![]() |
Bring / DHL Service Point
Fick ett paketavisering idag från Bring där vi hade ett paket att hämta på ett DHL Service Point-ställe. Tydligen räknar de ut fågelvägen när det beräknar vilket Service point som man ska hämta paketet på. Uträkningen tittar inte på om det finns sjöar eller vägar mellan mitt hem och Service Point-stället så paketet hamnade nu i en annan kommun, längs med en väg som vi åker kanske en gång i kvartalet. Nu måste jag lägga ner 1 timmes tid för att åka och hämta paketet. Och jag bor inte i djupast urskogarna utan två mil norr om Vallentuna utanför Stockholm. Visst, de kunde lokalisera om paketet men då skulle jag få vänta en vecka. Så hädanefter kommer jag inte att handla från företag som använder Bring och DHL Service Point.
Är det någon på WN som använder Bring / DHL Service Point? Är ni medvetna om hur snett det kan bli? |
Om man lägger in detta manuellt så får mnan veta både fågelvägen och landsvägen. Oftast kan du ange vilket ställe du vill hämta på och mindre butiker kan säkert ändra det innan avgång, det gör vi för kunderna om det slår med mycket. Dock för det mesta blir det rätt, det är nog vissa undantag som blir fel.
|
Citat:
|
Vi använder DHL en hel del, deras service point är inte alltid så optimala för vissa kunder.
Så kan bli att åka till annan stad för kunden, fast är en fråga om kostnader. Kunden har ju att välja mellan att betala mer och få det skickat med posten. |
Kan acceptera att använda Bring/DHL om jag kan välja Service Point innan jag betalar/lägger ordern. Annars så vet jag inte vart den hamnar. Denna gång hamna den inte ens på inte på första valet när det gäller Service Point (Vilket skulle ha varit ännu sämre...).
Betalar gärna mer om jag slipper 1 timme för att hämta grejerna eller så väljer jag någon annan som kan erbjuda bättre leveranser. :) |
Det finns ju möjlighet via olika API att låta kunden själv välja vilket utlämningsställe paketet ska hamna på.
|
DHL går bort för min del. De flesta service points ägs av folkilskna puckon som har noll koll på paketen och jag har dessutom råkat ut för att vid COD så ville en idiot ha 5:- extra om man betalade med kort (olagligt) och kontanter ville han absolut inte ha och inte förrän jag tog upp telefonen för att ringa DHL gav han sig. Det där försöker han med alla kunder - fortfarande. DHLs kundtjänst har fullkomligt ignorerat det och idioten är fortfarande service point.
Nej, DHL är inget jag kan rekommendera. |
Citat:
Många av utlämningsställen är också samma för Posten och Schenker. I många fall stora butiker också. Du får väl i slutändan hämta dina paket själv :) |
Citat:
|
Citat:
Håller dock med om slutklämmen. Det är närmast ett hån mot de som faktiskt arbetar serviceinriktat att kalla det som DHL och Schenker erbjuder för kundtjänst. Tyvärr är det standard inom nästan alla branscher idag. De allra flesta kunderna går enbart på priset och förväntar sig att allt ska fungera lika bra. Då blir kvaliteten naturligtvis lidande. Det var bättre innan prisjämförelsesajterna ställde in folks hjärnor på "billigt är bra". |
Igår tog det mig 1 timme och 20 minuter för att åka fram och tillbaka till Service Pointen (ca 4,5mil). 20 minuter får jag skylla på Polisen som hade kört i diket och bärgningen blockerade trafiken. :/
Nu visade sig att produkten som jag fick inte uppfyllde det krav jag hade så efter ett långt samtal så skulle det skicka en ny och bättre produkt. När jag sa att jag gärna ville bestämma Service point fick jag till svar att det kunde det inte styra... Så nu vet jag inte vart detta paket hamnar. Handlar om tre helt olika väderstreck. Både leverantören och Bring/DHL ligger nu riktigt ordentligt på minus för mig. |
Citat:
Men vi tittar bara från kundens ståndpunkt i denna tråd. Jag har skrivit upp varje spårbart paket som har kommit bort och där man varit tvungen att ringa DHL/Posten för att få det lokaliserat. DHL: 0,5%, lokaliseringen av paketet har tagit under 24 timmar. Alla paket hittades. Man får ett ärendenummer och det har gått smidigt. Nästan ingen telefonkö. Posten: 3%, lokaliseringen av paketet har tagit lite mer än 24 timmar. Alla paket hittades. Inga ärendenummer ges. Långa telefonköer. Skulle man vara tvungen att ringa igen, så är det att dra sin histora igen ... Statistiskt är det lite orättvisst att redovisa det så, då DHL bygger på ett antal tusen utskick och Posten mycket färre än så. Men från "företagarens" ståndpunkt, kan jag tyvärr inte ge Posten bättre omdömme i kundtjänst och hantering. |
Sedan skickar många företag med varubrev eller vanligt brev, vilket de har väl räknat ut med att lite paket "försvinner", men stoltserar att de skickar med Posten. Jag är säker på att de inte är så glada när kunden ringer och säger att inget paket har kommit. Varubrev är bara spårbara till terminalen och inte efter. Företaget är då skyldigt att skicka ut ny vara till kunden, oavsett om kunden inte fått paketet eller ljuger.
Bristen på bra sätt att skicka paket med Posten och Postens priser gör att DHL och Schenker får helt enkelt en sådan bra marknadsandel och jag tror ökar. |
Citat:
Ja, inte är det DHLs fel utan butiken du köper från ... trist dock. |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Visst, men jag har testat det, men tyvärr fick jag inget svar på nästan 2 dygn. Postens avdelning för att spåra paket är enligt de själva knappt 10-tal personer och de har inget ärendesystem för själva ärenden. Kanske du fick ett nummer för mailkonversationen, men det hjälper inte långt om du skall ringa och prata med någon. Sedan är det kul att det finns folk här som dömmer utifrån något uthämtningsställe för DHL, då det finns säker lika många knäppskallar på Postens utlämningsställen. Inte ovanligt att ehandlare uttrycker sitt missnöje på personal på utlämningsställen, som helt enkelt inte gör sitt jobb eller gör inte det korrekt. DHL, Posten eller Schenker - ni hittar nötter på utlämningsställen oavsett företag. Inte för att det är utlämningsföretagens fel oftast utan för att folk inte gillar sitt jobb, är trötta på arbetsplatsen eller har de fått fel anvisningar från sin arbetsgivare. Jag har Hemköp som ombud här på orten och de har lämnat ut ett företagspaket och ett REK till någon annan under det senaste året. Skall jag sluta skicka med Posten och sluta handla på Hemköp? Skulle man tänka så som vissa i denna tråd, vilket är vanligt på WN, då vissa gillar spy galla här oavsett vad, så borde ni inte handla på någon ICA i hela Sverige om ni skulle fått någon gång dåligt bemötande i någon ICA butik. Samma med Coop, Hemköp, Willys ... herregud låt oss bojkotta hela Axfood! Dags att ta i med hårdhandskarna och odla er egen mat också ... :) |
Citat:
Otrevliga och/eller okunniga människor finns i alla yrken men som sagt, 66% fel accepterar jag inte. Oavsett om det är jag själv, Posten eller någon annan. |
Min personliga erfarenhet som mottagare av paket är att Posten är de enda som har vettiga utlämningsställen. DHL/Schenker har oftast mindre, små butiken, där det är otroligt dålig koll.
Ingen klarar av att köra hem paket, men DHL är nog värst av alla. Min personliga erfarenhet, fortfarande. När det är utkörning till företag fungerar de generellt sätt mycket bra, även om Posten vid några tillfällen betett sig mer än skumt. Men numrera har de iaf telefoner i bilarna. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:33. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson