![]() |
Radiotjänsten jagar även smartphoneägare
Någon som har råkat ut för detta? Sa inte radiotjänsten att de inte kommer jaga smartphoneägare?
"Swedish TV-licence fee collectors have started asking Swedes if they have smartphones, in a drive to round up anyone who may be streaming content online but not paying the annual television fee." Källa: http://www.thelocal.se/46516/20130304/#.UTZFtqXxFAg |
Tydligen är det så:
http://www.dn.se/kultur-noje/film-tv...tala-tv-avgift Känns ju lite underligt. I praktiken spelar det kanske inte så stor roll om de frågar om en TV eller en chipspåse dock eftersom de flesta faktiskt har en TV :) |
Jaga är inte samma sak som att fråga om folk har apparat som är avgiftspliktig :)
Är väl inte mer än rätt att fler som borde betala gör det, leder ju i slutändan till att avgiften slipper höjas ännu mer. Sen vem har inte kollat på svt play på datorn/surfplatta/mobile eller för den delen har tv utan att betala idag, jag vet flera snyltare. |
Det finns inget prejudikat som säger att det som radiotjänsten gör är antigen lagligt eller olagligt. Jag anser inte att en smartphone är avgiftspliktig. Därmed anser jag att de jagar folk.
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Ja, jag har en dator, men jag tänker inte betala någon avgift för den. Den är avsedd för mina studier, inte för att titta på TV, och så anser jag inte att den är avgiftspliktig. |
Vad skönt det känns att behöva betala för en tjänst man varken använder eller vill ha.
|
Citat:
|
Citat:
Men att tvinga folk att betala för detta oavsett om dem använder det eller ej är bara helt sinnessjukt. Lås sidan och låt dem som vill se betala, vad är det svåra? |
Flytta från Sverige så slipper man den statliga maffian, det räcker inte att behöva betala 70-90% skatt som höginkomsttagare i Sverige utan man ska även med våld tvingas betala andra avgifter.
TV avgiften är kriminell hög med, kollar man vad Netflix, tv4play, viaplay kostar så är det betydligt billigare än TV avgiften. |
Citat:
Reklam i kanalen, kollar på italienska kanaler osv? Sen om du inte kollar på skit-tv- även i Malta är en annan femma, men du som bor där får gärna jämföra hur ni har det gentemot Sverige så ser du skillnaderna. |
Citat:
Visst har jag TV, även flera samt projektor. Även inga små TV utan 60" och 3D. Men jag har friheten här att välja vad jag vill se, har konto på Netflix, TV4play, ViaPlay. Sedan ser jag vissa enstaka program på tv3*,tv8*,tv6* & kanal5* play. Så betalar för det jag vill se, inte blir tvingad betala för något jag inte ser på. |
Citat:
Räcker med att säga, jag vet inte och bryr mig inte. |
Citat:
Dock hade jag ingen tv alls i Sverige när jag bodde där, skulle jag haft det hade jag känt jag varit tvungen bomba radiotjänst i Kiruna lite med marken. |
Citat:
Jag tycker det är högst orättfärdigt att människor som inte själva har valt att betala för en tjänst ska tvingas betala för att leverantören (SVT) distribuerar den till alla. Tänk om SAAB hade fått leverera ilar till alla de anser behöver en SAAB, och sen ha rätt att ta betalt för det..... Tanken svindlar...... Men så gör SVT!!! |
Citat:
|
Citat:
Eller vägverket kan ju ta ut en avgift för alla som promenerar på vägarna, har man ett par ben att gå med (eller en rullstol går bra den med) så kan man utnyttja vägarna... Avgift från alla i hela Sverige! |
Conny det gör väl både SL och vägverket redan, du betalar 50% av SL kostnader genom skatten och vägarna betalar du genom skatten. Så tyvärr så är du tvingad att betala för något även om du inte använder vägarna eller kommunal trafiken :P
Sen att kalla SVT för public service är direkt fel, jag vet inte riktigt vilka dem menar är the public då jag tycker större delen av deras utbud är skit. De har ju inte ens ekonomi nyheter längre :( |
Jag har ingen TV, faktiskt. Äger inte heller dator eller smartphone privat, utan det är min arbetsgivare som gör det. Betalar därför inte heller någon tv-licens.
Men, jag tycker att principen med public service är väldigt bra - däremot tycker jag att arbetsmärknadsprojektet i Kiruna är ganska sjukt. Varför ska public service särhanteras jämfört med presstöd för dagstidningar, vägbyggen eller skolor. Personligen kan jag dessutom tycka att man borde göra en mindre och snärtare SVT/SR organisation, kanske lägga ner SVT2 och minska nöjesproduktioner. Men det är ju en helt annan diskussion. |
Citat:
Public service fyller en viktig samhällsfunktion oavsett vad man personligen anser om utbudet |
Citat:
Tar man bort resten lär kostnaderna sjunka med 95% |
SVT har en bild just nu på sin playsida föreställandes manliga könsorgan på rad, med en text om orgasmer. Är det vad som kallas public service? Att låta barn som går in för att kolla på barnklipp först se på vuxna mäns könsorgan?
Nej, licensavgiften är imo en tvångsåtgärd med hot om våld från lagens förlängda arm om du inte betalar, som inte ska finnas. Det är mest trams på SVT och kollar jag på en annan kanal, som inte får del av licensavgifterna, förstår jag inte varför jag skulle behöva betala för något jag inte använder. Fast det är kanske samma sak med sjukvård, som jag betalar för men inte använder fullt ut och då borde licensavgiften ligga på skatten.. |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Ska bli intressant att se om Radiotjänst går vidare så att det blir domstolsprövning
http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1....icens-i-datorn |
Citat:
|
Det är ett rätt smart drag av radiotjänst, nu måste alla företag och kontor i Sverige som har datorer och uppkoppling börja betala, fast ingen på kontoret någonsin tittar på tv. Man bör få in rätt många fler avgifter framöver. Själv har jag varken någon tv och jag har heller aldrig tittat på tv i en smartphone, men kommer ändå behöva börja betala avgift. På kontoret kan man ju säkert spärra utgående trafik mot svt i brandväggen, men hur spärrar man sin mobil?
|
Citat:
|
I SvD:s brännpunkt finns det intressanta iakttagelser gällande förarbeten, som är minst lika gällande som paragrafer: http://www.svd.se/opinion/brannpunkt...ke_7979288.svd
Sen ska det bli intressant att se om det blir några rättsfall, enligt tidigare inlägg, för att se rättsläget prövat. |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
http://www.radiotjanst.se/sv/Kundser...agor-och-svar/ Citat:
|
Känns lite overkill att skaffa ett offshorebolag för 2076kr per år och företag.. nja.
|
Citat:
Sedan förvaltar trusten kundernas enheter :) |
Citat:
Känns som ytterligare en av alla gråzooner. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:29. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson