WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Webbhotell (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Skillnad mellan Binero 1.0 och 2.0 i prestanda (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1052186)

swan 2012-02-09 10:05

Skillnad mellan Binero 1.0 och 2.0 i prestanda

Jag har idag flyttat en domän från 1.0 och 2.0 och läser på den här sidan: http://migrering.binero.se/forandringar

Men ingenstans framgår om det är någon skillnad på den server man ligger på. Kan jag räkna med att jag ligger på en bättre och snabbare server? Och mindre strul med servern? Den gamla server jag låg på i 1.0 hade väldigt mycket nertid...

Binero 2012-02-09 17:21

Du ska garanterat kunna få en bättre och tillförlitligare server nu, främst för att:
1) Du är inte längre beroende av en server, ditt konto finns på flera servrar på ett lastbalanserat kluster och går inte ner om en enskild eller ens några servrar får problem.

2) Du inte kan påverkas av andra användare, du är isolerad genom Cloudlinux, både resurs- och säkerhetsmässigt.

3) Du bör ha avsevärt svårare att slå i några tak vad gäller utrymme och trafik, då du får oerhört mycket mer av detta i 2.0-kontot

4) Dina namnservrar är mycket säkrare genom att du nu ligger på ett globalt Anycast-nät, snarare än ett fåtal lokala.

Ovan är förutom andra fördelar såsom möjlighet till Windows och Linux på samma konto, enhetligare modernare kontrollpanel etc. Mer info finns bl.a. här http://migrering.binero.se/ och här http://blogg.binero.se/2011/06/battr...ed-cloudlinux/

JensS 2012-02-09 18:01

Du kommer att överlag få sämre prestanda på din webbsida och få betydligt svårare att logga in i kundzonen då meddelandet "service unavailable" mötet dig de fem första försöken.
Ned sådant antar jag inte att Binero berättar ;)

På det positiva så får du väl mera utrymme.

swan 2012-02-09 23:04

Tack för svar. Jag är särskilt intresserad av om det är prestanda men hittar inte det svaret någonstans. Varken svaret från Binero eller i länkarna.

JensS: När du säger att prestandan blir sämre. Vad baserar du det på?

Jonas 2012-02-09 23:45

Sök i forumet så finns det ett tiotal trådar som säger att Binero 2.0 borde hamnat i soptunnan innan dom ens lanserade det.

Lastbalansering...
Kluster...

Fina ord, men kan dom verkligen hålla vad dom lovar?

captaindoe 2012-02-10 09:31

Jag skulle uppskatta om ni kunde fixa ert fakturasystem.

Det är irriterande att få fakturor på domäner som jag har tagit bort från mitt konto sedan tidigare. Jag har behövt kontakta er support 3 gånger den senaste månaden eftersom ert fakturasystem inte fungerar.

swan 2012-02-10 09:43

Citat:

Ursprungligen postat av Kjette (Inlägg 20432330)
Visst, vi ser en viss försämrad laddtid jämfört med gamla systemet där det gamla hederliga webbhotellet kör allt på en och samma server, såklart det känns snabbt då.

Går det att säga någonting om hur stor skillnaden är? Jag har massor med domäner som ligger i 1.0 och funderar på om jag skall flytta till 2.0 eller ej. Som bekant har laddtiden betydelse för både användarupplevelse samt ranking i Google

swan 2012-02-10 11:29

Citat:

Ursprungligen postat av Kjette (Inlägg 20432350)
Mitt förslag till dig är att du påbörjar den initiala migreringen (första steget i processen), testa sidorna hur dom mår i den nya miljön och återkom till oss om det är några oklarheter. Vi har ett eget team som jobbar med migrering inkl mig själv och känner du att något inte är bra så är det viktigt att påtala detta för oss så vi kan förbättra oss på alla möjliga sätt.

Är det så att du vill avvakta fastän du har påbörjat migreringen så kontakta migrering <at> binero <dot> se så kan vi stoppa den temporärt.

Tack. Jag har som sagt flyttat en Wordpress blogg redan. Den verkar "må" bra. Men det är svårt att avgöra hur stor prestandaförsämringen är, så det är därför jag undrar om ni hade några siffror på detta själva.

swan 2012-02-10 14:07

Citat:

Ursprungligen postat av Kjette (Inlägg 20432370)
1. Vi använder CloudLinux som min kollega beskrev i första posten för begränsningar i form av CPU, minne, io samt säkerhetsfunktioner. När kund går i taket så syns detta ej för kund i dagsläget mer än att sidan blir segare än normalt. Vi håller på att ta fram en lösning så kund meddelas via önskad kanal (t.ex e-post, sms osv).

Jag vill gärna flytta alla mina sajter till 2.0. Men det du skriver innebär i praktiken att det finns en risk att jag slår i taket utan att bli informerad om det, och då tappar jag ju lite sugen på att flytta... Särskilt när jag inte vet var taket är någonstans. Eller framgår det? Eller kan jag logga in och se hur mycket resurser jag använder av mitt max?

Om ni nu erbjuder en slags molntjänst, borde den inte kunna växa vid behov? Istället för att straffa användarna med försämrad prestanda? För mig är det inte något problem att betala extra för att slippa slå i taket.

tomas70 2012-02-10 15:13

Inatt fick jag besked om att Initiala migreringen påbörjas 08:00 i morse, Den var klar på nån timme
(Inget påverkades av de domäner och webbsidor som låg uppe)

Under dagen idag ca kl 11:35 fick jag följande besked
Ditt konto xxx xx har nu slutmigrerats till vår nya plattform Binero 2.0.
(Inte här heller fick jag några störningar på mina tjänst eller domäner etc)

Jag godkände att allt är okej och väntade inte de 14 dagarna på att mitt gamla konto skulle försvinna, Jag kollade domäner och webbplatser samt mail etc och inget har påverkats och förstörts eller liknande.

Dock fick jag upp domäner i 2.0 som inte fanns kvar i 1.0 men jag valde att radera dem då jag inte längre ens äger dem utan det gör andra.
Inget konstigt där heller för min del.

Inloggning i nya kundzonen var klockren inget konstigt med att ange mailadress istället för kundnummer, Skiljer sig i 1.0 och 2.0

Fortsatt sedan i morse att undersöka och testa allt samt skapa mail adresser, DB laddat upp filer med mera och jag har bara en sak att anmärka på och det är att uppladdning avbryts till ftp servern när jag har låt oss säga 5 kataloger och därefter filer i roten.

Avbrottet på uppladdningen är på varje katalog som när den laddat upp första katalogen måste jag återansluta till ftp och fortsätta med nästa katalog och så vidare.

Vet inte vad detta beror på men kommer ta det med Binero och deras support.
I övrigt är jag fruktansvärt nöjd och vill verkligen berömma Kjette för detta och andra på Binero´s support som dem senaste dagarna verkligen visat mig att dem har en grymt bra Kundvård och har behandlat mig på bästa tänkbara sätt.

Jag är således en mycket nöjd kund.

swan 2012-02-10 16:20

Citat:

Ursprungligen postat av Kjette (Inlägg 20432385)
Det är ytterst få kunder som har verkligen gått i taket, sedan är sidan seg så kan man höra av sig till support för att felsöka så kan dom lätt ta reda på det i fall det skulle uppstå annars felsöker andra saker istället.

Min sida är superseg just nu. Har aldrig varit så långsam vad jag vet. Har hört av mig till supporten med adressen så får vi se vad det ger för resultat.

captaindoe 2012-02-13 20:27

Citat:

Ursprungligen postat av Kjette (Inlägg 20432344)
Det finns lite olika metoder idag för att avsluta en domän:

1. I förtid genom att stänga av förnyelsen för domänen.
2. När man väl får fakturan, så kan man redigera fakturan i fråga och ta bort domänerna direkt.

Kolla här: http://blogg.binero.se/2012/01/uppda...ntrollpanelen/ (Redigera faktura samt fakturering av domäner).

Om du har förslag på förbättringar om hur du helst vill ha det så återkom till mig enligt kontaktuppgifterna i tidigare inlägg.

Mina förslag på förbättringar är att alternativ två faktiskt fungerar, och man inte möts av en röd text som konstaterar "Fakturans status tillåter tyvärr inga förändringar."

Börjar verkligen bli dags på att byta till en annan domänleverantör. Börjar bli ordentligt irriterad nu.

MusikMixen 2012-02-14 12:22

Kul och se att Binero verkar ha fått en uppsving och ni på Binero verkar ta tag i allt nu.. Bara att önska er lycka till!!

captaindoe 2012-02-14 15:09

Citat:

Ursprungligen postat av Kjette (Inlägg 20432675)
Som kund kan man dock inte redigera fakturan om den är för gammal, har för mig det är ett par veckor eller liknande. Då behöver man nämligen kontakta vår ekonomiavdelning för att få hjälp.

Då hjälper alternativ 2 inte i mitt läge, eftersom ni skickar påminnelser på fakturor på domäner som jag inte ens har kontot.

swan 2012-02-14 15:12

Citat:

Ursprungligen postat av swan (Inlägg 20432394)
Min sida är superseg just nu. Har aldrig varit så långsam vad jag vet. Har hört av mig till supporten med adressen så får vi se vad det ger för resultat.

Mitt problem löste sig. Det var jag själv som hade en sql-fråga som tog lite för lång tid att köra.

Men jag är fortfarande inte säker på om jag vågar flytta över resten av mina sajter till Binero 2.0-kontot. Finns det verkligen inte något sätt att se om man är nära att slå i taket eller ej? Om det fanns skulle jag kunna flytta en sajt i taget.

swan 2012-02-14 15:23

Citat:

Ursprungligen postat av Kjette (Inlägg 20432717)
Vi har lite andra saker som måste prioriteras, men utan att lova något så hoppas jag att vi har allt som rör CloudLinux klart i slutet på Q2 eller någon gång under Q3.

Men du har inte gått i taket än vad jag har sett, och som jag sa tidigare, om det visade sig vara ett stort utbrett problem bland befintliga eller nya kunder så har vi tagit tag i det omgående och sett till att det finns tydliga beskrivningar vad som händer på ens konto.

Men en sak som kan vara bra att ha i åtanke med tanke på att du kör PHP sidor, om du vill ha mer PHP minne så kan du uppgradera till företagspaketet. Du har just nu 64MB och i företagspaketet har man 256MB.

Vi har heller inga större bekymmer att låta dig få testa på företagspaketet någon dag för att utvärdera om det har blivit bättre den dag du har flyttat över alla sidor.

Men som sagt, just nu ser jag inga hinder på att du skall köra vidare på nuvarande paket. Vi har kunder med hundratals domäner och Wordpress instanser på varje sida och är inga problem.

Ok. Tack. Jag gör ett försök så får vi se vart vi hamnar :)

swan 2012-02-23 08:36

Stora problem. Mina kunder hör av sig om att det går långsamt. Detta bekräftas av Pingdom.

Men inte nog med det - jag får dessutom 500 Internal Server Error ofta när jag själv provar att gå till mina sidor. Detta fel borde väl inte vara möjligt med er lösning?

Jag har kontaktat supporten så får vi se vad som händer...

Binerodrift.se säger att det inte är något fel. Är den tjänsten tillförlitlig??

swan 2012-02-23 10:10

Citat:

Ursprungligen postat av Kjette (Inlägg 20433476)
Binerodrift övervakar inte enskilda webbplatser.

Fick aldrig server error när jag låg på Binero 1.0 och jag har bara en wordpress-installation. Jag tror inte att det bara är min webbplats. Men får se vad supporten säger.

ohnder 2012-03-06 00:06

Det går rätt trögt på binero och svarstiderna är onormalt höga.
En sak jag märkt är att IE svarar med 500 ISE då den har låg svarstid som inställning. Firefox tex väntar längre på svar.
Problemet är inte de vanliga (men korta) driftsstörningarna utan just den generella trögheten. Trist för annars tycker jag de är bra med kontrollpanelen och det administrativa.

Citat:

Ursprungligen postat av swan (Inlägg 20433470)
Stora problem. Mina kunder hör av sig om att det går långsamt. Detta bekräftas av Pingdom.

Men inte nog med det - jag får dessutom 500 Internal Server Error ofta när jag själv provar att gå till mina sidor. Detta fel borde väl inte vara möjligt med er lösning?

Jag har kontaktat supporten så får vi se vad som händer...

Binerodrift.se säger att det inte är något fel. Är den tjänsten tillförlitlig??

tartareandesire 2012-03-06 15:40

Citat:

Ursprungligen postat av swan (Inlägg 20433478)
Fick aldrig server error när jag låg på Binero 1.0 och jag har bara en wordpress-installation. Jag tror inte att det bara är min webbplats. Men får se vad supporten säger.

Vad sa supporten då?

jake 2012-05-16 13:09

Är svarstiderna fortfarande långa med bineros nya kontrollpanel?

jake 2012-05-16 13:18

Nej, jag menar laddtiderna för webbsidorna efter migrering.

Citat:

Ursprungligen postat av Kjette (Inlägg 20432330)
Visst, vi ser en viss försämrad laddtid jämfört med gamla systemet...

goose 2012-05-23 11:11

Har precis migrerat våra sidor från 1.0 -> 2.0. Kan inte påstå att prestandan blivit sämre, snarare tvärtom och då har vi ändå haft lite tweakande av Binero i 1.0 för att få lite mer kräm till våra sidor.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:50.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson