![]() |
Kritik på Simulo - användarvänlighetstester
Hej!
Vi har nyligen lanserat Simulo.se, en tjänst där företag och organisationer kan testa hur deras hemsidor fungerar i verkligheten. I princip är det användarvänlighetstester som spelar in hur besökarna använder de testade hemsidorna och försöker identifiera vilka problem som finns på sidorna. Som vi ser det är vår troligen största utmaning att få de potentiella kunderna att inse att våra tester faktiskt kan ge något. Vi har försökt hålla informationen så tydlig och koncis som möjligt, men det är inte helt lätt. Nåja, vi skulle vara mycket tacksamma om vi kunde få lite allmän feedback på www.simulo.se. Om ni vill testa BAS-tjänsten kan ni skriva "WN" bredvid ert företagsnamn i beställningsformuläret så får ni det till självkostnadspriset 100kr exkl moms. Tack på förhand! //Lukas, Simulo.se |
Hej! lite feedback:
På första sidan: a) Loggan längst upp till vänster är "taggig". Ger ett billigt intryck. Hemmagjord? b) Det är bra att ni har en film direkt på första sidan. c) Frasen "ett axplock" låter lite tillgjort. Enklare med "ett urval". Angående "exempelfilmer" (med tre exempel): Vid tillfälle, byt ut det där mittersta exemplet (hon som lämnar feedback på en psykologhemsida). Det är inte bra kvalitet på den feedback som lämnas där. Övrigt: Det vore snyggt om ni kunde skriva något i stil med "Den feedback som lämnas följer modellen.." eller liknande. Läs på om vad som kännetecknar feedback. Finns det några etablerade modeller, eller arbetssätt? Ange i så fall att ni följer dessa. Risken är annars att potentiella kunder tänker "de verkar jobba lite... random". Spännande sida. Lycka till. |
Som föregående talare påpekade håller jag med om den dåliga kvalitén på logotypen. Detta kan vara för att den är nerskalad från 3742x1570 pixlar. Förutom att detta ser dåligt ut gör det även sidan segare.
Tycker även sidan känns lite väl gammalmodig och detta sänker mitt intryck om hur bra ni kan förmedla tjänsten då eran sida själv behöver tjänsten ni utannonserar. Era instruktionsvideor känns också lite väl mossiga och dåligt producerade. Vissa röster är höga och vissa är låga. Sen känns även tillvägagångssättet inte så high-end om jag ska vara ärlig, hittar ingen information om saker som AB-testing eller annan mer resultatbaserad teknik utan bara personliga åsikter? Jag tror definitivt att tjänsten kan uppnå en hög standard om ni går lite djupare och försöker med mer avancerade tillvägagångssätt. |
Tack för feedbacken!
Loggan fixas nu. Något oklart varför den var så stor. Vi ska också fixa nya exempel i filmen. Som ni säger är kvalitén väldigt ojämn. Ang seriositeten och tillvägagångssättet är det onekligen en utmaning. Som vi ser det finns det redan gott om välfungerande AB-tester och dylika mer tekniska metoder. Vi försöker ju mer hitta det dessa metoder missar, såsom en otydlighet i en beställningsprocess. Av de kunder som faktiskt testat oss har en klar majoritet varit nöjda med själva approachen, men den kanske kan kopplas till något mer tekniskt. Har ni några exempel på sidor som ser proffsigare ut? Vi vill gärna hålla den så enkel och "icke-säljande" som möjligt, även om det givetvis är viktigt att folk faktiskt beställer. |
Filmerna är ett måste att de görs om. Jag störde mig otroligt mycket på "hemmafixet" när man försöker koncentrera sig på vad tjänsten handlar om. Lägg 10 000 på att producera bra informationsvideos, du/ni lär tjäna på det i längden.
Annars en bra sida! Lycka till.. |
Citat:
|
Hej,
* Logotypen: Smälter in med övrig text vilket i min mening inte är någonting bra. Antigen skulle jag gjort logotypen annorlunda eller texten under i annan färg. *Menyn: Skulle nog placerat den mer till höger så den ligger jämt med yt- filmen. * Filmerna: Som ovan nämnt |
Sidan såg lite omodern ut och jag skulle inte vilja beställa något där ifrån om jag hade behov av en sådan tjänst. Fonten var verkligen opassande och ful, den passade inte alls till hemsidan. Filmen på startsidan var oproffisionelt gjord.
Själva ideén med hemsidan var bra men jag hade ändrat själva designen helt. |
Fokus ska uppenbarligen ligga på att göra om våra filmer. Svårt att vara självkritisk ibland men vi får medge att mycket måste göras på den fronten. Ännu en gång, tack för feedbacken :)
Vad tycker ni annars om tjänsten? Är det nåt ni skulle kunna tänka er att använda? Om inte: varför? |
Hej,
Vad kul och spännande! Har själv haft funderingar på en liknande tjänst men har inte tiden till det projektet i dagsläget :) Jag tycker tanken med tjänsten är bra, och till viss del genomförandet. Men det finns en hel del att jobba med för att ni ska kunna få en bra lönsamhet och bättre tjänst. Nu är det för mycket manuellt jobb bakom och jag tycker egentligen ni fokuserar för mycket på användbarhetstestning och för lite på best practice inom just användbarhet och tillgänglighet. Kanske en blandning där kunden kan väga de olika delarna mot varandra.. Svårt att säga något om själva testningen. Hur utformar ni intrukstionerna till testarna? Jag genomförde ett användbarhetstest till en rapport tidigare och körde på uppdragsbaserade tester där användaren fick uppdrag inom områden som navigering, innehållsdesign och interaktion. Kollar man på er video får man intrycket av att ni har frågat användaren "vad tycker du om innehållet på denna sida"? Det blir ju lätt då att man får 20 olika utlåtanden om innehållet som inte kommer ge något till eventuella förbättringsförslag. Ger man istället ett uppdrag, att "hitta information om XXX" och sedan spelar in hur användaren navigerar blir det enklare att dra slutsatser. Inspelningen ger i nuläget inte så mycket mer än ett bevis på att något kollat på sidan :) Man blir ju nästan lite småsugen på att kavla upp ärmarna ;) Hoppas det går bra för er! :) |
Liksom föregående talare tycker även jag att det är dålig "skärpa" på hela designen. Den känns så oseriöst. Lite för mycket 2006, färger, former med mera.
Det enda positiva jag finner är strukturen, den är bra. Men designen, njaa.. ett knappt godkänt betyg. Men Rom byggdes inte på dag, kämpa på! |
Första intrycket jag får av sidan är att det är en amerikansk säljsida, t.ex sådana sidor som säljer en e-book eller dylikt. Personligen är det ingenting jag tycker om.
För att beta ner sidan i olika kategorier börjar jag med headern, dvs den gråa delen högst upp. Den delen tycker jag ser bra ut. Det ni borde tänka på är att köra ett särskilt färgschema för att det ska bli så användarvänligt och bekvämt som möjligt för användaren. T.ex när jag för min muspekare över menyvalen så ändras textfärgen till röd vilket jag inte gillar eftersom den enda röda färgen på sidan är i loggan i mitten av o:et. Jag skulle testa köra hover vit eller blå. Videon i mitten på sidan ser inte särskilt seriös ut. Har inte ännu tittat på den men första bilden av den är inte särskilt skarp och använder sig av YouTube vilket är sällan man använder inom seriösa kretsar. Kör istället Vimeo eller något annat program som ser lite mer stilrent ut. Till vänster om videon tycker jag rubriken ser bra ut. Punkterna under tycker jag skulle kunna funka om du tar bort prickarna som står till vänster om varje rad. "Ett axplock av nöjda kunder...". Tycker du ska köra den texten som html-kod och inte baka in den i bilden. "Snabbt genomförande"... etc. Alla dom borde du lägga under rätt företagslogga som faktiskt har skrivit så om er tjänst. Bästa lösning på detta är att lägga varje logga i egen class med en text under. Känns som att mycket är gjort i paint och därför dålig kvalité. Testa Photoshop! Du verkar använda dig av två fonter, Times New Roman och Arial ser det ut som, Arial i meny t.ex och Times New Roman i footer. Använd en och samma font över hela sidan för bättre användarvänlighet. |
Jag har mest kollat på filmerna och har lite synpunkter på den fronten:
+ Tjejen uttalar ert namn som "Simul" medan jag själv kände för att uttala hela namnet "Simulo". Hur är det tänkt att uttalas? Jag kanske bara hör dåligt :) + Droppa/tona ner alla effekter. Text som snurrar, stretchas och lensflare?! Det går att göra filmer i Windows Movie Maker utan att det ser o-pro ut ;) + Som många andra sagt så är ljudkvaliteten inget att hänga i midsommarstången. Fix! + Släng in lite bättre exempel. Att se en tjej som sitter och säger "jaa", "mm", "hmm" är inte så säljande ;) + "Problem? Testa att stå på huvudet." <-- va? Kanske det är bättre om man inte kan läsa instruktionerna i videon. Sen en generell fundering, just för promovideos då. Är det inte bättre om ni testar först och spelar in sen. Jag förstår att det ska visa hur svårt det kan vara att navigera på vissa sidor men som eventuell kund vill jag hellre se att ni kommer med bra förslag på förbättringar än att ni sitter och kliar er i huvudet :) Det var nog allt jag kom på just nu! Todiloo! |
Skulle nog hoppa över det där med video. Folk sitter och stakar sig fram,
Bättre med ett genomarbetat formulär dom får fylla i med sina åsikter, Själv skulle jag bli förbannad om jag hade hört ngn sitta och leka "förstå-sig-påare" med lite halvdryg ton i rösten, "Nämen Oj hur tänkte dom här" Ska det vara värt ngt så vill jag som kund veta att det är folk som har ngn hum om vad det faktiskt handlar om. |
En sak jag störde mig på är att klickar man på Beställ, priset... ex. 1499, men.. 1499 vad? Kameler? Bör nog lägga till :– eller kr efter.
|
Som så många sagt så känns inte designen särskilt seriös och förtroendeingivande. Särskilt beställningssidan måste göras om tycker jag, även om själva tjänsten i sig är bra avskräcker beställningsdelen - känns oseriöst. Dessutom gillar jag inte att det kommer upp en jävla massa text efter att man klickar på beställ - korta ner det till ett par fraser och hänvisa till en hjälpsida eller ett användaravtal, för målet är ju att kunden ska beställa, inte läsa en massa och tröttna.
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:25. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson