![]() |
City Network nere
citynetwork är nere !!!!!!!!!!!!!
vad har hänt ???? |
Citat:
|
Fail. Nu gick min VPS ner igen. Trodde felet låg på min server så jag startade om den. Nu får jag bara "There are not enough resources to serve your request at this time. Please try again later.".
|
"(#//"!()")€()"/#! VPS:en går fortfarande inte att starta.
Testade att klona VPS:en för att sedan starta upp den på nytt, vilket fungerade. Enda problemet var att den nya instansen inte fick något IP-nummer. Kom igen nu CN! |
Vi hade en DDoS attack. Vi har inte haft detta på länge - efter en relativt aktiv vår.
|
Citat:
|
Citat:
Och sedan kom tillbaka och anklaga inte citynetwork för detta.. Det är inte dom som attackerar, utan utomstående som förstör. DDoS är "nästan" omöjlig att skydda sig ifrån, speciellt de stora. om du har 10gbit fiber totalt.. och ddosen är på 12gbit då är du körd. Sedan finns det andra varianter av ddos men detta är den enklaste att förklara. Inget som kan göras så mycket åt mer än vad de försöker. Enda raka skyddet är att "nullrouta" det attackerade ip't om det är fokuserad attack. Så anklaga dem inte för att de blivit attackerade ;). |
Citat:
|
Så klart det är deras ansvar, DDoS är något av verkligheten. Har man inte kapacitet eller kunskap att hantera DDoS så klarar man INTE i verkligheten att leverera fungerande tjänst till sina kunder.
Eller menar du även om det blir strömavbrott är det inte leverantörens fel för dom inte installerat någon reservkraft? Samma grund princip, även om det är en attackerar eller att det är elleverantör som har avbrott så har även leverantören ett ansvar att hantera verkligheten för leverera fungerande tjänster. Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Jake.nu - det felmeddelandet har inte med DDoS att göra. Det kan vara så att det har hänt något med din VM om de är en existerande VM som du försöker starta. De hjälper dig lätt med det via supporten.
Nerix - du får IP - men ibland visas det inte direkt i webbgränssnittet. Skulle du mot förmodan inte se det där - logga in på din maskin så ser du det direkt där. Det är en fördröjning som sker ibland - vet faktiskt inte varför. Men som sagt IP:et sitter där direkt. Använd VNC för att logga in. patrikweb - jag säger sällan något om dina spekulationer om konkurrenter och vad de kan och inte kan. Tycket det bara är tråktigt att skapa negativ energi men du återkommer med samma gamla tråkiga meddelande om DDoS. Jag har läst det varje gång nu och vi fattar vad du tycker och vi förstår att du tycker du är perfekt. Samtidigt skriver du detta om strömförsörjelse? Du var ju senast nere för att något gick galet med strömen - det tonades ner som det var allas fel utom ditt? Känns som du kastar sten i glashus konstant. Kan du inte lägga ner det? Låt oss försöka skapa lite positiv energi istället! Som svar på OpenVZ - nej även där har du fel i dina spekulationer - men för att ge dig svar så kör vi uteslutande idag på KVM. Vi kör alltså full virtualisering och inte halvvirtualisering - därav helt separata kärnor. Hoppas du har en riktigt bra dag Patrik... |
Citat:
|
Dölja vad? Jag vet inte exakt vad ditt problem är - men ett samtal eller mail till supporten löser det. Du kan PMa mig med lite uppgifter om ditt konto så kan jag försöka be någon kolla på det också.
|
Citat:
Samtidigt jag har samma åsikt om DDoS och hantering av det så är det samma gamla avbrott problem. Ska man få ett annat svar så krävs oftast ett annat resultat. Har alltid sagt att typ inget webbhotell i Sverige har en stabil handlingsplan eller klarar av hantera DDoS effektivt utan stora avbrott. Sedan om man investerar pengar i reservkraft för få stabil ström medan i verkligheten man dör av DDoS 100 gånger mer än det är strömavbrott totalt så får man ju även prioritera det. Det blir ju lite konstigt när man har en 100% upptidsgaranti men inte har fullgott skydd för DDoS. Lite som att sälja paraply som bara fungerar när det inte regnar ute ;) Men har haft en väldig bra dag, sol som vanligt och 34 grader i skuggan på dagen. Just nu är fortfarande 26-27 grader ute och lär inte bli så mycket kallare inatt. Kommit hem efter lite mat och några glas vin. Så tycker inte jag har så mycket negativ energi ;) |
Citat:
|
Jake.Nu - Det kan jag bara hålla med om Jake då det inte handlar om resurserna alls. Vet att vi har påpekat detta för våra leverantörer också. Det kommer en hel del större uppgraderingar här under hösten som vi förbereder i City Cloud.
Patrik - kan hålla med om att det varit för mycket av den varan i år. Vi gör kontinuerligt förbättringar. Vi har vuxit mycket och har tiotusentals sajter och har dramatiskt ökat antalet attacker samtidigt. Nertiden var ca 10 minuter för de som drabbades. Och jo... du kanske inte märker det själv - men du sprider enorm negativitet runt dig - i nästan varje inlägg. Till och med ovan när du försöker få in både smileys och god ton - så lyser sarkasmen igenom. Det var ett steg i rätt riktning dock... Försök ännu mer nästa gång så kanske det blir ett positivt inlägg rakt igenom - utan sarkasm eller gliringar. ;-) |
Loopia och Binero är större och borde ha jämförbara, eller snarare mer omfattande, problem med DDoS. Jag efterfrågar fortfarande krafttag mot denna typ av kriminell verksamhet från hela branschen i stil med det som efterfrågades senast City Network hade problem:
http://www.wn.se/showthread.php?t=1052710 Den ende som visade engagemang och gjorde något den gången var Dan som inte ens driver ett webbhotell. |
Citat:
Det är ett större problem på dom Svenska webbhotellet som inte klarar av sälja tjänster på aktuell marknad med driftsäkerhet. Om man inte klarar av hantera det själva så finns ju alternativet köpa tjänsten från sin ISP, krävs inte så många regler/filter för hindra 90-95% av alla DDoS attacker. |
Citat:
|
Citat:
För många år sedan fanns det en lite ung jävel som kallade sig vampiz, aktiv under 2004 och några år framåt om jag minns rätt. Använde ett script för ICMP flooda via massa av Cisco routrar. Vi hade alla hans uppgifter, var han bodde och bild på han. Men inte blev han åtalad av myndigheten. Dock fick han väldigt mycket tillbaka sedan av andra istället ;) Jag har även analyserat många DDoS/botnät genom sätta upp honeypot och analyserar olika botnät av resultatet. Många nät är små som drivs av massa amatörer som har enstaka till några 100 infekterade burkar. Sedan lite större med flera tusentals till 10 tusentals burkar. Har även tagit över dom burkar som DDoS genom logga alla IP sedan tagit över botnäten och även gjort en del analyser. Sedan finns det väldigt stora org/projekt som hanterar sådant av frivilliga personer för analysera och logga olika attacker och skapa fina listor över IP man bör blockera. Från spam till botnät. Lösningen för hantera DDoS är att klar skydda sig, och det går skydda sig till 99%. Gillar din kommentar om miljöbrott dock, tror inte ASIC och optik genererar så mycket mer ström under DDoS som skulle märkbart påverka förbrukning av ström ;) Möjligtvis servern där CPU går i taket, men ska man prata om miljöbrott så bör den jävla FLASH skiten förbjudas som alltid använder 100% CPU efter visst antal timmar även om du skulle haft obegränsad antal CPU o GHZ ;P |
Citat:
|
Citat:
Om man inte kan hantera det så kan dom köpa en tjänst från sin ISP istället, som jag skrev tidigare så kan man som ISP sätta upp enstaka policy/filter som hindrar 90-95% av DDoS attacker utan ens behöva ha extra utrustning eller större nätförändring. Vi har 3 rader policy i vår core, det som krävs för skydda 90% av våra kunder och infrastruktur. Sedan är det vissa unika justeringar som man får anpassa efter typ av kund och tjänst specifikt . |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Det är något MP kanske ska lägga fram som nästa förslag ;) |
Citat:
|
Citat:
Det är även billigare att man bygger skydd emot det än att lyckas juridiskt och politiskt med det. Precis samma orsak varför man har lås på sin dörr för hindra inbrott, inte så att man kan kräva att staten ska ha en polis i varje hus för hantera det juridiska. Så enda alternativet är ju att varje företag tar tag i sitt eget ansvar och problem. Samma sak som företaget han ansvar för ha egen reservkraft vid strömavbrott. |
Citat:
Det finns branschorganisationer där webbhotellen kan trycka på, de kan göra gemensam sak och producera en debattartikel för någon av de större tidningarna, de kan försöka gå direkt på någon lämplig riksdagsledamot osv. Det finns mängder med saker man kan göra som inte kräver någon särskilt stor arbetsinsats. Citat:
|
Men ser man hur många brott polisen lyckas klara upp i Sverige, dom utreder ju inte ens IT-brott fast det finns klara bevis.
Jag har noll förtroende att ens polisen skulle klara av lösa vanliga brott bättre, tror nästan du skulle kunna skriva in dödsstraff för DDoS i lagen utan större påverkan i verkligheten. |
Jag har en nära vän till mig som blev våldtagen på en fest, polisen la ner förundersökningen trots att vi hade identitet på personen. Varför? Brott kan ej styrkas, bristande bevisning (trots att vittnen och annat fanns).
Att polisen skulle ha tid, resurser, kunskap eller ens viljan att klara upp DDoS/överbelastningsattacker ser jag som rätt obefintlig. |
Citat:
Tid och resurser finns väl egentligen inte till några ytterligare brott i så fall? Polisen är redan överbelastad men det gäller i princip all offentlig verksamhet. Att kunskap saknas är heller ingen anledning till att inte agera. Kunskapsbrist kan alltid åtgärdas även om Patrik råkar anse att de flesta är korkade idioter som inte kan lära sig något alls. |
Nu är min site nere igen. Kommer inte heller in på kontrollpanelen.
-- Oops! Google Chrome could not connect to my.citynetwork.se Try reloading: my.*citynetwork.*se -- Edit: Där kom det upp info på driftsiten... DOS-attack igen :-( /Tomas |
Upplever samma med mina Siter, såg info på deras driftsida.
Någon som vet hur de rent tekniskt avhjälper en aktiv DOS-attack ? |
Ja, tyvärr. Alldeles för mycket sådant i år samt sämre prestanda..
Edit: Nu är CN uppe igen vad det verkar. |
Citat:
Dock startade man sin verksamhet 2004 med BNC tjänster, vilket gjorde man fick lära sig hantera det 24/7 då det var typ största DDoS målet på den tiden. Och skulle säga att det fortfarande är rätt stort DDoS mål. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:13. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson