![]() |
Vad gör man i min situation?
Jag har insett att jag mer eller mindre kommer behöva skaffa ett företag av något slag för att kunna fortsätta med mina projekt där ett av dem är den mest framstående inkomstkällan. Anledningen till detta är att jag har för mig att man är skyldig att starta företag efter en viss gräns på hur mycket man får tjäna. Inkomsterna för detta projekt har ökat väldigt mycket för mig på en väldigt kort tid så allting kommer väldigt fort.
Jag är under 18 år vilket bör ha en väsentlig betydelse i det hela. Har inte jag rätt till en lägre skattesats än i normala fall eftersom att jag räknas som "ungdom" och hur ligger det till med alternativet "UF-företag"? Jag har läst lite om UF-företag och jag tycker att det känns ganska otydligt vad det egentligen är och vad det innebär. Denna månad har jag hittills tjänat cirka 12 500 från mitt projekt så det är ingen jätteinkomst men för mig som ungdom så är det helt klart värt att jobba vidare på och jämfört med många andra i min ålder som lever på studiebidraget (i bästa fall) så är jag väldigt nöjd och det är om inte annat en bra början. UF-företag känns på något sätt begränsat, det känns som att det inte är anpassat för alla utan för de som inte har en produkt/tjänst som verkligen fungerar & utan för dem som utför lite småjobb då och då åt folk. Jag tror mycket starkt på mitt nuvarande projekt och tror absolut att intäkterna går att öka ytterliggare med lite mer arbete. Jag har hört att ett företag är jättejobbigt och krångligt att bedriva på grund av allt pappersarbete som tillkommer. Och det är alltså vuxna personer som tycker det är krångligt. Nyligen sa en person något i stil med "Du kommer få sitta med lika mycket pappersarbete med dina 12 500 i månaden som de med 90 000". Det får mig att oroa mig mest. Jag tror inte jag kommer klara det på egen hand och mina föräldrar är inte heller så insatta eftersom de inte driver ett eget företag. Så nu några frågor: 1. Bör jag skapa ett företag? I så fall ett UF-företag eller en vanlig enskild firma? 2. Har jag som minderårig rätt till lägre skattesats eller berör det inte de som driver företag av något slag? 3. Är det bara dumt och onödigt med mina (nu) cirka 12 500 kronor i månaden? Tacksam för tips, råd och tankar. |
Att anlita en redovisnings-byrå kanske kostar 10k per år, inklusive din deklaration. Det är bara att satsa på det från början... Då kan du satsa på det viktigaste istället för det som tar energi.
|
Hej!
Roligt att det går så bra för dig. Pengarna du nämner är ju inte alls struntsummor utan ganska mycket, framförallt i din ålder. Om jag vore dig skulle jag starta en Enskild firma istället för att dalta med ett UF. Om du går in på verksamt . se så hittar du riktigt bra information om hur du kommer igång, sen kan du ansöka om F-Skatt där på en gång. Tips är även att skaffa eget bankkonto och betalkort till firman där du gör alla köp. Att skilja på din privata ekonomi och företagets kommer spara dig massvis med tid och krångel. Ett bra paket att kolla in är Handelsbankens Enskilda Firma paket. Då får du ett företagskonto, VISA betalkort, samt Bankgrio kopplat till kontot. Tror det kostar runt 500-600 kr per år. Har du någon annan stor bank så är jag säker på att de har liknande paketlösningar. Det pappersarbete som folk snackar om är ju bokföringen. Men det behöver inte alls vara krångligt och ska du starta firma tyckar jag du ska lära dig att sköta detta själv till en början. Du får då en bra bild över hur firman går, hur pengarna flödar osv. Väldigt bra kunskap att ha även privat. Nu vet jag inte hur dina intäkter kommer in. Är du affiliate eller så? Har du bara en typ av intäkt samt några få utgifter (webbhotell, domäner etc) så blir ju bokföringen väldigt enkel. Det räcker med att du lär dig bokföra dessa en gång så kan du det. |
Jag läste idag en artikel som hanlr just om ett liknande fall. värt att läsa, Linkar här om det är ok med forumets regler.
Mvh |
UF-Företag finns inte i verkliugheten, det är bara ett projekt som svenskt näringsliv arrangerar i samarebet med skolorna.
Någr av de associationsformer man kan använda för att bedriva en verksamhet med är: - Enskild firma - Kommanditbolag - Handelsbolag - Aktiebolag - Ekonomisk förening - Europabolag De som jag personligen tror skulle passa trådskaparen är nog Aktiebolag, med en så stor intäkt så lär det inte vara några problem att ha 50000 kr i Aktiekapital vid start av bolaget och eftersom han är minderårig kan han äga aktierna men anställa en av sina föräldrar som VD och ha dem båda i styrelsen tills han fyller 18 år och kan t aöver VD-jobbet själv. Aktiebolag är inte ett dugg krångligare än enskild firma att bokföra eller de andra bolagsformerna. Tvärtom är det mesta enklare och tydligare. Man har en viktig fördel med Aktiebolag som man inte har med enskild firma, handelsbolag eller kommanditbolag och det är ansvarsfriheten om bolaget går i konkurs. Har man bara skött bolagets redovisning och upprättar kontrollbalansräkning när aktikapitalet är förbrukat till hälften så riskerar man aldrig sin privatekonomi utan bolaget stoppar "smällen". Sen har man alltid möjligheten att starta ett nytt bolag med de lärdomar man dragit. Det är enklare och tydligare att "buffra" pengar i Aktiebolag och beskattningen är 22% av vinsten. I enskild firma är marginalskatten uppåt 55% av alla vinster om man kommer upp i den högre brutgränsen för statlig inkomstskatt. tar man ut lön ur bolaget får man betala inkomstskatt som vanligt. Fördelen med Aktiebolag är att de pengar som du inte tar ut som lön ligger kvar i bolaget och då räknas det inte bort från ditt studiebidrag om du har det. Men du kan ta ut pengarna som läön elelr aktieutdelning senare när du gått färdigt din utbildning. För ungdomar dvs de som är under 26 år så är egenavgifterna/arbetsgivaravgifterna reducerade. Det är sant att bokföringen för ett bolag med 12500 kr i månadsintäkter är lika omfattande som ett med 90000 kr i månadsintäkt. Men det är inte särskilt mycket om man har adsense-intäkter eller intäkter från affiliate-program. Jag vill dock avråda från att någonsin göra affärer med telefonsäljare, de kör nästan alltid med bluffmetoder enligt min erfarenhet. De ljuger friskt och vill få en att köpa direkt, det ska man ALDRIG göra. Be säljaren skicka en skriftlig offert så du kan tänka över erbjudandet och sen återkommer du om det är intressant, men säg åt dem att de inte ska återkomma själva. Vissa säger då att det är omöjligt att ge dig en skriftlig offert och att du måste bestämma dig NU, annars faller erbjudandet! Då tackar du nej direkt, för då är det oseriöst! Det har ingen som helst betydelse vilket bolag det är de hävdar de ringer från tacka nej direkt. Sannolikt jobbar säljaren på provision och vill bara få ett sälj, de skiter fullkomligt i om du behöver det de säljer eller inte. Som företagare får man såna säljare i telefon varje dag, ofta fler samtal om dagen. Det enda knep som funkar med dem är att säga att man inte har några pengar att betala med, säger man inte det så återkommer de hela tiden. |
Grymma svar! Tack :)
Jag har aldrig tänkt tanken på ett AB då det låter så overkligt för mig men det där med 22% skatt lät ju helt underbart. Kanske man ska spara det och fixa AB sen. Det har man väl även nytta av som vuxen & senare i livet. Om jag senare skulle vilja göra något annat så kan jag väl sadla om AB till att även innefatta det projektet? Och om jag ligger inaktiv med mitt bolag en period, tas det då bort eller finns det kvar och jag kan använda det nåt år senare? När det gäller intäkterna så kommer det från att medlemmarna uppgraderar sina konton. Blir det då krångligt då varje uppgradering väl räknas som om de köpt en produkt? |
AB är det naturliga valet att driva företag som. Det är inte ett dugg svårt tycker jag. Jag tycker det är krångligar emed firma och HB/KB för där ska man blanda in sin privata skattesituation.
Bokföringsmässigt så bokför varje medlemsinbetalning för sig, när du väl gjort en rätt så är de andra exakt liakdana och du kan lägga upp en konteringsmall så går det blixtsnabbt att bokaföra. Ett AB kan man inte "ta bort" det finns bara tre sätt att avsluta ett AB, konkurs, likvidation eller Merger (sammanslagning med annat bolag), inget av detta sker med automatik utan det måste till endera ditt eller myndighets aktiva beslut. Bolagen är inte "vilande" på annat sätt än att du inte bedriver någon verksamhet, men du måste varje år lämna in årsredovisning, årsbokslut eller förenklat årsbokslut numera använder man normalt K2-reglerna men kan använda de förenklade K1-reglerna. K3 är för större företag och K4 för börsnoterade företag. Men det normala är K2-reglerna för de flesta företag. Köp böckerna "Aktiebolag" respektive "Bokföring" från Björn Lundén Information AB (http://www.blinfo.se ) |
Citat:
Tilläggsfråga: Brukar man spara pengarna i aktiebolaget As-is och skatta allt man tjänat hela året på slutet eller skattar man varje månad och betalar in? |
Citat:
Jag förstår inte vad du menar med "slutliga bokföringen"? Du ska redovisa med bruttoredovisningsprincipen, så du ska inte göra egna "beräkningar" eller summeringar, utan du ska knacka in de råa siffrorna i bokföringen, så den som gör revisionen ska kunna se exakt vad du gjort i bokföringen. |
Citat:
|
Citat:
Men bokföring måste ske dagligen om man ska följa lagen, sen är det många som inte gör det ändå.... men det är ju upp till var och en. Du behöver ju ha verifikationerna utskrivna och insatta i en verifikationspärm i datumordning. Kommer det en skattmas på besök så gäller det att man har alla papper i ordning. |
Citat:
Att bokföra varje dag kan vara bra men jag skulle nog säga att det är effektivare att bokföra kanske varje fredag eller något liknande. |
Att bokföra varje dag är väldigt inneffektivt för en ny företagere som har någorlunda få verifikationer per vecka / månad. Dock rä det ju givetvis det bästa om man kan hålla bokflringen up to date hela tiden.
Säger verkligen lagen varje dag? Det är väl mer en "man bör". Vet dock att jag också läst senast dagen efter typ :P Jag kör numera Avendos online bokflöring med direktkoppling till min bank. Detta gör att man kan bokföra så länge man har tillgång till internet. detta underlättar i så fall att bokföra varje dag om man nu skulle vilja det. |
Citat:
|
Skatteverket säger väl att det ska ske skyndsamt. Vad det betyder är kopplat till antal transaktioner och omsättning, påstår jag. Det betyder inte att det generellt sett måste ske varje dag.
|
Men åter till dig Dakota. Har du funderat kring hur du tänker göra? :)
|
Citat:
Jag undrar dock vad som händer om man som ägare av ett AB skulle bosätta sig en längre period, kanske mer eller mindre permanent, i ett annat land? Går det fortfarande att styra bolaget som vanligt och visst sker skattningen och driften på svenska lagars grunder då aktiebolaget finns i Sverige? Jag är ung nu men har absolut funderat på att bo något år utomlands när jag blir äldre. Undrar också om det har någon betydelse om man bosätter sig i ett utomeuropeiskt land som t.ex Kanada eller Thailand? Jag har också en annan fråga gällande bokföring: I nuläget betalas pengarna ut till mig som lön. Skulle jag äga ett företag/ett bolag så skulle jag kunna fakturera företaget som tillhandahåller tjänsten och då få de intjänade pengarna betalt via faktura. Det jag då undrar är om man ska bokföra endast faktureringen till företaget, eller varenda köp av kunderna som gick via företaget jag fakturerar? |
Citat:
Tänk på att du bör byta från lön till bolag så fort som möjligt för du kan inte backa löneutbetalningarna. När du får in pengarna i ditt eget bolag så bestämmer du själv n'är du vill ta ut lönen. den del som du låter vara kvar i bolaget blir kvar där tills du bestämmer något annat. Du får mycket bättre kontroll. |
Citat:
|
Citat:
Företaget får köpa allt det behöver för sin verksamhet och får då göra avdrag för dessa kostnader i bolaget. Det behöver bara skatta för det resultat som blir kvar i bolaget på boksutsdagen efter att man först gjort avsättningar till periodiseringsfonden. Det om slutligen blir kvar efter att alla skatter och löner är betalda blir vinsten. Det är inget fulknep att företaget köper saker till sin verksamhet för oskattade pengar, det är så det ska gå till. Och det är i princip du själv som avgör vad föetaget behöver (med visst omdöme).... |
Citat:
Jag undrar också om själva beskattningen för ett bolag. 22% av 12500 är 2750 SEK. Betalar man då in de 2750 kronorna vid månadens slut till skatteverket, tillsammans med kontrolluppgifter (som jag antar jag får av företaget jag fakturerar, eller hur går det till? Vad är en kontrolluppgift?) och sedan behåller resten i bolaget? 22% skatt är ju jättelågt och fördelaktigt jämfört med att ta ut det som lön eller liknande så att låta det ligga kvar och göra diverse inköp genom bolaget låter väldigt bra. Jag måste också säga att ni har rätt i att bolag är "enklare" än företag. Jag kan ju inte säga att jag har någon personlig erfarenhet av det ännu men det känns överlag mycket tydligare och enklare på något sätt. |
Citat:
Så de "nöjesresor" du pratar om är troligen "konferensresor" men förlagda till en trevlig omgivning. Man måste tänka på att det sker en skatteavbränning på bokslutsdagen då 22% "ryker" av vinsten, men man har ju 12 månader på sig att spendera pengarna före det om man vill visa så lågt resultat som möjligt. Men pengar som redan är skattade hamnar i "eget kapital" och de kan du spara hur länge som helst i bolaget, dvs 100 år om så önskas, och du kan använda dem när som helst. Problemet är inte att spendera pengarna utan att tjäna in dem. Skatten på 22% betalar man in nästa år (eller om det var året därpå i februari) när man deklarerar företags vinst. Arbetsgivaravgifter och avdragen källskatt på lön betalar man dock in månadsvis. Momsen betalas väl valfritt mellan varannan månad till en gång per år om man har låg omsättning. Det finns en mindre nackdel med aktiebolag och det är låneförbudet, du får alltså inte privat låna pengar av bolaget. Tar du ut pengar så blir det "lön" och ska beskattas som det. Men om man ska göra inköp för företagets räkning så kan ma nha ett kort som står på företaget så man slipper hålla med en kontantkassa. |
Skrev aldrig tack för svaret!
Jag ringde nyss bolagsverket och ställde några frågor. Kvinnan jag pratade med sa bland annat bestämt att minderåriga INTE får vara involverad i ett aktiebolag överhuvudtaget. Jag frågade då hur det hade gått till för Isabella Löwengrip (Blondinbella) och det enda hon svarade då var att de inte gjorde kontroller och inte kunde veta sådant men att man skulle vänta tills man var 18 för att skaffa ett aktiebolag, och när jag frågade om en förälder inte kan sitta i styrelsen åt en tills dess att man är 18 och att man äger aktierna (som ni föreslog) så sa hon att man inte får äga aktier om man är under 18 och att det inte går samt att "det är tråkigt att det i så fall har skett oärligt". Exakt vad hon syftade på vet jag inte men antar att hon syftade på att Blondinebella arbetade inom bolaget som hennes pappa stod som ägare för. Fick inte några riktigt bra svar utan hon ville bara få fram hela tiden att "de flesta startar med enskild firma" och att jag skulle vänta tills jag var 18 innan jag funderade på aktiebolag. Jag har såklart förstått att jag inte kan äga ett aktiebolag innan jag är 18 men förstod det som att det skulle gå att lösa på några av de sätt ni föreslog i tråden, vilket hon alltså förnekade. Förstår inte hur det är möjligt då det bland annat var en intervju på The voice med en 17 åring som drev flera bolag som hans pappa ägde åt honom tills han blev 18 samt Blondinbella som länge varit offentlig med hur många bolag hon varit delaktiga i långt innan hon blev 18. Fråga två: Jag frågade även hur det går till med registreringar till tjänster som kräver att man är 18 år om man registrerar sig som privatperson, men som erbjuder företag att registrera sig (och då uppge organisationsnummer). Hon sa då att hon inte trodde att jag skulle kunna registrera mig tack vare att jag äger ett företag utan 18-års gränsen hade fortfarande gällt. Hur ligger det till på den fronten? Jag tycker då att företag vore mer eller mindre värdelöst, jag kan fortfarande inte bli medlem på många sidor trots företag och det innebär mycket pappersarbete. Förvirrad. |
Att man inte kan äga aktier innan man är 18 är rent bullshit.
|
Det går även utmärkt att starta bolag innan man är 18 år, jag har själv startat och suttit i styrelsen för ett HB när jag var 17 år. Jag fick dock söka tillstånd hos överförmyndaren i min kommun och mina färäldrar var ägarna av bolaget.
|
Citat:
Blondinbella ägde aktierna i Aktiebolaget, men hennes farsa som är revisor till yrket satt i styrelsen, + någon till som suppleant. Men det var Blondinbella som arbetade i företaget som anställd och som skötte "den dagliga driften" (dvs bloggandet och förhandling med annonsörerna om att ge henne produktprover at testa och recensera i sin blogg) av verksamheten. Sen fick hennes farsa skriva på alla papper som behövdes. Du kan visst äga aktier om du är under 18 år, du kan dock inte sitta i styrelsen för ett AB. Men du kan låta dina föäldrar sitta i styrelse och den ena av dem kan vara VD och det räcker med att den ena av dem ärordinarie ledamot i styrelsen den andra kan vara suppleant. Sannolikt går det även att som Anders Larsson skriver begära tillstånd av Överfömyndaren för att sitta i styrelsen exempelvis som suppleant, Men det har jag ingen erfarenhet av om det funka när man är under 18 år. Den dag du fyller 18 år kan du ta över som VD. Du kan dåp även väljas in i styrelsen. det är du som äger bolaget så du kan välja in dig själv i bolagets styrelse. Däremot kan det behövas tillstånd av dina föräldrar för att få köpa aktierna, men det bord einte vara några problem eller hur? |
Det är fullt möjligt att ha AB under 18 - jag är ännu minderårig, äger mina egna aktier och har släktingar i min styrelse. Du får dock inte vara stiftare för bolaget.
|
Tack för svaren. Då är det inte kört trots allt.
Jag undrar dock fortfarande hur det ligger till med registreringar på tjänster där de kräver 18 år vid vanligt privatkonto men accepterar organisationsnummer av företag; Kommer mitt organisationsnummer nekas och mitt företag anses som mindre värt då jag inte är 18? |
Citat:
skatteverket brukar fråga en gång om året vilka som äger aktierna i bolaget och då kommer de att veta, men det är inget de lämnar ut för det används bara internt. Däremot kommer det var asynligt för banken om du vill ha företagskort för de är numera personliga och kopplas till dig som person och därmed komemr ditt personnummer vara känt av banken som utfärdar korten. Jag vet inte riktigt hur de ställer sig till detta, men sannorlikt så räknar de att bolaget står för ansvaret och därför bör det gå vägen, i bolaget sitter ju vuxna företrädare. Att köra med AB är en suverän bolagsform av ovan nämnda skäl, dessa möjligheter har man inte alls på samma sätt i EF/HB/KB, möjligen i Ekonomisk förening, men då är vi inne på ett område jag är osäker på. |
Tack Conny.
Det jag dock främst funderade på vad hur det går till när man har en enskild firma och organisationsnumret är mitt personnummer. Jag måste ju liksom tjäna ihop till 50 000 kapital innan jag kan starta ett AB och behöver således bli medlem på en del betaltjänster där vissa kräver 18 år och därför tänkte jag förut att "Har jag ett företag så löser det sig, då kan jag registrera mig som företag och allt kommer gå bra" men sedan fick jag ju höra att det kanske inte alls är på det viset och att min ålder kan stoppa mig ändå. Jobbigt att man inte kan tjäna pengar via vissa tjänster bara för att man inte är 18 :( |
Låna 50 000 av mamma, pappa, morfar, mormor, farfar, farmor, farbror, morbror, faster, moster, ... det blir 5000 vardera....
De invandrade som kommer från Iran startar ovanligt ofta Taxirörelse och de lånar många gånger av just släkten för de får inga lån i svenska banker.... Jag tycker det är ett alldeles utmärkt sätt att starta sin verksamhet på, vi borde bli fler som hjälper varandra att få fart på affärerna.... |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:56. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson