 20466449)
Ot. Hjorten, av nyfikenhet, vilken är den bästa pizzerian i Uppsala enligt dig? Har testat några olika, men ingen är direkt bra...

Jag har exakt samma erfarenhet och det är illa med tanke på hur många det finns.

Pake 2013-04-02 09:10

Citat:

Ursprungligen postat av P3N (Inlägg 20466445)
De har god Kebab också ;)

Tyvärr så har Avestas kebab fallit väldigt mycket de senaste åren. Idag är den inte bättre än andra.

Lunds bästa pizzerior finns inte med på OP. De som gör bäst pizza är Vespa och italia il ristorante. Ingen av dem har utkörning och är dyrare än de vanliga pizzeriorna.

Yoghurt 2013-04-02 09:14

Är det verkligen så populärt att beställa mat via nätet i Sverige? Kan tänka mig att när allt fler och fler pizzerior ansluter sig färre beställningar per pizzeria blir det, då jag inte tror att kundantalet ökar något nämnvärt. För egen del så är hemkörning av mat i Sverige för lika med att behöva vänta 1 timme på maten, få en kall pizza och få guida pizzabudet till rätt adress. Men kanske är det jag som har beställt av fel företag bara.

Befinner mig i Kuala Lumpur i dagsläget och där finns garantier på 30 minuters leverans, annars får man presentkort på en ny pizza. Att man även kan följa leveransen med hjälp av GPS är inte heller helt fel. Så det känns verkligen som att den svenska marknaden måste få en ny aktör som kan förnya branschen.

Hjorten 2013-04-02 09:38

Citat:

Ursprungligen postat av Björn (Inlägg 20466449)

När det gäller dom som har utkörning skulle jag säga Miami Slice, men dom är också lite dyrare och tar alltid utkörningsavgift (fast det verkar dom flesta köra med nu för tiden). Sen måste jag varna för Anna's kök, har inte provat dom själv, men en kompis sa att dom verkligen var värdelösa.

Urme 2013-04-02 15:42

Ingen pizzeria i Härnösand är ansluten till OnlinePizza längre har jag märkt, tidigare var det minst 7st.

Vad jag har hört och frågat pizzerierna här i stan är att det är alldeles för mycket avgifter inblandat i Onlinepizza, 10% på varje beställning + andra avgifter vilket inte höll. Och när fler och fler beställer genom Onlinepizza blir det mycket pengar för pizzerierna.

Det är bökigare att beställa nu men 3 pizzerier har sina egna system idag verkar det som, men då måste man gå till respektive pizzerias webbplats för att hitta dem.

tartareandesire 2013-04-02 16:42

Citat:

Ursprungligen postat av Urme (Inlägg 20466498)
Ingen pizzeria i Härnösand är ansluten till OnlinePizza längre har jag märkt, tidigare var det minst 7st.

Vad jag har hört och frågat pizzerierna här i stan är att det är alldeles för mycket avgifter inblandat i Onlinepizza, 10% på varje beställning + andra avgifter vilket inte höll. Och när fler och fler beställer genom Onlinepizza blir det mycket pengar för pizzerierna.

Det är bökigare att beställa nu men 3 pizzerier har sina egna system idag verkar det som, men då måste man gå till respektive pizzerias webbplats för att hitta dem.

Det där tror jag är rätt väg att gå för en konkurrent. Sälj ett fungerande system till pizzeriorna direkt där de slipper ytterligare kostnader. Att lägga på 10% på varje beställning är varken pizzerior eller kunder intresserade av i längden. De flesta har ändå en favoritpizzeria tror jag? Sen kan man alltid skapa en annan sajt där man enkelt kan se alla pizzerior med egen nätbokning. Då är OnlinePizza borta inom en snar framtid skulle jag tro om de inte försöker sig på samma sak själva :)

bumper 2013-04-02 22:24

www.deliverypizza.se har väl tagit marknadsandelar.

Testade www.pizzadelivery.se som går till Onlinepizza. =)

chatroulette 2013-04-03 09:09

girighet straffar sig i längden....bra det

BarateaU 2013-04-03 09:31

Citat:

Ursprungligen postat av bumper (Inlägg 20466548)
www.deliverypizza.se har väl tagit marknadsandelar.

Testade www.pizzadelivery.se som går till Onlinepizza. =)

Fanns ingen pizzeria i stockholm på deliverypizza.

hej 2013-04-14 19:20

Citat:

Ursprungligen postat av Hjorten (Inlägg 20466469)
När det gäller dom som har utkörning skulle jag säga Miami Slice, men dom är också lite dyrare och tar alltid utkörningsavgift (fast det verkar dom flesta köra med nu för tiden). Sen måste jag varna för Anna's kök, har inte provat dom själv, men en kompis sa att dom verkligen var värdelösa.

Jag kan bara hålla med, Miami Slice gör riktigt goda pizzor. Ibland har de även snabb utkörning. Det dåliga är då att det blir ganska dyrt och att de inte erbjuder studentrabatt.

Annars är Caramba helt ok. Inget speciellt, men billigare än Miami Slice.

mo82 2013-07-09 10:58

vad är din stad

rhdf 2013-07-09 20:30

Citat:

Ursprungligen postat av Hjorten (Inlägg 20466469)
Sen måste jag varna för Anna's kök, har inte provat dom själv, men en kompis sa att dom verkligen var värdelösa.

Citat:

Ursprungligen postat av hej (Inlägg 20467404)
Annars är Caramba helt ok. Inget speciellt, men billigare än Miami Slice.

<ot>
Caramba har väl slagit igen och det verkar som att "Anna's Kök" flyttat till de lokalerna + att de har någon form av samröre med den intressanta webbplatsen na ttm at . nu

Den senare är rätt spännande eftersom de sålde pizza mm som enl uppgift lagades i carambas lokal efter att de stängt ner, men innan Annas flyttat in.
</ot>

Det jag hört om OnlinePizza är att de höll på pengarna lite väl länge innan pizzerian fick ut dem. Så inte nog med att de skulle betala en anslutningsavgift för att få terminalen + 10% /köp, de fick även dras med likviditetsproblem i värsta fall.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:16.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson