WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Nyheter (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=3)
-   -   Radiotjänsten jagar även smartphoneägare (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1057106)

Dimme 2013-03-05 21:16

Radiotjänsten jagar även smartphoneägare

Någon som har råkat ut för detta? Sa inte radiotjänsten att de inte kommer jaga smartphoneägare?

"Swedish TV-licence fee collectors have started asking Swedes if they have smartphones, in a drive to round up anyone who may be streaming content online but not paying the annual television fee."

Källa: http://www.thelocal.se/46516/20130304/#.UTZFtqXxFAg

tartareandesire 2013-03-05 22:44

Tydligen är det så:

http://www.dn.se/kultur-noje/film-tv...tala-tv-avgift

Känns ju lite underligt. I praktiken spelar det kanske inte så stor roll om de frågar om en TV eller en chipspåse dock eftersom de flesta faktiskt har en TV :)

nosnaj 2013-03-05 22:48

Jaga är inte samma sak som att fråga om folk har apparat som är avgiftspliktig :)

Är väl inte mer än rätt att fler som borde betala gör det, leder ju i slutändan till att avgiften slipper höjas ännu mer.
Sen vem har inte kollat på svt play på datorn/surfplatta/mobile eller för den delen har tv utan att betala idag, jag vet flera snyltare.

Dimme 2013-03-05 22:53

Det finns inget prejudikat som säger att det som radiotjänsten gör är antigen lagligt eller olagligt. Jag anser inte att en smartphone är avgiftspliktig. Därmed anser jag att de jagar folk.

tartareandesire 2013-03-05 23:50

Citat:

Ursprungligen postat av Dimme (Inlägg 20464129)
Det finns inget prejudikat som säger att det som radiotjänsten gör är antigen lagligt eller olagligt. Jag anser inte att en smartphone är avgiftspliktig. Därmed anser jag att de jagar folk.

Jag tror att du har en TV. Jag är övertygad om att närmare 99 av 100 svenskar som äger en smartphone också äger en TV. Att någon enstaka smartphone-ägare inte också har en TV är ett högst marginellt problem skulle jag vilja påstå. Hade man finansierat det via skatten istället, vilket en hel del önskar (sannolikt även ett antal smartphone-ägare), så hade denne fått betala oavsett. Det är idag en ganska saftig summa att betala för en student eller fattig ensamstående mamma att betala. Ifall det inte blir fråga om en skattefinansiering så borde man kanske sänka avgiften för vissa grupper. Idag är det ganska få studenter som betalar avgiften, eller åtminstone så var det så när jag pluggade.

Erik Stenman 2013-03-05 23:52

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20464134)
Jag tror att du har en TV. Jag är övertygad om att närmare 99 av 100 svenskar som äger en smartphone också äger en TV. Att någon enstaka smartphone-ägare inte också har en TV är ett högst marginellt problem skulle jag vilja påstå. Hade man finansierat det via skatten istället, vilket en hel del önskar (sannolikt även ett antal smartphone-ägare), så hade denne fått betala oavsett.

Jag skulle tro att det påverkar tusentals studenter som har mobil och dator men ingen tv. Personligen har jag heller ingen tv.

Dimme 2013-03-06 01:12

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20464134)
Jag tror att du har en TV. Jag är övertygad om att närmare 99 av 100 svenskar som äger en smartphone också äger en TV. Att någon enstaka smartphone-ägare inte också har en TV är ett högst marginellt problem skulle jag vilja påstå. Hade man finansierat det via skatten istället, vilket en hel del önskar (sannolikt även ett antal smartphone-ägare), så hade denne fått betala oavsett. Det är idag en ganska saftig summa att betala för en student eller fattig ensamstående mamma att betala. Ifall det inte blir fråga om en skattefinansiering så borde man kanske sänka avgiften för vissa grupper. Idag är det ganska få studenter som betalar avgiften, eller åtminstone så var det så när jag pluggade.

Jag har ingen TV. Jag har aldrig skaffat en sådan sedan jag blev antagen i Lund. Det finns dock en TV i korridorens kök. En annan student står för den avgiften, han har själv valt att göra så eftersom han köpt TVn. Jag tittar nästan aldrig på den TVn och läser mina nyheter på Internet.

Ja, jag har en dator, men jag tänker inte betala någon avgift för den. Den är avsedd för mina studier, inte för att titta på TV, och så anser jag inte att den är avgiftspliktig.

TheCheesePolice 2013-03-06 08:35

Vad skönt det känns att behöva betala för en tjänst man varken använder eller vill ha.

nosnaj 2013-03-06 08:43

Citat:

Ursprungligen postat av TheCheesePolice (Inlägg 20464147)
Vad skönt det känns att behöva betala för en tjänst man varken använder eller vill ha.

Fast du får väl ändå erkänna att svt play är en smidig tjänst och bara för den biten kan man lätt betala tv-agiften :) De streamar jju allt live nu dessutom, med pausfunktion.

Holmgren 2013-03-06 09:42

Citat:

Ursprungligen postat av nosnaj (Inlägg 20464149)
Fast du får väl ändå erkänna att svt play är en smidig tjänst och bara för den biten kan man lätt betala tv-agiften :) De streamar jju allt live nu dessutom, med pausfunktion.

Svtplay är en av dem bättre webbtv sajterna, tycker absolut den är både smidig och välplanerad.
Men att tvinga folk att betala för detta oavsett om dem använder det eller ej är bara helt sinnessjukt.
Lås sidan och låt dem som vill se betala, vad är det svåra?

patrikweb 2013-03-06 10:39

Flytta från Sverige så slipper man den statliga maffian, det räcker inte att behöva betala 70-90% skatt som höginkomsttagare i Sverige utan man ska även med våld tvingas betala andra avgifter.

TV avgiften är kriminell hög med, kollar man vad Netflix, tv4play, viaplay kostar så är det betydligt billigare än TV avgiften.

nosnaj 2013-03-06 11:25

Citat:

Ursprungligen postat av patrikweb (Inlägg 20464164)
Flytta från Sverige så slipper man den statliga maffian, det räcker inte att behöva betala 70-90% skatt som höginkomsttagare i Sverige utan man ska även med våld tvingas betala andra avgifter.

TV avgiften är kriminell hög med, kollar man vad Netflix, tv4play, viaplay kostar så är det betydligt billigare än TV avgiften.

Så hur fungerar public service på Malta?
Reklam i kanalen, kollar på italienska kanaler osv?

Sen om du inte kollar på skit-tv- även i Malta är en annan femma, men du som bor där får gärna jämföra hur ni har det gentemot Sverige så ser du skillnaderna.

patrikweb 2013-03-06 11:58

Citat:

Ursprungligen postat av nosnaj (Inlägg 20464168)
Så hur fungerar public service på Malta?
Reklam i kanalen, kollar på italienska kanaler osv?

Sen om du inte kollar på skit-tv- även i Malta är en annan femma, men du som bor där får gärna jämföra hur ni har det gentemot Sverige så ser du skillnaderna.

Ingen aning, men har aldrig efterfrågat någon public service.

Visst har jag TV, även flera samt projektor. Även inga små TV utan 60" och 3D.

Men jag har friheten här att välja vad jag vill se, har konto på Netflix, TV4play, ViaPlay. Sedan ser jag vissa enstaka program på tv3*,tv8*,tv6* & kanal5* play.

Så betalar för det jag vill se, inte blir tvingad betala för något jag inte ser på.

nosnaj 2013-03-06 13:14

Citat:

Ursprungligen postat av patrikweb (Inlägg 20464172)
Ingen aning, men har aldrig efterfrågat någon public service.

Visst har jag TV, även flera samt projektor. Även inga små TV utan 60" och 3D.

Men jag har friheten här att välja vad jag vill se, har konto på Netflix, TV4play, ViaPlay. Sedan ser jag vissa enstaka program på tv3*,tv8*,tv6* & kanal5* play.

Så betalar för det jag vill se, inte blir tvingad betala för något jag inte ser på.

Betalar ni avgift baserat på antal tv-apparater, dess storlek och tekniska funktioner eller varför tog du upp dom när jag undrade en jämförelse mellan Sverige och Malta?
Räcker med att säga, jag vet inte och bryr mig inte.

patrikweb 2013-03-06 13:24

Citat:

Ursprungligen postat av nosnaj (Inlägg 20464179)
Betalar ni avgift baserat på antal tv-apparater, dess storlek och tekniska funktioner eller varför tog du upp dom när jag undrade en jämförelse mellan Sverige och Malta?
Räcker med att säga, jag vet inte och bryr mig inte.

Ingen avgift alls, men i Sverige blir du tvingad med våld betala för något du inte använder. Även om du har en eller hundra tv i Sverige betyder det inte att man nödvändigtvis ser på svt.

Dock hade jag ingen tv alls i Sverige när jag bodde där, skulle jag haft det hade jag känt jag varit tvungen bomba radiotjänst i Kiruna lite med marken.

Conny Westh 2013-03-06 13:47

Citat:

Ursprungligen postat av Holmgren (Inlägg 20464155)
Svtplay är en av dem bättre webbtv sajterna, tycker absolut den är både smidig och välplanerad.
Men att tvinga folk att betala för detta oavsett om dem använder det eller ej är bara helt sinnessjukt.
Lås sidan och låt dem som vill se betala, vad är det svåra?

Ja, du har så rätt, om SVT vill att alla som tittar på deras program betalar TVavgift så finns tekniken för det redan (Pay-per-View) som kan kombineras med prenumerationer som TV4 och andra kanaler använder.

Jag tycker det är högst orättfärdigt att människor som inte själva har valt att betala för en tjänst ska tvingas betala för att leverantören (SVT) distribuerar den till alla.

Tänk om SAAB hade fått leverera ilar till alla de anser behöver en SAAB, och sen ha rätt att ta betalt för det..... Tanken svindlar...... Men så gör SVT!!!

tartareandesire 2013-03-06 13:57

Citat:

Ursprungligen postat av ConnyWesth (Inlägg 20464188)
Ja, du har så rätt, om SVT vill att alla som tittar på deras program betalar TVavgift så finns tekniken för det redan (Pay-per-View) som kan kombineras med prenumerationer som TV4 och andra kanaler använder.

Jag tycker det är högst orättfärdigt att människor som inte själva har valt att betala för en tjänst ska tvingas betala för att leverantören (SVT) distribuerar den till alla.

Tänk om SAAB hade fått leverera ilar till alla de anser behöver en SAAB, och sen ha rätt att ta betalt för det..... Tanken svindlar...... Men så gör SVT!!!

Nu är det väl ändå en väsentlig skillnad mellan en biltillverkare och public service...

Conny Westh 2013-03-06 14:00

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20464191)
Nu är det väl ändå en väsentlig skillnad mellan en biltillverkare och public service...

Vi kan ta SL (Storstockholms Lokaltrafik), de kör med "Public Service", de skulle ju kunna skicka ut Månadsmärke till alla invånare i Stockholms län och sen skicka en räkning!

Eller vägverket kan ju ta ut en avgift för alla som promenerar på vägarna, har man ett par ben att gå med (eller en rullstol går bra den med) så kan man utnyttja vägarna... Avgift från alla i hela Sverige!

Froggy 2013-03-07 03:59

Conny det gör väl både SL och vägverket redan, du betalar 50% av SL kostnader genom skatten och vägarna betalar du genom skatten. Så tyvärr så är du tvingad att betala för något även om du inte använder vägarna eller kommunal trafiken :P
Sen att kalla SVT för public service är direkt fel, jag vet inte riktigt vilka dem menar är the public då jag tycker större delen av deras utbud är skit. De har ju inte ens ekonomi nyheter längre :(

Anders Larsson 2013-03-07 10:12

Jag har ingen TV, faktiskt. Äger inte heller dator eller smartphone privat, utan det är min arbetsgivare som gör det. Betalar därför inte heller någon tv-licens.

Men, jag tycker att principen med public service är väldigt bra - däremot tycker jag att arbetsmärknadsprojektet i Kiruna är ganska sjukt. Varför ska public service särhanteras jämfört med presstöd för dagstidningar, vägbyggen eller skolor.

Personligen kan jag dessutom tycka att man borde göra en mindre och snärtare SVT/SR organisation, kanske lägga ner SVT2 och minska nöjesproduktioner. Men det är ju en helt annan diskussion.

tartareandesire 2013-03-07 10:38

Citat:

Ursprungligen postat av Froggy (Inlägg 20464253)
Conny det gör väl både SL och vägverket redan, du betalar 50% av SL kostnader genom skatten och vägarna betalar du genom skatten. Så tyvärr så är du tvingad att betala för något även om du inte använder vägarna eller kommunal trafiken :P.

Exakt. De som inte nyttjar vägarna på något vis är också lätträknade. Även om man inte nyttjar de direkt så gör man det indirekt för varuleveranser, räddningstjänst osv.

Public service fyller en viktig samhällsfunktion oavsett vad man personligen anser om utbudet

patrikweb 2013-03-07 10:55

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20464269)
Exakt. De som inte nyttjar vägarna på något vis är också lätträknade. Även om man inte nyttjar de direkt så gör man det indirekt för varuleveranser, räddningstjänst osv.

Public service fyller en viktig samhällsfunktion oavsett vad man personligen anser om utbudet

Det är ju skitsnack, ur samhällsfunktion bör dom endast visa nyheter och liknande då.

Tar man bort resten lär kostnaderna sjunka med 95%

altruixm 2013-03-08 12:21

SVT har en bild just nu på sin playsida föreställandes manliga könsorgan på rad, med en text om orgasmer. Är det vad som kallas public service? Att låta barn som går in för att kolla på barnklipp först se på vuxna mäns könsorgan?

Nej, licensavgiften är imo en tvångsåtgärd med hot om våld från lagens förlängda arm om du inte betalar, som inte ska finnas. Det är mest trams på SVT och kollar jag på en annan kanal, som inte får del av licensavgifterna, förstår jag inte varför jag skulle behöva betala för något jag inte använder. Fast det är kanske samma sak med sjukvård, som jag betalar för men inte använder fullt ut och då borde licensavgiften ligga på skatten..

tartareandesire 2013-03-09 00:10

Citat:

Ursprungligen postat av altruixm (Inlägg 20464357)
SVT har en bild just nu på sin playsida föreställandes manliga könsorgan på rad, med en text om orgasmer. Är det vad som kallas public service? Att låta barn som går in för att kolla på barnklipp först se på vuxna mäns könsorgan?

Nej, licensavgiften är imo en tvångsåtgärd med hot om våld från lagens förlängda arm om du inte betalar, som inte ska finnas. Det är mest trams på SVT och kollar jag på en annan kanal, som inte får del av licensavgifterna, förstår jag inte varför jag skulle behöva betala för något jag inte använder. Fast det är kanske samma sak med sjukvård, som jag betalar för men inte använder fullt ut och då borde licensavgiften ligga på skatten..

Det är väldigt svårt att garantera oberoendet om det läggs på skatten och det är viktigt.

Dimme 2013-03-09 01:52

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20464400)
Det är väldigt svårt att garantera oberoendet om det läggs på skatten och det är viktigt.

Varför det? Är det svårare att garantera oberoendet än nu?

KristianE 2013-03-09 08:25

Citat:

Det där får du nog allt ta och motivera/förtydliga.

Ciffan 2013-03-09 10:23

Ska bli intressant att se om Radiotjänst går vidare så att det blir domstolsprövning
http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1....icens-i-datorn

TheCheesePolice 2013-03-09 12:47

Citat:

Sen när är SVT faktiskt oberoende?

Danielos 2013-03-09 14:17

Det är ett rätt smart drag av radiotjänst, nu måste alla företag och kontor i Sverige som har datorer och uppkoppling börja betala, fast ingen på kontoret någonsin tittar på tv. Man bör få in rätt många fler avgifter framöver. Själv har jag varken någon tv och jag har heller aldrig tittat på tv i en smartphone, men kommer ändå behöva börja betala avgift. På kontoret kan man ju säkert spärra utgående trafik mot svt i brandväggen, men hur spärrar man sin mobil?

nosnaj 2013-03-09 14:24

Citat:

Ursprungligen postat av Danielos (Inlägg 20464423)
Det är ett rätt smart drag av radiotjänst, nu måste alla företag och kontor i Sverige som har datorer och uppkoppling börja betala, fast ingen på kontoret någonsin tittar på tv. Man bör få in rätt många fler avgifter framöver. Själv har jag varken någon tv och jag har heller aldrig tittat på tv i en smartphone, men kommer ändå behöva börja betala avgift. På kontoret kan man ju säkert spärra utgående trafik mot svt i brandväggen, men hur spärrar man sin mobil?

Det kvittar hur mycket du spärrar trafiken, det är själva apparaten som är avgiftspliktig.

digiArt 2013-03-09 15:36

I SvD:s brännpunkt finns det intressanta iakttagelser gällande förarbeten, som är minst lika gällande som paragrafer: http://www.svd.se/opinion/brannpunkt...ke_7979288.svd

Sen ska det bli intressant att se om det blir några rättsfall, enligt tidigare inlägg, för att se rättsläget prövat.

P3N 2013-03-09 15:49

Citat:

Ursprungligen postat av digiArt (Inlägg 20464425)
I SvD:s brännpunkt finns det intressanta iakttagelser gällande förarbeten, som är minst lika gällande som paragrafer: http://www.svd.se/opinion/brannpunkt...ke_7979288.svd

Sen ska det bli intressant att se om det blir några rättsfall, enligt tidigare inlägg, för att se rättsläget prövat.

Bra skrivet/sammanfattat av Gunnar Karlsson i det där inlägget. Speciellt den sista personliga reflektionen.

Danielos 2013-03-09 17:27

Citat:

Ursprungligen postat av Ciffan (Inlägg 20464412)
Ska bli intressant att se om Radiotjänst går vidare så att det blir domstolsprövning
http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1....icens-i-datorn

Min gissning är att radiotjänst än så länge ligger lågt och att man kommer dra tillbaka fakturan. Skulle dom skicka faktura till mig så skulle jag fundera på att polisanmäla radiotjänst för bedrägeri med bluffaktura.

Internet Sweden 2013-03-09 18:14

Citat:

Ursprungligen postat av Danielos (Inlägg 20464423)
Det är ett rätt smart drag av radiotjänst, nu måste alla företag och kontor i Sverige som har datorer och uppkoppling börja betala..

Gissar att du missat det här:
Citat:

Ett stort kryphål öppnar sig för många som inte vill betala tv-licens.
Om arbetsgivaren äger tv-mottagare som surfplattor och smarta mobiler kan de användas även hemma – utan att Radiotjänst ingriper.

http://www.svd.se/naringsliv/bransch...en_7964580.svd

patrikweb 2013-03-09 18:46

Citat:

Ursprungligen postat av Internet Sweden (Inlägg 20464430)

Ja, ännu en anledning skapa offshore företag. Vilket känns som väldigt komisk anledning. Fast så går det när man lever i en diktatur som Sverige.

Danielos 2013-03-09 19:30

Citat:

Ursprungligen postat av Internet Sweden (Inlägg 20464430)

Intressant, fast det var inte det jag menade, nu behöver ju även företag som inte betalat en avgift tidigare börja betala, även om man inte tittar på tv. För dessa företag blir det ju en ren straffskatt.

Danielos 2013-03-09 19:34

Citat:

Ursprungligen postat av nosnaj (Inlägg 20464424)
Det kvittar hur mycket du spärrar trafiken, det är själva apparaten som är avgiftspliktig.

Verkar stämma för privatpersoner men inte för företag i mitt fall:
http://www.radiotjanst.se/sv/Kundser...agor-och-svar/

Citat:

Kan jag plombera/blockera min tv-mottagare och på så vis inte behöva betala radio- och tv-avgift?

SVAR: Till företag/förening eller annan juridisk person (gäller ej privatperson) ges i 5 § i lagen (1989:41) om finansiering av radio och tv i allmänhetens tjänst en möjlighet att plombera/blockera en tv-mottagare för att den på så vis inte ska vara avgiftspliktig.
Spärra i brandväggen mot svt går att fixa, någon som vet hur man bäst spärrar en mobil? Borde räcka att inte ha svt app installerad?

htiawe 2013-03-09 21:49

Känns lite overkill att skaffa ett offshorebolag för 2076kr per år och företag.. nja.

patrikweb 2013-03-10 10:10

Citat:

Ursprungligen postat av htiawe (Inlägg 20464439)
Känns lite overkill att skaffa ett offshorebolag för 2076kr per år och företag.. nja.

Japp, men man kanske kan starta ny tjänst. Starta upp en trust och låta alla privatpersoner mot avgift skriva över sina datorer på trusten som är helt skyddat mot insyn.

Sedan förvaltar trusten kundernas enheter :)

nosnaj 2013-03-10 10:21

Citat:

Ursprungligen postat av Danielos (Inlägg 20464437)
Verkar stämma för privatpersoner men inte för företag i mitt fall:
http://www.radiotjanst.se/sv/Kundser...agor-och-svar/

Spärra i brandväggen mot svt går att fixa, någon som vet hur man bäst spärrar en mobil? Borde räcka att inte ha svt app installerad?

Så om du intsallerar vpn på mobilen/datorn kan du använda svt och dylikt utan att betala tv-licens bara för att du lagt in regler i brandväggen?
Känns som ytterligare en av alla gråzooner.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:29.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson