WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Allmänt (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=2)
-   -   Mina Facebooksidor är borta? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1054994)

kewinxD 2012-09-17 15:59

Mina Facebooksidor är borta?

Hallå! Jag ägde tidigare ett flertal stora svenska facebooksidor. När jag loggar in imorse ser jag till min förskräckelse att alla är borta? Dom finns helt enkelt inte. Vad kan ha hänt?...

Och hur kommer jag i kontakt med Facebook? Misstänker att någon gått in och tagit bort dom från mitt konto.

/ Kevin

nosnaj 2012-09-17 16:08

Du har inte brutit mot några regler som Facebook har, t.ex. att du postat reklam i någon av dina sidor som statusuppdatering?

kewinxD 2012-09-17 16:12

Är det mot Facebooks policy att posta reklam? I princip alla grupper postar ju reklam så jag tvivlar.. Dessutom så är bara de stora grupperna borta, och någon var in på mitt konto igår klockan 23.11..

Är helt förkrossad, med tanke på att det var mycket pengar som försvann..

MKÖ 2012-09-17 16:12

Är du förvånad, med tanke på din footer länk :)

kewinxD 2012-09-17 16:17

Som jag skrev tidigare är det förmodligen någon som gått in och tagit bort sidorna, då mitt lösenord hade blivit ändrat igår.

Finns det något sett att få tillbaka sidorna eller är det kört?

MKÖ 2012-09-17 16:24

Det går väl inte att ta bort en sida på det sättet, utan endast inaktivera, precis som ett vanligt konto?

kewinxD 2012-09-17 16:26

Nej, MKÖ. Finns en radera knapp där man kan ta bort allt.

xpat 2012-09-17 16:28

Det där är väl "anmälningsbart"? Om någon har gått in på ditt konto och ändrat lösenord så är det ju en kriminell handling.

kewinxD 2012-09-17 16:33

Det är tiotusentals kronor som har gått förlorade, dock känns det rätt meningslöst att anmäla. Vad kan polisen göra ens?

Tob 2012-09-17 16:43

Testa kontakta Facebook gällande detta, de lär kunna återställa dina sidor. Jag hade även sett till att byta lösenord på de sidor du har konton på om någon obehörig nu kommit åt din epost/facebook.

Gustav 2012-09-17 16:45

Har sidorna raderats, så kan Facebook fortfarande återställa dem. Jag antar att du redan har gjort det, men kontakta Facebook.

Edit: Tob hann före.

nosnaj 2012-09-17 16:47

Har du ens läst reglerna för Facebook?
Annars kan du göra det här: https://developers.facebook.com/policy/

Saxar relevant information som tydligt förbjuder dig att posta reklam i sociala kanaler:
"You must not include advertisements, cross-promote other applications, or provide web search functionality in content distributed through Facebook social channels."

Så, med tanke på att du erkänt att du postat reklam borde du inte vara förvånade att sidorna är borttagna.

Att någon loggat in med ditt konto är en annan fråga och som tidigare personer sagt är det kriminellt och bör anmälas hos Polisen. Vart ser du ens att någon loggat in, kanske det även finns IP där du kan ha nytta av i din anmälan.

Polisen når du på telefonnummer 114 14 eller genom att besök hos ditt lokala kontor.

Clarence 2012-09-17 16:48

Finner det rätt troligt att Facebook tagit bort sidorna, försäljning av sidor är mest en tolkningsfråga om det är emot Facebook TOS.

kewinxD 2012-09-17 16:51

Någon som vet hur jag kommer i kontakt med Facebook? Har prövat hitta utan att lyckas.

nosnaj 2012-09-17 17:03

Citat:

Ursprungligen postat av kewinxD (Inlägg 20450550)
Någon som vet hur jag kommer i kontakt med Facebook? Har prövat hitta utan att lyckas.

Det mesta går genom deras Help Center, bara att försöka klicka sig rätt och fylla i formulär.
https://www.facebook.com/help/

Angående ditt konto som blev hackat finns det hjälp här:
https://www.facebook.com/help/hacked

Alex 2012-09-17 17:04

Att ta bort en Fanpage tar två veckor, så det har inte gått på en dag. Därför är det mest troligt att Facebook tycker att det spammas och bryts mot villkor och regler och har helt enkelt plockat bort dina sidoe.

kewinxD 2012-09-17 17:11

Nej det tar inte två veckor? Prövade just
med en annan grupp och den försvann direkt.

Nilsson 2012-09-17 17:12

Citat:

Ursprungligen postat av Alex (Inlägg 20450552)
Att ta bort en Fanpage tar två veckor, så det har inte gått på en dag. Därför är det mest troligt att Facebook tycker att det spammas och bryts mot villkor och regler och har helt enkelt plockat bort dina sidoe.

Borde de inte åtminstone ha hövligheten att informera om att de tagit bort dom då? Det är ju inget sandlådeföretag direkt. Å andra sidan så borde de även ha så pass mycket vett att de varnar innan de tar bort sidor... men det kan väl diskuteras om det skall vara nödvändigt om det gäller brott mot deras regler, men ändå. Hade varit mer professionellt kan jag tycka.

Jag har därför svårt att tro att det är fb som tagit bort dom. Vill helt enkelt inte tro att så pass stora instancer beter sig så snor-aktigt utan att informera vare sig före eller efter.

Xamda 2012-09-17 18:01

Citat:

Ursprungligen postat av Nilsson (Inlägg 20450555)
Borde de inte åtminstone ha hövligheten att informera om att de tagit bort dom då? Det är ju inget sandlådeföretag direkt. Å andra sidan så borde de även ha så pass mycket vett att de varnar innan de tar bort sidor... men det kan väl diskuteras om det skall vara nödvändigt om det gäller brott mot deras regler, men ändå. Hade varit mer professionellt kan jag tycka.

Jag har därför svårt att tro att det är fb som tagit bort dom. Vill helt enkelt inte tro att så pass stora instancer beter sig så snor-aktigt utan att informera vare sig före eller efter.

Nu är de ju ett sandlådeföretag, fast väldigt stort sådant.

Det hjälper inte alls att kontakta dem i många frågor (annonsering undantaget, där var de blixtsnabba). De skiter fullständigt i sådana små saker som att hantera brott mot personuppgiftslagen och brott mot deras egna regelverk. Har upprepade gån ger försökt nå dem i sådana frågor, men det är uppenbart att FB vuxit sig så stora att de tror att de kan göra som de vill (och det kan de i mångt och mycket).

Så förvänta dig inte mycket i din kontakt med dem...

tartareandesire 2012-09-17 18:04

Citat:

Ursprungligen postat av Xamda (Inlägg 20450568)
Nu är de ju ett sandlådeföretag, fast väldigt stort sådant.

Det hjälper inte alls att kontakta dem i många frågor (annonsering undantaget, där var de blixtsnabba). De skiter fullständigt i sådana små saker som att hantera brott mot personuppgiftslagen och brott mot deras egna regelverk. Har upprepade gån ger försökt nå dem i sådana frågor, men det är uppenbart att FB vuxit sig så stora att de tror att de kan göra som de vill (och det kan de i mångt och mycket).

Så förvänta dig inte mycket i din kontakt med dem...

Du menar att de skiter i sådant till dess att myndigheterna står utanför dörren? :) Det blir ju per automatik så här med gigantiska företag som har hela världen som målgrupp. Det lönar sig helt enkelt inte att ägna tid åt vanliga användares personliga problem. Först när det drabbar större grupper händer det något. Det kan straffa sig i längden så det är en balansgång företag som Google och Facebook tvingas gå hela tiden.

Gustav 2012-09-17 18:34

Citat:

Ursprungligen postat av Xamda (Inlägg 20450568)
Det hjälper inte alls att kontakta dem i många frågor (annonsering undantaget, där var de blixtsnabba).

Det är därför man kontaktar annonsavdelningen, oavsett vad det gäller :).

@kewinxD: Får du inget svar via den vanliga supporten, så kontakta FB:s annonsavdelning. Säg att du tänkte köpa annonsering för några av dina FB-sidor, men att grupperna är borta. Fråga vad som har hänt. Då bör du få svar på hur och varför sidorna har raderats, av vem och om det går att återställa dem.

kewinxD 2012-09-17 18:46

Alltså någon som kan länka vart jag kontakter facebook?

Kommer bara hit > https://www.facebook.com/help. Men hittar inte någonstans en mail där jag kan kontakta dom? Hur gör jag.

nosnaj 2012-09-17 18:54

Citat:

Ursprungligen postat av kewinxD (Inlägg 20450578)
Alltså någon som kan länka vart jag kontakter facebook?

Kommer bara hit > https://www.facebook.com/help. Men hittar inte någonstans en mail där jag kan kontakta dom? Hur gör jag.

Denna kanske kan fungera?
https://www.facebook.com/help/contact/357161520978587

Dakota 2012-09-17 19:09

Citat:

Ursprungligen postat av kewinxD (Inlägg 20450527)
Hallå! Jag ägde tidigare ett flertal stora svenska facebooksidor. När jag loggar in imorse ser jag till min förskräckelse att alla är borta? Dom finns helt enkelt inte. Vad kan ha hänt?...

Och hur kommer jag i kontakt med Facebook? Misstänker att någon gått in och tagit bort dom från mitt konto.

/ Kevin

Inte för att vara taskig men du postade fan 5-6 gånger per dag om inte mer. Du postade verkligen reklam hela tiden. Dessutom bytte du inte ens text när du länkade till dina videoklipp, utan körde med exakt samma text i alla dina facebooksidor. Variation är superviktigt.

Dessutom uttryckte du ju tydligt offentligt ett önskemål om att få köpa andras facebooksidor, vilket antagligen inte gillas av facebook när det sker så obvious. Jag har sålt och köpt sidor och tycker det är ett bra fenomen men man ska inte skylta med det alltför tydligt, speciellt inte på facebook?!

Jag förstår din frustration, samma sak hände mig för 2 år sedan. Men efter det har jag alltid varierat mina inlägg och försökt att inte vara girig när jag postar.

Det här inlägget hjälper dig antagligen inte alls men jag hoppas att det löser sig.

kewinxD 2012-09-17 19:31

Får nästan skylla mig själv Dakota, vet att jag postade mycket och inte så varierat. Hade dock ingen aning om detta och därför tycker jag dom åtminstone kunde ge mig en varning eller dylikt..

Xamda 2012-09-17 19:31

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20450569)
Du menar att de skiter i sådant till dess att myndigheterna står utanför dörren? :) Det blir ju per automatik så här med gigantiska företag som har hela världen som målgrupp. Det lönar sig helt enkelt inte att ägna tid åt vanliga användares personliga problem. Först när det drabbar större grupper händer det något. Det kan straffa sig i längden så det är en balansgång företag som Google och Facebook tvingas gå hela tiden.

Exakt så menar jag, men även med svenska myndigheterna knackande på dörren har de skitit i det. Föredömligt agerande har man sett i Österrike som hotade med att helt sonika blockera Facebook om man inte följde österrikisk lagstiftning och såg till att man kunde radera konton.

*Poff* och så var det plötsligt möjligt att nå Facebook i Österrike varje dag.

Xamda 2012-09-17 19:33

Citat:

Ursprungligen postat av Gustav (Inlägg 20450575)
Det är därför man kontaktar annonsavdelningen, oavsett vad det gäller :).

@kewinxD: Får du inget svar via den vanliga supporten, så kontakta FB:s annonsavdelning. Säg att du tänkte köpa annonsering för några av dina FB-sidor, men att grupperna är borta. Fråga vad som har hänt. Då bör du få svar på hur och varför sidorna har raderats, av vem och om det går att återställa dem.

Jag har faktiskt provat det och ja, det fungerar till viss del... :-) Fast bara så länge jag handlade annonser hos dem. :-(

nosnaj 2012-09-17 19:35

Citat:

Ursprungligen postat av kewinxD (Inlägg 20450590)
Får nästan skylla mig själv Dakota, vet att jag postade mycket och inte så varierat. Hade dock ingen aning om detta och därför tycker jag dom åtminstone kunde ge mig en varning eller dylikt..

Nu vet jag inte hur mycket/lite du vet, men om du tjänar pengar så ska det tas upp som inkomst när du gör deklaration, annars blir det skattetillägg så det ryker om det.

Fast så grundläggande saker antar jag att du vet om, annars blir jag mörkrädd.

patrikweb 2012-09-17 19:38

Citat:

Ursprungligen postat av Xamda (Inlägg 20450591)
Exakt så menar jag, men även med svenska myndigheterna knackande på dörren har de skitit i det. Föredömligt agerande har man sett i Österrike som hotade med att helt sonika blockera Facebook om man inte följde österrikisk lagstiftning och såg till att man kunde radera konton.

*Poff* och så var det plötsligt möjligt att nå Facebook i Österrike varje dag.

Utländska företag behöver inte följa andra länders lagar, dom går efter gällande lagstiftning där företaget har sitt säte eller är skriven.

Enda som kan bli problem är om dom har lokala kontor och likande i andra länder, samt företaget finns inom EU då det finns vissa gemensamma EU lagar.

Att länder hotar med utpressning är rätt illa, sedan hade varit kul sett hur ett land juridiskt bryter mot massa lagar genom blockera en sida som FB. Man kan ju räkna med att dom styrande inte hade blivit omvalda nästa val alla fall.

kewinxD 2012-09-17 19:41

Naturligtvis vet jag det nosnaj.

Dakota 2012-09-17 19:56

Men alltså, är de bokstavligen borta? Har du inte fått något mail som förklarar varför?

kewinxD 2012-09-17 20:16

Dakota: Dom är helt borta, fick inget mail eller något. Och det konstiga är att jag fick ett meddelande igår om att något bytt lösenord. Så känns mer som om någon har hackat mig.

Du äger r****t.me ?

tartareandesire 2012-09-17 21:11

Jag tror det är ungefär lika sannolikt att du blivit hackad som att Facebook stängt ner sidorna. Det finns tyvärr guider på nätet om hur man hackar Facebook-sidor så det krävs inga genier direkt. Förhoppningsvis tar Facebook alla sådana rapporter på allvar och tätar hålen som finns. Det enda du kan göra är att försöka tvinga fram någon som helst respons så du åtminstone vet vad som hänt.

Ifall det här var din huvudsakliga inkomstkälla så har du förhoppningsvis lärt dig en värdefull läxa oavsett slutresultatet. Det är en mycket dålig idé att vara helt beroende av en tredje part på det viset.

Ett annat tips är att köra en ordentlig virusscan av din dator ifall du inte redan gjort det.

Captain Thailand 2012-09-17 21:25

kewinxD,

Även om du nu spammat, är det ju likförbaskat skittrist (rent ut sagt) att du förlorar så mycket inkomst på ett ögonblick.

Beklagar och hoppas att du på något vänster kan få tillbaka sidorna.

nosnaj 2012-09-17 22:19

Han lär ju inte förlora någon inkomst, däremot går han miste om eventuell inkomst han kunnat få genom att fortsätta bryta mot reglerna Facebook har. Eller hur förlorar man 10 lakan genom att ens sida på Facebook försvinner?

Hela detta forumet drunknar i diverse Facebook-trådar av lyckosäkare som spammar hela Facebook, börjar minst sagt bli less. Ändå tar jag mig tid att besvara frågorna hjälpsamt, postat många länkar utan ett enda tack i denna tråd :)

makaflOw 2012-09-17 22:58

Antagligen så har Facebook plockat bort dem för du brutit mot deras regler ett antal gånger. Ett tips är att du försöker följa reglerna och spam vet vi ju alla att ingen uppskattar.

Alto 2012-09-17 23:22

Detta är faktiskt relativt vanligt att de stänger ner facebook sidor.
Kan räcka med ett par posts till andra sidor/grupper osv och vips är sidorna borta.
Oftast helt utan någon som helst feedback från Facebook.

Tycker det är rätt märkligt att folk vågar lägga stora pengar på sidor här på wn, som kan försvinna vilken dag som helst. På den utländska marknaden för facebooksidor så går sidorna för relativt lite pengar (om man jämför vad folket betalar här) just på grund av risken att de kan deletas. Därför är jag förvånad att folk här betalar tiotusentals kronor för facebook sidor. Visst kan pengarna tjänas in om man spelar korten rätt men det är knappast någon långsiktig investering.

Har själv fått en stor sida borttagen. Jag posta lite andra sidor på min stora sida för att få dem att växa. Baaam, en dag skulle kika så var den borta.

Captain Thailand 2012-09-18 05:28

Hej,

Citat:

Ursprungligen postat av nosnaj (Inlägg 20450640)
Han lär ju inte förlora någon inkomst, däremot går han miste om eventuell inkomst han kunnat få genom att fortsätta bryta mot reglerna Facebook har. Eller hur förlorar man 10 lakan genom att ens sida på Facebook försvinner?

I sak håller jag med hundraprocentigt.

Citat:

Ursprungligen postat av nosnaj (Inlägg 20450640)
Hela detta forumet drunknar i diverse Facebook-trådar av lyckosäkare som spammar hela Facebook, börjar minst sagt bli less. Ändå tar jag mig tid att besvara frågorna hjälpsamt, postat många länkar utan ett enda tack i denna tråd :)

Håller med igen, jag har skrivit något liknande för någon månad sen. Kanske kan detta bli en tankeställare, precis som Alto är inne på. Facebooksidorna äger man inte, man lånar lite bandbredd och får anpassa sig efter företagets ändrade policy (förutom godtyckliga ändringar av layout), vare sig man vill eller inte. Gör man tydliga fel kickas man utan varning.

kewinxD 2012-09-18 08:17

Tack Nosnaj, det kontaktformuläret fungerade.

Webmasterpro 2012-09-18 09:30

Hej!

Tråkigt att höra att dina Facebook sidor är spårlöst försvunna.

Det kan bero på att du har reklamerat aggressivt på hemsidorna, samt fiskat likes med diverse scripts. Likt Google så hatar Facebook rent utsagt affiliates som INTE betalar för sig, dvs använder deras annonslösningar.

Under 2009 så vart folk rika via spammiga script och Facebook sidor, menar bokstavligt rika nu, dem tjänade $10 000 om dagen via FB. (Såg detta med mina egna ögon då dessa personer bland annat deltagit i diverse affiliate konferenser och vunnit dyra bilar på grund av deras framgång på FB. Video från "spam" eventet: http://www.youtube.com/watch?v=RXU9v3ZUsB8)

Detta resulterade i att marknadsavdelningen på Facebook slog kaffekoppen i bordet ett stort antal gånger i ilska, på grund av att dessa scriptare vart rika på deras plattform UTAN att betala för sig.

I dagsläget så är det i princip omöjligt att få gratis exponering på Facebook, och dem är överdrivet strikta när det kommer till reklam. Det kan räcka att du länkar ett CPA erbjudande på din Facebook sida, så ryker publiceringsrättigheterna eller i värsta fall hela sidan.

Men ta och kontakta Facebook, förklara läget i ett seriöst och detaljerat meddelande. Likt Google igen, så svarar dem OTROLIGT segt.

Sedan finns ju risken att någon hackat dig och tagit över sidorna för egen vinning, om så är fallet så borde du HELT KLART få tillbaka sidorna.

Om du inte använt något script på sidan som kan anses vara spammigt så är du på lugnt vatten, men annars kan det bli svårt.

Lycka till.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:05.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson