![]() |
Öppna en Iphone 4
Min dotters Iphone 4´s hemknapp har slutat att fungera. Nu visar det sig att Appel bara kör med 1-års garanti och givetvis har det gått en månad över...
Två frågor. Är det lätt att öppna och byta knappen etc i en Iphone 4? Vart köper man lämpligast reservdelar till en Iphone 4? Finns många butiker på nätet.. |
http://www.iphonebutiken.se/reservdelar-g13.html
Du behöver en skruvmejsel av typen pentalobe, har själv detta kit: http://www.dustinhome.se/product/5010601417 |
Lämna in den som supportärende ändå om den började strula innan garantin gått ut. Lämna in den till någon Apple Authorized Service Provider.
|
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Om man köper i en butik, oavsett om det är Telia, Phonehouse eller Expert så är den klassiska frasen "vi ska kolla om apple godkänner". FEL! Du som kund har ingått ett avtal med butiken. Kvittot är ditt avtal och konsumetköplagen är avtalstext. Du har INTE ingått avtalet med Apple, alltså är reklamationen en fråga mellan DIG och BUTIK. Vad Apple säger är HELT OINTRESSANT för dig. Det är skrämmande att folk går på detta bondfångeri. Jag ska göra en jämförelse. Du tar ett jobb, tjänar pengar och bestämmer dig för att låna pengar till ett hus. Du går till banken och tar ett lån (avtal mellan dig och banken). 6 mån senare blir du av med jobbet och får inte ihop pengar till avbetalningen till banken. Då funkar det inte att gå till banken och säga att man har blivit av med jobbet och be banken snacka med din arbetsgivare istället om han kan betala lånet för du har inte råd. Arbetsgivaren är inte avtalspart och har inget med ditt lån att göra. DU har lånat pengar och DU är ansvarig för att pengarna kommer in. Precis på samma sätt är inte Apple avtalspart när du köper mobil. Det är BUTIKEN som sålt den och BUTIKEN som ska lösa det för dig (hur och med vem är inte ditt problem). Hur butiken sedan löser det med sina leverantörer är inte ditt problem, på samma sätt som banken inte bry sig hur du får fram pengar till lånet. |
Tack för era svar. Detta med att hem-knappen går sönder är dottern inte ensam om utan det är flera av hennes vänner som har haft samma problem samt att det skrivs om på nätet. Vi ska se om vi ska driva detta hårdare mot TRE som är vårt telefonbolag. Appel skriver tydligen lite som de vill. Hitta denna rad från Appel, "Ett års begränsad garanti på hårdvaran". Detta säger inget. Helt upp till Appel att tolka det som man vill...
Dottern är totalt ledsnat på sin Iphone och vill nu har en Windows Phone istället. Tack igen, återkommer med hur det går. |
Janne, om ni köpt denna iPhone som privatperson (och inte genom t.ex. ditt eventuella företag...) så gäller ju Konsumentköplagen som beskrivits tidigare. Stå på dig - är det ett fabrikationsfel så skall det åtgärdas.
Dock är det ju inte så att alla fel faller under Konsumentköplagens regelverk och de fallen är det Apples garantier som gäller och de har ju gått ut. Dock låter det i en "amatörtelefonteknikers" öron som ett solklart produktionsfel... |
När ni ändå är inne på ämnet, har en Sony Ericsson Satio, Displayen pajjade efter ca 1 år, in på garantin och fick en ny. Nu exakt 1 år senare så slutar displayen att fungera. (igen..) Räknas de som fabrikationsfel också? Känns värdelöst att pröjsa en ny display då telefonen knappt är värd en ny display ;)
|
Citat:
Skulle vara intressant att höra om någon har lyckats driva ett sådan ärende vidare, för då måste det betyda OK för alla. |
Apple ger 2 år! Jag skicka in flickvännens telefon för exakt samma problem!
|
För företagare gäller köplagen vilken ger 2 års reklamationsrätt på fabrikationsfel. Den stora skillnaden med köplagen vs. konsumentköplagen är att köplagen går att förhandla borta.
P.g.a. dessa skillnader försöker jag alltid köpa småelektronik som privatperson, även om det ska användas inom bolaget. Det gäller att stå på sig så vinner man i 9 fall av 10. Tionde fallet får man driva vidare till ARN eller annan lämplig instans. Jag hade exempelvis en iPhone 3 som jag köpte på phonehouse. Den gick sönder efter ca 1 år och jag fick en ny. Den andra gick sönder efter ca 1 år igen och jag fick återigen en ny. Den nya började bli konstig och ca 2 år och drygt 11 månader och jag köpt den första telefonen lämnade jag in min telefon igen. Jag får tillbaka telefonen drygt 3 år efter att jag köpt den första telefonen och felet är inte fixat. Jag gör nu återigen en reklamation hos phonehouse som inte vill hjälpa mig för att 3 år passerat. Jag kan lova att det blev livat inne i butiken. 1) Man har reklamationsrätt på PRODUKTEN och inte pengarna. Den senaste telefonen var bara ca 1 år gammal. 2) Oavsett reklamationstid så var det frågan om ett backjobb. Jag fick driva det hårt med butikschefen och huvudkontoret ett bra tag innan man gav med sig. Jag hittade bland annat fall från ARN där man slår fast att reklamationsrätten/tiden hänger ihop med enskilda produkten och inte med första betalningen. Att Googla på andra som har haft samma problem är ett väldigt bra sett att hitta fabrikationsfel. Hade exempelvis en elektrisk gräsklippare från Bosch som tvärdog efter 2 år och butiken sa "ojdå, det har aldrig hänt förut, du måste ha gjort nått fel". Jag Googlade på produktnamnet och det vissade sig att jättemånga med just den produkten haft problem med att den bara tvärdör efter 1-2 år. Med utskrifterna från olika forum tog det bara sekunder för butiken att acceptera reklamationen som fabrikationsfel. |
Tack robertsson, vi ska nog driva det vidare. :)
Citat:
|
Citat:
Jag ringde till tele2 och de sa de till mig därefter skicka jag in telefonen. Man får 1 år från leverantör men Apple ger 18-24 månader. Garantin utgick september jag skicka in telefonen i november. |
Låter som vi ska stå på oss. :)
|
Apple ger ett år begränsad garanti, vad det nu innebär.
http://storeimages.apple.com/1513/st....html#topic-10 10. Ett (1) års begränsad garanti 10.1 Alla nya Maskinvaruprodukter från Apple har ett års begränsad garanti för brister i material och arbete. Vissa butiker kan ge 2 års garanti. Oavsett detta som ger som sagt Konsumentköplagen 3 års reklamationsrätt på fabrikationsfel, vilket faktiskt framgår i Apples villkor, men som man undviker ta upp i butik. "10.3 VILLKOREN I DENNA GARANTI GÄLLER UTÖVER DINA LAGLIGA RÄTTIGHETER SOM KONSUMENT OCH PÅVERKAR INTE DINA RÄTTIGHETER ENLIGT GÄLLANDE KONSUMENTLAGSTIFTNING." |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:19. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson