![]() |
Kund får kalla fötter...
Hej, behöver lite råd och tips. Ja, bollplank egentligen hur jag skall göra här:
Kund beställer ett system där han vill tillhandahålla annonser. Typ classified system men enklare. Jag uppskattar detta till 4 veckor, han har bråttom och vi kommer överens om att jag skall ordna det på 2 veckor och lägga annat åt sidan. Efter en vecka och 30 timmars utvecklande så 'ångrar' sig kunden. Nu har han gjort en undersökning och kommit fram till att hans idé redan finns. Vad i helskotta gör jag nu? Fjäskar med kunden för att åtminstone få ut något av mina pengar, fakturerar och går till fogden? Kör medelväg och erbjuder något... Jag vet tamesjutton inte. Han har godkänt min offert. Dock utan att skriva på och sända tillbaka. Dock har jag mailkorrespondens som visar att han är väl med på noterna. JAg har heller inte råd att bara strunta i en veckans utvecklande för att kund gör undersökning efter att han beställt uppdraget... Lite input? Vad hade ni gjort? |
Kunden har godkänt uppdraget och ska åtminstone betala för din nerlagda tid.
|
Borde vara specat i betalningsvillkoren vad som gäller vid sådana här "tvister".
Har ni bara ett avtal med vad du skall leverera kan det nog svara svårt att hävda din rätt till arvode, med reservation för att jag inte är något facit. |
Jag hade fakturerat för nedlagd tid. Det är det minsta man kan begära att kunden ska betala.
|
Hej,
Även jag enig. Fakturera för nedlagd tid. Det är lite som att gå in på en restaurang och beställa mat, men "ångra sig" när maten serveras, med motivationen att man kommit på att man redan är mätt. Personligen är jag rätt less på vissa folks attityd, dvs när de verkar TRO att vi utvecklare och designers gärna kan jobba lite gratis. |
Fyfan vad dålig stil av kunden säger jag bara!
|
Nästa gång använder du IT-företagens standardavtal:
http://www.itotelekomforetagen.se/we...dardavtal.aspx |
Diskutera med kunden. Det är väl egentligen inte orimligt att du får betalat för två veckor; men åtminstone för nedlagd tid.
|
Jo, jag får diskutera med kunden. Vet bara inte vilken attityd jag skall hålla. Har kört den hårda linjen en gång tidigare och hävdat att han minsann hade beställt och levererade en massa underlag som 'bevisade' detta och han bestred fakturan ändå och sade att jag kunde gå till tingsrätten om jag kände för det.
Vill inte gå igenom en sådan sväng då det förmodligen inte resulterar i ett smack. Vet egentligen inte vad man kan göra om kund hävdar att han har beställt men inte vill betala för han har någon form av ångervecka. HAn vet alltså med sig att jag som enmansföretagare inte vill dra hela proceduren med Kronofogden, tingsrätter med allt vad kostnader och tid det innebär. Vet faktiskt inte ens vad det kostar i slutänden. Och vilken tid det kan tänkas att ta. Vet inte heller om en del kunder kör den varianten med att beställa och när de väl vet att man utvecklat/designat så gott som hela produkten så är man mer intresserad av att få 'något' än att skrota hela arbetet så man nöjer sig med en liten del. Hur vanligt är detta egentligen, och vad gör man? Begär förskottsbetalning? Begär betalt 50% omgående och 50% vid leverans. Har de bråttom så spelar det ju ingen roll om man har 30 dagars fakturering även om man sänder faktura så fort man skriver första kodsnutten. MAn är ju ändå klar med jobbet innan fakturan förfaller. Men tack iallafall, känns lite mer uppmuntrande att ni hejar på mig. |
Det har ingen betydelse om du är egenföretagare eller inte när du går till Kronofogden. Du bör alltid se till att du får betalt av dina kunder. Tveka alltså inte att gå vidare om du har en rättmätig skuld att inkräva.
Jag vet inte riktigt hur vanligt det är att kunder gör på det här viset. Det har aldrig hänt mig. Har alltid fått betalt utan problem även om det kommit lite sent i ett fåtal fall. Verkar inte en kund seriös så tackar jag emellertid nej direkt. |
Hej,
Jag utför personligen bara lite design och SEO-jobb gentemot kund numer och jag brukar ta 0% förskottsbetalt vid designjobb och 100% förskottsbetalt vid SEO-jobb. Att jag skiljer på dessa är för att jag ger kunden rätt att "dissa" en design (men får då inte tillgång till den). SEO-jobb förbetalas som sagt och kunden får en detaljerad rapport när jag är klar. Hur man skall göra är nog individuellt, men seriösa kontrakt och viss förskottsbetalning är effektiva sätt att få betalt. |
Eftersom det är tjänst och inte en produkt som kunden beställt har han inte rätt till någon ångervecka.
Eftersom han godkänt allt har han väl två alternativ: Antingen att du fullföljer beställningen och han betalar dig enligt offerten. Eller att du avbryter arbetet och fakturerar din tid och de kostnader du haft i samband med detta. Kunden kan ju inte sätta dig i arbete och sedan ångra sig hur som helst så du måste ju bli kompenserad för det arbete du har gjort på hans beställning. Som sagt, se till att du skriver ett ordentligt avtal i fortsättningen som reglerar den här typen av tvister. Då kan du bara skicka det vidare till KFM om du inte får betalning. |
Citat:
Och nästan lika ointressant när det gäller konsumenter. Det finns inga lagstadgade ångerveckor så länge de inte affären görs på distans. |
Citat:
Det är trist men jag tror det är kört :/... Jag vet dock inte!!! |
Det är inte alls så krångligt att ta det till tinget. Det tar heller inte speciellt mycket tid eller kostar så mycket. Faktiskt.
|
Citat:
|
Diskutera med kunden i första steget. Givetvis ska du få betalt för den nedlagda tiden, lite beroende på avtal för hela projektet ändå. Kronofogden och om de bestrider tingsrätten är inte så krångligt, och inte heller så dyrt om man kör det på rätt sätt.
Gå med i tex Företagarna, så får du tillgång till deras juridikjour. De har hjälpt oss att spara stora pengar! Det kostar väl en 3.000:- om året att vara medlem, ett samtal "räddade" oss från en kostnad på ungefär 300.000:-. Så väl värt :) |
Citat:
|
Man kan vara hård men ändå trevlig. Att sväva iväg med advokater med mera känns onödigt.
Förklara som det är, att du lagt ner X timmar och att ni var överens om att arbetet skulle göras. Ge alternativet att antingen fullföljer du och gör klart eller avbryter nu och fakturerar den tiden du lagt ner och skickar över det som är gjort. Lycka till! |
Citat:
|
Prata med kunden på ett trevligt sätt till att början med och förklara att du har rätt till ersättning för ditt arbete, även om han har ångrat sig. De flesta människor brukar ta reson om man pratar med dem på ett trevligt sätt. Om man däremot börjar med att hota med KFM, advokater eller tingsrätten så vänder de flesta taggarna utåt direkt och då blir situationen låst. Man ska alltså aldrig hota med rättsliga åtgärder förens precis innan man lämnar in stämningsansökan till tingsrätten eller gör en polisanmälan.
Vad gäller tingsrätten så har vi fri bevisföring i Sverige. Dina mail kan alltså användas som bevis. Din kund kan visserligen hävda att det inte är han som har skrivit dem. Men då höjer han sin egen insats avsevärt. Mened eller osann partsutsaga, är grova brott som normalt ger fängelse. Alla människor ljuger ibland. Men det är skillnad på att ljuga i sin vardag och att göra det som vittnesmål i tingsrätten. Har du inte råkat ut för en yrkeskriminell, så tror jag att risken är liten att han försöker ljuga sig igenom tingsrättsförhandlingarna. Men som sagt. Börja inte med att hota med stämning. Både lag och moral säger att din kund har ett betalningsansvar. Förhoppningsvis så kan du få honom att inse det, utan att gå till tingsrätten. |
Be kunden skriva en skriftlig upsägning av avtalet, om de går med på det så har du "lurat" kunden att skriftligt erkänna att ni har ett avtal. det är ett första steg där du kan vara hur snäll och trevlig som helst. Du kan hävda att du måste ha en skriftlig uppsägning för din bokföring, så kanske de går med på det.
När du väl har en sån uppsägning så kan du först fakturera för din nedlagda tid och dessutom specificera att du brgärsättning för den tid som är avtalad men som kunden avstår att utnyttja. Har ni kommit överens om ett fastprisavtal så kan du fakturera hela det överenskomna beloppet (men då måste du även bygga systemet färdigt och leverera i tid). Har ni i avtalet en skrivning om uppsägning så är det ju de reglerna som gäller i stället. Annars håller jag med övriga i tråden att oavsett andra alternativ så har du definitivt rät att fakturera all den nedlagda tiden. Vad som är avgörande är om ni verkligen har ingått ett avtal eller inte. Det är den springande punkten. En domstolsförhandling kommer kosta dig två år och minst 200 000 kr i advokatkostnader, Det brukar täckas av din företagsförsäkring förutom din självrisk på 20% och en grundsjälvrisk. Om jag minns rätt så betalade jag ca 38000 i självrisk på ett arvode av drygt 200 000 kr för en tvist för ca 10 år sedan. Resten tog försäkringsbolaget hand om. Men det kostade på mitt psyke att ha denna press över sig under dessa två år. |
Citat:
|
Tack för alla svar.
Avtalet avtalades såsom jag tror de flesta gör. Förfrågan via mail/telefon. Diskussion om innehåll. Skickande av offert inkl specificerad tid, innehåll och pris. Som vanligt så får man aldrig tillbaka offerten påskriven utan endast ett 'blir bra, kör på det'. Första utkast lämnat, synpunkter inkommet både på telefon och mail. Detta under en vecka. Tillräckligt underlag för att hävda att det är ett muntligt avtal även om det skriftliga inte är påskrivet. Sedan kommer mailet... Jag hade nog inte gjort undersökningen så bra som jag tänkt, jag vill att du upphör omedelbart med arbetet... yada yada. Detta samma dag som betalning skulle ske för 50% av arbetet. Här beställer alltså kunden ett jobb och funderar på om han vill ha det/har råd först när fakturan förfaller... skitbeteende! I detta är det solklart att han tar på sig att han beställt jobb, det är inte det som är problemet, problemet är att det i det läget verkade som om han tyckte att han hade någon form av ångervecka där han hade rätt att ångra sig även om jag lagt ner tid på jobbet. I ärlighetens namn skall jag säga att jag fick, utan jättemycket diskussion, åtminstone betalt för 20 timmar av den nerlagda tiden. Nu kunde jag ha bråkat om att få betalt för allt men har helt enkelt inte tid, ork eller råd att hålla på och tjafsa. Principiellt tycker jag att det är rent för dj...ligt att inte ersätta för utfört arbete. Jag lutar starkt åt att åtminstone kräva 50% förskottsbetalning så fort kund har godkänt skissen i framtiden innan jag skriver en enda rad kod igen. Då får de tänka efter om de vill ha jobbet INNAN jag har lagt ner massa tid. |
Citat:
|
Nilsson,
Det är inte kundens fel i det här fallet är jag rädd.. Jag förstår besvikelsen och frustrationen som du råkat ut för, men det bästa du kan göra är att tacka kunden för beställningen och önska honom välkommen åter - ha dina dörrar öppna. Lär dig något av misstaget och hindra från att det upprepas. Vi på eLuminous Technologies har alltid en betalplan som vi utformar utifrån kunden. Vi ger vårt pris beroende på volym och sedan så delar vi upp betalningen för olika delmål i processen. På så sätt ser vi till att få betalt för vårt arbete. Ta förskottsbetalning för att inleda projektet och sedan tar du betalt allt eftersom du avslutar vissa delmål i projektet. I ditt fall så hade jag som sagt tackat kunden för tiden och önskat honom välkommen åter, även om det hadee lämnat bitter eftersmak. Gör det inte värre för dig än du behöver genom att lägga ner tid på det, lägg den tiden på att hitta nya kunder istället. För övrigt så är det trots allt deras pengar... |
Citat:
Det är som att ta en taxi men efter halva resan ångra sig och be att få gå av utan att betala. |
Strunta i eLuminous Technologies råd. Det är helt, helt helt uppåt väggarna.
|
Tingsrätten behöver inte vara så dyr och krånglig som Conny beskriver den. Det beror som alltid på omständigheterna och vad tvisten gäller. Själv har jag vunnit i tingsrätten utan att ens behöva sätt min fot där. 30 minuters möte med min advokat var allt som behövdes i det fallet.
Moonflakes sätt att se på kunder som inte betalar är minst sagt annorlunda. Man brukar ibland säga att kunden alltid har rätt. Men det gäller bara så länge som han betalar sina fakturor. Jag har aldrig hört något ordspråk som säger att ej betalande kunder alltid har rätt. När det kommer till programmeringstjänster så är jag själv alltid kund och aldrig säljare. Det har hänt att jag ångrat projekt bara timmar efter det att jag har satt bollen i rullning. Men det innebär inte att jag slutar betala mina fakturor. Utvecklare och underleverantörer har inget ansvar för mina korkade beslut. Det finns bara ett godkänt skäl till att bestrida en faktura och det är om den är felaktig. Nilsson, att kräva förskottsbetalning kan förhindra att du hamnar i den situationen som du precis varit i. Samtligt så kan de skrämma iväg kunder som inte själva vill hamna i en sådan situation. Det är inte bara programmerare som blir utan lön. Utan det händer att kunder som betalat blir utan kod. Vid större projekt så var noga med skriftliga avtal istället. Står det redan i avtalet att det inte går att ångra ett påbörjat uppdrag, så kan det inte bli tydligare. De värsta rötäggen kan man i princip aldrig skydda sig emot. Men folk i allmänhet tar villkor som står på papper på större allvar än villkor som inte gör det. Du ökar alltså dina chanser att få betalt, bara genom att skriva in i avtalet att du har rätt till betalning. |
Citat:
Varför lägga ner energi på en så onödig grej istället för att hitta en vettig kund som man kan bygga en relation med? Även om det finns många bra och kunniga IT personer i den här tråden som dock inte har lika bra marknadstänk.. Man måste använda sin tid på förbättringar, inte haka upp sig på onödiga tvister, förlorar man bara pengar på.. Lägg ner tiden på förbättringar min vän och lägg upp en ordentlig betalplan som du kan presentera för dina kunder så slipper du stöta på oseriösa velingar som du gjort i ditt fall.. Ta alltid förskottsbetalning innan du påbörjar ett projekt, på så sätt fullföljer oftast kunderna sína projekt... |
Citat:
Sen så säger du att du brukar ångra dig i dina beslut och fullföljer projektet. Tycker du inte då att det vore bättre med att komma överens om att projektet interiktigt var det du tänkt dig utan vill göra något annorlunda? Ett kundinriktat företag vill ha nöjda kunder, då kommer de tillbaka nästa gång som de behöver liknande tjänster. Har man sedan börjat jobba på projektet så har du gjort din förskottsbetalning och den kan du inte få ogjort. Finns ingen anledning att betala fullt ut för något du inte har nytta av ;) Man måste vara beslutsam i affärer för att kunna lyckas. För min del så har jag inget emot att mina konkurrenter misslyckas, men om alla på den Svenska marknaden ahr samma tänk så försvinner våra kunder utomlands... |
Citat:
Annars kan jag hålla med om att jag inte lägger ner för mycket tid på idioter som tar massa energi och tid som kan läggas på vettiga kunder. Men samtidigt så känner man sig så jäkla trampad på när nästan en hel veckas produktion bara viftas bort. Skall jag skänka bort 30 timmar så vill jag åtminstone välja själv vad jag skall göra. Semester kanske...? /Charina |
Citat:
Vad gäller förskottsbetalning så förskottsbetalar jag aldrig för programmeringstjänster. Min erfarenhet är att folk som redan har fått betalt gör ett sämre jobb och i värsta fall inte något jobb alls. Jag betalar inte mina anställda i förskott heller, inte min revisor, inte min advokat, inte min designer, inte min optiker, inte min frisör, inte min läkare... inte någon. Varför just programmerare skulle vara ett undantag förstår jag inte. Betalning sker efter utförd tjänst. Vid längre uppdrag som delbetalningar under arbetets gång. Men aldrig i förskott. |
Det här är precis varför det finns förmedlingstjänster. Då vet man som leverantör att pengarna betalats innan man börjar och som köpare vet man att leverantören inte kan få ut pengar innan man kommit överens om godkänd leverans.
|
Citat:
|
Citat:
Jo jag har blivit mycket klokare och vill undvika att få för stora kundfodringar mot en och samma kund i synnerhet om de inte betalar en faktura i tid, då ska man bryta jobbet direkt och inte fortsätta att lita på kundens uttalade löften om betalning längre. |
Citat:
Om du börjar med att införa principen "Att aldrig påbörja konsultjobb utan skriftligt avtal" så vinner du flera saker:
(Jag är långtifrån ofelbar själv, jag har gjort samma misstag flera gånger....) |
Citat:
Jag rekommenderar dock inte ditt i detta kundcase. Kunden har beställt och det finns säkert något litet som kan bekräfta det såsom ett mail. Vill inte kunden betala eller att man ska avbryta projektet så är det bara till att fakturera det beloppet som man jobat. Vill kunden inte betala, erbjud delbetalning. Vill kunden inte betala. --> Kronofogden ASAP. (Man kan tom begära ett företag i konkurs för en fodran) |
Citat:
Om det är till någon tröst Nilsson så har du alla fall gjort oss andra nystartade företag en tjänst. Kommer hädanefter alltid skriva avtal med mina kunder först innan något arbete utförs, både för min och kundernas skull. |
Jag rekommenderar Conny Wests allmänna villkor, inte för att jag prövat dem i någon tvist, utan för att det ser klart och redligt ut och verkar vara lätta att förstå.
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:30. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson