![]() |
Obetald faktura, paket skickat rek
Hejsan.
Såhär gick det till: 1. Kund gjorde en beställning mot faktura. 2. Vi gjorde en kreditbedömning och allting verkade bra. 3. Produkterna skickades till kundens folkbokföringsadress rekommenderat och hamnade på OKQ8. 4. Produkten lämnades ut till kund mot ID handling (hoppas jag då det skickades rekommenderat). 5. Fakturan är obetald 2 månader efter förfallodatumet. 5. Jag ringer kund och får inget svar, kollar upp kundens namn och adress på Eniro och ringer numret som står det. . 6. En person med samma namn svarar, som bor på samma adress; däremot har den här personen ingen aning om vad som har skett och påstås inte ha tagit emot något paket. Jag skickade ju det rekommenderat till personens folkbokföringsadress, så en ID handling är ett måste för att lösa ut paketet. Vad kan jag göra? |
Kontaktar din transportör och ser vilken legimation som använts. Sen så konfronterar du din kund, eller polisanmäler. Alternativt din kund polisanmäler den närstående som beställt i hans namn för bedrägeri.
Du kan också kolla upp mobilnumret/mailadressen som smsavin skickades till. |
Börja med att skicka krav följt av inkasso, eller om du redan gjort detta, direkt till Kronofogden. Under tiden tar du tag i biten med att få ut underlag från Posten, det kan du behöva senare.
Risken att det inte är individen du pratat med som beställt och hämtat ut förefaller ju minimal, så kör på! |
Citat:
Känner också att risken är minimal. |
Fast har kunden bestridit kravet får du inte skicka till inkasso eller fogden, då är det tingsrätten som gäller.
|
Citat:
Så om kunden fått betalningsanmärkningar 2 veckor efter beställningen och väljer att inte betala produkten så finns det egentligen ingenting att göra? Vilket skitsystem. Tycker det här borde klassas som stöld. Kan jag inte polisanmäla personen för stöld då produkterna är våra tills betalningen är oss tillhanda? |
Citat:
Du kan även begära handräckning av KFM så dom kommer och hämtar dina produkter som du äger. Men är lite en avtalsfråga vad som står det med. Men finns inget smidigt sätt i sådana ärenden, enda som faktiskt funkar är väl ta någon lodis och och basebollträ att agera som indrivare. Är väl billigaste och effektivaste lösningen men är oftast inte så populärt. |
Citat:
Enklast är väl dock att reklamera försändelsen hos posten? Du har skickat till en specificerad person, men personen uppger att han inte har hämtat ut något. Fast har du skickat något som är värt mer än 500kr med vanligt rek får du inte ut något alls, då du inte följt de villkor som gäller för Rek. Rek värde täcker upp till 10000kr. Postpaket täcker 50000kr. I det här fallet bör du ha väldigt mycket på fötterna (detaljerade loggfiler) för att det skall vara meningsfullt att göra något. |
Citat:
Självklart måste jag stämma kunden på extra pengar som täcker rättegångskostnaderna och nedlagda tiden. |
Citat:
Är av den orsaken jag skrev lodis med basebollträ endast funkar som alternativ om man ens vill ha någon möjlighet att inte förlora pengar på det. Så är tyvärr läget i Sverige och gällande lagar och praxis. Är mycket svårt att lyckas få en domstol att även ersätta dig runt 15-30 tusen som extra när det gäller en summa på 3000 från grunden. För lägre ersättning är inte rimligt att lägga ner tid i domstolsmål för. |
Citat:
|
Citat:
Men finns små lagliga möjligheter att driva in små belopp och verkligen tjäna på det och inte förlora pengar på processer. Även svårt att få igenom saker hos posten med utan det tar massa juridiska och bråk och pappersarbete och tjaffs. Antingen sluta sälj helt mot kredit/faktura eller köra samma hårda stil tillbaka vilken dock som sagt inte är lagligt och funkar inte i längden. Så lägg ner eller kör metoden hembesök, något annan vettig lösning lär du inte ha som inte kommer resultera i extremt stor tidförlust som kommer kosta dig mer än dom 3000 i slutändan. |
Lägg upp ett "reklamationsformulär" på din webshop och be kunden fylla i där han intygar att han inte har gjort beställningen, då får du hans ip-nummer och kan jämföra det med ip-numret som beställningen gjordes från.
|
Citat:
|
Citat:
Skicka till KFM och låt systemet ha sin gång, om du har äganderättsförbehåll kan du begära fysisk handräckning av KFM så de åker och hämtar tillbaks produkterna. Anlita INTE indrivningsföretag, då de flesta är ganska oseriösa. Det finns färdiga schablonbelopp du får begära i ersättning för ditt eget arbete det rör sig om ca 340 kr om jag minns rätt. + 160 kr för inkasso, påminnelse max 50 kr, ansökningavgift till KFM ca 300 kr, Upprättande av betalningsplan 150 kr, dröjsmålsränta. Mer får du i princip inte ta ut i avgifter. Man får inte ta mer betalt för eget arbete, däremot för verkliga kostnader som uppstår vid rättegång. Man får inte själv åka hem till någons privatbostad och kräva betalning, enligt polisen jag pratade med kan det vara ofredande. Jag hade nyligen en sån dåre som smög omkring, vid 2 tillfällen, min lägenhet och kikade in genom fönstren (som jag givetvis har polisanmält). Nu var det så att han inte ens hade fakturerat mig ännu, för jobb som han gjorde veckan innan midsommar. Veckan efter kom fakturan som jag betalade dagen efter jag fick den. Jag kommer ju aldrig att anlita honom igen, kan jag säga, det var riktigt otäckt. Till saken hör även att jag inte hade anlitat denna snubbe utan en helt annan person. Sen hade denne person anlitat en underentreprenör för jobb som han inte klarade själv. Så i princip så hade jag inte ens ett avtal med den smygande dåren. |
Citat:
Har du skickat en påminnelse så skicka ett inkassokrav. Får du fortfarande inget svar ansöker du om betalningsförelägganden hos Kronofogdemyndigheten. Agera korrekt. Det vinner du på i längden. |
Citat:
Är en faktura bestriden är det tingsrätten som gäller, det går inte att skicka till inkasso eller kfm. |
Citat:
Men kunden lär ju säkert bestrida ärendet hos KFM då med och då hamnar man ändå i tingsrätten. Men inte värt att dra så små summor, man måste ju kräva kunden på 10-30 tusen extra för tiden att driva målet med. Och det är mycket svår att lyckas få igenom något sådant om inte ens omöjligt. |
Citat:
- Skriftlig påminnelse till kunden - om kunden bestrider skriftligt så är det tingsrätten nästa - Om kunden inte bestrider skriftligt så blir det KFM nästa - Om kunden skriftligt bestrider KFM-kravet så blir det tngsrätten nästa - Att ringa upp kunden upplevs oftast som ytterst otrevligt Det är inte säkert att leverantören fick prata med rätt person när denne ringde upp den han trodde var kunden, det är inte leverantörens uppgift att leka detektiv, som leveratör ska man ha identifierat personen man gör affärer med innan man gör affären, om det blir en tvist om inte kan lösas med förhandling så är det lämpligt att låta inkassobolag/KFM/Tingsrätten ta hand om det. Så bla därför ska all kommunikation ske skriftligt, då följer man den gängse praxis som finns, och man ska ALLTID uppträda korrekt oavsett om man har pengar att kräva. |
Det är det som är problemet i Sverige, dom belopp man kan kräva räcker ju inte ens för tiden för fika paus.
Visst 340:- för skriva en KFM blankett och inte göra något mer visst, men om kund bestrider eller man behöver göra mer än så är det ju ändå en förlust för en. Alla fall om summan man vill ha ersättning är några tusen endast. Det finns inga lagliga sätt i Sverige att få betalt för sina saker när kund bestrider, du kommer ändå ut som en förlorare. |
Ibland får man driva saker av principskäl också. Ju fler som gör det, desto färre kommer undan.
Att ansöka om stämning räcker säkerligen långt och behöver inte bli jättedyrt. Vad jag förstod så har kunden inte uttryckligen bestridit något, så det är bara att skicka vidare. |
Citat:
Begäran om handräckning för att åreta varan är ju en möjlig väg. Blir det bestridande så kan man ju skicka in en ansökan om stämning med bevisning från postens REK. Men om det är första gången så bör TS nog anlita en advokat som forumerar stämningen på ett bra sätt. |
Jag följer dina steg Conny då de verkar bra. Börjar med inkassokrav, sedan kfm och handräckning.
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:40. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson